Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som sÃ¥g inslaget om vindkraft i morse?  (läst 31044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« skrivet: 07 september 2006, 22:35:18 »
Tyckte det lät intressant med vindkraftverk på 2.2 kW respektive 6 kW.
Även priserna såg lockande ut, någon som vet mer om tekniken bakom, hur fungerar det med anslutningen till nätet, kan man "sälja" den överskottsenergi som tillverkas vid varmt/blåsigt väder?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 11:58:09 »
Jag har en "kompis" som bl.a hÃ¥ller pÃ¥ med vindkraft. Dom har själva tvÃ¥ drifttagna snurror, Ã¥ en tredje pÃ¥ väg upp. Dom är förstÃ¥s nÃ¥got större  ^-^, (850 kW, tror jag) men om Du vill sÃ¥ kan jag be han kontakta dig, dÃ¥ han absolut har en massa kunnande att delge dig. Jag garanterar att det är en riktigt trevlig prick, sÃ¥ Ni kan säkert fÃ¥ ett givande samtal.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 18:13:28 »
Jag har nog mycket att stå i utan att blanda mig i vindkraftsbranschen, ser dock som självklart att det kommer stort framöver.

Tips till de som vill bli rika.

1. Börja bygga acktankar, flexibla, specialanpassade efter kundens önskemål, på beställning

2. Satsa pÃ¥ ett eget vindkraftverk, eller flera.   *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 12:15:42 »
Tyckte det lät intressant med vindkraftverk på 2.2 kW respektive 6 kW.
Även priserna såg lockande ut, någon som vet mer om tekniken bakom, hur fungerar det med anslutningen till nätet, kan man "sälja" den överskottsenergi som tillverkas vid varmt/blåsigt väder?
Jag hart hört talas om en som hade ett avtal med sitt elbolag där hans elmätare vände när han förbrukade mindre än han producerade. Detta var nog 10-15 år sedan så det var nog inte några stora mängder han producerade men iden var/är bra!
                                                                             Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #5 skrivet: 09 september 2006, 12:28:44 »
Är det någon som pratat med kommunen där ni bor om hur de ställer sig till saken!
Jag har inte gjort det men är lite sugen, jag har tyvärr en lite gnällig granne (som jag förövrigt hag gett adressen till detta forum så han hänger väl här) och det är inte kul att plocka ner experiment under testfasen pga gnäll från grannen!
Nedmontering av L/V/L pumpsprojektet pågår. Inte för att jag (enl byggnads och miljökontoret) måste men jag har tappat sugen pga gnäll!
Jag kan gärna bygga, testa och prova men jag HATAR (grannar!) papperexecis typ bygglov o dyl.

Det måste finnas någon på forumet som har ett vindkraftverk!
                                                                           
                                                                                    Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Digi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2006, 07:52:38 »
Jag har en "kompis" som bl.a hÃ¥ller pÃ¥ med vindkraft. Dom har själva tvÃ¥ drifttagna snurror, Ã¥ en tredje pÃ¥ väg upp. Dom är förstÃ¥s nÃ¥got större  ^-^, (850 kW, tror jag) men om Du vill sÃ¥ kan jag be han kontakta dig, dÃ¥ han absolut har en massa kunnande att delge dig. Jag garanterar att det är en riktigt trevlig prick, sÃ¥ Ni kan säkert fÃ¥ ett givande samtal.

mvh humlan.
Nu är jag med här Humlan.Det var inte riktigt rätt vi har bara en 850 kw snurra nu men snart är ett nytt verk uppe dÃ¥ gjutningen som bäst för fundamentet hÃ¥ller pÃ¥.Vi hade lite sämre mrkförhÃ¥llande pÃ¥ den nya platsen sÃ¥ det blev gjutning av pÃ¥lar i borrhÃ¥l  :'(  det första vi byggde var ett vestas och det nya är ett Enercon 800 kw
som beräknas ge lika mycket års produktion som vestas verket då det inte har växellåda är det mera lättdrivet.
jag rekomenderar att bygga ett större verk på en gång vi startade en ekonomisk förening och sålde andelar när vi startade ca 180 andels ägare på det första verket fördelat på 512 andelar.Det bästa sättet att dra igång en sån här grej är att samla ihop intreserade och ta kontakt med andra som är igång då får man otroligt mycket hjälp på vägen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2006, 08:13:29 »
Hur mycket kostar det att bygga ett vindkraftverk på 800 kW och hur mycket energi ger det på årsbasis om man sätter upp det i "vindzon 5"
Frågar för att det kunde vara ett intressant "byaprojekt" i den by där jag bor, vi är ca 200 hushåll, så vi borde kanske kunna klara oss ganska bra på ett vindkraftverk om vi delade på vad det kan ge...

