Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2010, 10:49:28 »

Om dina inlägg representerade en allmän uppfattning om värmepumpen i fråga hade jag inte varit lika kinkig med vad du skrivit.
Nu verkar ju de flesta, efter vissa barnsjukdomar som åtgärdats, vara rätt nöjda med sina värmepumpar, och att i det läget gå ut och varna för fabrikatet, importören o.s.v. blir liksom inte rätt.

Det hade varit mycket bättre om vi tillsammans hade kunnat utreda vad som gått fel, och sen kunnat varna andra för att inte göra samma misstag.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 13 december 2010, 09:38:48 »

Ett sista inlägg. Jag har också av hänsyn till både mig själv och andra utelämnat en hel del mkt otrevligheter av allvarlig karaktär ( det är inte bara inställning av några kurvor ),som hänt i detta ärendet under dessa 3 års tid detta pågått. Jag tycker inte själv hellre man skall smutskasta någon men när ett så pass stort företag inte vill fullgöra det åtagande som dom skriftligen åtagit sig att göra och då som jag kämpat i motvind hela tiden och då det kostat mig en massa både ekonomiskt ( har just nu en av Sveriges dyrast elpanna  :( )och med hälsan så tycker jag att det är rätt att omnämna det här på ett så pass kunnigt forum som detta, så att inte fler blir drabbade ( men jag hade väl fel, det hade jag också när jag trodde på företaget ). Jag är inte främmande för hjälp och att jag till t o m vill betala för hjälpen men tyvärr så har jag blivit låsad av att anlita hjälp " utifrån ". Jag är i grunden en mkt positiv person och nu får man väl " bita i det sura äpplet " och försöka komma igen och se efter en annan värmemöjlighet.  Så tack ni som engagerat er och inget ont om detta forum som vissa andra skriver i sina inlägg ( ja jag läser mkt på detta forum och det kommer jag nog att fortsätta med oavsett värmekälla. )!! Hoppas att ni alla får en VARM OCH TREVLIG JUL!! ( jag har själv önskat mig filtar och tjockare långkalsonger i julklapp, om man nu får några ).  tomte::!.

PS, BLASER DU HAR PM, DS
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 13 december 2010, 02:58:14 »

Som jag tidigare skrivit och redogjort för gången och historien i mina TIDIGARE inlägg så tror jag nog att det är flera av er som också tröttnat. Som sagt var hoppas att inte fler blir drabbade på detta sätt  :(.

Varför PMar du mig inte om du vill ha hjälp? Vill du inte ha hjälp så är det ju upp till dig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2010, 22:56:17 »

Jag försöker hålla mig neutral i denna typ av ämnen.
Som alla säkert förstår får jag löpande information från andra som är och har varit inblandade i denna infekterade debatt, och sitter inne med information som ger mig en annan insikt i sakfråga än vad som framkommer i diskussionen.

Då jag inte anser att vare sig företag eller privatpersoner skall hängas ut offentligt i ett forum som detta håller jag dock den info jag har för mig själv, och försöker styra upp det som skrivs på ett sätt som gör att ingen enskild människa blir nedgjord offentligt här i forumet.
Vare sig personerna i företaget eller Browning skall behöva utsättas för offentlig smutskastning.

Detta forum är till för att vi tillsammans skall hjälpa varandra att köpa rätt saker, och om det inte blir rätt, försöka hjälpa varandra att komma vidare och minimera de brister som finns.
Då Browning uppenbarligen inte har varit intresserad av detta är det inte lätt för någon att komma vidare.

Det finns många sajter som uppmuntrar till smutskastning, och jag rekommenderar än en gång alla som vill hämnas på en påstått inkompetent leverantör att utnyttja dessa sajter, och respektera de regler jag har för detta forum.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 12 december 2010, 22:23:00 »

Som jag tidigare skrivit och redogjort för gången och historien i mina TIDIGARE inlägg så tror jag nog att det är flera av er som också tröttnat. Som sagt var hoppas att inte fler blir drabbade på detta sätt  :(.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 12 december 2010, 22:12:29 »

Nu vet vi inte om det är hög temp system men det värkar så.
Jag vet iaf att jag har låg temp system 42gr fram lednings temp vid 11,5 minus och 22,1gr inne Thumbsup
Lite bilder på installationen och elementen samt lite fakta om huset hade inte varit fel för då hade man sett direkt vad som var felet.
Men nu har TS istället valt att att bara gnälla och det gagnar ingen och får definitivt inte pumpen att funka bättre huvuddunk
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 12 december 2010, 19:40:02 »

