Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 maj 2017, 11:51:50 »

Hur gör man för att spola rent?
Man får koppla ut VP , tror du har slangar mellan VP och ut till systemet , koppla på vattenslangar , returen ut på gatan eller avlopp ,mycket vatten ,  den andra till t.e.x tvättmaskinsuttaget  ( bra tryck där ) stänga lite här och där så det spolar ur en del i taget av rören , det är enda sättet det är svårt om det spolar i alla slingor samtidigt , shuntar ska stängas eller öppnas fullt  , kan bli lite eller mycket luft , men det är bara att lufta 
Nu är det så att  systemet har ett driftryck på  0,8 - 1,5Bar och max 3Bar  så du kan inte gasa fullt på spolningen , lite fingerkänsla men finns det skit så garanterat kommer det ut ,spola tills du tycker att det ser rent ut , men det är långa ledningar det kommer inte ut på en gång
 PS det går att spola åt båda hållen , då kommer strömmarna snurra på i flera vinklar
Ytterligare PS  :: detta är ett sommarjobb
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 01 maj 2017, 22:08:57 »

Om du mot förmodan får en massa skit i filtret igen så finns det massor där , kanske en fundering på att spola det rent   >:( i sommar
när ingen värme behövs och solvärmt duschvatten , lycka till  :)

Hur gör man för att spola rent?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 maj 2017, 22:06:28 »

Om du mot förmodan får en massa skit i filtret igen så finns det massor där , kanske en fundering på att spola det rent   >:( i sommar
när ingen värme behövs och solvärmt duschvatten , lycka till  :)
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 01 maj 2017, 21:18:56 »

Smutsfiltret rensade jag för en vecka sen.

(Citatet ovan är mitt svar på en fråga från Carl N - tack, Carl!)

Jag funderade på det där med smutsfiltret igen i kväll - kunde det ha blivit igensatt på en vecka?

Bakgrundsinformation: Innan jag gjorde rent smutsfiltret förra helgen hade det gått sju år. Det var en del svarta partiklar i filtret det förra helgen, men inte särskilt mycket skräp. Det gjorde heller ingen skillnad på värmesystemets funktion att göra rent filtret.

Det kändes lite långsökt, men man vet ju aldrig, och i det här läget fanns det inte mycket att förlora på att öppna och kolla.

Det visade sig att det var mycket mer gegga i filtret efter den senaste veckans drift än det blivit på föregående sju års drift.

Med rengjort filter går pumpen fint utan att stänga av sig. Rören under bypassen blir inte heta, så det verkar flöda som det skall.

Hypoteser:
1. Den avstängda Grundfos 25-40 cirkulationspumpen som jag hittade förra helgen var huvudproblemet
2. Det är inget fel på Grundfos-pumpen
3. Att värmesystemet började fungera sämre i veckan berodde på att det bättre flödet gjorde att diverse gegga lossnade och satte sig i filtret som slammade igen

Det återstår att se om jag vaknar i ett varmt hus i morgon bitti, men förhoppningsvis gör jag det.

Om jag gör det får jag kolla filtret om några dagar och om det satt sig mer gegga där.

Hur som helst - tack för all hjälp!
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 01 maj 2017, 13:57:15 »

OK. Får öppna kåpan och se vad jag hittar därinne...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 maj 2017, 10:47:32 »

Nu står båda ventilerna helt lodrät. Ingen skillnad.

Ett vettigt nästa steg är väl att köpa en kondensator och se om det hjälper att byta...
Du pratar om en gammal IVT  den sorten är en ren ON/OFF och kopplades in normalt på returen med 50 cm emellan jag har sett dom tidigare och kan vara så att det med kortslutning är det som händer för dig nu vid ombyggnad

Tror inte felet sitter där (pumpen) men klart ett flödesproblem  , försök att öppna luckan på VP och se vad den pumpen heter , kan vara så att det går att ändra fart på den , den ska ha ett snäpp lägre fart än den externa , för att inte stjäla vattnet från systemet , allt ska vara öppet angående bypassen  går den att strypa lite , kan vara värt att prova , det som kan inträffa är att VP kan lösa på HT när den inte blir av med värmen ,
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 01 maj 2017, 10:22:10 »

Nu står båda ventilerna helt lodrät. Ingen skillnad.

