Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm  (läst 24049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2007, 23:22:58 »
Jag tog inte med den för att den inte ger 16 kW. Anser att den är lite för klen för det huset.

Varför proppsar du pÃ¥ att den skall vara med när den är för klen?  Sc:,h

Okey den ger 15.8 kw så då funkar den ju inte förlåt mej...

Visst finns det Nibe med dubbla kompressorer men den minsta ger 23.1 kw vid 0/35... F1330 heter den, lite stor kanske men då får man trixa med styren lite så den går optimalt..

Jag tycker iofs att det borde räcka med ca 16 kW, (IVT:n är på 17 kW) men med de data som givits finns det inte mycket att gå på, skulle det visa sig vara gränsfall så rekomenderar jag hellre lite för stor pump, speciellt om den har dubbla kompressorer går det ju att trixa lite med inställningarna för att det inte skall bli några problem.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2007, 11:16:36 »
Nibes 1250 som säkert är en bra pump iofs, tycks specas med en annan standard och med andra värden. 0/45 gr. Det innebär väl att den pumpen i jämförelse med on/off pumparnas värden egentligen är svagare, jämförelsevis alltså. Eller har jag fel?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2007, 12:03:21 »
Jag har en kompis som har en 25 kw i hus med 400 m2 boyta.
Han klarar sträng kyla ned till -20 minst.

Det som avgör är om radiatorerna är lämpliga, ju lägre temp vid kyla desto bättre för ekonomin vid värmepumpsdrift.
Har ni elpanna idag så går det kolla vid "svinkyla" genom att tvångsköra den.
Kör ni olja nu, då är det svårare att mäta tillförd effekt.

under 15 finns inte en chans att jag skulle välja.
Med reservation för vad radiatorerna avger vid max 55 graders framledning.

Läs lite här om du har lust..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2007, 15:19:40 »
Tack för engagemanget, vilket forum!

Ja ni bekräftar alltsÃ¥ det jag misstänkte, huset klarar sig troligen inte pÃ¥ en 15 kW pump, utan ligger pÃ¥ gränsen till att behöva snäppas till nästa steg värmepumpar om 20 kW och därutöver. Synd att man ligger just där, som jag har förstÃ¥tt det sÃ¥ är ju dessa klart dyrare att installera. Min initiala (ogenomtänkta) tanke var att jag skulle behöva krin 17-18 kW, men nu blir jag till och med osäker pÃ¥ om det räcker...  :-\  IVT Greenline G frÃ¥n 21 kw känns dock som overkill.

Med en så stor värmepump skulle jag välja en modell med dubbla kompressorer, det ger bättre COP.
Det nämnde inte den firman som tyckte att jag skulle välja en Nibe med dubbla kompressorer.  Den främsta anledningen var enligt dem att jag skulle spara 7 000 per Ã¥r pÃ¥ att slippa kolla freonet... Hmm

Det som en installatör sa om ngn årlig kontroll vid stora mängder köldmedia (freoner)...
Men om du som privatkund ska investera en värmepump modell "större" kan du bortse från detta.
Det förklarar saken, märkligt att firman inte visste det då!

Vi ( en liten idrottsförening) fick hjälp på forumet med vår anläggning
Ca 400 kvadratmeter i ett plan, hopbyggda gamla baracker , inte särskilt väl isolerade men mkt bra, dvs stora, radiatorer, tidigare förbrukning ca 7 kubik olja. Dock hade vi ett speciellt behov av stor vv-produktion.

Vi köpte en IVT HT+ 17 kwh med div separata tankar för vv-produktion samt 2 borrhål om 180 meter.
Det har visat sig vara en kanonanläggning som utan vidare klarat våra behov utan(4 tim på drygt 1 år) behov av tillskott. Beräknad årsförbrukning nu ca 15-16000 kwh.
Trevligt med exempel!  :) Men är inte 16 000 kwh lite? Var ligger idrottsföreningen?

