Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset  (läst 5311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nybyggare73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« skrivet: 09 april 2012, 16:19:26 »
Hej!

Jag har problem med min NIBE F750. Jag har precis flyttat in i mitt nybyggda hus, huset är på 160 kvm 1 1/2-plan med radiatorer på båda våningarna. Huset levererades med oinredd övervåning och medan jag i privat regi färdigställde övervåningen så stod värmepumpen inställd på endast tillsats. Det var inte jag som gjorde det utan pumpen kom med den inställningen.

När båda våningarna var klara kom en kille och justerade ventilationen och satte pumpen på auto. Nu när vi bott i huset en vecka så har jag enorma problem med att få upp värmen i huset. Värmen sjunker till 15-16 grader inomhus trots att temperaturen är satt till att vara 21 grader. Tittar man i menyerna så verkar den ofta stå i läge avfrostning och det låter som en mindre "islossning" inne i pumpen. I morse var det -5 ute, pumpen hade stängt av kompressorn och låg på tillsats 7,5 kW och det var 16 grader i huset. Jag laddade ner nya programvaran och pumpen startade om. Nu är innetemp 17 grader och varmvattnet 25 grader.

Jag har inte gjort några egna inställningar förutom att ställa inomhustemp till 21 och uppdaterat programvara. Jag har inte hunnit sätta mig in i hur allt detta fungerar ännu, jag hade någonstans hoppats att det skulle funka hyfsat från start, men det verkar inte så.

Är det nÃ¥gon vänlig själ som kan ge mig lite tips, rÃ¥d och tricks pÃ¥ vad jag ska kolla efter, ändra pÃ¥ eller räcker det med en rejäl spark pÃ¥ den sÃ¥ funkar det?  :)

Tack på förhand.
/En kylslagen nybyggare

Utloggad briggsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« Svar #1 skrivet: 09 april 2012, 19:04:33 »
Går fläkten till kompressorn?
Min la av efter några månaders drift.
1-plans LB-Villa -87 109Kvm Nö Skåne
FLVP: Nibe F370 (2011)
I slutet av 2015 ändrades normal fläkthastighet från 50% till 70% vilket innebar mycket färre avfrostningar med bibehållen värmekomfort.
1st Fläktkonvektor Omnia UL-36 (2011)
L/L: Mitsubishi MSZ-FD25VA (2011)
(Elradiatorer som aldrig är igång)
Lågenergilampor/Led i fönster, underslag och trädäck.

Årsförbrukning
2009:14500kWh (inklusive hushållsel).
2010:12582kWh (inklusive hushållsel).
2011:8844kWh (inklusive hushållsel).
2012:7933kWh (inklusive hushållsel).
2013:9130kWh (inklusive hushållsel).
2014:8452kWh (inklusive hushållsel).
2015:8167kWh (inklusive hushållsel).
2016:7658kWh (inklusive hushållsel).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« Svar #2 skrivet: 10 april 2012, 09:54:48 »
Du bör nog ställa upp kurvan i meny 1.9.1, denna bör man ställa in utan att ha rumsgivaren aktiverad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« Svar #3 skrivet: 10 april 2012, 10:10:16 »
Har installatören gjort nån som helst inställning av pumpen, eller har dom bara slagit på den och lämnat över ansvaret till dig? Har du pratat med installatören och påtalat att det inte fungerar?

Ladda ner och läs igenom installationsmanualen rån Nibes hemsida och sätt dig in lite i hur det är tänkt att den skall fungera...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« Svar #4 skrivet: 10 april 2012, 12:49:43 »
Har du rumsgivaren aktiverad? Om inte vilken kurva har du?

Själv bor jag på västkusten och kör med kurva 8 (-2) och ligger på en inomhus temp på 21 grader med radiatorer!

Erik Almgren

  • Gäst
Erik Almgren
SV: NIBE F750, radiatorer, kallt i huset
« Svar #5 skrivet: 14 september 2012, 20:51:44 »
Du har kanske löst detta för länge sedan men... Avfrostning kan uppstå alltför ofta när filtret är igensatt. Se manualen för rengöring av filter. Kanske en bidragande orsak?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!