Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinerat borrhÃ¥l och jordvärme - nÃ¥gon nackdel?  (läst 7858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #30 skrivet: 11 juli 2019, 08:49:39 »
OM jag vore Daikin skulle nog inte heller jag svara på dina frågor då du har en förmåga att förvränga allt du hör och ser till nåt som helt enkelt inte stämmer.
Ditt snack om Daikin i denna tråd är inte bara förtal, utan även off-topic.
Vill du debattera med Daikin får du göra det i ämnen som rör deras maskiner.

Om nu tillverkarna programmerar efter institutens parametrar så gör de väl i så fall det på både sina invetrar och on/off-maskiner, Invertrarna kommer trots detta ut som segrare.


Åter till ämnet tack.
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 08:52:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #31 skrivet: 11 augusti 2019, 21:48:43 »
Inte bara att tråden inte gav svar på frågan utan nu börjar en helt annan diskussion. Tänkte vädra några synpunkter på den nya diskussionen.

Inverterpumpar är troligtvis ingen fördel i system med fler pumpar och jag har inte varit med att installera något sådant. Det finns fördelar med inverter i mindre system såsom en villa. Att jobba med en deleffekt höjer medeltemperaturen på köldbäraren vilket ger bättre cop. Att kunna sänka driveffekten på cirkpumpar sparar energi. Det är däremot inte nödvändigt att sänka cirkpumparna bara för att deleffekt går ut på systemet, som vissa verkar tro. De flesta värmesystem har konstant flöde, oavsett hur stort effektbehovet är.
En annan fördel jag ser med en inverter i en villa är att man kan ha en större pump i förhållande till borrhålet utan onödigt många starter eller onödigt låg medeltemperatur på köldbäraren. Detta minskar antalet tillskottstimmar. Oftast har man väldigt få timmar med de riktigt låga temperaturerna, vilka då invertern kan klara flera av utan tillskott. Lägre köldbärartemperatur än "normalt" med lite sämre cop men ändå betydligt bättre ekonomi än med tillskottsel.

Sen att en inverter är dyrare i inköp och i underhåll må så vara. Hur vida det slår ut på hela dess livslängd kan man bara spekulera i. Jag skulle absolut välja en inverter om jag köpte nytt. Skulle kunna få riktigt grymma köldbärartemperaturer.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Inte bara att tråden inte gav svar på frågan utan nu börjar en helt annan diskussion. Tänkte vädra några synpunkter på den nya diskussionen.

Inverterpumpar är troligtvis ingen fördel i system med fler pumpar och jag har inte varit med att installera något sådant. Det finns fördelar med inverter i mindre system såsom en villa. Att jobba med en deleffekt höjer medeltemperaturen på köldbäraren vilket ger bättre cop. Att kunna sänka driveffekten på cirkpumpar sparar energi. Det är däremot inte nödvändigt att sänka cirkpumparna bara för att deleffekt går ut på systemet, som vissa verkar tro. De flesta värmesystem har konstant flöde, oavsett hur stort effektbehovet är.
En annan fördel jag ser med en inverter i en villa är att man kan ha en större pump i förhållande till borrhålet utan onödigt många starter eller onödigt låg medeltemperatur på köldbäraren. Detta minskar antalet tillskottstimmar. Oftast har man väldigt få timmar med de riktigt låga temperaturerna, vilka då invertern kan klara flera av utan tillskott. Lägre köldbärartemperatur än "normalt" med lite sämre cop men ändå betydligt bättre ekonomi än med tillskottsel.

Sen att en inverter är dyrare i inköp och i underhåll må så vara. Hur vida det slår ut på hela dess livslängd kan man bara spekulera i. Jag skulle absolut välja en inverter om jag köpte nytt. Skulle kunna få riktigt grymma köldbärartemperaturer.

En nackdel med inverter är att en normal motor tappar i verkningsgrad när invertern begränsar effekten. Så om invertern längre perioder begränsar effekten på kompressorn istället för att slå av helt tappar man verkningsgrad helt enkelt. Man har börjat specialdesigna motorer inom (luft)kompressorbranchen som bättre hanterar inverterdrift. Dock med fortsatt sämre effekt om än mindre förlust än normalt. Tester hos KTH visade inga skönjbara förluster vid on/off drift.