Hur är det med möjligheterna att bygga "långt hemifrån", innebär det stor kostnader eller är det bättre att bygga en bit bort om vindläget är bättre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #8 skrivet: 10 september 2006, 08:33:47 »
Lite olika priser beroende på markförhållande hur långt det är till skaplig elledning som sväljer elen ev bygga väg fram och vilket fabrikat på verk och fabrikatet kan spela stor roll beroende på hur det ser ut där det ska stå kan vara en bra ide att ta ut en som kan beräkna vindförhållandena först.En sak till det är mera lönsamt att sälja bort all el.själv har jag köpt andelar som i produktionen motsvarar dubbla min elförbrukning men detta är en långsiktig investering tänk på det i första hand ska man nog amortera lånen istället för att dela ut avkastning i början andelarna stiger oxå värde ju mer man amorterar hos oss är det redan affärer med andelar och dom ökar i värde hela tiden.Om att bygga hemmavid så är det ju själv klart att om det finns förutsättningar så gör man det först vi har diskuterat även att kanske bygga ett verk på annat ställe med.Men som sagt gå ihop där ni bor ju fler som är intreserade desto lättare med bygglov.Ps våran förening håller till på Närke slätten
och det ska vara usla förhållanden för vind kraft men det funkar för det.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #9 skrivet: 10 september 2006, 11:37:01 »
Jag har en "kompis" som bl.a hÃ¥ller pÃ¥ med vindkraft. Dom har själva tvÃ¥ drifttagna snurror, Ã¥ en tredje pÃ¥ väg upp. Dom är förstÃ¥s nÃ¥got större  ^-^, (850 kW, tror jag) men om Du vill sÃ¥ kan jag be han kontakta dig, dÃ¥ han absolut har en massa kunnande att delge dig. Jag garanterar att det är en riktigt trevlig prick, sÃ¥ Ni kan säkert fÃ¥ ett givande samtal.

mvh humlan.
Nu är jag med här Humlan.Det var inte riktigt rätt vi har bara en 850 kw snurra nu men snart är ett nytt verk uppe dÃ¥ gjutningen som bäst för fundamentet hÃ¥ller pÃ¥.Vi hade lite sämre mrkförhÃ¥llande pÃ¥ den nya platsen sÃ¥ det blev gjutning av pÃ¥lar i borrhÃ¥l  :'(  det första vi byggde var ett vestas och det nya är ett Enercon 800 kw
som beräknas ge lika mycket års produktion som vestas verket då det inte har växellåda är det mera lättdrivet.
jag rekomenderar att bygga ett större verk på en gång vi startade en ekonomisk förening och sålde andelar när vi startade ca 180 andels ägare på det första verket fördelat på 512 andelar.Det bästa sättet att dra igång en sån här grej är att samla ihop intreserade och ta kontakt med andra som är igång då får man otroligt mycket hjälp på vägen.

Ok, dÃ¥ fattade jag fel. Jag trodde Ni hade tvÃ¥ redan, men det var alltsÃ¥ en, Ã¥ en andra pÃ¥ väg upp.... Fick en släng av Alzheimers efter byafestivalen, men nu verkar hjärncellerna hämtat sig nÃ¥gorlunda.... Fan, nÃ¥t mÃ¥ste jag ju skylla pÃ¥  ;D

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #10 skrivet: 10 september 2006, 14:02:29 »
Jag tycker rent spontant att det skulle kännas bra för samvetet att ha en värmepump till uppvärmningen och ett elverk som sköter allt elbehov, både för pumpen och hushållselen i övrigt.

Jag tror det här med vinkraft kommer att slå stort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #11 skrivet: 10 september 2006, 15:19:31 »
Jag tror det här med vinkraft kommer att slå stort.
[/quoe]

Det ÄR redan stort....
"I Tyskland finns över 18 000 maskiner som ger drygt 30 TWh och Danmark får ca 20% av all sin el från vindkraft."

Från http://www.svenskenergi.se/energifakta/vindkraft.htm


Gano

  • Gäst
Gano
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #12 skrivet: 10 september 2006, 18:55:39 »
Hoppas, hoppas, hoppas att jag får mina andelar i Vindpark Vänern.

Vad cyniskt allt fungerar egentligen. Elpriset går upp och först då börjar alla tänka på miljövänliga alternativ. ;D ;D

MVH/Gano

Utloggad Digi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #13 skrivet: 10 september 2006, 18:59:54 »
japp Tyskland är stora på vindkraft och förra året låg dom på ca 800 nya verk om året men strax efter att jag läste det så fick jag höra att spanien var en stor uppstickare och vill bygga i samma takt som Tyskland och det märks på priserna på verken nu är det en rejäl vänte tid på verken när man beställer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2006, 00:52:17 »
Hoppas, hoppas, hoppas att jag får mina andelar i Vindpark Vänern.

Vad cyniskt allt fungerar egentligen. Elpriset går upp och först då börjar alla tänka på miljövänliga alternativ. ;D ;D

MVH/Gano

Det kanske inte var sÃ¥ dumt att avveckla ett kärnkraftverk ändÃ¥. Tänk om vi hade gjort det för 10 Ã¥r sedan...  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!