Min "Altherma" som kanske kommer från samma tillverkare som din går så jäkla klockrent. Tar inte eltillskott förrän -12 och vi har varmt o skönt (20,5) men vi kan få det varmare om vi vill. Har du ett högtempsystem så skyll inte på pumpen utan på den som sålt den till dig. Min pump har under tiden 12/11-12/12 haft en genomsnittsförbrukning på 40,6 kWh/dygn. Har troligtvis fått rätt på alla inställnngar nu, vet inte om jag vågar laborera mera med den. Vill du ha hjälp med kurvor osv så PMa mig.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 12 december 2010, 11:09:23 »

Min gissning med den knappa informationen du gett eftersom du inte verkar vilja ha hjälp är att pumpen dels är för lite och dessutom sitter i ett hög temp system.
Bara att den sitter i ett hög temp system gör att den kroknar redan vid kanske -5
Är den dessutom för liten så är det inte alls orimligt att den bara kan värma till 19gr när det är 0 gradigt ute.
Varken tillverkaren eller general agenten har något som helst ansvar om det ligger till så utan det är installatören som ska bära hund huvudet.
Fel installationen är även det installatörens ansvar.
Tycker istället man borde ge all heder åt general agenten som gjort långt mycket mer än dom behöver.

Skrivet av: Browning
« skrivet: 09 december 2010, 17:38:26 »

NU HAR JAG GETT UPP PÅ FÖRETAGET, SOM INTE FÅR NÄMNAS I DETTA FORUM FÖR MODERATOR RICKARD ( han ändrar mina inlägg så dom passar, bra med en egen sekreterare  ;) ). TRÅKIGT MEN SANT OCH DÄRTILL KOSTSAMT ( BÅDE EKONOMISKT OCH FÖR HÄLSAN ) ATT HELA TIDEN FÖRSÖKA FÅ EN LÖSNING  huvuddunk   :( SÅ JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT DET INTE ÄR ALLT FÖR MÅNGA ( MÖRKERTAL ) SOM BLIVIT DRABBADE PÅ DETTA SÄTT. JAG HOPPAS ATT ALLA SOM LÄSER DENNA TRÅD MFL AV INLÄGG OM DENNA HISTORIA FÖRSTÅR ATT MAN INTE ORKAR HUR MKT SOM HELST. MAN FÅR VÄL SE VAD SOM HÄNDER I FRAMTIDEN, NU VET MAN JU INTE VAD MAN SKALL SATSA PÅ. Tack alla som mailat frågor och synpunkter.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 november 2010, 23:06:54 »

Hur ser ett radiatorsystem ut, som inte passar för VP.

Det är ett radiatorsystem som kräver väldigt varmt vatten för att hålla huset varmt när det är kallt ute.
Skrivet av: Varmepump
« skrivet: 30 november 2010, 22:48:18 »

Hur ser ett radiatorsystem ut, som inte passar för VP.     
Jag har idag talat med den anklagade chefen på Sverigeagenturen, och som vanligt i dessa fall fått en helt annan bild av det inträffade.
Utan att gå in för djup på detaljerna och själv riskera att förtala någon så kan jag väl säga att ansvaret i ett sådant här fall helt och hållet ligger på den återförsäljare som gjort installationen, alla återförsäljare av detta fabrikat är utbildade av agenturen, och skall kunna göra en bedömning om huruvida produkterna kommer att fungera eller ej i det hus som installationen omfattar.
Min bild av det hela är att så inte skett, och då återförsäljaren inte velat/kunnat ta sitt ansvar har agenturen gått in och hjälpt kunden med flera andra installatörer på plats i omgångar, de har bytt ut felande komponenter, men grundproblemet är att kunden har ett radiatorsystem som inte är anpassat för drift med denna typ av värmepump.

Ett klassiskt misstag alltså.

Agenturen har, trots att DE inte har något egentligt ansvar för detta satt in en fläktradiator i huset helt utan kostnad för kunden för att förbättra möjligheterna till en tillfredsställande drift.

Att i detta fall hänga ut agenturen, och döma ut produkten som sådan är fel.
Att hänga ut installatören vore mera rätt, men ändå inte något som jag vill skall förekomma mer än i undantagsfall i detta forum, och då inte i utpressningssyfte för att få ekonomisk kompensation som i detta fall.

Alltså, alldeles oavsett vem som har på fötterna i detta fall är det inte en typ av inlägg eller debatter jag vill ha i forumet.

Bolaget har erbjudits möjlighet att kommentera, men det är ju hart när omöjligt att försvara sig i ett fall som detta utan att de själva lägger ut information som kan vara och upplevas som kränkande för kunden, vilket i sin tur inte ger företaget någon bra reklam, även om de i sak har rätt.

Jag hoppas att ni förstår och respekterar de regler jag har för denna typ av frågor i forumet, jag vill inte att forumet skall bli en plats för smutskastning, utpressning och förtal.