Jag har en kompis som har en 25 kw i hus med 400 m2 boyta.
Han klarar sträng kyla ned till -20 minst.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html
Ok, var ligger huset? Tack för länken, ska begrunda!

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2007, 16:00:01 »
Har precis fått lite uppgifter från ett liknande hus, dock placerat norrland, närmare bestämt utanför kalla kramfors. Delger er det hele...

400 m2 i två plan, dock med 150 m2 uppvärmd källare. Brädfodrat, ej puts alltså. I övrigt liknande förutsättningar, förutom läget då. Varmt och fint med minst +20 grader i hela huset året om.

45 000 kWh per år, inklusive hushållsel för 5 personer, fler i perioder. Han trodde att hushållselen låg på ca 7 000 kWh. 23 kW panna och har aldrig någonsin varit tvungen att komplettera med el, detta på fem år!

Om jag räknar baklänges så skulle det huset i norrland således dra ca 27 600 kWh i värmekostnad på 400 m2 .

Vad tror ni, om man lägger sig för att täcka det värmebehovet skulle man vara safe här nere i linköping då?

« Senast ändrad: 26 februari 2007, 16:06:33 av Dr Jerkyll »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2007, 21:29:46 »
det viktiga är om radiatorerna kan avge den effekten utan att temperaturen blir för hög...
Lågtempsystem som det talas om i länken är mycket viktigt.
huset jag nämnde på 400 kvm ligger i Jämtland.

Ingen fara alls om du behöver en stor pump.
En sak är säker ju större hus (värmebehov) desto lönsammare är det med värmepump!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2007, 21:45:32 »
Det är något som inte stämmer i de här teorierna...

Jag har gjort en kalkyl med Nibes programvara för dimensionering (Har bara tillgång till den) och kommer fram till lite märkliga siffror som inte stämmer överens med vad ni redogjort för att för det effektbehov man kan förvänta sig.

Om vi utgår från att huset kräver ca 80 W/m2 vid DUT på bottenvåningen och ca 40 W/m2 vid DUT så ger det ett effektbehov på 24 kW. Det krävs alltså 24 kW uteffekt från värmepumpen för att täcka hela behovet.

Jag har räknat på en bruttoenergiförbrukning på 45 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten och det ger följande kalkyl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2007, 21:46:37 »
Alltså bara ett max effektbehov på drygt 15kW... som en 1130-17 klarar rätt bra, bara 53 kWh tillskott/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2007, 22:12:36 »
Iofs klarar sig min fiskekompis nästan utan tillskott, utom om det blir riktigt hemskt.

Men ca 40.000 kwh bruttoenergibehov till 400m2 dÃ¥ligt isolerat hus...  det lÃ¥ter hemskt lite.

jag har för mig att min bekant låg över 30.000 kwh med vp iofs en med fast kondensering men bara 2 äldre i huset!
det är ett äldre timmerhus modell större, timmerstomme och utvändigt panel. Delvis lite isolering invändigt men bara nÃ¥gra fÃ¥ rum och tunt som stryk (ca 30 mm styrolit). Äldre fönster ej kopplade, hÃ¥ret fladdrar vid storm  >:D

Men kännar man igen sig på det, då är nog 40-45´ för lite?????????


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2007, 23:17:36 »
Hej!
Följande hör kanske inte helt hemma i ett forum om mark/sjö-värmepumpar, men kanske ändå kan intressera någon här.... (I luft/luft-pumpsforum vore följande erfarenheter vardagsmat. )

Jag har också ett stort gammalt hus som skall värmas... huvuddunk (ett kontor och två lägenheter)

Jag backade ur att installera bergvärme pga kostnaden och osäkerhet om hur bra det fungerar - jag är rädd för att det blir kallt i backen efter några år när alla grannar också har satt in bergvärme ...

