Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TWS 16 RF VV problem  (läst 10385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
TWS 16 RF VV problem
« skrivet: 11 februari 2010, 16:44:59 »
Nu har jag en maskin som det är tok med.... En 4-5 år gammal TWS 16 RF

Den kör vv i 60-90 sek sen bryter den och ofta stannar den då och visar "inget värmebehov" trots massor med minus på integralen. Sen duttar den på med vv laddning gång på gång. Ofta med efterföljande stopp på kompressorn trots värmebehov!

Jag antar att det kan vara nedanstående.

1) Luft i slingan... inst har varit där många ggr... kan inte förstå att han luftat eftersom säkerhetsventilen för värmen sitter uppe på maskinen och har INGET SKVALLERRÖR!!!!!!!
Man kan lufta på ett smart sätt, det finns en nippel i botten på beredaren på värmesidan. Man kan ansluta en slang dit och öppna säkerhetsventilen och spola ut luften den vägen.

2)  pressostaten som krÃ¥nglar. Enligt support ska det visas en fyrkantig triandel i vänstra hörnet om den bryter och dÃ¥ ska det stÃ¥ INGET VÄRMEBEHOV trots minusminuter som kräver kontinuerlig drift antingen värme eller varmvatten! Den Ã¥terstartar själv efter en bra stund.

Har ni andra förslag??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 16:53:46 »
Väldigt svårt att säga, menförmodligen har du rätt i dina antaganden. Om inte pressosta så ngn form av flödesproblem. Du har inte mer info?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 16:57:34 »
Kolla delta vid VV körning. Stort Delta kan tyda på luft

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 17:46:14 »
Nu har jag en maskin som det är tok med.... En 4-5 år gammal TWS 16 RF

Den kör vv i 60-90 sek sen bryter den och ofta stannar den då och visar "inget värmebehov" trots massor med minus på integralen. Sen duttar den på med vv laddning gång på gång. Ofta med efterföljande stopp på kompressorn trots värmebehov!

Jag antar att det kan vara nedanstående.

1) Luft i slingan... inst har varit där många ggr... kan inte förstå att han luftat eftersom säkerhetsventilen för värmen sitter uppe på maskinen och har INGET SKVALLERRÖR!!!!!!!
Man kan lufta på ett smart sätt, det finns en nippel i botten på beredaren på värmesidan. Man kan ansluta en slang dit och öppna säkerhetsventilen och spola ut luften den vägen.

2)  pressostaten som krÃ¥nglar. Enligt support ska det visas en fyrkantig triandel i vänstra hörnet om den bryter och dÃ¥ ska det stÃ¥ INGET VÄRMEBEHOV trots minusminuter som kräver kontinuerlig drift antingen värme eller varmvatten! Den Ã¥terstartar själv efter en bra stund.

Har ni andra förslag??

Hej Bertil! *vinkar*
Har du provat med ett gäng Jäger?
Lycka till!
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 18:00:07 »
Den kör vv i 60-90 sek sen bryter den och ofta stannar den då och visar "inget värmebehov" trots massor med minus på integralen. Sen duttar den på med vv laddning gång på gång. Ofta med efterföljande stopp på kompressorn trots värmebehov!

Om du tittar på tempdisplayen när den gör en VV-körning vad visar den då? Går framledningen upp till dryga 55 grader och bryter den då på pressostaten (det hörs ett litet klick inifrån pumpen)??

Prova gärna att tömma beredaren på varmvatten och följ en uppvärmningscykel via tempdisplayen så får vi se om vi kan komma på något bra.

Jag hade ungefär samma problem för något år sedan. Pumpen gjorde flera vv körningar efter varandra för att höja tempen i beredaren någon grad, bröt på pressostaten och började om. Det verkade som om något hindrade värmeöverföringen från kompressorn till vattnet i beredaren. Återförsäljaren bytte då beredare i misstanke om att TWS slingan tappat funktionen på något sätt och när de sedan kapat isär den med vinkelslipen upptäcktes ett lager med lera på TWS slingan. Har egen brunn och vid mycket regn har vattnet alltid varit brunt i kranarna så ingen tvekan om vart leran kom från.

När den andra VPn började uppvisa samma symptom tog jag då loss vv-röret från toppen av beredaren och spolade rent inuti beredaren med en högtryckstvätt utrustad rör-rensarmunstycke. Fick öppna i botten så att det rann ut den vägen och sedan dess har båda funkat bra.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 22:46:55 »
Hoppas på tillgång till garaget i helgen... då ska jag testa lite... Det är kommunalt vatten så det torde va ok med beredaren.