Ett vettigt nästa steg är väl att köpa en kondensator och se om det hjälper att byta...
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 30 april 2017, 21:33:18 »

Det sitter ventiler före/efter pumpen som man stänger med en mejsel, på bilden syns det att den under är fullt öppen är den övre det?
Det sitter ett smutsfilter på returen, är det rensat?

Smutsfiltret rensade jag för en vecka sen.

Den övre ventilen är lite, lite stängd. Skall ställa den helt lodrät.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 april 2017, 12:56:49 »

Det sitter ventiler före/efter pumpen som man stänger med en mejsel, på bilden syns det att den under är fullt öppen är den övre det?
Det sitter ett smutsfilter på returen, är det rensat?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 30 april 2017, 09:49:39 »

Men om den externa cirkulationspumpen (Grundfos 25-40) är OK, vad kan problemet då vara?

Uppenbart räcker den inte till att ta hand om allt varmvatten som kommer ur värmepumpen, eftersom mycket flödar tillbaka genom bypassen. Om den hade tagit det som kommer ur värmepumpen och mer därtill, så hade bypassen varit kall eftersom den sugit vatten genom bypassen. Nu är bypassen het.

Är mässingsdelarna med spårskruvar på båda sidor av den externa cirkulationspumpen filter som kan ha satt igen?

Är det trots allt en förträngning i de nya rördragningarna?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 30 april 2017, 09:38:03 »

Om en cirkulationspump är utsliten så påverkar det inte dess flöde eller pumpkaraktäristiken. När den är sliten så märks det på att den låter illa och eventuellt att den kärvar fast så man får hjälpa igång den för hand efter stillestånd.

Den låter fint och startar snällt. Varvtalet ändras när man byter inställning mellan I, II och III.

Vad som möjligen kan hända är att om pumpmotorn är en enfas asynkronmotor med startkondensator (brukar sitta inbyggd i kopplingslådan), så kan det hända att den inte kommer upp i fullt varvtal om kondensatorn är i dåligt skick (har tappat kapacitans eller fått höga förluster). Så, innan du byter pump, kontrollmät kondensatorn och kolla att den har rätt värde och måttlig förlustfaktor, eller eventuellt provbyt kondensatorn och se vad som händer. Lägg då på minnet hur pumpen låter med den gamla kondensatorn, för att avgöra om det blir tydligt högre varvtal med den nya.

Det är en enfas asynkronmotor.

Enligt specifikationen på Grundfos website skall kondensatorn vara på 1.5 mikrofarad.

Det verkar inte trivialt att testa en kondensator: http://en-us.fluke.com/training/training-library/test-tools/digital-multimeters/how-to-measure-capacitance-with-a-digital-multimeter.html

Får kolla i testverktygslådan om min fina multimeter finns kvar, eller om den blivit stulen...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 30 april 2017, 09:26:25 »

Om en cirkulationspump är utsliten så påverkar det inte dess flöde eller pumpkaraktäristiken. När den är sliten så märks det på att den låter illa och eventuellt att den kärvar fast så man får hjälpa igång den för hand efter stillestånd.

Vad som möjligen kan hända är att om pumpmotorn är en enfas asynkronmotor med startkondensator (brukar sitta inbyggd i kopplingslådan), så kan det hända att den inte kommer upp i fullt varvtal om kondensatorn är i dåligt skick (har tappat kapacitans eller fått höga förluster). Så, innan du byter pump, kontrollmät kondensatorn och kolla att den har rätt värde och måttlig förlustfaktor, eller eventuellt provbyt kondensatorn och se vad som händer. Lägg då på minnet hur pumpen låter med den gamla kondensatorn, för att avgöra om det blir tydligt högre varvtal med den nya.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 30 april 2017, 09:20:40 »

Ursäkta inte trycket  Vad heter respektive pump 25-40 är rätt stark är det den som är VP , kan vara lite klen , vad är den andra för en

25-40 är den externa pumpen - den som syns på bilden. Vore enkelt att byta mot en 25-60, och eftersom den sannolikt är från 1997 då föregående ägare installerade systemet kan det väl hända att den är utsliten. Måhända var det inte bra för den att stå stilla i ett drygt halvår...

Ingen aning vad som sitter inuti värmepumpen. Det är vad IVT använde 1997...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 april 2017, 19:46:38 »

Jo, det verkar vara så. Skall prova att sänka trycket i systemet för att se om det ökar flödet.

Annars antar jag att jag får köpa en ny cirkulationspump.

