Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ElfrÃ¥ga - relä som styrs av tempgivare  (läst 8827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« skrivet: 28 juni 2011, 01:01:00 »
Jag behöver bygga ett relä som utvärderar spänningen/motståndet på 2 olika kretsar och baserat på detta ändrar relät.

Typ spänning 1 högre än spänning 2 = öppet
och vice versa.

Givet att motstÃ¥ndet i de tvÃ¥ krestarna är flytande sÃ¥ är det alltsÃ¥ inte tal om nÃ¥got pÃ¥ förhand känt värde sÃ¥som typ en möjlig digital input. Kretsarna är tempgivare. en för utetemp och en för innetemp. 
 
Vad behöver jag :)
Jag behöver nog bara tippas över i rätt riktning (typ huvudrubrik på elfa) resten borde jag kunna lista ut själv.

Tempgivarna har jag redan hyfsad koll på. Så det är relämockapären som jag behöver bättre koll på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2011, 06:43:44 »
Menar du Diffrentialtermostat? Vad ska den användas till?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2011, 07:32:31 »
Koppla in givarna i en PIC/Arduino/PLC/el dyl och skriv ett litet program som aktiverar utgången baserat på ingångarna.
Sen bygger du vidare pÃ¥ det sÃ¥ har du ett komplett styr för värme, kyla, vent, markiser, etc...  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2011, 07:34:40 »
Beroede på vid vilken tempdiff du vill att växlingen skall äga rum kan SunLogger 2020 fungera: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2011, 08:56:56 »
Beroede på vid vilken tempdiff du vill att växlingen skall äga rum kan SunLogger 2020 fungera: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning

Synnerligen tveksamt inlägg. Vissa personer får absolut inte tala om vilka VP dom föredrar att installera men det är tydligen helt ok att pusha för produkter i din webshop......
 Sc:,h


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2011, 09:12:13 »
Beroede på vid vilken tempdiff du vill att växlingen skall äga rum kan SunLogger 2020 fungera: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning

Synnerligen tveksamt inlägg. Vissa personer får absolut inte tala om vilka VP dom föredrar att installera men det är tydligen helt ok att pusha för produkter i din webshop......
 Sc:,h

Är jag förvånad?

Passar det inte herrn så finns det säkert andra sajter än denna som passar bättre.
För att nyansera mina principer för min egen marknadsföring i mitt/mina forum så tipsar jag aldrig om produkter i trådar där det inte är relevant, och aldrig i ämnen/avseende produkter som finns i segmentet "Värmepumpar".

Denna ytterst lilla förmån anser jag mig vara berättigad till då jag trots allt äger forumet, och reglerna gällande marknadsföring i övrigt finns till av 3 anledningar:

1. För att inte forumet skall bli fullt av "struntinlägg" som bara skrivs för att marknadsföra produkter.
2. Jag vill inte ha en massa "Volvo är bättre än SAAB"-diskussioner i forumet, det för inte forumet framåt.
3. För att det skall vara relevant för mig att ta betalt för annonsplatserna.

Men du anser väl inte att jag skall få någon som helt utkomst av ett jobb som innebär att jag arbetar typ 360 dagar/år?
Gissar att du inte arbetar gratis på ditt jobb?

Vill du i övrigt debattera detta (som du uppenbarligen inte förstår dig på) med mig, så är du välkommen att ringa mig, när som helst, 0911-33066 så skall jag förklara precis vilka principer jag håller mig till - och varför.

Relevant information om olika värmepumpar från folk i branschen är mycket välkomna, och jag ser fort om inlägg skrivs i marknadsföringssyfte eller ej, det är ingen större konst att upptäcka den typen av inlägg när man hållit på i 10 år som moderator.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2011, 09:50:12 »
Beroede på vid vilken tempdiff du vill att växlingen skall äga rum kan SunLogger 2020 fungera: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning

Synnerligen tveksamt inlägg. Vissa personer får absolut inte tala om vilka VP dom föredrar att installera men det är tydligen helt ok att pusha för produkter i din webshop......
 Sc:,h

Är jag förvånad?

Passar det inte herrn så.............

Denna ytterst lilla förmån anser jag mig vara berättigad till då jag trots allt äger forumet,

Men du anser väl inte att jag skall få någon som helt utkomst av ett jobb som innebär att jag arbetar typ 360 dagar/år?
Gissar att du inte arbetar gratis på ditt jobb?

Vill du i övrigt debattera detta (som du uppenbarligen inte förstår dig på) med mig,

/Rickard

Är jag förvånad?

Hot
Översittarfasoner
Maktmissbruk

Begrepp som vilken jurist som helst skulle vinklat ditt inlägg. ;)

Personligen har jag inget emot lite reklam så länge man är tydlig med i vilken relation man står till tjänsten eller produkten. Många läsare å forumet kanske inte vet att Nisse är generalagent för pumpen pisseneisse och andra känner inte till att du driver en shop som säljer loggern ifråga.

Jag har inte den minsta lust att dra denna fråga vidare, det var bara ett konstaterande som du nu svarat på.

Var och en får tolka ditt svar som han vill.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2011, 11:46:31 »
Hot?
Översittarfasoner?
Maktmissbruk?