Missnöjda kunder hänvisar jag till:

1. Kommunens konsumentrådgivare
2. ARN
3. Plus
4. Tingsrätten

Jag har som sagt fått mer info från företaget ifråga som jag av omtanke om den missnöjda kunden inte går ut med, som ni säkert förstår är det i princip omöjligt för mig att verifiera uppgifterna från någon av parterna i detta fall, men jag känner mig ändå rätt trygg i att jag har fått en bra bild av det inträffade.
Jag har även fått info om att kunden skall erbjudas ytterligare hjälp, även om det knappast kommer att åtgärda grundproblemen med anläggningen.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 24 november 2010, 11:51:42 »

En mkt tråkig uppdatering.
Efter att den mkt kunnige reperatören ( som var utsänd från företaget ) var här för ett tag sedan och gjorde så att vi fick lite värme så trodde man att problemen var komna på spåren MEN ACK vad besviken man blir. Nu när termometern för ca en  vecka sedan kröp ner till omkring 0 grader så började både ute och innedel föra ett j-vla oväsen ( precis som om dess sista tid var kommen ) och till slut blev jag tvungen att stänga av anläggningen ( man kan inte vistas i närheten pga allt oväsen!! ). När jag sedan startade upp igen så blir det med god vilja och allt därtill knappt 19 grader. Ny kontakt med reperatören som dömmer ut hela anläggningen ( montering av kylrör, innedel, utedel ) MEN kan tyvärr inte göra något utan klartecken från företaget. Har själv sökt företaget men som vanligt så vill man visst inte ta någon kontakt. Man fick ju vara glad ett tag men är nu tillbaka på ruta -1, för man vet ju hur länge man har hållit på ( 3 år nu ). Läste här på forumet att det är fler som blivit drabbade av dess dåliga bemötande av sina kunder. Man hoppas ju alltid att det inte skall drabba en mer men man börjar misströsta.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 14 oktober 2010, 12:24:46 »

det beror på att du inte bor i sverige purjo :)
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 oktober 2010, 09:59:49 »

Visst vet jag att det finns många duktiga installatörer i detta forum, men om en grossist skickar ut 5 olika företag som inte kan lösa problemet så säger det ändå en hel del om hur verkligheten ser ut, även om inte alla vill inse det.  ;)

Det säger kanske en del om vilka installatörer som den leverantören har kontakt med
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2010, 08:38:41 »

gräva  djupt  för att hitta en bra installatör  *roflmao*  dom är ett pm bort rickard  ;)   N-G  VP  Oraklet med flera
cocacola *vinkar*

Vaddå? Ingen av er vill ju komma hem till mig!
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 13 oktober 2010, 23:38:41 »

 *roflmao*
cocacola *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2010, 23:34:24 »

Visst vet jag att det finns många duktiga installatörer i detta forum, men om en grossist skickar ut 5 olika företag som inte kan lösa problemet så säger det ändå en hel del om hur verkligheten ser ut, även om inte alla vill inse det.  ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 13 oktober 2010, 22:46:23 »

 gräva  djupt  för att hitta en bra installatör  *roflmao*  dom är ett pm bort rickard  ;)   N-G  VP  Oraklet med flera
cocacola *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2010, 22:25:41 »

Skulle inte förvåna mig ett skvatt om nästan alla dina problem berott på felkoppling.
I vart fall de allvarligare, typ att du inte fått tillräckligt varmt.
Bra i alla fall att det verkar ha löst sig nu.  Thumbsup

Det finns duktiga installatörer, men ibland får man uppenbarligen gräva djupt för att hitta dem.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 13 oktober 2010, 18:02:07 »

Jag lovade att återkomma i ämnet och nu har det hänt saker!!.
Nu för en vecka sedan dök det upp en mkt trevlig och reko reperatör utsänd på uppdrag från företaget. Han var här i två hela dagar och bytade en massa trasiga delar och kopplade rätt på det som han kom fram till varit felkopplat ända sedan installationen för snart tre år sedan. Som sagt den reperatören kan jag med glädje rekommendera.
SÅ NU FUNKAR MIN ALTHERMA ÄNTLIGEN. HOPPAS ATT DET FORTSÄTTER SÅ  :).
Jag tackar alla som haft synpunkter ( både bra och dåliga ) och tack alla ni som mailat mig med frågor.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 september 2010, 07:10:03 »

Klart att det löser sig Browning  :) dom fel du beskriver är sånt som kan hända med allas produkter och enheter ,Vad man än köper.

men Jag lider med dig för att det tagit 3 år för ansvarig installatör och dom utsädda "sendebuden" att komma fram till vad som behöver göras .När det rör sig om basic felsökning,

för vid försa återbesöket och en installerad enhet som beter sig på detta vis är det postgången för reservdelar från agenturen som är den acceptabla väntetiden .Hade du nu haft en ansvarstagande installtör ,som fixat till grejerna på en gång som det va problem med hade han/hon haft en reklam pelare bättre än annonsen i telekatalogen (nöjd kund Thumbsup)  ,