Sen blir jag lite fundersam när jag ser Made In China på en inverter där alla andra delar i värmepumpen är europeiska eller jänkarstål av kvalitetsskäl ;D

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #33 skrivet: 29 oktober 2019, 07:21:03 »
Jo,  det där med sämre verkningsgrad pÃ¥ kompressorn är ju väl känt, men det som är mindre klarlagt är hur mycket effektivare värmeväxlingen blir med lägre maximal framledningstemp och högre KB-temp i kombination med "överdimensionerade värmeväxlare" - det skulle vara väldigt intressant att se COP-kurvor över hela effektomrÃ¥det pÃ¥ en bergvärmeinverter pÃ¥ samma sätt som man ibland kan se i tester pÃ¥ luftvärmepumpar.
Nästan så man ångrar att man inte krökte in en värmemätare på värmepumpen när man ändå höll på.
Skall kolla om det går sätta dit i efterhand, men då blir det i så fall bara loggning under värmedrift, inte tappvatten-uppvärmning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #34 skrivet: 29 oktober 2019, 09:01:03 »
En nackdel med inverter är att en normal motor tappar i verkningsgrad när invertern begränsar effekten. Så om invertern längre perioder begränsar effekten på kompressorn istället för att slå av helt tappar man verkningsgrad helt enkelt. Man har börjat specialdesigna motorer inom (luft)kompressorbranchen som bättre hanterar inverterdrift. Dock med fortsatt sämre effekt om än mindre förlust än normalt. Tester hos KTH visade inga skönjbara förluster vid on/off drift.

Sen blir jag lite fundersam när jag ser Made In China på en inverter där alla andra delar i värmepumpen är europeiska eller jänkarstål av kvalitetsskäl ;D
Jag tror inte kina tillverkar saker av sämre kvalite än vi eller andra länder gör däremot finns det saker från kina som kostar nästan ingenting och att kombinera det med hög kvalite funkar inte varken i kina eller här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Jo,  det där med sämre verkningsgrad pÃ¥ kompressorn är ju väl känt, men det som är mindre klarlagt är hur mycket effektivare värmeväxlingen blir med lägre maximal framledningstemp och högre KB-temp i kombination med "överdimensionerade värmeväxlare" - det skulle vara väldigt intressant att se COP-kurvor över hela effektomrÃ¥det pÃ¥ en bergvärmeinverter pÃ¥ samma sätt som man ibland kan se i tester pÃ¥ luftvärmepumpar.
Nästan så man ångrar att man inte krökte in en värmemätare på värmepumpen när man ändå höll på.
Skall kolla om det går sätta dit i efterhand, men då blir det i så fall bara loggning under värmedrift, inte tappvatten-uppvärmning.

Jag håller med, de tester jag har sett hittils har inte imponerat sådär jättemycket. Och det är såklart värmedrift som är intressant, drift mot varmvatten tjänar nog rätt sällan på inverterdrift om man inte har tre grodor till ungar :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #36 skrivet: 11 februari 2020, 07:48:57 »
Tänkte uppdatera informationen om mina aktier i Nibe.
De är nu sedan en tid sålda, inte för att de gör dåliga värmepumpar eller för att jag inte tror på bolaget långsiktigt, utan för att aktien är högt värderad i kombination med allt fler makrodata som indikerar en stundande nedgång på börsen.
Detta kombinerat med handelsoro, brexit och Corona har gjort att jag minskat mitt innehav och nu bara har aktier i:
CTT, Nilörngruppen, Ericsson, Stenocare, Sivers IMA, Wirecard AG.
Dessutom har jag sålt av det mesta av mina fonder och lagt upp nya månadsspar i globala indexfonder och indexfonder i investmentbolag.
Har ca 60% av mitt sparande i kontanter på konto istället för i räntefonder som riskerar backa i den ekonomi vi idag har.
I morse har jag lagt köpordrar på Husqvarna (De elektrifierar sin maskinpark för att minska CO2-utsläppen, och de har dessutom gått dåligt på senare tid) jag spekulerar i att de stora fonderna som placerar etiskt/CO2-smart kommer att börja köpa dessa aktier inom kort.
Ökar även mitt innehav i Nilörngruppen då de har en direktavkastning på över 8% och utdelning i Maj - det finns även spekulationer om att storägarna skulle kunna köpa ut bolaget från Börsen med tanke på den låga värderingen vilket skulle kunna ge en premie på 25-35%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #37 skrivet: 05 november 2020, 22:16:00 »
RÃ¥kade komma in pÃ¥ denna trÃ¥den. Istället för att kommentera att det var märkligt(om än intressant) att se ett inlägg om aktier och fonder. SÃ¥ tänkte jag frÃ¥ga om du inte Ã¥ngrar att du avyttrade Nibe? Själv köpte jag nibe för inte sÃ¥ länge sedan och har 46% upp pÃ¥ den  :)

Kan för övrigt rekommendera Lysa.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #38 skrivet: 06 november 2020, 07:58:19 »
Jo, snacka om off-topic, ber om ursäkt för det.

