Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalkyl pÃ¥ fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump  (läst 15215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Fjrr-VP-kalkyl.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej.
JAg har satt ihop en enkel excelkalkyl för att jämföra min befintliga oljepanne installation samt alternativa ersättningarna fjärrvärme resp luft-vatten-värmepump.
JAg är tacksam för kommentarer.
Om kalkylen är korrekt då vinner fjärrvärme helt klart.
(Räntekostnader är ej inräknade. Om man gör det så blir förstås LV-VP ännu dyrare då den har störst investering)

Kalkylen är bifogad.





Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Fjrr-VP-kalkyl.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 december 2006, 08:26:37 »
Hej!
Om 25% av värmen görs med elpatron på VP-kalkylen så görs 75% av övrig värme av VP:n (inte 100% då blir det 125% ;) )

Se bifogad fil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Fjrr-VP-kalkyl_version_2.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 december 2006, 09:58:58 »
Hej Carl.
Tack för din rättelse.
Ang avskrivningstiden så likställer jag den med beräknad livslängd.
10 år i kalkyl 1 & 3 o 20 år i kalkyl 2 & 4.

Räntan tillkommer förstÃ¥s. 4% i ränta pÃ¥ merkostnaden 42.000 för investering  (90.000-48.000) för VP jämfört med fjärrvärme blir 1680 kr per Ã¥r. Jag har lagt in detta i kalkylen nu som är bifogad (version2).

Med 25.000 kW (exkl HH-el) och beräknad livslängd på LV-VP:n på 20 år och 20 år på Fjärrvärmen så går det exakt jämnt ut.
Båda alternativen kostar då ca 22.250 kr/år totalt (rörliga kostnader, avskrivning, underhåll, ränta).
Eftersom 20 år för en VP är högt räknat (tror jag) och att risken för haveri (tex vid 12 år) är mångdubbelt större för en LV-VP än en passiv fjärrvärmeväxlare (men visst, cirk-pumpen kan förstås går sönder på fjärrvärme men även på VP) så verkar fjärrvärme vara det självklara valet. Jag slipper då också de problem som kan uppstå med VP i kombination med ett högtemperatur-radiatorsystem (fjärrvärme kan ge 90 grader har jag hört).

Stämmer antagandena i kalkylen, samt stämmer den i övrigt? Är alltså fjärrvärme bättre än LV-VP för mig?

(Kalkylen på oljapanna stämmer förstås inte då den måste bytas ut inom några år o därmed får man en bra mkt högre investeringskostnad).

Jag har dessutom högtemperatur radiatorsystem (för oljepanna) så frågan är om det dels passar med VP (o fjärrv) o om jag blir tvungen att investera i nya element? Detta återstår att undersöka.

Huset är 1,5 plan med källare. Skåne. Byggår 1968. Siporex. 100 kv källare, 100 kvm bottenvåning & ca 65 kvm ovanplan. Dvs ca 165 boarea + 100 biyta. VAttenburen värme. Oljepanna från 1976. Lite nyare brännare.
I källaren har vi ca 17 grader fn. Kommer ev i framtiden att ha ca 30 kvm i källaren som uppvärmd tonårs/tv-rum (ca 21 grader).
Vi är nyiflyttade men förra ägaren som hade ganska varmt (troligen 23-24) använde mellan 3-4 kubik olja per år. Vi har använt ca 300 liter olja mellan 1 nov - 15 dec (rätt lite men det har ju varit varm period). 2 vuxna & 3 barn.
Fönster original 2-glas. Vi kommer att bygga ut huset en del (större entre, större vardagsrum, ev kupa på OV).
« Senast ändrad: 18 december 2006, 19:35:16 av ohlgren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 december 2006, 12:46:59 »
Hej!
Jag vet inte vad du betalar i nätavgift men 1:11 kr i rörlig elkostnad är rätt mycket, jag betalar nu 85+8=93 öre totalt.

Sen kollade jag vad skillnaden blir med olika %-satser på eltillskott men det påverkar kostnaden högst marginellt. På kalkyl 1 förblir fjärrvärmen billigast.

Sen får du fundera över de andra faktorerna, har du verkligen högtemp så tror jag att fjärrvärme ändå klarar att värma huset, temperaturen i nätet borde vara tillräckligt högt för detta. Nackdelen med fjärrvärme är att man sitter i knät på en leverantör.

Ett alternativ till är jordvärme, jag testade att lägga in en kalkyl på 110000 kr för jordvärme och 20 års avskrivning samt 99% av värmen från VP:n. Helt klart bästa alternativet, om radiatorerna är tillräckligt stora.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #4 skrivet: 18 december 2006, 23:19:36 »
Hej.
Lunds energi som är mitt nätbolag tar
Fast avgift 16 A 1365 kr (inkl moms)
Överföringsavgift 16,4 öre per kWh (inkl moms).

