Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F370 - frågor om låg frånluft och vad man kan göra?!  (läst 745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Troster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har 2 F370 en i huset hemma (117 kvm, 2 vån)o en i stugan (73 kvm) båda vattenburen golvvärme o husen nyare än 5 år. Hemma kör på kurva 3, 17 grader på nedervåning o 15-16 på övervåning. Aldrig låg frånluft temp och inte heller problem med avfrostning i avluftsröret (avluften mynnar 30 cm från pumpen i väggen).

Pumpen i stugan är på kurva 4 +2 o funkar fint på 18-19 grader enligt inomhus termostaten dock vid temperaturskiftningar så går frånluften ofta under 16 o den låser sig i rött läge o kämpar på i elpatronsläge i flera dagar om vi inte får hjälp med att starta om den o sätta på brasa etc.

Har läst massor av relevanta trådar här men ville fråga själv med mina specifika spörsmål!

Frågor:
1. Är det rimligt att man måste ha 20 grader i huset för att frånluften inte ska gå för lågt vid kraftiga tempvariationer?
2. Frånluftsröret går till stor del direkt i anslutning till ryggåstak så kan inte extra isolera. Enligt byggritningar 80 mm värmeisolering. Är det rimlig mängd el torde det isolerats mer? Normalt att man förlorar 2-3 grader från rumstemp till pumpen i frånluften?
3. När kompressorn kör brukar avluften kunna va på -8 grader, är det normalt för F370? Avluften går rakt upp i ”skorsten” på taket (fuktig luft vid havet). Så vi har också strul med att den ska ”avfrosta” utluften mest hela tiden vilket leder till att pumpen inte kör kompressordrift o den fastnar i en ond spiral!
4. Ventilationen på 36 % enligt inställningar från montör. Något man göra med fläkten?
5. Kompressordrift: 12000 + starter på knappt 8000 h drifttid. Haft pumpen i 2,5 år. Så antar det är bevis på knas med avfrostningsbehovet?!

Tack på förhand för tankar o feedback på vad man kan göra borde göra?! Gnälla på byggherren eller Nibepannan har fel? Eller om jag bara har pannan för lågt ställt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - frågor om låg frånluft och vad man kan göra?!
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2023, 15:43:01 »
Hej!

1. Det är så frånluftsvärmepumpar fungerar. Vissa modeller med elektrisk avfrostning kan klara lägre innetemperaturer.

2. Varma ventilationskanaler i kalla utrymmen bör isoleras med minst 100-120 mm isolering utanpå. Förlorar man 2-3 grader av frånluften är det brist på isolering.

3. F370 är en modell som normalt arbeta med en avluftstemperatur >0° för att vara effektiv. Fläkten ska inte stå för lågt.

4. Fläkt 36% låter alldeles för lågt för att fungera bra med frånluftsvärmepump. Är det verkligen inmätta luftflöden som det ska vara?

5. Man vill inte ha fler starter än nödvändigt med tanke på kompressorns livslängd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Troster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - frågor om låg frånluft och vad man kan göra?!
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2023, 20:55:18 »
Stort tack för värdefulla svar!

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: F370 - frågor om låg frånluft och vad man kan göra?!
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2023, 15:49:59 »
Hej!
Har också haft samma frågeställning med min Nibe 370. Riktigt dåligt med minimum 16 grader på frånluften tycker jag.
Men pumpen går att trimma in så den blir mer effektiv, följ optimeringsguiden för 370 så blir det mycket bättre.
Mitt största problem var nog inte 16° frånluft men det gjorde mig varse om ett större problem. Alla jä*la avfrostningar som jag har haft under 4 år som pumpen gått. Dom såg först när jag när jag webbsurfade in på nibeuplink. Ingen larm/info på vare sig app eller på pumpen.
Detta berodde på låg ventilation (28%) som jag ökade till 50% för att bli av med.
Kolla in min bifogade logg hur det såg ut.

En annan grej man ska göra är att byta/rengöra  filter i pumpen en gång i månaden.
Rengör även in och ut ventilerna i huset. Kolla över ventilationskanalerna på vinden om du kan lägga på nått lager isolering till. Hos mig var det en böj som var nästintill oisolerad.

Lycka till med optimeringen.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!