Nuvarande är en Grundfos UPS 25-40 180. Får gå upp till en 25-60 180 för att få lite marginal.
Ursäkta inte trycket  Vad heter respektive pump 25-40 är rätt stark är det den som är VP , kan vara lite klen , vad är den andra för en
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 29 april 2017, 19:33:51 »

Pass på det kan vara så att den externa pumpen har för låg fart gentemot den interna så den interna snor vatten från systemet ( blir en form av kortslutning ) externa får för lite vatten blir ett vakum framför den , var knepigt att hitta det vid ett par jobb jag hade , men det lyckades efter mycket om och men

Jo, det verkar vara så. Skall prova att sänka trycket i systemet för att se om det ökar flödet.

Annars antar jag att jag får köpa en ny cirkulationspump.

Nuvarande är en Grundfos UPS 25-40 180. Får gå upp till en 25-60 180 för att få lite marginal.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 april 2017, 16:01:09 »

Tack för den bilden, det sitter en smal bypass under pumpen så den måste vara igång för att värmen ska funka i huset.
Dessutom bör du justera hastigheten på dina cirkpumpar, den externa på bilden bör ha högre fart än den interna inuti värmepumpen.
Den interna ställer du in så att temperaturdiffen mellan in/ut i värmepumpen ligger mellan 5-10 °C då kompressorn går och värmer huset.
Den externa ställer du upp så att bypassen får samma temp som returen ovanför bypassen.
Inget vatten ska gå genvägen mellan VP-ut direkt till VP-in via bypassen.
Pass på det kan vara så att den externa pumpen har för låg fart gentemot den interna så den interna snor vatten från systemet ( blir en form av kortslutning ) externa får för lite vatten blir ett vakum framför den , var knepigt att hitta det vid ett par jobb jag hade , men det lyckades efter mycket om och men   
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 29 april 2017, 13:51:42 »

Den externa ställer du upp så att bypassen får samma temp som returen ovanför bypassen.
Inget vatten ska gå genvägen mellan VP-ut direkt till VP-in via bypassen.

Nu verkar det som om massor av vatten tar den vägen med tanke på hur varmt det blir under bypassen.

Det finns tre lägen på Grundfos-pumpen, och den står redan på III, så jag antar att det inte går att ställa upp den ytterligare. Grundfos-pumpen kan vara utsliten. Eller så blockerar något flödet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 april 2017, 13:06:38 »

Tack för den bilden, det sitter en smal bypass under pumpen så den måste vara igång för att värmen ska funka i huset.
Dessutom bör du justera hastigheten på dina cirkpumpar, den externa på bilden bör ha högre fart än den interna inuti värmepumpen.
Den interna ställer du in så att temperaturdiffen mellan in/ut i värmepumpen ligger mellan 5-10 °C då kompressorn går och värmer huset.
Den externa ställer du upp så att bypassen får samma temp som returen ovanför bypassen.
Inget vatten ska gå genvägen mellan VP-ut direkt till VP-in via bypassen.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 29 april 2017, 08:55:16 »

den läcka som finns där , är en microläcka  dra lite extra på muttern brukar hjälpa  ett kvarts varv , putsa av runt rör och kopplingarna och håll koll på det ,

Tack - skall bli!

för att få en inblick  hur ditt system är kopplat , kolla enligt följande  ,
starta vid VP utgående , följ röret fram till shunt - arna , ( är det 2 shuntar )  det röret ska delas till resp. shunt och därefter gå till vardera våning eller system

Shuntarna sitter på en bislinga till den stora slingan som går genom hela huset med cirka 20 stora lamellradiatorer.

hur regleras shuntarna , var för sig med VP eller , därefter går det utvärdera vad du har

Shuntarna regleras var för sig. En av dem har en termostat av den typ man monterar på radiatorer. Den andra har bara ett strypvred.

Men shuntarna är sannolikt inte problemet enligt de råd jag fått ovan.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 april 2017, 20:23:23 »

Har inte varit med hela tiden , hoppas att jag inte missuppfattat  det hela , den läcka som finns där , är en microläcka  dra lite extra på muttern brukar hjälpa  ett kvarts varv , putsa av runt rör och kopplingarna och håll koll på det , för att få en inblick  hur ditt system är kopplat , kolla enligt följande  ,
starta vid VP utgående , följ röret fram till shunt - arna , ( är det 2 shuntar )  det röret ska delas till resp. shunt och därefter gå till vardera våning eller system
hur regleras shuntarna , var för sig med VP eller , därefter går det utvärdera vad du har
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 april 2017, 16:43:31 »


Steg 4: Ställde vredet på värmepumpen där det brukade vara och gick och la mig.

