Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappvarmvatten utan eltillsats  (läst 16036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #15 skrivet: 04 augusti 2014, 16:56:41 »
Men problemet är väl densamma som på en teflonpanna att beläggningen försvinner med maten även om det tar längre tid får man hoppas. Gissar att den keramiska beläggningen inte är helt ok att äta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #16 skrivet: 04 augusti 2014, 17:36:30 »
Teflonbeläggningen försvinner inte med mat utan om man sköter den som en gjutjärnspanna, och beläggningen är ofarlig att äta. Samma gäller den keramiska beläggningen.
Har du gjutjärnsplÃ¥tar i ugnen ocksÃ¥ eller är det ingen i familjen som bakar?  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #17 skrivet: 04 augusti 2014, 17:51:28 »
Använder plast verktyg i teflon pannan och diskar den för hand så att inte beläggningen skulle försvinna är skitsnack sen om det är ok att äta har jag ingen koll på men känns inte riktigt ok. Har inte gjutjärn i ugnen men använder oftast långpanna vid matlagning (emaljerad tror jag) vid bakning är det nog mest teflon. Jag är absolut ingen ingen renlevnads människa men verkar dumt att äta teflon när det går lika bra med en bra gjutjärnspanna. Nackdelarna med gjutjärn är vikten samt att det tar lite längre tid att få upp värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #18 skrivet: 11 september 2014, 11:12:46 »
Jag skulle pÃ¥stÃ¥ att de flesta maskiner av ett kvalitetsmärke med output pÃ¥ 7 kw(vid +7 °C) eller mer, klarar att värma upp till 50 °C ner till -15 °C. Detta under förutsättning att det enbart är uppvärmning av vvb pÃ¥ normala 175-220 liter och ingen vvc. 

Vid -20 °C till -30 °C är det nog få om ens någon som fixar 55-60 °C. Oavsett vad de skriver i sina glättiga broshyrer :) Titta på Daikins eller annat märkes högtemp maskiner med dubbla kompressorer isåfall.

Är det under -15 °C finns det helt enkelt inte mycket energi kvar i uteluften. Att pressa en värmepump till mer än 45-50 °C är högst oekonomiskt. Det är därför de flesta installationer är uppbyggda så att värmepumpen värmer varmvattentanken till 46-47 °C för att antingen sedan legionellaspetsa var 14 dag till 60 °C, alternativt spetsa upp vattnet i separat efterkopplad vvb. Det elspetsen drar för att höja sista 15 °C kommer vara försumbar.
Ok, tack det här var bra information.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #19 skrivet: 11 september 2014, 11:14:09 »
Det är inte många bergvärme pumpar som klarar att värma över 55 grader i hela beredaren min 1245 klarar det inte men visst topptempen blir ju nån grad över.
Trodde att bv alltid klarar 55 med endast kompressor.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #20 skrivet: 11 september 2014, 11:17:04 »
Min LVVP värmer till drygt 50 grader vid -10, men elpatronen börjar hjälpa till lite grann redan vid -5. Vid kallare än -10 är det ren elpatron eftersom jag har för små radiatorer.
Den nya EcoAir 400-serien borde kunna leverera 50-gradigt vatten ner mot -20 ute, men sen är det stopp.
Varför frågar du?
Intressant. Jag har en flvp med en tilluftsbatteri idag, funderar på att konvertera till ftx + lvvp. Jag vill få så lite elpatrondrift som möjligt, idag har jag elpatronen blockad förutom kanske en vecka när det är som kallast.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #21 skrivet: 11 september 2014, 13:37:30 »
Fast det var ju inte svar på frågan varför du vill ha 55-gradigt VV. 40-45 räcker väl för VV.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #22 skrivet: 11 september 2014, 14:11:52 »
Min Atria klarar sig ner till -20°C utan elpatron öht, fast med en brine på -25 °C lär ju inte COP ligga på nivåer som trubadurer skriver ballader om direkt dessutom vid -21 °C blir det elpatron för hela slanten då kompressorn då blockeras.

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #23 skrivet: 11 september 2014, 17:31:59 »
Trodde att bv alltid klarar 55 med endast kompressor.
Visst en Nibe 1245 grejar över 55 grader i topptemp eller 65 grader framlednings temp allt beror på vart man mäter. I dag är det ju flera tillverkare som har vp som grejar lite lägre framledning pga annat köldmedia tror vissa maxar 62 grader och max vv tempen bör bli därefter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #24 skrivet: 11 september 2014, 17:43:12 »
Fast det var ju inte svar på frågan varför du vill ha 55-gradigt VV. 40-45 räcker väl för VV.
Tänkte på det här med legionella bara, men om man har legionellakörning m elpatron då o då så är det väl inga problem men om vattnet är endast 40-45 gradigt så kommer väl bakterierna fortare o man måste köra elpatronen rätt ofta eller? hur ofta? min flvp kör till 54 grader utan elpatron (sommar o vinter) då behöver jag ingen legionellakörning, har fått för mig att jag vill klara av VV mha endast kompressor vilket jag i princip gör helt, men håller nu på att reviderar de tankarna lite om det nu inte är några större mängder kWh som det går åt till sånt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #25 skrivet: 11 september 2014, 17:45:51 »
Min 1245 kör också till runt 53-54 grader men botten tempen hamnar på 47 grader så det beror på vart man mäter och jag kör med legionella höjning även om jag tror att det är onödigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #26 skrivet: 11 september 2014, 17:47:06 »
Min Atria klarar sig ner till -20°C utan elpatron öht, fast med en brine på -25 °C lär ju inte COP ligga på nivåer som trubadurer skriver ballader om direkt dessutom vid -21 °C blir det elpatron för hela slanten då kompressorn då blockeras.
Snuppesno
ok, intressant att lära sig mera av lvvp. Vad får man för cop vid -15 och -20 ute? Jag har en llvp också, den ska ge en cop på ca 1,5 vid -25 llr något sådant om jag minns rätt. Men llvp o lvvp kanske man inte kan jämföra så.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #27 skrivet: 11 september 2014, 17:51:12 »
Visst en Nibe 1245 grejar över 55 grader i topptemp eller 65 grader framlednings temp allt beror på vart man mäter. I dag är det ju flera tillverkare som har vp som grejar lite lägre framledning pga annat köldmedia tror vissa maxar 62 grader och max vv tempen bör bli därefter.
jo, sant, jag gissar att givaren sitter rätt långt upp i VV tanken men har inte en susning egentligen. värmeslingan som värmer tror jag sitter i botten av tanken.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #28 skrivet: 11 september 2014, 17:53:42 »
Det sliter ju rätt mycket på kompressorn att jobba med så stora skillnader mellan kalla och varma sidan, så rent ekonomiskt är det nog bättre att tillåta lite elspets för att värma dom sista graderna.
Jag ska kanske börja tillåta elpatrondrift i flvp:n. Jag har som sagt undvikit elpatrondrift till varje pris i några år nu, kanske sliter onödigt mycket på kompressorn.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvatten utan eltillsats
« Svar #29 skrivet: 11 september 2014, 17:56:42 »
Ja, frågan är vad frågan var egentligen... Skall VP'n klara av att värma tappvatten i största allmänhet, eller skall den klara av att värma till just 55 grader. Det är lite otydligt om man läser första inlägget.
Just 55 grader vid tappstället är det nog väldigt få som klarar utan elpatron. Och även om dom klarar det så är det frågan om det är så bra att pressa VP'n så mycket?
Kanske klarnat nu? Jag behöver ej ha 55 grader vid tappstället. Förmodligen inte klokt att pressa en lvvp så mycket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!