Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirk pumpen viner  (läst 1188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad retl1234

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirk pumpen viner
« skrivet: 12 november 2016, 08:11:25 »
Hej,
För ett tag sedan började min Nibe split brÃ¥ka, Fick felmeddelande OU kom fel bla. samt att utedelen slutade att snurra. Här hittade jag en, som jag vill minnas, 1A keramiksäkring som gÃ¥tt och efter byte av den kom utedelen igÃ¥ng igen. Däremot kom nytt felmeddelande om HP larm. DÃ¥ maskinen är yngre än sex Ã¥r och fortfarande har nÃ¥gon form av försäkring /garanti tillkallades tekniker. Han sa att han hittat nÃ¥got fel pÃ¥ ett styrkort sÃ¥ detta byttes. Felet kvarstod. Han bytte ett kort till och nytt fel uppstod, lcd slocknade. Byte av displaykort och tillbaka till bara ursprungsfelet. Han kom pÃ¥ att felet förmodligen lÃ¥g i cirkpump sÃ¥ denna skulle bytas. Vid bytet skulle expansionskärl demonteras och dÃ¥ det satt ovanför pannan dränktes all elektronik i utrinnande vatten och kort fick bytas igen. Efter byte av, jag tror, alla kort samt cirkpump fungerade allt igen. Nu lÃ¥ngt om länge till problemet, den nya cirkpumpen lÃ¥ter som ett jetplan. Den varvar upp och dÃ¥ viner det ganska rejält i hela huset sedan hör man den variera lite i varvtal för att efter  uträttat arbete gÃ¥ ner till vad jag förmodar är noll och skänka en öronbedövande tystnd Ã¥t huset. Jetplans ljudet är dock inte i den nivÃ¥n att det överröstar normalt tal men tillräckligt för att vara mer än lovligt irriterande.Jag anmälde felet till installerade firma och efter en vecka kom teknikern för att Ã¥tgärda. Det enda han gjorde var att ändra varvtalet pÃ¥ pumpen, som stod pÃ¥ 100%, vilket han indirekt skyllde mig för att ha höjt. Problemet kvarstÃ¥r och jag vänder mig hit dÃ¥ jag har förhoppning att det kan ge bättre resultat än Ã¥terbesök av tekniker som mest misstror mig.
När jag ändå är i farten kan jag höra efter om det är normalt att shunt vreden klickar ganska högt när de ställer om?

Mvh Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirk pumpen viner
« Svar #1 skrivet: 12 november 2016, 10:47:57 »
Det var mycket det på en gång.
Kolla om det är i pumpen det låter, sätt en mejsel emot och lyssna var det låter mest?
Det kan behövas en ny cirkpump om flödet i övrigt är normalt.
Sen undrar jag om det är shunten (för tillskott) eller ventilerna (som växlar mellan VV-laddning och husvärmning) som låter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Cirk pumpen viner
« Svar #2 skrivet: 12 november 2016, 19:16:16 »
Varvar upp, då menar du vid avfrostning och oljeretur?
Lät inte den gamla pumpen så?
Mina element låter lite som du beskriver vid avfrostning och oljeretur.
Hur gamal är spliten?

Det är inte ett tjutande ljud du hör?
I så fall har du luft i vvberedaren som måste ut.
Kommer ljudet enbart när pumpen själva varvar upp då är luft som är problemet.
Har du alltid ljudet då är det förmodligen cirkpumpen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!