Steg 5: Vaknade till normal temperatur i huset.

Så huvudproblemet var uppenbarligen dålig vattenvolym på grund av att den extra cirkulationspumpen var avstängd.

Det var inte det enda problemet.

Tyvärr fortsatte temperaturen i huset att falla, och jag har fått ställa upp vredet på värmepumpen igen för att få någorlunda värme.

Uppenbarligen är det mer som är fel. Pumpen går i en sån här cykel:

1. Värmepumpen startar. Bryggan mellan varma och kalla sidan (under den extra cirkulationspumpen - se bild ovan) blir omedelbart varm, och temperaturen vid returens inlopp i pumpkabinettet är mycket högre än vad den är ovanför bryggan. Det är uppenbarligen en extra liten loop med varmt vatten som går direkt tillbaka in i pumpen. (Skall det vara så? - returvattnet in i pumpen är mycket varmare än vad vattnet i radiatorkretsen egentligen är)

2. Värmepumpen växlar om till att värma varmvattenberedaren efter några minuter. Bryggan mellan varma och kalla sidan blir omedelbart kall.

3. Värmepumpen stannar när den slutat värma varmvatten istället för att växla tillbaka till att värma vattnet i radiatorsystemet. (Så brukade den inte göra - den brukade växla fram och tillbaka utan stopp, vad jag kan minnas)

4. Efter en knapp minut börjar indikeringen för värmebehov att blinka på värmepumpen

5. Efter 15 minuters fördröjning startar cykeln om enligt 1 ovan

Det verkar som om pumpen i ovan cykel helt enkelt inte får gå tillräckligt mycket för att hålla huset varmt.

Tankar?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 april 2017, 16:31:02 »

OK, shuntarna är nog rätt kopplade, jag såg fel, men jag fattar inte varför rörkrökaren slösar så på vinklar och kopplingar?

Shuntarna är ungefär ovanför varandra, men på första och andra våningen. Ursprungligen drev pumpen på andra våningen även golvvärme på första våningen. När det tillkom en pump på första våningen kopplade rörläggaren om det hela.

Kan du ta en bild på den där extra avstängda cirkpumpen och hur den är inkopplad?

Här kommer bild.

Notera korrosionen under ventilen som växlar mellan radiatorkrets och varmvattenberedare. Det läcker lite, lite där, så det behöver jag få åtgärdat innan det blir värre...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 april 2017, 07:17:42 »

OK, shuntarna är nog rätt kopplade, jag såg fel, men jag fattar inte varför rörkrökaren slösar så på vinklar och kopplingar?
Om man vill kunna spola grejerna så finns det enklare sätt att koppla in avstick.

Kan du ta en bild på den där extra avstängda cirkpumpen och hur den är inkopplad?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 23 april 2017, 12:11:42 »

Och här kommer några bilder på golvvärmepumpen på nedre bilden.

(Kan för övrigt meddela att en Apple Watch är suverän som som fjärrsökare till telefonen när man skall fotografera i trånga utrymmen)

Skrivet av: BigBob
« skrivet: 23 april 2017, 12:08:54 »

Carl N, här kommer några bilder på golvvärmepumpen på den övre bilden:



Skrivet av: BigBob
« skrivet: 23 april 2017, 12:04:28 »

Fick lite kvalitetstid med värmesystemet i går:

Steg 1: Stängde helt mot kretsen på vilken golvvärmepumparna sitter. Ingen skillnad. (Det utesluter inte att de är felkopplade, men det är inte enda felet)

Steg 2: Gjorde rent smutsfiltret. Ingen skillnad.

Intermezzo:

Locket till smutsfiltret satt som berget, vilket krävde lite närkamp med rören ovanför värmepumpen. I samband med det såg jag att det stod Grundfos på något som sitter på varma sidan av pumpen och som jag hittills trott varit en ventil eller sensor. (Det ser ut som om det sitter en ventil eller sensor ungefär där på schemat i handboken till värmepumpen). Då började det bli spännande.

En halv sekunds felsökning visade att strömmen till Grundfos-mackapären var avstängd. Jag slog på den och ett typiskt pumpljud hördes, så jag kunde slå fast att det verkligen var en extra, tryckande, cirkulationspump. Jag slog av den igen och väntade en timme för att blir säker på att rengöring av smutsfiltret inte gjorde någon skillnad.

