Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med frÃ¥ntemp som inte är tillräckligt varm  (läst 1837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan A.

  • Gäst
Johan A.
Problem med fråntemp som inte är tillräckligt varm
« skrivet: 22 januari 2016, 12:58:53 »
Hej,

Sitter med en Jula Anslut (Har förstått att den sålt under många namn) och nu strular det med värmen. Denna pump är införskaffad för ca. 2år sedan och inkopplad för dryga 1år sedan. Tycker att den fungerat bra förut och haft en bra framledning på ca. 27grader (detta berott på att jag kört med läget för rumstemp, vilket jag förstått först nu är bara för golvvärmessystem.)

Problemet:
Får inte upp framledningstempen utan den har i princip samma temp som returen. Ändrat så att jag ställer upp tempen på panelen till max 53grader.
Har stängt av så att jag inte kör med Värmaren för att se att verkligen VP fungerar.
När jag känner på gasledningarna så är dem ljumna bägge två, jag skulle vilja tro att det grövre röret borde vara varmare?

Borde jag misstänka gasläckage? I så fall går det att kontrollera på något sätt utan att trycka/mäta med instrument?

Provat att låta den vara strömlös och sedan slagit på igen, efter har läst i andra trådar.
Detta utan resultat.

Tips för felsökning önskas!
/Johan

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Går kompressorn på fullt varvtal (alla tre staplarna i displayen tända) ?
Mät värmepumpens strömförbrukning och jämför med värdet som står på typskylten, om den drar mycket mindre ström trots att kompressorn går för fullt kan man misstänka gasbrist.
Ett annat tecken på gasbrist, men det fungerar bara vid lite mer måttlig brist då värmepumpen fortfarande fungerar relativt bra, är om förångaren inte frostar på jämnt utan bara antingen längst ner eller i två band, längst ner och strax över mitten, vid driftförhållanden (effektuttag, utetemperatur, luftfuktighet) då den normalt skulle frosta på över hela ytan.

Ett annat fel som kan orsaka samma symptom är kärvande fyrvägsventil, det finns beskrivet någonstans i den gigantiska Energicentra-tråden hur man kan "motionera" den om den krånglar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Johan A.

  • Gäst
Johan A.
SV: Problem med fråntemp som inte är tillräckligt varm
« Svar #2 skrivet: 09 november 2016, 12:43:35 »
Blev aldrig riktigt någon ordning på min pump och den trycker endast ut 28grader.
Till pumpen ligger det på 26grader och jag får det inte att blir mer än 28.

Manöver panelen; har jag ställt in för att leverera max temperatur och inte efter innertemp. Panelen stÃ¥r nu pÃ¥ 53 och har gjort det  i över 2 dagar.

Tycker att elvärmaren borde slå till och hjälpa till?
Manualen refererar till en strömbrytare för att slå på, den hittar jag inte. Är lösningen att lägga krets på CN211?

/Johan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!