Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Nordic Inv. Värme problem  (läst 37926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #75 skrivet: 25 februari 2007, 08:42:35 »
Jo det är grymm skillnad på förutsättnignarna.
Kåken vi bor i gör av med ca 30ooo kw/h per år och då är den bara på 140m2.
Har inte haft pumpen ett år ännu, ska bli intressant och se vad det blir för förbrukning nu.
Har inte tänkt bo kvar här, jag är en renovering junkie =)
Nästa hus blir ett nytt hus, och då gräver jag nog ned en slang och golvvärme.
Jag tror fortfarande att LVP är en bra investering även uppe i Västerbotten. Dagarna med temperaturer under 10 är förhållandevis få. Och dagar under 20 kan inte vara mer än 10-15 st per år.
SÃ¥ länge jag har över -7 sÃ¥ klarar pumen av att värma hela kÃ¥ken utom vardagsrummet (pga placering). Och dÃ¥ tjänar man bra slantar. Jag har kommit fram till att slÃ¥ av elementen helt är bästa lösningen. Jag har för mkt kalldrag kring fönster som lurar elementen. Men det är rätt mkt jobb att springa runt och slÃ¥ av och pÃ¥ i längden. Funderar pÃ¥ att sätta in fjärrbrytare bakom alla element. SÃ¥ klickar man bara en knapp pÃ¥ fjärren och alla element startar sÃ¥ äre löst  Thumbsup
Ex: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=388728485&pf_id=SE-408011&dept_id=SE-408

Även om min förbrukning toppar över 100 ibland så slår man ut det över hela året så mår man lite bättre =)

Får återkomma med vad förtjänsten blev på ett år strax
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #76 skrivet: 25 februari 2007, 08:54:07 »
Om man drar en uträkning idag så har vi bara tjänat 5000kr.
Men de 2 viktigaste vinter mÃ¥naderna är kvar  Thumbsup
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #77 skrivet: 26 februari 2007, 18:31:57 »
Hej,
Nu känns det som jag kommer in sent med mitt inlägg...  Thumbsup
Jag hittade en gammal notis från Råd&Rön om just denna maskin, om det är 09DRN.
Vid minus -15 anger de avgiven effekt på 2,3kw... trot att det är vid en rörläng på 7,5m, inomhus temp 20°C.

Om AUX knappen, hålls den in vid värme drift så ställer sig maskinen i "test läge", tvingad kyla på en fast frekvens.

Mvh
/T
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad studion

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en illa fungerande IVT 12-FR-N
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #78 skrivet: 02 mars 2007, 13:55:50 »
Hej!

Verkar som om det är fler än jag som har problem med sin IVT NORDIC CONVERTER.
Jag har en 12 FR-N, jag köpte den i början på okt -06, fick den installerad i mitten på Nov.

Så fort det började bli lite kallt ute så fungerade inte pumpen som den skulle (bor i Umeå)....får upp den till max 21 grader när det är ca -5 ute...fast att vi har ställt fjärren på 27 grader.
Dom har varit o bytt nån givare...men det hjälpte inte, sen bytte dom fläkten i innerdelen, det hjälpte inte heller snarare tvärtom, fick ett smattrande missljud i fläkten efter det, nu vill dom komma en tredje gång och byta kylmedel....men uppriktigt sagt så är vi ganska less på den här pumpen nu...jag var in på konsumentverkets sida, där står det att om det är fel på varan så har säljaren som regel 2 gånger på sig att åtgärda felet...så vi undersöker möjligheten att häva köpet....har kompisar som har SANYO's pumpar, vilka verkar fungera alldeles utmärkt, dessutom låter dom inte alls lika mycket som IVT'n

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #79 skrivet: 02 mars 2007, 19:55:42 »
Hej!

Verkar som om det är fler än jag som har problem med sin IVT NORDIC CONVERTER.
Jag har en 12 FR-N, jag köpte den i början på okt -06, fick den installerad i mitten på Nov.

Så fort det började bli lite kallt ute så fungerade inte pumpen som den skulle (bor i Umeå)....får upp den till max 21 grader när det är ca -5 ute...fast att vi har ställt fjärren på 27 grader.
Dom har varit o bytt nån givare...men det hjälpte inte, sen bytte dom fläkten i innerdelen, det hjälpte inte heller snarare tvärtom, fick ett smattrande missljud i fläkten efter det, nu vill dom komma en tredje gång och byta kylmedel....men uppriktigt sagt så är vi ganska less på den här pumpen nu...jag var in på konsumentverkets sida, där står det att om det är fel på varan så har säljaren som regel 2 gånger på sig att åtgärda felet...så vi undersöker möjligheten att häva köpet....har kompisar som har SANYO's pumpar, vilka verkar fungera alldeles utmärkt, dessutom låter dom inte alls lika mycket som IVT'n




I detta fall kanske jag borde applÃ¥dera som jobbar mycket med sanyo, men ärligt talat du fÃ¥r inte en bättre pump om du byter till Sanyo, Ivt är en bland dom bästa luft/luft pumparna pÃ¥ marknaden...........försök istället fÃ¥ ivt att byta ut den pumpen du har  till en ny ivt.....

Utloggad studion

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en illa fungerande IVT 12-FR-N
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #80 skrivet: 03 mars 2007, 11:56:21 »
Tack för det rådet!....nu fick jag mig en liten tankeställare eftersom du säger att du jobbar mycket med Sanyo...hmmm

jag har ju kollat olika tester mm....och enligt dom så verkar det stå mellan IVT o SANYO, Nu verkar det som om säljaren vill göra ett sista försök (genom att byta kylmedlet) o funkar inte det så byter dom ut hela paketet. (dock verkar det som om dom hela tiden försöker att förhala processen, har ju haft pumpen i ett halvår nu...suck, och i sommar fungerar den ju säkert bra!)

Ivt'n är ju förvisso lite starkare än den modell av sanyo som jag hade funderat på istället (5,8 kw mot ivt's 6,0) Men å andra sidan så är dom ju som natt o dag när det gäller ljudnivå, och det verkar inte vara så att det är för att det är fel på våran pump, för både installatören och servicekillen sa att dom ska låta så mycket (det är inte ytterdelen som låter utan innerdelen)

Sen har ju ivt'n ingen begränsning när det gäller hur kall det är ute, medans Sanyon lägger av vid ca:-20, men det är ju i o för sig lite missvisande eftersom att den ger mindre värme ju kallare det blir....så egentligen står den väl bara och drar ström när det är riktigt kallt?

Vi var ju inne på att byta till Sanyo nu....men vi får väl tänka över det hela lite extra noga nu!

Tack än en gÃ¥ng!  *vinkar*



Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #81 skrivet: 06 mars 2007, 16:46:44 »
Är det någon som kan förklara alla funktioner som AUX knappen har.
Samt vad koderna i displayen betyder.  a:gl
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #82 skrivet: 09 mars 2007, 11:54:52 »
Nu har dom varit å servat pumpen.
Det var nÃ¥gra givare som givit upp, nu pumpar den ut 47,7 grader i utblÃ¥set  :D
Har du full kontroll så går det för sakta!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!