0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gräva djupt för att hitta en bra installatör dom är ett pm bort rickard N-G VP Oraklet med flera cocacola
Visst vet jag att det finns många duktiga installatörer i detta forum, men om en grossist skickar ut 5 olika företag som inte kan lösa problemet så säger det ändå en hel del om hur verkligheten ser ut, även om inte alla vill inse det.
Jag har idag talat med den anklagade chefen på Sverigeagenturen, och som vanligt i dessa fall fått en helt annan bild av det inträffade.Utan att gå in för djup på detaljerna och själv riskera att förtala någon så kan jag väl säga att ansvaret i ett sådant här fall helt och hållet ligger på den återförsäljare som gjort installationen, alla återförsäljare av detta fabrikat är utbildade av agenturen, och skall kunna göra en bedömning om huruvida produkterna kommer att fungera eller ej i det hus som installationen omfattar.Min bild av det hela är att så inte skett, och då återförsäljaren inte velat/kunnat ta sitt ansvar har agenturen gått in och hjälpt kunden med flera andra installatörer på plats i omgångar, de har bytt ut felande komponenter, men grundproblemet är att kunden har ett radiatorsystem som inte är anpassat för drift med denna typ av värmepump.Ett klassiskt misstag alltså.Agenturen har, trots att DE inte har något egentligt ansvar för detta satt in en fläktradiator i huset helt utan kostnad för kunden för att förbättra möjligheterna till en tillfredsställande drift.Att i detta fall hänga ut agenturen, och döma ut produkten som sådan är fel.Att hänga ut installatören vore mera rätt, men ändå inte något som jag vill skall förekomma mer än i undantagsfall i detta forum, och då inte i utpressningssyfte för att få ekonomisk kompensation som i detta fall.Alltså, alldeles oavsett vem som har på fötterna i detta fall är det inte en typ av inlägg eller debatter jag vill ha i forumet.Bolaget har erbjudits möjlighet att kommentera, men det är ju hart när omöjligt att försvara sig i ett fall som detta utan att de själva lägger ut information som kan vara och upplevas som kränkande för kunden, vilket i sin tur inte ger företaget någon bra reklam, även om de i sak har rätt.Jag hoppas att ni förstår och respekterar de regler jag har för denna typ av frågor i forumet, jag vill inte att forumet skall bli en plats för smutskastning, utpressning och förtal.Missnöjda kunder hänvisar jag till:1. Kommunens konsumentrådgivare2. ARN3. Plus4. TingsrättenJag har som sagt fått mer info från företaget ifråga som jag av omtanke om den missnöjda kunden inte går ut med, som ni säkert förstår är det i princip omöjligt för mig att verifiera uppgifterna från någon av parterna i detta fall, men jag känner mig ändå rätt trygg i att jag har fått en bra bild av det inträffade.Jag har även fått info om att kunden skall erbjudas ytterligare hjälp, även om det knappast kommer att åtgärda grundproblemen med anläggningen.
Hur ser ett radiatorsystem ut, som inte passar för VP.