Lycka till Browning . jag tror du kommer bli nöjd med din värme pumps installtion till slut  :)
cocacola *vinkar*
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 04 september 2010, 01:03:41 »

Låter som en mjukstartare skulle passa bra här  ;) . Hur f-n kan en c-pump tjuta efter 5 besök av installatörer?
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 20:32:08 »

Svar till cocacola.
Ja som jag skrev tycker jag också att fokus ligger på fel ställe.
Den informationen jag fått från företaget nu är att där skall bytas kontaktorer, bytas cirkpump, byta något kretskort i utedelen mm. Hoppas att detta löser dom problemen som funnits sedan början.


Svar till rocas.
Jag har för ca ett år sedan skrivit här på forumet om samma problem, dom skulle åtgärdats redan då men det har ännu inte skett.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 september 2010, 19:37:58 »

Men grabbar ska vi inte försöka titta på dom tekniska problem browning beskriver i stället . . känns som det är det vi ska klura på  :)

han beskriver kontaktorer som hänger sig . missljud i ute delen (tjutande ) kontaktorer som smäller som kanon skott . tjutande ljud fån en cirkpump m-m.

kontaktorer som hänger sig . antingen klibbar kontaktorn eller så släpper inte styret manövern .felsökes på plats ansvaret för den funktionen ligger hoss tillverkaren , "Smällande" kontaktorer är valet av vilken kontaktor som stoppas in vid byggnationen av styret . där finns det allternativ som passar Borde ligga på tillverkaren det med . I dom fall jag fått ut produkter oftast då elpanner och dom har haft kontaktorer i sig som kunden upplevt som störande ja då har man fått nya tysta fina .
Det tjutande ljudet i ytterdelen . det borde ha räckt med ett samtal från någon som varit där och tittat . reservdelar eller en ny ytterdel  vad är problmet tycker man . i dom ytterst få fall av liknande problem har tillverkarna ställt ,  den tjutande pumpen i rad systemet . vilken vvsare som helst med bas kunskaper borde kunna fixa det . trycksstyrd pump Thumbsup och en enklel koll av raditorer/ventiler .
cocacola *vinkar*
Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 september 2010, 18:48:19 »

Jaha,, då var det kanske inte som man kunde ana ändå. ???

Browning: Som Rickard säger det är omöjligt att veta vem som talar sanning.
Men om nu företaget lovat hjälpa dig finns det nog någon sanning i det du säger.
Vad man däremot kan vara säker på, är att du blir tacket skyldig Rickard om du får rättat till ditt system.
Och det tycker jag du kan skriva med stor, färg-glad text, även om han inte gillar det. ;)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 03 september 2010, 18:45:26 »

Tråden startade igår fm.

Har författaren/Du tagit upp den "bristfälliga" vp-anläggningen tidigar här i Värmepumpsforum eller väntade Du tre år innan du ville varna oss för företaget ifråga?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 18:29:36 »

Du kanske inte vet det, men det anses ofint att skriva med stora bokstäver eller fetstil.
Det gör man om man är arg eller vill vara otrevlig, och jag hoppas att du inte vill vara otrevlig i alla inlägg du gör.

Alla är välkomna att skriva i forumet, så länge de håller sig till reglerna.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 18:24:05 »

Svar till Rickard.
Det verkar vara du som har problem med att jag skriver i en annan storlek eftersom du har ändrat ett flertalet gånger, men jag får väl tro att du har rätt att göra detta, kan inte se varför det skulle störa någon med den storlek på bokstäverna???.
Ja jag är en person som tycker att om något är bra så skall man berömma och det kommer jag också att göra om nu det blir som företaget har lovat och anläggningen funkar som det var tänkt, då kommer jag att skriva detta i forumet, om man nu är välkommen att skriva??.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 18:13:40 »

Jag plockar inte bort tråden, denna typ av tråd är bra som målande exempel på varför jag inte gillar denna typ av inlägg i forumet.

Dina problem att acceptera att jag ändrar din festil till normal stil skulle kunna peka på att du har svårt att acceptera lagar och regler, och till del kunna förklara varför du anser dig så dåligt bemött av företaget ifråga (om man antar att de har lagen och reglerna på sin sida)
Men det är naturligvis bara en reflektion jag gör.

