Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: cirkulationspump pÃ¥ utgÃ¥ende rör eller returen??  (läst 33667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • rajding a marauder
En arbetskamrat till mig har installerat en sanyo co2 L/V pump o den spetsar alldeles för mycket o nu felsöker vi o jämför med min anläggning.

Det som skilljer är att han har en ackumulator tank för varmvattnet efter pumpens egna tank samt att de har monterat cirkulationspumpen till radiatorerna på returen istället för på utledningen som det står i instruktionen.

Kan cirkulations pumpens placering göra att vattnet skicktar sig på ett annat sätt i tanken eller.....?????

Tacksam för idéer på vad som kan vara fel för den ska inte spetsa med 4,5 kw vid 3 + grader .

mvh Patrik
Co2 Söderköping 94+94 m2 enplan + källare byggd -70
(+21 grader)

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2006, 14:25:02 »
jag har för mig att man inte ska instalera en ack tank till co2
IVT greenline HE C7

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2006, 18:06:24 »
Det stämmer, den ska enbart arbeta tillsammans med elpannan, alltså ingen ack.
mvh Gnagaren

Utloggad Patrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • rajding a marauder
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2006, 08:23:09 »
Ok!
Någon bra förklaring till detta.......?????
Vad händer?????


mvh Patrik
Co2 Söderköping 94+94 m2 enplan + källare byggd -70
(+21 grader)

Utloggad Patrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • rajding a marauder
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006, 18:25:33 »
Ingen förklaring............någon...........Hallå...........snälla........... :-\ Sc:,h
Co2 Söderköping 94+94 m2 enplan + källare byggd -70
(+21 grader)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2006, 08:34:49 »
Hej
Betr din fråga om cirk pump på returen så är min uppfattning att det spelar ofta inte så stor roll. Man skall tillse att man har tillräckligt högt statiskt tryck på sugsidan på pumpen, dvs det är bra om den är monterad nära expansionskärlet. Finns det inte oljud från pumpen så är det nog ok.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2006, 09:50:03 »
Sanyo CO2 har en innbyggd acktank/VVB som är fullt tillräcklig för uteffekten på 4,5 kW. Framledningsvattnet shuntas ut från denna tank. En acktank till är onödig dödvolym som inte gör nån nytta.

Men om denna extra volym orsakar högre förbrukning, är jag inte säker pÃ¥. Men om den extra acktanken är stor, 500 liter eller mer, kan värmetrögheten i systemet bli för hög och kan orsaka att din granne mÃ¥ste köra med onödigt hög värmekurva.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2006, 13:44:20 »
Patrik,

Den ackumulator du pratar om är ju egentligen endast en extra varmvattenberedare, eller hur? Är inte syftet att tillse att man har gott om varmvatten? Om det är så så kan jag inte förstå att detta har någon påtaglig betydelse för elförbrukningen.

Som AndersA säger så har nog inte placeringen av cirk.pumpen normalt någon större betydelse, men jag är inte så säker på att detta gäller just denna panna (Sanyo/CTC). Ideen är ju att jobba med skiktning i pannan (vilken ju precis som CarlN säger är som en liten ackumulator). Om det blir omblandning i pannan så kommer ju den elspetsade toppens varmvatten att användas till radiatorsystemet, trots att det inte behövs. Om det blir så jobbar ju elpatronen i onödan för att hålla toppen varm.

Men frågan är om det blir omblandning i pannan till följd av att pannan befinner sig på trycksidan och inte på sugsidan av pumpen. Det är visserligen bara en känsla, men det känns som att det finns risk för detta i detta fall. Instruktionsboken säger ju också att pumpen skall monteras på framledning. Bevisbördan måste därför ligga på installatören...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006, 15:38:47 »
Nu greppar jag läget, acktanken sitter inte på radiatorsystemet utan på varmvattnet.
Frågan är då hur högt grannen har ställt värmen i toppen på beredaren, 50ºC rekommenderas men om han har en extra VVB så borde han kunna sänka detta värde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2006, 16:39:51 »
Carl,

Där kan du nog ha en poäng. Det kanske kan vara en vinst med detta eftersom VPn lämnar 50 grader i sitt "lägsta" läge. Därmed kommer man att värma den övre delen av pannan så fort effekten inte behövs i huset. Elpannan kommer då att gå mindre (blir inte lika känslig för uttag av varmvatten).

Men det jag tror att Patrik och grannen är orolig för är att placeringen av cirkulationspumpen på returen från radiatorsystemet kan medföra att pannans (tankens) innehåll blandas. Då kommer elpatronen hur eller hur att gå, även om man sätter ned elpannans temperatur en del.

