Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem lÃ¥gt delta radd-laddning  (läst 3418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem lågt delta radd-laddning
« skrivet: 06 mars 2005, 09:08:29 »
Nu har det varit kallt även i sthlm och samtalen har smattrat in som "låter det vara där".

Har upptäckt ett litet problem.

Inställningar. Vb fram max 58 grader
                      Vb retur max 53 grader

Vp maxar på med 50 grader ep slår till vad händer......

för att gradminuterna ska tuggas teebacks måste vb fram upp till 59 grader. Har man då ett delta t på 5 grader eller mindre löser vp på "FÖR HÖG RETUR" vilket ni inte ser då den ej larmar utan vp stänger av och startar igen och stänger av och startar som en evighetsmaskin. Men ts han bara går och går. För varge gång som vp lägger av bygger han upp mera gradminuter som ska tuggas vilket inte kommer att hända..

vp huvuddunk gradminuter

Sätt vb retur på (a) läge och se till så delta t ligger på mellan 5-7 grader annars kommer TS och äter upp er.. >:D

med denna kyla ute känns det nästan som jul. Så bara för kul.....GOD JUL...igen hi hi

Hoppas inte el-jätten kommer nästa månad " i posten" *roflmao*
Din vän i nöden.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2005, 09:30:15 »
Bra formulerat.  NIBE säger kör aldrig L/V VP under -10 pga att då sliter det på kompressorn mer och med avfrostn etc vinner du knappt något säger NIBE Försäljare på VI I VILLA MÄSSAN. Så låt El ta över och dra ner på framledn temp och invänta varmare väder.  Inne temp kan accepteras sjunka till 19 grader från tidigare 21gr utan mindre komfort.

Jag ser att separat topping upp EL beredare kan vid kallare väder vara värt att ha. Jag kommer att invest i NIBE 55 liters VVB, mycket på grund av des kompakta storlek och att jag vägar hånga den på vägg i mitt grovkök utan vara rädd den ramlar ner.

Min stora 300l VVB slänger jag ut och anv platsen till kond tumlare.

" Jag vill göra det bästa av var situation"  Tar 2  flugor på en gång. --/

/janne
« Senast ändrad: 06 mars 2005, 13:26:31 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2005, 14:29:43 »
Nu har det varit kallt även i sthlm och samtalen har smattrat in som "låter det vara där".

Har upptäckt ett litet problem.

Inställningar. Vb fram max 58 grader
                      Vb retur max 53 grader

Vp maxar på med 50 grader ep slår till vad händer......

för att gradminuterna ska tuggas teebacks måste vb fram upp till 59 grader. Har man då ett delta t på 5 grader eller mindre löser vp på "FÖR HÖG RETUR" vilket ni inte ser då den ej larmar utan vp stänger av och startar igen och stänger av och startar som en evighetsmaskin. Men ts han bara går och går. För varge gång som vp lägger av bygger han upp mera gradminuter som ska tuggas vilket inte kommer att hända..

vp huvuddunk gradminuter

Sätt vb retur på (a) läge och se till så delta t ligger på mellan 5-7 grader annars kommer TS och äter upp er.. >:D

med denna kyla ute känns det nästan som jul. Så bara för kul.....GOD JUL...igen hi hi

Hoppas inte el-jätten kommer nästa månad " i posten" *roflmao*

detta är ett problem man kan få om men ej kollar att radiatorsystemet är lämpat för VP.
Ska man överhuvudtaget instalera en VP i ett sånt hus utan att göra nått åt radiatorsystemet först?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2005, 16:05:53 »
Än en gång ser vi vikten av att radiatorsystemet är rätt dimensionerat för VP.
För enkelhetens skull (och för att ha lite marginal) så borde man kunna säga att returen aldrig får överstiga 50gr (eg. 55gr framledning) vid riktigt kallt väder. Skulle det behövas mer så måste man komplettera med fler radiatorer eller en fläktkonvektor.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2005, 17:34:32 »
Jag anser att en seriös vvs firma bör kolla detta innan man säljer en anläggning. inte säkert att man behöver kolla detta under själva anbudsförfarandet, men om man får jobbet så tycker jag det är deras plikt att kolla.

jag har kollat med många som instalerat bergvärme & alla ser ut som frågetäcken när man börjar prata radiatorsystem, det är aldrig nån som kollat om det är lämpligt att ha VP hoss dom, det är mera tur att det funkar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2005, 19:08:35 »
Nu har det varit kallt även i sthlm och samtalen har smattrat in som "låter det vara där".

Har upptäckt ett litet problem.

Inställningar. Vb fram max 58 grader
                      Vb retur max 53 grader

Vp maxar på med 50 grader ep slår till vad händer......

för att gradminuterna ska tuggas teebacks måste vb fram upp till 59 grader. Har man då ett delta t på 5 grader eller mindre löser vp på "FÖR HÖG RETUR" vilket ni inte ser då den ej larmar utan vp stänger av och startar igen och stänger av och startar som en evighetsmaskin. Men ts han bara går och går. För varge gång som vp lägger av bygger han upp mera gradminuter som ska tuggas vilket inte kommer att hända..

vp huvuddunk gradminuter

Sätt vb retur på (a) läge och se till så delta t ligger på mellan 5-7 grader annars kommer TS och äter upp er.. >:D

med denna kyla ute känns det nästan som jul. Så bara för kul.....GOD JUL...igen hi hi

Hoppas inte el-jätten kommer nästa månad " i posten" *roflmao*

detta är ett problem man kan få om men ej kollar att radiatorsystemet är lämpat för VP.
Ska man överhuvudtaget instalera en VP i ett sånt hus utan att göra nått åt radiatorsystemet först?

I många fall beror det nog på för högt ställd kurva i kombination med att deras radiatortermostater stryper.
I vart fall gör det att problemen kommer tidigare än vad de borde.

Dålig intrimmning och/eller dåligt projekterat.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2005, 15:52:57 »
Jag anser att en seriös vvs firma bör kolla detta innan man säljer en anläggning. inte säkert att man behöver kolla detta under själva anbudsförfarandet, men om man får jobbet så tycker jag det är deras plikt att kolla.

jag har kollat med många som instalerat bergvärme & alla ser ut som frågetäcken när man börjar prata radiatorsystem, det är aldrig nån som kollat om det är lämpligt att ha VP hoss dom, det är mera tur att det funkar.

Det är alldelles för många lycksökare i värmepumpsmonteringar för det är vad det är monteringar.. Undrar hur många som verkligen projekterar å räknar på element storlek å dylikt..
Den montör jag såg efterarbetet av idag hade nog inte ens glasögonen på sej kopplade Kallvattnet in där det normalt ska sitta en retur från radiatorkets... Tilloppet blev då således varmvatten och för att fullända monteringen så drog han retur från radkrets in i kallvattenanslutningen på VP och tilloppet fick varmvatten från tanken..

Konsekvent felkopplat och vad hände jo inget alls den funkade inte ingen värme till radiatorerna och inget varmvatten...jäkla skitmaskin hade montören sagt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Problem lågt delta radd-laddning
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2005, 17:04:12 »
SÃ¥ det kan bli.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!