När allt detta är sagt så hoppas jag att du kommer att få en anläggning som fungerar tillfredsställande, och jag hoppas att du då också låter oss veta om så eller fallet.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 17:43:53 »

Svar till rickard.
Om du nu inte vill ha några mer inlägg i denna tråd, gör då som jag skrev innan att du kan plocka bort den. Du ändrar ju min storlek på texten.
Jag tycker det är mkt konstigt att du inte vill ta kontakt med mig privat utan hellre vill skriva om detta i forumet.
Angående mina inlägg, jag har skrivit dom för att försöka föra fram sanningen och försvara mig och jag är fullt tillfreds med företagets svar till mig, jag har som sagt var väntat i snart 3 år. Som jag skrev i början av denna tråd är detta inget man önskar att andra skall bli drabbade av. Jag har väl blivit förd bakom ljuset av olika människor i denna affär. Jag visste inte att man skulle vara en expert på värmepumpar för att kunna invenstera i en sådan men jag hade väl fel!!.

Jag tycker att denna diskution har glidigt ifrån ämnet helt och hållet!!.

Vill du kalla mig för en utpressare så går det bra men undrar då om inte du gör dig skyldig till förtal  ;)??!.
TACK I ALLA FALL NI SOM MAILAT MIG.

KONSTIGT ATT MAN INTE FÅR FÅR SKRIVA MED VILKEN STORLEK PÅ TEXT SOM MAN VILL, DET STÅR INGENSTANS VILKEN STORLEK MAN SKALL ANVÄNDA!!..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 17:31:31 »

Som vanligt i denna typ av frågor så läser du inte vad jag skriver, jag har upprepade gånger skrivit att jag inte heller litar på de uppgifter företaget gett mig, "påstådda" besök o.s.v.
Jag för alltså inte företagets talan i detta fall, men jag kan hålla med om att min smått hatiska inställning till denna typ av utpressningsinlägg gör att jag kanske viktar över liiite till förmån för företaget vilket jag anser vara helt rätt i ett fall som detta.
De företag som blir utsatta för den typ av skriverier som du gjort drabbas ofta ofantligt mycket mer än du eller andra i din situation kan tänka er, och det är inte mer än rätt att någon står upp för företagens rätt att följa gängse lagar och regler i de fall så skett.

Du är helt anonym, och tar ingen skada av den debatt som här försiggår, och det är det viktiga i denna fråga för mig, jag vet att du kommer att få hjälp, alltså har din utpressning (som jag kallar det) haft önskad effekt, jag tycker allvarligt talat att du kan känna dig rätt nöjd, eller är dina upprepade inlägg ytterligare ett tecken på att du är svår att tillfredsställa?

Jag kommer inte att kontakta dig, då jag som du vet gjort klart att jag varken är jury, domare eller bödel har jag inget intresse av att sätta mig in i denna fråga mer än jag redan gjort.

Dessutom, jag litar varken på dig eller grossisten i detta fall, liksom i alla andra liknande fall, utan jag upprepar än en gång att jag tror att båda parter försöker framställa sig som offer.

Det enda viktiga i denna situation är vem som har lagen på sin sida, och där är jag rätt säker på att det inte är du, men inte heller det kan man vara 100% säker på.
Det jag är fullkomligt säker på är att inlägg av karatären utpressnings/smutskastningsinlägg kommer att plockas bort snabbare framöver, för att vi skall slippa denna typ av debatt.
Denna typ av debatt ger inte forumet den positiva, hjälpsamma stämning som jag vill att det skall ha.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 17:16:18 »

Svar till Rickard.
Jag skrev i tidigare inlägg att jag inte skulle svara mer men när jag ser dina mkt fientliga inlägg mot mig med massor med felaktigheter kan jag inte låta bli!!.
Konstigt att du vet så mkt om min anläggning som jag själv inte vet. Jag har haft vid två st tillfälle haft folk utskickade av FÖRETAGET som konstaterade att det föreligger fel på anläggningen, alltså det som jag skrev som problem, dom har också konstaterat att det är för liten anläggning mm. Alltså det som företaget nu skall åtgärda, vilket jag har nöjt mig med.
Jag skulle vilja att du tar kontakt med mig privat istället för att " föra företagets talan ".
Ps. Nu skriver jag med " tunn text ", konstigt att man inte får skriva med vilket storlek man vill. DS.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 17:01:27 »

Ja, det har du nog rätt i, men vem vet vad som sägs bakom lyckta dörrar...

Man skulle ju i princip kunna jämföra detta fall med Panasonics luftvärmepumpar för några år sedan när de drabbades av H16, ett STORT gäng mindre installatörer la helt enkelt ned verksamheten för att de varken hade ackreditering, kompetens eller vilja att åtgärda problemet för kunderna.
Panasonic, via Kinnan, tog då snyggt på sig ansvaret och såg till att alla? kunder gick mer eller mindre skadeslösa ur det hela.

Nu är ju detta fall inte helt jämförbart då grossisten hävdar att anläggningen inte är anpassad efter huset/radiatorsystemet alls, och att kunden antagligen inte blir nöjd även om de byter ut hela maskinen till en ny.