Jag försöker alltid vara tydlig, om du uppfattar det som översittarfasoner och maktmissbruk så kan jag inte rå för det - det är helt omöjligt att skriva så att alla föstår även om man försöker vara övertydlig.

När det gäller att vara tydlig med i vilken relation man står till tjänsten så anser jag det inte vara nödvändigt i just detta exempel.

Den enda skillnad som finns mellan mig och andra som tipsar om produkter är att jag inte tillåter (andra) kommersiella aktörer att fritt länka i forumet, vanlig medlemmar som tycker att de har ett bra tips får tipsa om vilka produkter de vill, så länge de inte gör det så många gånger att det blir "löjligt" eller riskerar snedvrida bilden av en viss vara eller ett visst varumärke.

Det finns tiotals olika skäl till att jag har de regler jag har, och de principer jag har, och jag försvarar dem gärna.

Som framförs i regelverket anser jag dock inte att denna typ av frågor debatteras bäst i "ämnestrådar" utan eventuell kritik bör tas med mig personligen, eller i den för detta avsedda tavlan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=9.0

Kommer under dagen att radera de senaste inläggen i detta ämne så att den riktiga diskussionen får fortgå utan inblandning av moderatorskritik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2011, 14:22:42 »
Jag har en vanlig brytare av/på som gör att återvinningen (X) aktiveras eller avaktiveras i ventilationsanläggningen.

I stället för att manuellt, när man är hemma, ställa om från FT till FTX vill jag alltså göra det automatiskt.

När jag slår på apparaten (som jag då bara använder på sommaren) så fungerar den som följer:
1. Om tempen ute är lägre än inne så bryts kretsen (ft)
2. Om tempen inne är lägre än ute så öppnas kretsen (ftx)

tempgivarna var tanken att välja vanliga enkla givare som är ett variabelt motstånd som ökar eller minskar (mins inte hur det var) i takt med att tempen ökar/minskar (mins som sagt inte). Kör man en liten spänning genom givarna så kommer den ena ha högre spänning än den andra och det ska resultera i att kretsen är öppen eller stängd.

Någon typ av PLC kanske är lösningen. det viktiga är att den inte behöver en dator för att fungera, även om en dator kan användas för programmeringen. Därtill får det ju inte vara dyrt... :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2011, 14:36:32 »
Koppla in givarna i en PIC/Arduino/PLC/el dyl och skriv ett litet program som aktiverar utgången baserat på ingångarna.
Sen bygger du vidare pÃ¥ det sÃ¥ har du ett komplett styr för värme, kyla, vent, markiser, etc...  *vinkar*

Arduino uno verkar ju ligga på strax under 300kr. Och programmera kan jag så det kanske är enklaste vägen. Med lite tur så finns det även datum att jobba mot så slipper man ens sätta på enheten utan den kan aktivera sig själv så att säga. Och kanske kan jag då även börja bearbeta nästa krets i anläggningen som styr normal eller MAX fläkt-hastighet.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2011, 15:16:04 »
Om du kan mata alltsammans med 12 V likspänning så föreslår jag att du utgår från den elektroniska avfrostningstermostaten från någon 80-talsbil med AC och bygger om den för önskad funktion. I det finns en komparator, t ex LM311, som jämför spänningarna från två spänningsdelare - den ena med två fasta motstånd och den andra med ett fast motstånd och en NTC-givare - och beroende på vilken som för tillfället ligger högst slår ett relä till eller från.

För din applikation får du såklart koppla in ett NTC även i den fasta spänningsdelaren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2011, 15:17:23 »
hmm komparator. det måste jag titta närmare på!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2011, 15:30:18 »
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/07310410.pdf

kollade på ett par olika men just denna hade bäst beskrivning. En annan för ungefär samma peng (60kr) hade fördelen av att ha en ställbar hysteres. I mitt fall skulle det i och för sig även fungera med en timer för att sätta delay men hysteres är bättre.

Men jag ser ändå en fördel med arduino givet att jag friare kan styra och utöka funktion. komparator ligger på 60kr och arduino på 250kr.

tror nästan jag måste köpa en komparator också bara för att bevisa för mig själv att det går att göra detta dirt-cheap :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2011, 15:51:46 »
Räcker det inte med en termostat ute bara?

Termostat ute kallare än inställt +20 verklig temp under+20= bruten krets.
Termostat ute varmare än inställt +20 verklig temp över+20= öppen krets.

Eller har jag missat nått?

Fast det är ju fränare med Arduino uno... då kanske man kunde få lära sig lite basic...hur man gör.. ;)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elfråga - relä som styrs av tempgivare
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2011, 16:15:50 »
Om man vill ha hysteres hos en komparator så brukar man lösa det med yttre komponenter - exempelvis ett återkopplingsmotstånd mellan utgången och + ingången.

Bifogar schema (reverse-engineerat) för avfrostningstermostaten i Citroën CX '85-90. Obs att det egentligen inte rekommenderas att lämna pin 5 och 6 på LM311 oanslutna, se kretsens datablad för närmare uppgifter.
Egentligen är den komparatorn onödigt snabb och "nervös" för sådana här ändamål, det duger gott med t ex LM393.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!