Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resonansljud i huset pga av shuntmotorn (IVT490/IVT495)?  (läst 9977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loranga

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Keep it simple, but not too simple.
Jag har en IVT495:a och nu under vinterhalvåret har vi noterat ett otroligt enerverande, vinande ljud i huset (typ resonansljud). Ljudet hörs endast i vissa delar i huset och är mer påtagligt beroende på vart man står i berörda rum.

Jag har noterat att ljudet hörs nattetid och då när kompressorn jobbar (vi har ett tvåvåningshus med golvvärme på båda våningarna).

Besökte några vänner idag som har en IVT490:a och berättade om vårt problem. Det visade sig att de haft motsvarande problem och fått tips om att det antagligen berodde på shuntmotorn. Man kunde tydligen ändra på varvtalet från tre till två (?!?) på "något grått reglage" i nedre delen av pannan. De har genomfört motsvarande justering och har inte kvar oljudet.

Det låter ju fint om detta fungerar, men innan jag går in och fipplar i vår panna skulle jag vilja höra om någon annan vet hur det här reglaget fungerar och vilka konsekvenserna blir av att ändra varvtalet?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Resonansljud i huset pga av shuntmotorn (IVT490/IVT495)?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2006, 09:55:34 »
Menar du cirkulationspumpen? Den kan göra så att det hörs lite i rören. shuntmotorn är mig veterligen en stegmotor som bara går när shunten ska reglera.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Loranga

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Keep it simple, but not too simple.
SV: Resonansljud i huset pga av shuntmotorn (IVT490/IVT495)?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2006, 19:19:02 »
Tja du, kan nog vara så att kompisen menade cirkulationspumpen (han snackade om shuntmotorn). Inväntar även svar från IVT på supportmail.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Resonansljud i huset pga av shuntmotorn (IVT490/IVT495)?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2006, 19:57:10 »
Tja du, kan nog vara så att kompisen menade cirkulationspumpen (han snackade om shuntmotorn). Inväntar även svar från IVT på supportmail.
Jag har på min installationsslangar närmast pumpen, men det hjälper så klart inte om det är ljud från flödet.
« Senast ändrad: 12 mars 2006, 21:18:11 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
Läs här om oljud i IVT 490.


http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1143494523/0

/Farbror Melker
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resonansljud i huset pga av shuntmotorn (IVT490/IVT495)?
« Svar #5 skrivet: 30 april 2006, 08:37:29 »
Hej,
Jag hade nästan samma problem med Comfort zone CE 50 innan jag bytte till Autoterm 190F. Vi hade problem med 4 olika sorts ljud.
(1). Ljud från fläkten men det löste vi genom att montera en ljud dämpare i frånlufts kanal intill FLVP. Det var lätt.
(2). Kompressor ljud. Jag kan bara beskriva den på engelska som en "grinding noise" och den hördes överallt men mest i rum som låg i vägg i vägg mot FLVP. Den gick inte att få bort trots isolerings matta bakom och på sidan av FLVP och gummi fötter under pumpen. Man vaknade på morgonen med huvudvärk och upplevde som man hade inte sovit hela natten.
(3). Hög frekvens "whinning noise" från expansions ventil då och då som hördes i samma rum och i rum bredvid. Mkt störande/irriterande. Man kunde inte vara i rum när det hände. Den fixades genom att bytta till en annan sorts expansions ventil. Enligt en privat kylexpert som var inkallad hade man fel dimensionerad expansions ventil och när han bytte till en annan sort försvann det ljudet.
(4). Hög frekvens resonans ljud som hördes från radiator i alla rum när varm vatten släpptes i cirkulation, oftast mitt på natten flera gånger. Då försvann sömnen igen! Det gick inte att få bort ljudet. Vi hade desutom flexibla rör (flexi slangar) kopplingar från början men det hjälpte inte. Det kan oxo hända att cirkulations pump har ngn roll i den här ljudet för att den tillhör samma krets del som radiator system. Comfortzone nämligen värmer upp vatten till inställd temp (t.ex. 55 C) innan den släpper ute i värme krets som gör att resonans ljud uppstår i rör system (plötsligt omväxling av temp och flöde i rör system). Förresten det oxo görde att rum/hus temp pendlade mkt med comfortzone (mellan cirka 18 och 21 grader).

Hög frekvens ljud typ som du beskriver kommer från expansionsventil eller från rör/radiator/cirkulationspump system när varm vatten släpps in i cirkulation. Jag skulle titta på de här två delar. Om IVT 495 är byggt på samma sätt som 490 (när det gäller drivprogramme) då ska det inte släppa varm vatten plötsligt i rör system som Comfortzone gör. Hoppas det hjälper att hitta felet. Kanske ett brev till IVT löser allt problem! Lycka till.
 
Raj.

« Senast ändrad: 30 april 2006, 08:42:26 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!