Steg 3: Slog på Grundfospumpen och väntade. Klockan 2 på natten var det outhärdligt varmt i sovrummet. Antagligen hade rörläggaren stängt av strömbrytaren till Grundfospumpen av misstag när han försökte stänga av värmepumpen, och inte slagit på den igen. (Den är kopplad så att den går när värmepumpen är på, men det finns en strömbrytare i kretsen)

Steg 4: Ställde vredet på värmepumpen där det brukade vara och gick och la mig.

Steg 5: Vaknade till normal temperatur i huset.

Så huvudproblemet var uppenbarligen dålig vattenvolym på grund av att den extra cirkulationspumpen var avstängd.

Steg 6: Kopplade in kretsen med de båda golvvärmepumparna. Väntar och ser om det går någon skillnad.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 april 2017, 22:09:08 »

Den övre bilden.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 20 april 2017, 16:31:02 »

När jag kollar närmare på bilden så är det lite svårt att utröna exakt hur det är kopplat på den där minishunten.  Sc:,h
Kan du ta en till bild snett underifrån?
Ser konstigt ut med alla vinklar som sitter på grejerna, killen som kopplade verkar ha haft lite vinklar över som han slumpvis bara kopplat in lite här och där?

Tack!

Tar en bild i helgen. Menar du den första eller andra bilden?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 april 2017, 09:03:09 »

När jag kollar närmare på bilden så är det lite svårt att utröna exakt hur det är kopplat på den där minishunten.  Sc:,h
Kan du ta en till bild snett underifrån?
Ser konstigt ut med alla vinklar som sitter på grejerna, killen som kopplade verkar ha haft lite vinklar över som han slumpvis bara kopplat in lite här och där?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 20 april 2017, 08:39:41 »

Den är helt tokigt inkopplad.
Så har ska det se ut enligt manualen, den där inkopplingen är inte korrekt.

Tack! Såg inte det här svaret. Trodde att jag fick alla svar i den här tråden på email.  :(

Hur som helst - rörläggaren, som är en upptagen man, tog bort kulventilerna igår. Det gjorde ingen skillnad.

Nästa steg är golvvärmepumparna enligt Carl Ns svar ovan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2017, 19:02:40 »

Den är helt tokigt inkopplad.
Så har ska det se ut enligt manualen, den där inkopplingen är inte korrekt.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 03 februari 2017, 08:02:37 »

Det är väl en LK M60. Dom har bypass internt, för att styra om golvkretsens CP ska dra från primärkretsen så är det en insex under nån av muttrarna man skruvar på.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 02 februari 2017, 19:03:17 »

Den måste finnas en bypass  mellan fram och returledning som gör att primärflödet inte påverkas av cirkpumpen.

Mellan vilka punkter menar du att bypassen skall gå?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2017, 18:39:52 »

Den där sista bilden ser inte OK ut.
Cirkpumpen på bilden påverkar flödet både i rören som den hämtar värmen ifrån och till golvvärmen i våningen nedanför.
Den måste finnas en bypass  mellan fram och returledning som gör att primärflödet inte påverkas av cirkpumpen.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 23:16:02 »

Tack för all hjälp!

Jag hoppas att jag inte missat att svara på några frågor.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 23:15:02 »

Jag skulle tro att den största boven här är ventilerna. Det ska vara fullflödes kulventiler som dessutom är billigare i inköp.

Om inget annat verkar vara fel, så är det ju ett enkelt ingrepp att byta ballofixerna mot fullflödes kulventiler...
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 23:12:12 »

Golvvärmeinstallationen ser ut så här:

Bild 1: T-koppling på huvudslingan går till T-koppling 
a) till den gamla golvvärmepumpen som driver 1 golvvärmekrets
b) genom golvet till den nya golvvärmepumpen på våningen nedanför

Bild 2: Den nya golvvärmepumpen sitter på en T-koppling på kopparrören som kommit genom taket från våningen ovan. Kopparrören går sedan vidare till en lamellradiator. Den nya golvvärmepumpen driver 3 golvvärmekretsar.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 22:39:30 »

Hej!
Enligt ditt inlägg gjordes 2 ändringar:

Om jag skall vara helt sanningsenlig gjordes 3 ändringar samtidigt. Det kopplades också in en varmvattencirkulationspump. Den var initialt felmonterad (satt på varma istället för kalla sidan av varmvattenberedaren), men jag hittade felet (även där var IR-termometern användbar) och fick den flyttad till kalla sidan. Så jag har avfört den från listan av möjliga problem.