Satte i stället in fyra stycken luft/luftvärmepumpar typ Fujitsu, tvÃ¥ stycken 14-modeller och tvÃ¥ stycken 9-modeller. Utomhusdelen pÃ¥ de smÃ¥ (9) maskinerna har väsnats en del ibland. Den ena skall leverantören byta  utomhusdel pÃ¥ - den lÃ¥ter numera som en moped pÃ¥ full gas för jämnan...

Normal elförbrukning i fastigheten är 93000 kWh per år inkl värme och varmvatten. Förbrukningen 24 april förra året då första pumpen installerades (övriga i somras) tills nu är 35500 kWh. Räknar med att hamna på kanske 48000 kWh för 12 månader. Räknar med att el och varmvatten drar 15000 kWh.
Värme förut: storleksordningen 78000 kWh (93-15), Värme nu: 48-15 = 33000 kWh.
Ger ett genomsnittligt COP-värde på 2.4. Sparar 45000 kWh/år
Dvs pumparna betalar sig på två år. Och så hoppas jag att dom håller.

Sedan kan man ha åsikter om hur kul det är med fläktljud inomhus - vi har inte upplevt det som ett problem, men det beror mycket på VAR man kan installera inomhusdelen. Klimatmässigt tycker jag att det blivit varmare i huset med pumparna än förut med gamla element med vattenburen värme. Men när temperaturen kryper under -1 grad så kopplas elpatroner i källaren automatiskt in med successivt alltmer värme i elementen. Om man inte är snål och ställer ner termostaten förståss....

Mina jämförelser över effektförbrukningen vid olika temperaturer pekar på att hela huset nu sparar 7 kW i snitt under uppvärmningssäsongen utom när temperaturen sjunker under minus 5 grader då besparingen hamnar på ungefär 5 kW. (Det har inte varit kallare än minus 12 grader här i vinter.) Räknat på en uppvärmningssäsong av 5000 timmar borde det ge en besparing på kanske 34000 kWh. I år verkar vi alltså hamna på 45000 kWh.

Om man kan ha alternativet luft/luft-värmepumpar beror naturligtvis också på hur planlösningen ser ut. Här i huset har jag insett att det är byggt för en vedkamin i en tambur på nedersta våningen och sedan med ett antal kakelugnar för extravärme uppe i en del rum. Pump installerad där nere i tamburen har fungerat ganska bra.

Offerter på bergvärme hade jag och de var mycket avskräckande...

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2007, 23:19:01 »
Exemplet "idrottsförening" ligger i östra Sörmland. Alltså i närheten av dina trakter. Jag lovar att siffrorna är korrekta. Dessutom har vi ett BETYDANDE vv-behov under sommarhalvåret. Den förbrukningen ingår i uppgiven förbrukning.

Som sagt, byggnaden är inte särskilt välisolerad och har 2-glasfönster, men har stora fina radiatorer.

Klarar strax under -20 utan tillskott.

Så du kan nog utgå från Richards kalkyl. Vilken pump du väljer spelar nog mindre roll bara installatören vet vad han gör.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad mrsm_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #26 skrivet: 28 februari 2007, 12:42:22 »
Hej!
Följande hör kanske inte helt hemma i ett forum om mark/sjö-värmepumpar, men kanske ändå kan intressera någon här.... (I luft/luft-pumpsforum vore följande erfarenheter vardagsmat. )

Jag har också ett stort gammalt hus som skall värmas... huvuddunk (ett kontor och två lägenheter)

Jag backade ur att installera bergvärme pga kostnaden och osäkerhet om hur bra det fungerar - jag är rädd för att det blir kallt i backen efter några år när alla grannar också har satt in bergvärme ...

Satte i stället in fyra stycken luft/luftvärmepumpar typ Fujitsu, tvÃ¥ stycken 14-modeller och tvÃ¥ stycken 9-modeller. Utomhusdelen pÃ¥ de smÃ¥ (9) maskinerna har väsnats en del ibland. Den ena skall leverantören byta  utomhusdel pÃ¥ - den lÃ¥ter numera som en moped pÃ¥ full gas för jämnan...