Jo, det var väl ett misstag, skulle varit +46% nu.
TIll mitt försvar vill jag säga att ingen kunde tro att världens riksbanker på ett så enormt sätt skulle stötta en börs som borde ha fallit med minst 50% som ett resultat av Pandemin som kom.
Inte heller hade jag greppat helt vilken påverkan de stora fonderna som placerar etiskt/CO2-smart skulle ha på marknaden.
AKtier som finns i denna grupp av företag är enormt högt värderade helt enkelt för att det finns för mycket pengar som skall placeras i den typen av företag för att värderingen skall bli rimlig.
Orsaken till min "förlust" är alltså ologiska, och troligen farliga, reaktioner bland världens centralbanker, riksbanker och regeringar har varit utöver det vanliga och det var jag helt enkelt inte beredd på.
Mitt totala sparande ligger trots allt på +0,5%, alltså bara 1% sämre än index.
Detta trots att jag åkte dit på en rejäl smäll i Wirecard då deras bedrägerier uppdagades.
Det minskade mitt totala sparkapital med hela 10%, så utan den smällen så hade jag väl legat på dryga +10 i år.
Dessutom pekade mycket på att just Wirecard skulle ta ett skapligt skutt uppåt som det såg ut när jag löpte.
"lugnet före stormen"...  >:(

Då jag fortfarande anser att börskurserna är övervärderade p.g.a. en dopad ekonomi så ligger jag lite lågt, har för närvarande 58% i "kontanter" och resten aktier (23%) och fonder (19%).
Årsavkastningen sedan jag började spara år 2011 har varit i snitt 15.8% så jag är väl skapligt nöjd ändå.
Lysa kanske hade gjort ett bättre jobb om det funnits, men samtidigt är det ju lite kul att vara aktiv också.
Inte alltid man kan tjäna pengar på "spel och dobbel" som man ändå i viss utsträckning för anse att börsen är.
Jag köper aldrig en lott, spelar inte på tips, trav eller liknande.
Skulle jag någon gång köpa nåt sånt så är det enbart för Sponsring i någon lokal verksamhet.
« Senast ändrad: 06 november 2020, 08:15:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #39 skrivet: 09 november 2020, 15:14:37 »
Håller med om att det är lite kul, åtminstone när det går bra :) Forskningen visar dock att den största begränsningen till att lyckas på börsen är en själv. Att försöka tajma marknaden går inte. Endast 6 av 1000 börsmäklare klarar att slå index över tid. Ännu färre sparare förutsätter jag. Sätt in pengarna i indexfonder och glöm bort dom är statistiskt det bästa man kan göra.

Kan varmt rekommendera podden rikatillsammans. Det har gjort att jag vågar flytta pengar från fastigheter till börsen. Dom brukar berätta om en fond som gick typ 30% plus varje år i 30 år men ändå förlorade majoriteten av sina ägare pengar då som tog ut när det gick ner och satte in när det gick upp..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #40 skrivet: 10 november 2020, 08:23:12 »
Jo, jag har sett några avsnitt av den podden, men den är så seg att sirap är som vatten i jämförelse, och så är det ju mycket samma sak som de säger hela tiden.
Typ "välj LYSA för vi är sponsrade av dem".
Antingen ÄR dom tröga, eller så gör dom allt för att deras avsnitt skall bli så långa som möjligt.
Men lite har dom fÃ¥tt inspirera mig när det gäller fonderna i alla fall.  tummenupp

Hade det inte varit för bedrägerierna i Wirecard så hade jag absolut lyckats tajma marknaden, så jag var helt rätt ute med min strategi, oturligt nog hade jag allra mest pengar placerade i just den (av tiotusentals) aktier där det visade sig att 50% av omsättningen var rena falsarier, trots flera genomlysningar och riksrevisionen som "garant" eftersom de förbjöd blankning av aktien på marknaden.

Så här ser utvecklingen i alla fall ut sedan starten, jag skäms inte för hur det gått för mig, men visst har jag åkt på mer än en smäll, det är ju egentligen bara i början av sparandet jag gjorde ett riktigt klipp (En aktie som steg med 640% på några månader), och sedan gick det bra för mig några år runt 2015.
Gula är OMX 30, BlÃ¥ är OMX30 inkl utdelning och den gröna är min.  :)
2018-2019 satsade jag fel på spelbolagen, och efter det sålde jag av rätt mycket av mina tillgångar för att jag ansåg att en nedgång var i vardande.
Trodde väl inte på en Pandemi, men att något skulle hända i alla fall.
Även det var troligen fel, utan Pandemin hade det nog bara fortsatt upp.
IgÃ¥r steg i alla fall ett av mina större innehav med över 8%, CTT.  tummenupp

Det syns ju även pÃ¥ treden hur bra jag klarade Corona-pandemin, men sÃ¥ kom ju Wirecard-skandalen just när jag skulle börja casha in.  >:(

« Senast ändrad: 10 november 2020, 08:28:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!