Om jag använder 10.000 kWh/år blir det 30 öre per kWh!! Huva.
Om 85 öre från elleverantör så blir det totalt 1,15 öre per kWh.

Jordvärme är vi ej så intresserade av då det är en uppväxt fin trädgård.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 december 2006, 00:09:10 »
Kalkylen visar med all tydlighet att priset på en L/V VP inte skall vara 90.000.

Prova med halva investeringsbeloppet, det är också rimligt, och använd andra priser för fjärrvärme. Ex min och maxpriser från här: http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2004-2005.pdf

Sedan kan du räkna på hur en årlig prishöjning på energin om 2-3% slår på kalkylen.

Ex år 10 med 2% årlig prisökning kostar fjärrvärmen ca 20.000 i rörlig medan värmepumpen kostar ca 8500 i rörlig kost. Om nu inte fjärrvärmebolaget passar på att höja än mer. Vem vet?

Personligen är jag övertygad om att en L/V VP är perfekt i södra delen av landet. Och varför inte köra bägge? En billigare L/V VP om säg 30-40.000 som tar de bästa förhållandena med COP på >3 och sedan fjärrvärme med liten förbrukning som backup/topp. Du kan dessutom om det finns pengar kvar få bidrag för konvertering från olja till fjärrvärme. Men det kan vara försent.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #6 skrivet: 19 december 2006, 07:54:37 »
Hej.
Lunds energi som är mitt nätbolag tar
Fast avgift 16 A 1365 kr (inkl moms)
Överföringsavgift 16,4 öre per kWh (inkl moms).

Om jag använder 10.000 kWh/år blir det 30 öre per kWh!! Huva.
Om 85 öre från elleverantör så blir det totalt 1,15 öre per kWh.

Jordvärme är vi ej så intresserade av då det är en uppväxt fin trädgård.

Nja, den rörliga elavgiften blir väl 101 öre, den fasta på 1365:- får du ju betala hur du än värmer huset, sen hade du med en årlig extrakostnad för att säkra upp till 20A i kalkylen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #7 skrivet: 19 december 2006, 08:12:24 »
Kalkylen visar med all tydlighet att priset på en L/V VP inte skall vara 90.000.

Prova med halva investeringsbeloppet, det är också rimligt, och använd andra priser för fjärrvärme. Ex min och maxpriser från här: http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2004-2005.pdf

Sedan kan du räkna på hur en årlig prishöjning på energin om 2-3% slår på kalkylen.

Ex år 10 med 2% årlig prisökning kostar fjärrvärmen ca 20.000 i rörlig medan värmepumpen kostar ca 8500 i rörlig kost. Om nu inte fjärrvärmebolaget passar på att höja än mer. Vem vet?

Personligen är jag övertygad om att en L/V VP är perfekt i södra delen av landet. Och varför inte köra bägge? En billigare L/V VP om säg 30-40.000 som tar de bästa förhållandena med COP på >3 och sedan fjärrvärme med liten förbrukning som backup/topp. Du kan dessutom om det finns pengar kvar få bidrag för konvertering från olja till fjärrvärme. Men det kan vara försent.



Hmmm.... Sc:,h

Var hittar du en luft/vatten VP + panna för 30-40 kkr inkl. installation?  ???

Fjärrvärmepriset brukar man kunna hitta på leverantörens hemsida, tyvärr kan man inte välja bolag där, man är hänvisad till det lokala fjärrvärmebolaget.  ::)

Att toppa med fjärrvärme blir dyrt i installation om man inte redan är ansluten, att toppa med elpatron kostar en bråkdel i installationsavgift.
« Senast ändrad: 19 december 2006, 08:14:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
frågan är om fjärrvärmeverket tillåter stt msn har luft/vatten oxå.....

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 20:20:34 »
Kalkylen visar med all tydlighet att priset på en L/V VP inte skall vara 90.000.

Prova med halva investeringsbeloppet, det är också rimligt, och använd andra priser för fjärrvärme. Ex min och maxpriser från här: http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2004-2005.pdf

Sedan kan du räkna på hur en årlig prishöjning på energin om 2-3% slår på kalkylen.

Ex år 10 med 2% årlig prisökning kostar fjärrvärmen ca 20.000 i rörlig medan värmepumpen kostar ca 8500 i rörlig kost. Om nu inte fjärrvärmebolaget passar på att höja än mer. Vem vet?

Personligen är jag övertygad om att en L/V VP är perfekt i södra delen av landet. Och varför inte köra bägge? En billigare L/V VP om säg 30-40.000 som tar de bästa förhållandena med COP på >3 och sedan fjärrvärme med liten förbrukning som backup/topp. Du kan dessutom om det finns pengar kvar få bidrag för konvertering från olja till fjärrvärme. Men det kan vara försent.


