Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor och funderingar kring min Nibe 1115-7  (läst 3607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« skrivet: 22 februari 2007, 00:25:28 »
Jag har lite funderingar kring min värmepump som jag har haft installerad i ett par månader nu.

Pumpen sitter i ett 2-vånings hus av betong som vi håller på att bygga, uppvärmd yta på ca 220 kvm. Ingjuten golvvärme på båda planen.

Om jag tolkar borrprotokollet rätt så har borrhålet ett aktivt djup på ca 150 m.

Tillsaken hör också att ett par meter av brineledningarna ligger/hänger lite i luften eftersom vi inte har hunnit återfylla runt huset ännu, och ca 50 cm av ledningarna är helt oisolerade, medan resten har rörskålar runt sig.

Hittills har det inte varit några problem, men nu när det är lite kallare (6-10 minusgrader) så verkar inte pumpen värma tillräckligt.

När kompressorn går, så verkar den bara komma upp i runt 31 grader på VB-fram, och börvärdet ligger då på kanske 32-33 (kurva 5, -2), medan VB-r ligger på 23.

KB in låg på -1 eller -2 och KB ut på -5.

Cirkulationspumpen på värmebärarsidan har jag ställt på läge 1.


Övriga värden är följande (hann inte skriva upp dem idag, men skall kolla imorgon) :

VB-r  53
VV start  44
KB-r  -10
VB-Fram min .............. 20
0VB-Fram max .............. 37
9b VP-min .............. 75
9b TS-min .............. 700
Rumstemperaturen låg idag på runt 16,5 (ok att jobba i, men mindre trevligt att bo i).


Min fråga är helt enkelt om inte pumpen borde klara av att värma bättre, eller kan det göra så stor skillnad med de synliga/oisolerad delarna av brineledningen?

Något annat man kan kolla på? Alla tips emottages tacksamt.
Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2007, 09:26:07 »
Hur stort energibehov har huset enligt kalkylen?
Till vilken utetemp ska VP:ns kompressor räcka enligt kalkylen?

Om huset är välisolerat bör en 1115-7 räcka men ett betonghus är värmetrögt, och det drar extra värme då det är nybyggt innan byggfukten gått ur huset.

Om det varit kyligt hos dig senaste tiden så är det möjligt att VP:n inte räcker till utan eltillskott, har du ingen elpatron monterad på din VP?

Att brineledningrna ligger synliga en lite bit har ingen större betydelse.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2007, 11:13:35 »
Just denna installationen fick jag ingen kalkyl till, men jag har ett par andra offerter liggandes hemma, som jag kan kolla på.

Huset är väl ganska välisolerat, men det sitter ingen riktig ytterdörr i ännu, och det skanas även en altandörr. Sitter hemmasnickrade trädörrar av plywood med lite frigolit emellan, och man känner ju förvisso att det drar litegrann runt dörrarna.

Den värsta byggfukten bör vara uttorkad. Huset restes i september -05 och har haft tak på sedan oktober -05.


Elpatron finns monterad, och den skall väl slå till när det behövs. Dock såg jag i morse att framledningstemperaturen och börvärdet är lika (31 grader), så den ligger ju på jämvikt just nu.

Men en sak som jag inte riktigt fattat är hur varmt vatten pumpen kan göra till värmebärarkretsen? Som jag tolkar det just nu, så klarar inte pumpen att värma mer än 31 grader utan tillskott. Är detta korrekt?

Sedan finns det en FLM också, men den är inte inkopplad ännu. Det borde väl förbättra det hela en aning. Glömde för övrigt att säga att VP är dockad med en VPA 200/70.

Finns det några andra uppenbara felinställningar eller felkällor man kan kolla?
Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2007, 13:55:05 »
Det du kan kolla är om elpatron tillåts, i meny 8 ska mellersta siffran vara 0 om tillsats är tillåten, sen får du höja kurvlutning (meny 5a) ett snäpp för att få det varmare inne.

Jag har hört att det kan ta lite längre tid än så för att få ut all byggfukt, under tiden drar huset extra energi. Sen tror jag att får du dörrarna på plats och börjar bo i huset så kommer innetempen stiga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2007, 21:15:16 »
jag tror att ditt hus just nu drar presis vad värmepumpen orkar. Och att du inte har elpatronen tillslagen.

när du får bättre dörrar m.m. så komer du orka nån grad till. med elpatronen tillslagen så kommer du att få varmt oavsett ute temp
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2007, 09:05:20 »
Jag var precis ute vid huset nu på morgonen och kollade och det verkar inte som att elpatronen vill gå igång.

Jag var inne i menyn för gradminuter och ändrade dels nivån för när elpatronen skall gå igång, och dels knappade jag ner gradminuterna så att värdet låg strax över gränsen. VB-fram låg på 31 och bör-värdet på 34, så efter ett par minuter så borde ju elpatronen gått igång. Men icke. Så det verkar vara något skumt med elpatronen. Hur felsöker man den? Måste man ha hit en elektriker eller är det något man kan kolla lite på själv?

Däremot gick varmvattenproduktionen igång medan jag stod där, och det var då inga problem för pumpen att gå en bit över 45 grader på bara kompressordrift.

Så rent teoretiskt klarar den ju att göra såpass varmt vatten.

Så varför klarar den inte att värma golvvärmevatten mer än 31 grader? Är det något fundamentalt jag inte förstår? För vattnet går ju i exakt samma rör, bara det att växelventilen styr om till VPA:n istället för golvvärmen.


Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2007, 09:24:37 »

Så varför klarar den inte att värma golvvärmevatten mer än 31 grader?

Det beror på att varmvattenberedaren är isolerad så att värmen inte avges till omgivningen. Beredaren kanske läcker 75 watt, resten av pumpens effekt går till att höja vattnets temperatur. Golvvärmeslingorna däremot avger pumpens effekt vid 31 grader, det blir ingen effekt kvar att höja temperaturen.

1 kW tillfört till ett hus höjer temperaturen inne några grader. 1 kW tillfört till en liten väl isolerad ugn kan få upp temperaturen till 1000 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2007, 11:05:51 »
Jag var precis ute vid huset nu på morgonen och kollade och det verkar inte som att elpatronen vill gå igång.

Det du kan kolla är om elpatron tillåts, i meny 8 ska mellersta siffran vara 0 om tillsats är tillåten.

Du kan även kolla om lampan för eltillskott (den med blixten) blinkar långsamt.
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 11:09:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2007, 14:06:26 »
Jag var precis ute vid huset nu på morgonen och kollade och det verkar inte som att elpatronen vill gå igång.

Det du kan kolla är om elpatron tillåts, i meny 8 ska mellersta siffran vara 0 om tillsats är tillåten.

Du kan även kolla om lampan för eltillskott (den med blixten) blinkar långsamt.

Jodå, det står bara nollor i meny 8 och "blixtlampan" blinkar. Men ingen elpatron.

Jag skall se om jag kan få någon rätsida på det under helgen, annars får jag ringa rörmokaren och be han komma och titta.
Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2007, 14:37:49 »
Det går inte in nån elpatron innan gradminuterna har kommit till -300 (Håll in knappen i mer än 5 sekunder för att öppna servicemenyn så ser du gradminuterna)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2007, 19:41:52 »
Det går inte in nån elpatron innan gradminuterna har kommit till -300 (Håll in knappen i mer än 5 sekunder för att öppna servicemenyn så ser du gradminuterna)

-360 = VP-gradmin + TS-gradmin.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite frågor och funderingar kring min Nibe 1115-7
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2007, 21:58:07 »
 :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!