Citera
Byte av rör till slang.
Ny golvvärme i ett rum.

Korrekt.

Citera
Vad som är orsaken till ditt problem måste utredas?
Hur ser den nya golvvärmeinstallationen ut?

Se nästa post för beskrivning.

Citera
Vad har du för grejer på det systemet där man inte bytt rör mot slang?

På huvudslingan sitter 17 lamellradiatorer. 3 av dem sitter på en avstickare. 1 av dem sitter på samma avstickare som 2 golvvärmepumpar (den nyinstallerade och en gammal). De övriga sitter parallellt på huvudslingan.

Dessutom finns en kortare slinga med 3 lamellradiatorer.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 22:14:28 »

De tvära 90-graderskrökarna stryper flödet mycket mer än några meter med en lite klenare rördimension. Ur flödessynpunkt brukar det kännas bättre att använda böjar med större radie, sådana som förekommer i t ex presskopplings- och gjutjärnsvärlden. Exempelvis http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-helboj-2-muff-25/
Dock verkar de inte vara så gångbara inom den gängade mässingsrördelsbranschen.

Menar du
a) mässingskrökarna längst till höger på den översta bilden
b) krökarna på kopparrören längst till vänster på den översta bilden
c) båda

Det är massor av 90-graderskrökar av typ (b) i det här systemet, så om svaret är (b) eller (c) är den klenare plastslangen inte problemet, utan jag får leta någon annanstans. Misstankar riktas mot:

Ballofixerna på den översta bilden

Nyinkopplad golvvärmepump (som jag redan strypt flödet till så mycket det går utan att det blir för kallt i rummen den värmer)

Nyinkopplad varmvattencirkulationspump på varmvattenberedaren
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 22:05:27 »

Och vad har du kommit fram till?

Felsökning så här långt:

Steg 1:
Jag kom fram till att pumpen inte reagerade med att öka utvattentemperaturen lika mycket som den brukade vid en given yttertemperatur. Sist jag hade det problemet berodde det på en dålig utetemperatursensor. Eftersom en resistor kostar ungefär 10 kronor bytte jag utetemperatursensor och kollade om det hjälpte.

Det gjorde det inte, så jag skruvade gradvis upp inställningen på värmepumpen från 2.5 till 7.

Steg 2:
Jag kom fram till att det var stor skillnad i returtemperatur på huvudkretsen före och efter golvvärmepumparna.

Jag ströp därför flödet till golvvärmepumparna genom att vrida på ballofixen.

Steg 3:
Jag kom fram till att jag borde beskriva problemet här på värmepumpsforum och se vad jag kan få för råd.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 januari 2017, 21:57:39 »

De tvära 90-graderskrökarna stryper flödet mycket mer än några meter med en lite klenare rördimension. Ur flödessynpunkt brukar det kännas bättre att använda böjar med större radie, sådana som förekommer i t ex presskopplings- och gjutjärnsvärlden. Exempelvis http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-helboj-2-muff-25/
Dock verkar de inte vara så gångbara inom den gängade mässingsrördelsbranschen.
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 21:53:03 »

Mät också temperaturskillnaden mellan tillopp och retur vid VP. Bör vara ca 7 grader.

Ungefär 48 grader ut och 39 grader in, mätt med IR-termometer på t-kopplingar 1 dm från värmepumpens kabinett.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2017, 21:36:45 »

Och vad har du kommit fram till?
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 21:35:33 »

En IR-termometer som du använder för att mäta fram/returtemp på olika håll i installationen kan också hjälpa till att lösa problemen.
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

Ett billigt sätt att få kolla på vad som händer, och i förlängningen varför det händer.

Jo tack - jag har tillbringat en del kvalitetstid med min IR-termometer i vinter med anledning av ovan beskrivna problem.

 tummenupp
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 21:33:35 »

Mät upp så är det enklare...
Dock gissar jag att bilderna visar att 28mm Cu har minskats till 22 mm Cu som i sin tur har minskats till 22 mm Pex ( vilken Pex annars??)
Pex 22mm har samma innerdiameter som 18mm Cu
Samt att de använda boll-ventilerna inte är fullflödes version, de har ett hål på ung 10 mm...
Kan vara korsat flöde?