Vad som får mig att tvivla än mer på kunden är att han hävdar att det inte blir tillräckligt varmt i huset, trots att värmepumpen är utrustad med en 9 kW elpatron.
Detta tyder antingen på att huset har ett effektbehov som ofta ligger över 9 kW, eller att varken kunden eller någon av de 6 (påstådda) installatörerna som varit på plats har kunnat trimma in reglerdatorn att ge tillräckligt hög framledningstemp för att hålla huset drägligt varmt.
Men kan alla dessa installatörer verkligen vara så inkompetenta?

Det ligger nog mer än en hund begraven här, och som vanligt är det nog så att båda parter försöker framställa sig som offer, vem som är den stora boven är omöjligt att veta, men nåt som man kan säga utan tvekan är att en kompetent installatör borde ha kunnat hitta en lösning till denna kund som fungerade från första stund, kanske hade det blivit dyrare, och kanske hade kunden inte gått med på det, men att det borde gå är ställt utom varje rimligt tvivel.
De kunder som pressar priserna för mycket riskerar definitivt att hitta en mer eller mindre oseriös installatör som tar på sig uppdraget, frågan är om grossisterna/tillverkarna/importörerna skall stå ansvariga för detta?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 03 september 2010, 16:02:39 »


Mmm, frågan är om företaget utmärkts sig negativt.
Vem som helst kan ju skriva ett inlägg här och smutskasta vilket företag som helst utan att företaget ifråga kan försvara sig?
Och dessutom, konsumentlagarna gäller primärt avtalet mellan försäljare och kund, inte nödvändigtvis grossisten, även om en generösare grossist på swikt kan vinna på att ha en premiumkundvård, även om återförsäljarna försvinner om/när det börjar krångla.

Sorry... menar generellt för SVEP:s styrelse och inte i det här specifika fallet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 15:37:06 »

Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man då?  Sc:,h

Hur tror du övriga företag ställer sig till att en tillverkare utmärker sig på ett negativt sätt för branschen? Det finns nog fördelar med att ha de flesta tillverkare i SVEP. Grupptryck tror jag det kallas  ::)

Mmm, frågan är om företaget utmärkts sig negativt.
Vem som helst kan ju skriva ett inlägg här och smutskasta vilket företag som helst utan att företaget ifråga kan försvara sig?
Och dessutom, konsumentlagarna gäller primärt avtalet mellan försäljare och kund, inte nödvändigtvis grossisten, även om en generösare grossist på swikt kan vinna på att ha en premiumkundvård, även om återförsäljarna försvinner om/när det börjar krångla.
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 03 september 2010, 14:56:20 »

Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man då?  Sc:,h

Hur tror du övriga företag ställer sig till att en tillverkare utmärker sig på ett negativt sätt för branschen? Det finns nog fördelar med att ha de flesta tillverkare i SVEP. Grupptryck tror jag det kallas  ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 13:31:30 »

SVEPS kompetens sitter ju i medlemsföretagen, jag gissar att det skulle bli för dyrt att ta in och avlöna en helt igenom oberoende grupp experter i detta område för att bedöma kundklagomål.
Man får väl förutsätta att enskilda medlemmar som kritsieras inte deltar i beslutet p.g.a. jäv, men å andra sidan kommer ju själva SVEP aldrig att bli annat än ett lobbyorganisation för de egna medlemsföretagen.

Nu har jag ju ändå den kanske naiva inställningen att en grupp seriösa företrädare i de flesta fall kan avgöra liknande tvister utan att låta jäv påverka.

Lagen är ju trots allt rätt enkel, sen vad som kan anses vara rimligt att bjuda på utöver lagens krav borde väl ändå vara upp till parterna i en affär?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 september 2010, 13:25:40 »

Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man då?  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 13:11:15 »

Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 03 september 2010, 12:57:05 »

Missnöjda kunder hänvisar jag till:

1. Kommunens konsumentrådgivare
2. ARN
3. Plus
4. Tingsrätten

Borde inte VPN (SVEP) ligga med på listan?

En anmälan till ARN lär nog inte leda till något eftersom dom inte hanterar värmepumpar. Skulle möjligen vara att man kan få dom att hantera tjänstedelen i avtalet (dimensionering/installation) men det tror jag är tämligen utsiktslöst.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 10:41:06 »

Som sagt, i detta fall liksom i så många före detta står ord mot ord, och jag avböjer vänligt men bestämt denna typ av diskussioner där namn nämns i forumet.
Generella diskussioner vars mening är att hjälpa dig och andra att komma tillrätta med företag som av olika anledningar inte sköter sig är en helt annan sak, och något som jag mer än gärna ser i forumet.

I just detta fall är så vitt jag kan se företagets enda eventuella skyldighet är att ersätta dig med nya reservdelar till maskinen ifråga, jag TROR inte att de är skyldiga att betala för kostnaderna som tillkommer för utbyte, men jag är inte helt säker.
Denna typ av frågor är betydligt viktigare att bena ut än fråga om vad du vill att de skall göra för dig.

