Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Husvärme FrÃ¥n pÃ¥verkar huskurvan?  (läst 3468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Nilsson

  • Gäst
Andreas Nilsson
Husvärme Från påverkar huskurvan?
« skrivet: 26 augusti 2012, 10:07:47 »
Hej!
Jag har nyss färdigställt ett nytt badrum i källaren. I golvet har jag vattenburen värme, oshuntat, och handdukstorken är vattenburen. För sommardrift har jag dessutom elslinga i golvet och elpatron i handdukstorken.

Jag har alla radiatortermostater ställda på fullt öppet och kör med både inne- och utegivare.

Jag har insett att kombinationen eldrift i golv och handdukstork och radiatorcirkulation PÅ inte fungerar när framledningstemperaturen är låg eftersom värmen i handdukstorken och golvet då transporteras iväg till hela radiatorsystemet.

Problemet går att lösa genom att sommartid stänga den kulventil som rörmokaren satte till handdukstork och golv, men helst vill jag ha ett helt automatiskt system som inte behöver ställas om mellan sommar- och vinterdrift.

Jag hade hoppats att problemet skulle lösas av att cirkulationspumpen stannar vid temperaturer över "Husvärme Från grader", men jag tycker inte att denna funktion fungerar som jag skulle önska. Jag hade önskat att "Husvärme Från" skapade en brytpunkt för var huskurvan tvärt går ner till noll. Istället verkar "Husvärme Från" påverka hela huskurvans höjd.

Exempel:
Idag är det 17 grader ute. Med "Husvärme Från" satt till 16 grader blir framledningens börvärde 21 grader. Ändrar jag "Husvärme Från" till 14 grader blir framledningens börvärde 23 grader. Varför ändras framledningstemperaturen när jag ändrar "Husvärme Från"? Jag ligger ju under aktuell utetemperatur både vid 16 och 14 grader som inställt värde.

mvh
Andreas

Andreas Nilsson

  • Gäst
Andreas Nilsson
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2012, 15:03:45 »
Ett förtydligande:
Jag vill alltså att radiatorcirkulationen kickar in först vid exempelvis 14 grader utomhus och då på den framledningstemperatur ( ca 27 grader?) jag hade vid den utetemperaturen innan jag sänkte "Husvärme Från" från 16 till 14 grader. Lägre framledningstemperaturer än 27 grader kommer göra att elpatron och elslinga startar och elvärmen går ut i systemet.

Jag vill INTE sätta "Lägsta framledningstemp" till 27 eftersom detta skulle göra att cirkulationspumpen alltid går och radiatorerna skulle behöva termostatregleras.

mvh
Andreas

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2012, 09:08:11 »
"Husvärme från"-inställningen styr om cirkulationspumpen till radiatorerna är på eller av. Det finns ett tidsintervall också som innebär att temperaturen måste vara över "husvärme från" i ett antal timmar (jag tror det är 2).

Displayens "framledningstemperatur" styrs inte av "husvärme frÃ¥n" vilket kan verka lite förvirrande. För om radiatorpumpen (radiatorernas cirkulationspump) är "frÃ¥n" sÃ¥ skickar ju pannan inte ut nÃ¥got vatten i system.  Kolla alltsÃ¥ om radiatorpumen är "till" eller "frÃ¥n" för det är det som styrs av "husvärme frÃ¥n".
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2012, 09:55:02 »
Jag har också sett att på Ecoheat så påverkas framledning bör av inställning av Husvärme från. Kurvan verkar paralellförskjutas eller vridas istället för att få en "knäck" som den skall göra enligt manualen, jag har inte kommit på vilket. Jag tror detta är en bugg i programmet. Prova med att se vad du har för börframledning vid Värme från =18c (default), sänk sedan till den önskade Värmefrån tempen och ändra kurvjustering tills du får samma börframledning igen. Är det så att kurvan ändrar lutning istället när man ändrar Husvärme får man trixa lite mer. I vilket fall som helst borde CTC åtgärds detta i nästa program utgåva.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2012, 10:21:33 »
jag tror att det ska vara just så. att ändrar du husvärme från. så förskjuts kurvan.
om man tittar på andra VP med shunt så fungerar dom på så vis.
http://www.euronom.se/filer/IA_VPX300_1003-105-3_SE.pdf
sid 16.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2012, 11:21:16 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2012, 13:48:59 »
Anledningen är väl att man inte skall få ett 'hopp' på framledningskurvan när husvärmen aktiveras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Andreas Nilsson

  • Gäst
Andreas Nilsson
SV: Husvärme Från påverkar huskurvan?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2012, 21:51:46 »
Tack för svaren!
Det verkar alltsÃ¥ vara som jag befarade, dvs att det hopp i framledningstemperatur när cirkulationspumpen väl startar inte gÃ¥r att Ã¥stadkomma. Det blir till att stänga ventilerna till handdukstork och golvvärme tills framledningstempen har  klättrat upp en bit.

/Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!