Hej.
Jag har inte fått ngn offert på LV-VP som ligger på 30-40.000 kr. De ligger på ca 90.000 eller över.
Menar du att det finns komplett LV-VP för 30-40.000 kr med installation?

JAg räknade lite på din föreslagna prishöjning på 2% per år, både på el o fjärrvärme.

Elpris om 10 år: Om man , som jag gjort i excelkalkylen, räknar med ett pris på idag på 1,1 kr kWh så om 10 år med 2% höjning per år så kostar elen ((1,02)^10)*1,1 = 1,34 kr/kWh.

Fjärrvärmepris om 10 år med 2 % höjning: ((1,02)^10)*0,65 = 0,79 kr/kWh

Om man lägger in dessa värden i mitt excelblad version 3, dvs 1,34 för el & 0,79 för fjärrvärme så
får man år 10 följande totala årskostnad (avskrivning, ränta, underhåll, mm):
Kalkyl 5 i excelbladet; energibehov 30.000 kWh, 20 års livslängd för LV-VP
Fjärrvärme: 29.720  &  LV-VP: 26.650
Dvs ca 3000 kr i skillnad till LV-VP's favör.

Men då iallafall inte jag räknar med att LV-VP håller i 20 år så verkar fjärrvärme vara det bättre alternativet.

Sen är det förstås helt omöjligt att veta hur mkt energipriserna kommer att stiga. Tex Lunds energi tar idag 61 öre kWh för fjärrvärme men höjer till 65,5 öre efter nyår. Det är nästan 10% höjning.
Och vad kommer att hända med elen. På kontinenten sägs det vara mkt högre elpriser. Kommer Sverige att kunna ligga under dem i långa loppet?

SE BIFOGAD KALKYL.

« Senast ändrad: 19 december 2006, 20:25:12 av ohlgren »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #10 skrivet: 19 december 2006, 20:45:21 »
Kan aldrig tänka mig att nån skulle ta 90000 sek för att docka på en L/V-pump på ditt befintliga värmesystem, verkar som rena rånet... Sc:,h Fast Du kanske inte kan använda dig, av den typen av L/V-pump...

mvh humlan.

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #11 skrivet: 19 december 2006, 22:31:22 »
Kan aldrig tänka mig att nån skulle ta 90000 sek för att docka på en L/V-pump på ditt befintliga värmesystem, verkar som rena rånet... Sc:,h Fast Du kanske inte kan använda dig, av den typen av L/V-pump...

mvh humlan.

Hej.

Humlan. Tacksam om du kunde skriva vad det är för LV-VP du menar skulle kosta mycket mindre än 90.000 kr. Och även vilka firmor som kan erbjuda priser långt under det.
Sfinx skriver att det finns LV-VP för 30-40.000 kr. Var?
Tacksam om de som vet kan visa vem som kan erbjuda kompletta LV-VP installationer för långt under 90.000 kr.

Humlan, menar du att jag skall koppla in en LV-VP på mitt befinliga värmesystem som är en oljepanna från 1976?

Finns det sÃ¥dana tekniska lösningar (VP)?  Och är det verkligen vettigt att behÃ¥lla en oljepanna frÃ¥n 1976 o docka en LV-VP till den?

Jag har fått 3 offerter och alla runt 90.000 kr för hel installation med utedel och innerdel med ackumulatortank (inkl VVB) på 200-500 liter. De är från kända firmor o med kända VP-märken som CTC, IVT, Nibe etc.
Menar du att dessa firmor ligger långt över vad andra firmor tar?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #12 skrivet: 19 december 2006, 22:33:13 »
Du får vad du betalar för........

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #13 skrivet: 19 december 2006, 22:48:51 »
Ohlgren.
jag tror de menar att det finns rena utedelar som är dockningsbara mot ett bef pannsystem för ungefär nämda summor.(därmed inte sagt att dessa är ett bra alternativ)
men om man ska se till allt så har vissa en mycket högre investeringskostnad än man tänkt sig från början för en bra anläggning.
har du överhuvudtaget ett distrubutionssystem som funkar med värmepump.???
misstänker starkt att ett oljepanneförsett hus från -76 även har "slimmade" högtemp-radiatorer.
kan bli en riktigt dyr anläggning innan det fungerar tillfredställande.
mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Kalkyl på fjärrvärme kontra luft-vatten-värmepump
« Svar #14 skrivet: 19 december 2006, 22:53:08 »

Hmmm.... Sc:,h

Var hittar du en luft/vatten VP + panna för 30-40 kkr inkl. installation?  ???



Kanske lite före min tid  ::) men en Daikin mini chiller mot en 500 l acctank ligger inte sÃ¥ mycket högre i pris. En Airwell är prutbar ;)
No name?
http://www.blocket.se/vi/10155633.htm?ca=8_s

Givetvis är borttransportering av oljepannan inte med i dessa priser men nÃ¥got roligt skall man väl ha att göra själv  ;)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!