Det råder ingen tvekan om att den som sålt varan har ett garantiansvar, fråga är om ens detta går vidare till generalagenten om installatören "försvinner".

Det jag vet är att grossister/generalagenter/importörer kan sälja en vara till en återförsäljare både med och utan garantier, och jag TROR att garantianspråket alltid skall läggas på den som sålt varan till dig som kund, inte till grossister eller importörer.

Det blir en helt annan sak om tillverkaren har en "world wide warranty", då kan tllverkaren hänvisa till ett företag, var som helst i världen, som skall stå för att reparera din produkt.
Nu kan ju detta i sin tur innebära att det blir praktiskt omöjligt att tillgodogöra sig garantier, men de finns där ändå...
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 10:30:48 »

SVAR TILL RICKARD IGEN !!
Jag har som jag skrivit i mina tidigare inlägg varit i kontakt med advokat och konsumentvägledare och eftersom företaget INTE HAR NEKAT ATT HJÄLPA MIG UTAN BARA FÖRHALAR så har man inget ärende att gå vidare med till rätten fast jag har det i skrift.
Du vill ju inte ha någon sådan här disskution här på forumet men jag tycker att det sköter sig självt!!
Detta som företaget nu har erbjudit sig att fixa är det samma som det har varit prat om ÄNDA ifrån början, inget är tillagt eller dragits ifrån!!! ALLTSÅ INGEN EKONOMISK VINNING FÖR MIG!!.
Vill du så kan du ju plocka bort denna tråd mig spelar det ingen roll längre för eftersom företaget har varit " snälla " och erbjudit sin " hjälp " efter det här, så väntar jag på att se hur det går, hoppas att allt går bra.
PS. Vill bara meddela att dom som skickar mailförfrågan till mig om vilket företag den här tråden gäller FÅR INGET SVAR AV MIG pga att jag får skit för att jag skrev företagets namn, SÅ SKICKA EJ FLER FÖRFRÅGAN.

Edit, man behöver inte skrika, vi hör dig ändå, jag har därför tagit bort fetstilen på dina inlägg. Skulle uppskatta om du inte la tillbaka det igen. /Admin
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 10:26:09 »

SVAR TILL RICKARD!!.
Jag kan inte förstå hur du kan påstå att jag har utpressat företaget, vad har du för bevis på det påstående, mer än en chefs ord som måste rädda sitt ryckte??.

Enligt min mening gör du ju samma sak mot mig nu, som det påstås om mig, nämligen smutskastning.

Jag tycker att det här har tagit en mkt otrevlig vändning och jag förstår att du tar företagets parti, så uppfattar jag det!!, och då tycker jag om du nu vill fortsätta med smutskastningen så tycker jag att du kan göra som du gjort med företaget, NÄMLIGEN TA KONTAKT MED MIG SÅ JAG FÅR BEMÖTA FÖRETAGETS KRITIK MOT MIG!!.
Eftersom jag har förstått att man har trampat någon på tårna så kommer jag inte att kommentera detta vidare, som sagt jag har skriftligt på vad företaget har sagt under åren och JAG tänker vara som den öppenhjärtliga person jag är och låta företaget göra sitt uppdrag som dom lovat mig.

Företaget ifråga har också skriftlig dokumentation i detta ärende som de erbjudit mig ta del av som påstås stärka deras version.
Då jag varken är jury, domare eller bödel så har jag inget intresse av att ta del av er eventuella bevsining.

Om du inte kan förstå att ditt inlägg är rena utpressningen kan du väl försöka tänka dig hur det skulle kännas om företaget ifråga gick ut med ditt namn och alla uppfattningar om dig, och all skriftlig bevisning de har mot dig här i forumet?

Jag vet att det inte är olagligt att klanka ned på företag (bolag), och på så sätt pressa dem att leverera mer än lagen kräver, på ett forum som detta, men det betyder inte att jag som ägare av forumet behöver godkänna det i mitt regelverk.

Jag tycker tvärt om att just detta med offentlig smutskastning av både personer och företag är en av nätets baksidor, och den lilla insats jag kan göra för att stoppa detta kommer jag att fortsätta jobba med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 10:18:04 »

Men, om det är så att dom har tagit på sig det fulla ansvaret pga den ursprungliga installatören försvann så har dom väl ganska stor skyldighet att se till att anläggningen fungerar.
Sen kan man ju diskutera vad som avses med 'fulla ansvaret' - Är det bara garantier eller inkluderar det hela funktionen?

Och har dom verkligen gjort det?

Denna typ av inlägg är helt omöjliga att ha i ett forum, och hur man än vänder och vrider på det hela så är det frågan om utpressning när man går ut och offentligt påstår saker som man inte kan styrka.
I vart fall i mina ögon.