-17 grader här i kväll det här är ingen kul vinter för storservice! Men troligen varmare i helgen.

Supporten ville ogärna att jag bytte till "högtemp" pressostaten, men som test vore ju det ok tycker jag.
Nackdelen att köra på den är att den fullkondeserar ju vid vv körning den ska bryta på ca 64 grader enligt uppgift.

Synd att man inte kan justera maxtemp på vv körningarna på Thermia! Då hade man ju reservpressostat tillgänglig!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2010, 23:50:28 »
När jag provade att bryta pressostat blev det endast några enstaka grader högre framledning, har för mig att den kom upp i ungefär 60 grader. Men det är ju ett bra sätt att kolla om något kan vara fel med originalpressostaten.

Behöver väl egentligen inte säga att man bör bryta strömmen till VP för detta ingrepp... jag har provat, och det small rejält i fingrarna  :o
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2010, 00:17:27 »
Konstigt, det small inte i  ;)mina

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2010, 00:15:47 »
quote author=Bertil link=topic=30715.msg294945#msg294945 date=1265903099]
Nu har jag en maskin som det är tok med.... En 4-5 år gammal TWS 16 RF

Den kör vv i 60-90 sek sen bryter den och ofta stannar den då och visar "inget värmebehov" trots massor med minus på integralen. Sen duttar den på med vv laddning gång på gång. Ofta med efterföljande stopp på kompressorn trots värmebehov!

Jag antar att det kan vara nedanstående.

1) Luft i slingan... inst har varit där många ggr... kan inte förstå att han luftat eftersom säkerhetsventilen för värmen sitter uppe på maskinen och har INGET SKVALLERRÖR!!!!!!!
Man kan lufta på ett smart sätt, det finns en nippel i botten på beredaren på värmesidan. Man kan ansluta en slang dit och öppna säkerhetsventilen och spola ut luften den vägen.

2)  pressostaten som krÃ¥nglar. Enligt support ska det visas en fyrkantig triandel i vänstra hörnet om den bryter och dÃ¥ ska det stÃ¥ INGET VÄRMEBEHOV trots minusminuter som kräver kontinuerlig drift antingen värme eller varmvatten! Den Ã¥terstartar själv efter en bra stund.

Har ni andra förslag??
[/quote]
Hej Bertil !
Jag vill inte ta billiga poäng pÃ¥ din bekostnad men jag tror ändÃ¥ det kan vara värt att göra jämförelser med den situation jag hamnade i under januari när min vp uppförde sig som den fÃ¥tt för mÃ¥nga jäger. Du och jag utväxlade nÃ¥gra citat om den uppkomna situationen. Jag hade ocksÃ¥ den där lilla fyrkanten med texten "Inget behov av värme" och detta trots att Integralen varit i botten ett halvt dygn. Uppskattningsvis fanns den här fyrkanten och texten där i 20 sekunder. Hur kan man förvänta sig att ett ombud som har ett företag att sköta skall kunna tillbringa sÃ¥ mÃ¥nga timmar stirrande pÃ¥ displayen och ha en chans att se det här. I mitt fall var det NTC-givaren för framledningstemperaturen som sporadiskt visade 15 ºC för lite under korta perioder men som tydligen fick vp att styra helt galet. Det är i de här sammanhangen som jag  anser att ombuden blivit helt utelämnade när dem inte har försetts med nÃ¥gra diagnostiska hjälpmedel frÃ¥n tillverkaren. Hur enkelt skulle det inte ha varit att samla styrdatorns mätvärden pÃ¥ t ex ett USB som ombudet kan byta ut och skicka in till tillverkarna för analys? Inser ni dignitärer inte att det här behovet finns sÃ¥ tror jag inte att ni har förstÃ¥tt vad en tillverkares serviceansvar gÃ¥r ut pÃ¥. Jag tror mig veta att det inte är ditt fel att blivit sÃ¥ här men jag tycker att vi skall hjälpas Ã¥t för att fÃ¥ tillverkarna att förstÃ¥ vilka behov som finns.  knUp
Hälsningar/sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2010, 00:17:15 »
Eller Rickard´s logger som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren till alla med problem...  För USB finns ju inte pÃ¥ den här...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2010, 10:45:01 »
Eller Rickard´s logger som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren till alla med problem...  För USB finns ju inte pÃ¥ den här...

