Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: generella frÃ¥gor om förbrukning och inställningar  (läst 976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mack_p_diddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej
Jag har ett par frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svaara på. Ganska generella frågor. Först info:
Jag har en Thermia Eco bergvärmepump som är ca 12 år gammal. Borrdjup 112 m.
När vi installerade den så var huset på ca 100 m2, nu är det 175 m2. Vi hade med i planerna en tillbyggnad för huset, men den blev lite större än först tänkt.
Jag har under senaste året en ganska hög drifttid på min värmepump. Senaste månaden, med en inställd innetemp på 19grader, så går pumpen nästan 10 timmar om dagen och då är det inte ens under 4 grader ute. I helgen när vi passerade nollgradigt så gick även TS in en timme..Jag har inte exakta data för övriga inställningar här.

Om jag har ett underdimensionerat system pga för stort hus, vad kan jag göra då?

Finns det några normvärden för inställningar, för jag vet att bara höja och sänka tempen 1 grad gör rätt mkt på inställningarna.
Sista året har även förbrukningen av köldmedie ökat, vad beror det på?
Läste något om säkringar som var trasiga och som gjorde att systemet gick hårdare än vanligt, händer sånt ofta?
Några generella saker att tänka på?
Tacksam för svar
Markus

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: generella frågor om förbrukning och inställningar
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2012, 11:12:22 »
Pumpen är underdimensionerad,till 100kvm hade det funkat men 175..nej.
Antingen får du acceptera att den går på tillsats från 0 grader ute,eller byta till en ny större pump och samtidigt borra ytterligare ett hål.
Hur ser huset ut,fönster, isolering, byggår?
Vilken storlek har pumpen?KW
Köldmedie, menar det som cirkulerar till borrhålet?du har en läcka någonstans det skall inte minska.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: generella frågor om förbrukning och inställningar
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2012, 20:58:46 »
Om du håller rätt inne temp vid ca 4 grader ute med 10 timmars gångtid bör du klara några minus grader utan att tillsatsen ska behövas. Kolla vilka inställningar du har för eltillskott så det inte går i så snabbt det gör inget om vp kommer lite efter tex om det duschas mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: generella frågor om förbrukning och inställningar
« Svar #3 skrivet: 01 november 2012, 12:37:45 »
Kanske komplettera med luft/luft i den nya huskroppen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!