Normal elförbrukning i fastigheten är 93000 kWh per år inkl värme och varmvatten. Förbrukningen 24 april förra året då första pumpen installerades (övriga i somras) tills nu är 35500 kWh. Räknar med att hamna på kanske 48000 kWh för 12 månader. Räknar med att el och varmvatten drar 15000 kWh.
Värme förut: storleksordningen 78000 kWh (93-15), Värme nu: 48-15 = 33000 kWh.
Ger ett genomsnittligt COP-värde på 2.4. Sparar 45000 kWh/år
Dvs pumparna betalar sig på två år. Och så hoppas jag att dom håller.

Sedan kan man ha åsikter om hur kul det är med fläktljud inomhus - vi har inte upplevt det som ett problem, men det beror mycket på VAR man kan installera inomhusdelen. Klimatmässigt tycker jag att det blivit varmare i huset med pumparna än förut med gamla element med vattenburen värme. Men när temperaturen kryper under -1 grad så kopplas elpatroner i källaren automatiskt in med successivt alltmer värme i elementen. Om man inte är snål och ställer ner termostaten förståss....

Mina jämförelser över effektförbrukningen vid olika temperaturer pekar på att hela huset nu sparar 7 kW i snitt under uppvärmningssäsongen utom när temperaturen sjunker under minus 5 grader då besparingen hamnar på ungefär 5 kW. (Det har inte varit kallare än minus 12 grader här i vinter.) Räknat på en uppvärmningssäsong av 5000 timmar borde det ge en besparing på kanske 34000 kWh. I år verkar vi alltså hamna på 45000 kWh.

Om man kan ha alternativet luft/luft-värmepumpar beror naturligtvis också på hur planlösningen ser ut. Här i huset har jag insett att det är byggt för en vedkamin i en tambur på nedersta våningen och sedan med ett antal kakelugnar för extravärme uppe i en del rum. Pump installerad där nere i tamburen har fungerat ganska bra.

Offerter på bergvärme hade jag och de var mycket avskräckande...

Minns du exakt hur avskräckande? Sitter med stor gammal timmerkåk och behöver rejäla system för att kunna värma kåk och vatten till vårt behov. Tidigare ägare (en person) använde minst 8 kubikm olja per år med under 20 grader inne då och nästan noll vv förbruk. Nu är vi fem , ibland 7, så det säger sig självt att behovet är stort. Är så förbannat trött på pellets, behöver installera något som fungerar utan massa jobb...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #27 skrivet: 28 februari 2007, 13:49:54 »
Har du vattenburet system tycker jag absolut att du skall köpa mark eller bergvärme, då har du en lösning som håller och levererar en jämn och tyst värme. Det är i alla fall min åsikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #28 skrivet: 28 februari 2007, 16:11:52 »
Det funkar även under en vargavinter!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #29 skrivet: 28 februari 2007, 16:50:30 »
Du får tips och synpunkter på ganska stora VP, dvs över 20 kw. Det är säkert bra iofs men det blir ju till slut en kostnadsfråga. Går du över 17 kw så blir det tal om "proffspumpar", kanske fel uttryck, men i vart fall inte "vanliga" villapumpar.

Sådan pump kostar mer och det blir nog så att du måste ha 3 borrhål. Betydligt dyrare alltså.

En 17 kw med sep vvtank och 2 rejäla borrhål( samt allt annat) kostar säkert över 200 000kr, kanske 250 000 kr. Hur mycket mer en större pump och ytterligare ett borrhål kostar vet jag ej men det är inte småpengar.

Men jag vet ju inte hur mkt du är beredd att satsa. Oavsett, luft/luft är inget alternativ om du har ett vattenburet system

Om du är intresserad av att se vår anläggning så kan du maila mig. Dvs, du bor ju inte så långt bort och om du har vägarna förbi.

CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!