Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: jula anslut 6kw  (läst 12333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: jula anslut 6kw
« Svar #15 skrivet: 10 december 2013, 16:48:06 »
hus 110kvm markplan och 50kvm källare byggt -74 och sen tilläggs isolerat men med hur mycket vet jag inte.
har rejäla element.  jag har även lagt en 45 med papp pÃ¥ vinden dÃ¥ den pappen som lÃ¥g va ganska trasig. 1+1fönster mnya tätningslister, nÃ¥gra borttagna i överkant för vent.

kolla nyss och då skickar jag ut 30c och returen ligger på 27.3c vid 1plus, typiskt att det skulle bli plusgrader just idag,

ska kolla mer när det blir lite kallare igen.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: jula anslut 6kw
« Svar #16 skrivet: 10 december 2013, 17:47:52 »
Den framledningstempen låter ju onekligen rätt bra! Och om du bara värmer 110 m2 till 20C och kanske håller en lägre temp de övriga 50m2 i källaren så kan du säkert klara dig med en 8-10 kw luft/vatten pump. Givetvis beroende på vad den levererar vid minusgrader. Men den uträkningen får någon annan som är bättre lämpad svara på.

Jag har själv troligtvis en för liten pump på 8 kw till ca 140m2 som ska ge 5,5kw vid -15C , vid den temperaturen behöver jag egentligen 6,5-7,0 kw för att värma huset. Men jag har en luft/luft som ger ytterligare 4 kw så jag tror jag kommer klara mig, och en elpatron som kanske för stödja något.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: jula anslut 6kw
« Svar #17 skrivet: 10 december 2013, 18:11:50 »
grejen är att all installation gör min far dÃ¥ han är gammal rörmokare. 

han ringde för övrigt nu och sa att han har en pelletsbrännare med veckoförrÃ¥d skruv mm  för en väldigt billig peng, är det nÃ¥got annars att ha pÃ¥ vintern och sen koppla in en elberedare som jag använder pÃ¥ sommaren och förvärmer vattnet i pannan pÃ¥ vintern.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: jula anslut 6kw
« Svar #18 skrivet: 13 december 2013, 18:05:13 »
idag 0grader så va diffen mellan stigaren och retur 3grader.

Utloggad Hemmapysslarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jula anslut 6kw
« Svar #19 skrivet: 28 december 2014, 13:24:02 »
    Jag köpte en sån här pump hösten 2013 (för 13.000:- ) men installerade den inte förrän i oktober 2014. Mitt hus är egentligen för stort. Den här pumpen är ju för max 120 kvm och mitt är på 86½ kvm lägenhet med lika stor källare, så huset är egentligen för stort I huset finns en gammal (1983) CTC kombi olja-vedpanna utan ackumulator och jag ville främst komma undan att elda de svåra månaderna på hösten och våren.

    Nu har vi då haft den första köldknäppen (-17) sedan jag installerade pumpen och jag har faktiskt inte behövt elda något! Med pumpen följer ju en 3KW elpatron och den går naturligtvis för fullt just nu, men jag är ändå imponerad över att den kombon klarar att hålla värmen i huset!

    Huset är byggt 1963 med "gråsuggor" i källaren och blåbetong (lättbetong) i överdelen. Putsad fasad, ingen extra isolering.

    Med tanke på det billiga inköpspriset (och att jag installerade den själv), totalkostnad c:a 21.000:-, så är jag väldigt nöjd! Jag köpte också en multitank, men jag valde att inte installera den nu. Ska göra en installation som inkluderar multitank och en laddautomat från vedpannan. Hade inte tid att göra det i höstas utan det får bli ett sommarprojekt. Nu har jag gjort en "parallellinstallation" av vedpanna och värmepump. Om jag vill köra vedpanna så stänger jag av pumpen och har ventiler som stänger till så att vattnet då inte cirkulerar genom värmepumpen. En mycket simpel och manuell lösning, alltså, men fungerande!

    Sammanfattningsvis har vi vunnit främst två fördelar:
    * Vi slipper helt att elda höst och vår.
    * Vi kan åka bort vintertid utan att ha nån som kommer och eldar.

    Nackdelar:
    * Dålig styrenhet. Den har inte många funktioner och det verkar som att automatiken gör att det blir tröskelvärden som gör värmen ojämn. T.ex. är det kallare inomhus när det är plus 2-3 grader än när det är minus 2-3 grader.
    * Det finns ett autoläge på elpatronen, men det funkar dåligt. Jag tycker inte att den går in när den behövs. Därför väljer jag att slå på den manuellt när jag tycker att det behövs.

    Det märks naturligtvis att detta är en lågbudgetvara, men när jag nu har köpt den till ett så lågt pris så kan jag överse med det!
« Senast ändrad: 28 december 2014, 15:26:17 av Hemmapysslarn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!