Hade kunden ifråga kunnat styrka denna typ av påståenden hade konsumentvägledare, advokater, ARN och tingsrätt kunnat ge honom rätt utan att det hela skulle behöva hamna i detta forum.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 10:17:16 »

SVAR TILL RICKARD!!.
Jag kan inte förstå hur du kan påstå att jag har utpressat företaget, vad har du för bevis på det påstående, mer än en chefs ord som måste rädda sitt ryckte??.

Enligt min mening gör du ju samma sak mot mig nu, som det påstås om mig, nämligen smutskastning.

Jag tycker att det här har tagit en mkt otrevlig vändning och jag förstår att du tar företagets parti, så uppfattar jag det!!, och då tycker jag om du nu vill fortsätta med smutskastningen så tycker jag att du kan göra som du gjort med företaget, NÄMLIGEN TA KONTAKT MED MIG SÅ JAG FÅR BEMÖTA FÖRETAGETS KRITIK MOT MIG!!.
Eftersom jag har förstått att man har trampat någon på tårna så kommer jag inte att kommentera detta vidare, som sagt jag har skriftligt på vad företaget har sagt under åren och JAG tänker vara som den öppenhjärtliga person jag är och låta företaget göra sitt uppdrag som dom lovat mig.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 september 2010, 10:12:58 »

Men, om det är så att dom har tagit på sig det fulla ansvaret pga den ursprungliga installatören försvann så har dom väl ganska stor skyldighet att se till att anläggningen fungerar.
Sen kan man ju diskutera vad som avses med 'fulla ansvaret' - Är det bara garantier eller inkluderar det hela funktionen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 10:02:54 »

Jag förstår precis hur det ligger till, men du måste också kunna förstå att de inte har någon skydlighet att hjälpa dig.
Att då gå ut med inlägg i utpressningsstil är inte ett schysst agerande, och inte något som jag tillåter i detta forum lika lite som jag anser att utpressning, varhelst det förekommer, är OK.

Tvärt om, det gör mig riktigt upprörd, och jag anser att du är skyldig företaget ifråga en ursäkt för ditt uppträdande.
De har gjort mer än de behöver för att göra dig nöjd, och som tack för det så smutskastar du dem i det offentliga rummet.  >:(

Jag har full förståelse för att du är missnöjd, men man kan för den sakens skulle inte kräva mer än att säljare/leverantörer lever upp till sina skyldigheter.
Gör de mer så kan man vara glad, men om de inte gör mer ger dig dig inte rätt (i mina ögon) att via hot om utrpessning och förtal tvinga dem till vidlyfta åtgärder som inte lagen anser vara skäligt.

Hur skulle det se ut om vi alla börja utpressa företag att uppträda som vi vill istället för hur de skall uppträda för att uppfylla konsumentköplagen?
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 09:43:25 »

Som jag skrev i mitt tidigare svar Måste jag få kommentera en sista sak.
Företaget tog på sig det FULLA ansvaret för HELA min anläggning eftersom endast ca 2mån efter installation så " försvann " dom som installerat anläggningen och DÅ tog jag kontakt med ovan nämnda företag.

Eftersom företaget nu säger efter nästan 3 år att dom skall titta på anläggningen så får dom göra detta i lung o ro utan vidare kommentarer.
 Tack iallafall ni som tyckt till.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 september 2010, 09:21:45 »

Generalagenten har inget ansvar för dina problem, det är din installatör som har fullt ansvar.
Och som sagt, det har framkommit mer info i ärendet som jag väljer att inte delge er andra av omsorg om de inblandade, så ha det i åtanke när ni läser detta.
Skrivet av: Browning
« skrivet: 03 september 2010, 09:19:13 »

Om det nu är så att man fått så mkt hjälp som nu moderator skriver att företagets chef säger så kvarstår den stora frågan. VARFÖR FINNS DÅ FELEN KVAR SEDAN BÖRJAN??.

Jag förstår att företaget måste försöka rädda sitt ansikte och säga som dom säger.

Måste få kommentera saken med den ekonomiska biten. Om det är så att jag har försökt utpressa företaget så undrar jag varför företaget inte anmält mig för detta brott??.
 Det är så att chefen har erbjudigt 10 000 kr MEN jag har tackat nej och sagt att jag vill ha en anläggning som fungerar i stället.

Mitt inlägg måste iallafall gjort något för idag ( fredag 3/9 ) meddelade företaget att man skall skicka ut en och titta och ev åtgärda nämda fel.

Kanske löser det sig men vem vet för det har företaget sagt och skrivit i snart 3års tid.
Jag har bevis i form av skrivelser från företaget mm så JAG VET VAD SOM ÄR SANT och jag kommer inte att kommentera detta mer, min hälsa är inte så bra efter allt detta.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!