Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Under byggnad  (läst 1921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Under byggnad
« skrivet: 18 februari 2008, 15:52:23 »
Enligt alla konstens regler så ska man definitivt inte lägga horisontella slingor under en byggnad. Dels av praktiska skäl om något händer med slingan men om man nu skulle bortse från säkerhetsrisken, vilka andra skäl talar emot att lägga under huset om man nu ändå ska bygga nytt? Konduktiviteten i marken?
NÃ¥gon som vet lite mer?
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Under byggnad
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2008, 16:18:36 »
Är det markkollektor du pratar om  :-\

Om det nu är markkollektor vi pratar om så finns det risk för att du får frysning under huset med tjälskott som följd. Inget roligt när underjorden tittar upp genom vardagsrumsgolvet.

Det man kan göra är att lägga kollektorn i ett par markavloppsrör, trär man på lite rörisolering runt slangen innan den sticks in i rören så tar den ingen energi ur marken under huset.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Under byggnad
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2008, 16:38:58 »
Jodå, det är markkollektorer vi pratar om. Grejen är att jag vill ta energin under byggnaden då jag jobbar i Spanien finns det ingen större risk för tjälskott 8)
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Under byggnad
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2008, 19:37:17 »
Ok då förstår jag.

Jag kan tänka mig två andra skäl till att inte lägga kollektorn under huset. Det ena är att du på några års sikt kanske får kalla golv och det andra är att återladdningen blir dålig eftersom huset "skuggar" marken

Det kanske tom blir sÃ¥ att du tar energi ur marken för att värma huset som i sin tur gÃ¥r tillbaks till marken genom dom kalla golven  Sc:,h

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Under byggnad
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2008, 09:31:25 »
OK, lite förutsättningar: Tanken är att värma och kyla en sporthall. Vi har 3700m2 till förfogande som kommer att ligga under parkeringen på bottenvåningen.
Vi kommer att räkna på lägsta konduktivitet för sand eftersom det inte tillförs varken sol eller regnvatten. Sommartid kommer överskottsvärmen från kylproduktionen att återföras till marken.
Frågan är om konduktiviteten kommer att vara tillräcklig...... Sc:,h
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Under byggnad
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2008, 12:20:59 »
I Spanien lär kylbehovet överstiga värmebehovet så någon tjäle blir det inte då. Är tanken att använda kollektorn som värmebärare då du kyler sporthallen (det blir nog mest kyla tror jag)?
Får du någon form av energibalans under året mellan värme och kyla kan det funka, annars blir golvet i garaget rätt så varmt med tiden och kyleffekten kommer inte räcka till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!