Hej Bertil!
Hur gick det med T"W"S 16? Min TWS 12 är en 2007 och jag undrar om inte Term IQ´s USB interface passar. Kan en liten firma i Älvsjö fixa en USB anslutning så borde väl också Termia klara det. Det är konstigt att inte deras ÅF ligger på för att få den här typen av hjälpmedel. Med ett USB och tillhörande analysprogram skulle dem kunna "ta pulsen" på vp. Jag såg till min glädje att en vp tillverkare har inkluderat en energimätare i sitt koncept.
"Värmemängdsmätare för avläsning av Ã¥rsverkningsgrad samt kontroll av verkningsgrad med direkt avläsning i regleringens display".  knUp Flera kommer att tvingas följa efter när en väl har börjat visa vägen!
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2010, 17:18:25 »
Det står lite still nu... Finns inget skvallerrör från värmesidan och säkventilen sitter mitt uppe på maskinen. Men det är på gång.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2010, 09:57:32 »
Det skulle ju kunna vara som sansun sa. Ett givar fel. Den vill göra VV fast det är fullt i tanken.Detta skulle jag inte kunna se om jag haft ett USB eftersom de värdena USB visat ocksÃ¥ vore felaktiga.  Jag pratade med Thermias produkt chef häromdan och sa att vi vill ha andra styr möjligheter. Han visste mkt väl om detta, sÃ¥ det kanske är pÃ¥gÃ¥ng. Problemet är ju att det inte är sÃ¥ mÃ¥nga som vill ha det.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2010, 10:49:38 »
Du kan även få fram den lilla fyrkanten och INGET VÄRMEBEHOV om tryckrörsgivaren visar mer än 120 eller 140 grader beroende på version av styrkort.
Det kan alltså även där vara ett givarfel eller feljusterad exp.ventil.

För övervakning, Thermia Online. Via grafer och diagram kan man omgående läsa ut om pressostaten ligger öppen eller inte.
Det är bara den eller tryckrörsgivaren som kan hindra kompressorn från att gå vid ett behov. Och tryckrörstemperaturen kan man se. Lägger man ihop 2 och 2 kan man sen dra en logisk slutsats? (vilket tyvärr är för mycket begärt hos flera).
Och kom nu inte och säg att Thermia online är inget ni vill ha. Det är den möjligheten som finns för övervakning.
 
Jag kan svära pÃ¥ att alla värmepumpstillverkare har betydligt bättre koll än vad ni tror vad gäller behov.  :,v(
Vi fÃ¥r se till att tillverkarna kan ta fram en värmepump med inbyggd brödrost ! Det är precis vad jag behöver!  studs
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2010, 14:34:47 »
Det skulle ju kunna vara som sansun sa. Ett givar fel. Den vill göra VV fast det är fullt i tanken.Detta skulle jag inte kunna se om jag haft ett USB eftersom de värdena USB visat ocksÃ¥ vore felaktiga. Jag pratade med Thermias produkt chef häromdan och sa att vi vill ha andra styr möjligheter. Han visste mkt väl om detta, sÃ¥ det kanske är pÃ¥gÃ¥ng. Problemet är ju att det inte är sÃ¥ mÃ¥nga som vill ha det.
Oraklet!
Du lyckades sabba min mobila bredbandsuppkoppling till Telias mailserver med din bilaga. Jag fick Ã¥ka iväg och uppgradera uppkopplingen.  :(
Din kommentar ..."Detta skulle jag inte kunna se ..." stämmer inte. Genom att koppla in det egna minnet dvs att notera  avläsningar var 10 minut i en timme om dagen under en vecka kunde jag klart och tydligt se under en av avläsningarna att framledningsgivaren sporadiskt visade fel. Att lagra mätvärden pÃ¥ ett USB räcker inte i sig. Det mÃ¥ste till en analys av värdena och dÃ¥ helst ett nytt dataprogram som utvärderar lagrade värden. Nu har jag förberett en annan lösning i och med att jag skall montera in värmemängdsmätaren och dÃ¥ fÃ¥r jag pÃ¥ köpet loggning av fram och retur värden pÃ¥ temperatur frÃ¥n tvÃ¥ oberoende givare.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!