Var skall jag leta efter korsat flöde?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2017, 21:31:55 »

En IR-termometer som du använder för att mäta fram/returtemp på olika håll i installationen kan också hjälpa till att lösa problemen.
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

Ett billigt sätt att få kolla på vad som händer, och i förlängningen varför det händer.
Skrivet av: mrplumber
« skrivet: 28 januari 2017, 18:50:03 »

Jag skulle tro att den största boven här är ventilerna. Det ska vara fullflödes kulventiler som dessutom är billigare i inköp. Även kopplings-seten som används från PEX till klämringskopplingarna stryper en del, då de har en del som sticks in i PEXen, vilket stryper en del.

Kolla om du har ett filter på returen vid VP. Det kan vara igensatt med smuts som bromsar flödet.
Mät också temperaturskillnaden mellan tillopp och retur vid VP. Bör vara ca 7 grader.
Skrivet av: Mekaniker
« skrivet: 28 januari 2017, 18:21:36 »

Mät upp så är det enklare...
Dock gissar jag att bilderna visar att 28mm Cu har minskats till 22 mm Cu som i sin tur har minskats till 22 mm Pex ( vilken Pex annars??)
Pex 22mm har samma innerdiameter som 18mm Cu
Samt att de använda boll-ventilerna inte är fullflödes version, de har ett hål på ung 10 mm...
Kan vara korsat flöde?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2017, 17:57:32 »

Hej!
Enligt ditt inlägg gjordes 2 ändringar:
Byte av rör till slang.
Ny golvvärme i ett rum.
Vad som är orsaken till ditt problem måste utredas?
Hur ser den nya golvvärmeinstallationen ut?
Vad har du för grejer på det systemet där man inte bytt rör mot slang?

Jag tror att det handlar om ren flödesproblematik, då får hela värmeflödet åt ett håll och på nått annat ställe står flödet stilla. Sc:,h
Skrivet av: BigBob
« skrivet: 28 januari 2017, 17:48:03 »

Vid renovering av ett rum i höstas drogs en sektion om i början av den långa huvudkretsen på vilka de flesta radiatorer i huset hänger.

Av någon anledning installerades mindre rördimension: istället för ett kopparrör med ytterdiameter på ungefär 30 mm används nu plastslang med ytterdiameter på ungefär 24 mm. (Jag hittar inte något skjutmått, så precisionen i måttangivelserna är 2 mm - se bilder där de gamla kopparrören är vitmålade).

I samma veva hängdes golvvärme i ytterligare ett rum på i den bortre delen av huvudkretsen.

När vintern kom upptäckte jag att
1. Jag behövde ändra inställning på vredet på värmepumpen från 2.5 till 7 för att få det någorlunda varmt i huset
2. Trots detta är det för kallt i de rum som ligger längst bort på kretsen
3. Som ett resultat av det varmare vattnet behöver jag stänga eller strypa flödet på de radiatorer som ligger i början av huvudkretsen, och även på de radiatorer som ligger på en annan kortare krets med smalare rör, för att det inte skall bli för varmt i de rummen
4. Temperaturfallet från topp till botten på radiatorer, även de som står vidöppna, är högre än vad jag minns att det varit tidigare (men å andra sidan funderade jag inte så mycket på det tidigare vintrar)
5. Värmepumpen, en IVT från början av nittiotalet, brukade slå på sig någon gång i oktober och gå konstant fram till april. Tillskott kopplades in vid ungefär -2 grader. Nu slår tillskottet på vid ungefär +2 grader och pumpen stänger av sig någon gång per dygn

Med antagande om konstant tryck från cirkulationspumpen verkar det logiskt att

a) Den mindre rördiametern (rörarean är numera ungefär två tredjedelar av vad den var tidigare) gör att det transporteras ut mindre värme i huset
b) För att kompensera för det lägre flödet behövs varmare vatten

Men är det så? Rörläggaren är osäker, och säger att han hört att den mindre plastslangen skall ge samma flöde som det större kopparröret.

Kan det vara något annat som ställer till det? Jag har försökt strypa flödet till den nya golvvärmepumpen med ballofixer för att den inte skall släppa igenom för varmt returvatten till värmepumpen.

Bilderna visar:

Från stort rör till mindre slang och ned i golvet
Tillbaka igen till stort rör
Avstickarkrets som sitter på slangsektionen

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!