Någon som är duktig på inkoppling av CTC VP med EcoEl (exakt samma upplägg på denna panna): Kan man tänka sig problem med omblandning i pannan om cirkulationspumpen sätts på returen istället?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2006, 20:49:51 »
Jag har svårt att tro att cirkpumpens placering skulle störa tankens skiktning, det sitter ju en shunt emellan. Skillnaden kan vara om det är olika cirkpumpar och grannens ger högre flöde?

Tittar man i manualen så hittar jag några fällor till:
"Svart ratt" som ska stå på F eller OFF, har grannen pillat på den?
Värdet på "ELPANNA" som bör vara 50 ºC, är det så?
FÖRDRÖJ ELPANNA, har detta värdet ändrats?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2006, 21:40:36 »
Hallo Carl + ni andra,

Att höja värdet på elpannans temperatur medför givetvis lite mer elförbrukning eftersom VPn inte kan värma toppen av pannan själv i normalläget (vid var 4e start gör den det men inte i de övriga). Men inte så att förbrukningen kan bli 140-170kWh per dygn (angivet i annan tråd i luft-vatten).

Förändra fördröjd elpanna anser jag bara är relevant då VPn själv kan hantera både uppvärmning och varmvatten. Funktionen är ju till för att undvika att större varmvattenuttag medför att elpannan får gå in och stötta värmesystemet. Kan vid denna tidpunkt på året endast vara av marginell betydelse.

Däremot, den svarta ratten, det kan nog vara boven i dramat.

Cirkulationspumpen: Jag kan inte definiera varför det känns fel med placeringen pÃ¥ returen. Visserligen finns ju shunten, men den är ju till stora delar öppen dÃ¥ man vill hämta energi frÃ¥n tanken. Det känns lite tokigt att ha tanken som i princip första strömningsmotstÃ¥nd, det känns som man fÃ¥r en tryckande funktion snarare än sugande. Givetvis är det ju sÃ¥ att det inte är sÃ¥ enkelt, eftersom det är ett slutet system. 

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2006, 18:57:45 »
http://www.kcc.se/filarkiv/Fragor_och_svar_Sanyo_CO2_20060216.pdf
Ang. ack till Co2.

Läs på sidan 3 i bifogade faq-länk

mvh Gnagaren

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2006, 09:48:32 »
En sak till jag kom att tänka på när jag läser FAQ:n är om din granne fixat till problemet med utegivaren.

Citera
Det har förekommit avfrostningsproblem på vissa VP vad är lösningen på detta?
Lösningen är att flytta värmepumpens utegivare. Instruktion för detta finns separat. Kontakta din återförsöljare om ni har avfrostningsproblem för att få givaren flyttad.
Orsaken till att givaren flyttas är att den kan komma i kontakt med isen/frosten som bildas
mellan avfrostningarna på värmeväxlarytan. Detta medförde att givaren indikerade mycket
kallare utetemperaturer än i verkligheten, som i sin tur medförde störningar av
avfrostningsautomatiken."
« Senast ändrad: 05 mars 2006, 09:50:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Patrik:  Det känns minst sagt snurrigt när man läser denna trÃ¥d. Jag tycker att cirkpumpen bör sitta pÃ¥ framledningen, därför att givaren för värme fram ska sitta i anslutning till pumpen och känna av att shunten levererar rätt framledningstemp. Shunten stänger direkt när den levererar rätt börvärde.

Men om cirkpumpen kan sitta pÃ¥ returen, enligt flera inlägg här,  mÃ¥ste givaren sitta pÃ¥ framledningen, eftersom Sanoy/CTC jobbar med framledningstempen som referens. Om givaren sitter pÃ¥ returen blir den ju lurad  och talar om för styren att fortsätta tvinga VP att värma radiatorvatten. Om sÃ¥ är fallet och ingen inomhusgivare är installerad, bör VP, enligt mitt resonemang, gÃ¥ mer än den behöver och förbrukningen sticker iväg. Det borde bli väldigt varmt inomhus dessutom?

 VP lämnar inte 50 grader i sitt "lägsta läge"! Min CTC Ecoheat är ju i princip samma konstruktion, men med ett annat skal.

VP jobbar med flytande kondensering mellan 35 - 55 grader. Det gör att även om tillskottet/elpatron är avslagen, kan varmvattnet i panndelen vara 50 grader, medans undre delen av tanken kan hålla 40 grader och VP går för fullt. Det är därför man ska ha minst 180 minuter fördröjning på shunten, annars kommer den att öppna och släppa ut värme till radiatorerna. VP kommer klara av värmebehovet efter en stund, förutsatt att utetempen inte är för låg! -15 enligt tillverkaren. Tillskottet kan vara avslaget så länge VP klarar värmebehovet. Varmvatten får man på köpet eftersom det skiktas uppåt till panndelen och eftervärmer den del av kopparslingan som sitter där. Har man en ack tank efter VP, bör den nog ha elpatron eller en ventil/cirkpump för att kunna hålla en anständig temp.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!