Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 690 - Automatsäkring  (läst 5634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimbju

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 690 - Automatsäkring
« skrivet: 29 juni 2017, 21:41:12 »
Hej, har problem med en IVT 690 där automatsäkringen utlöser ca var 3-7 dag. Hur kan jag felsöka detta?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2017, 23:17:45 »
Har du kunskap om el ::  när löser den vet du det ?  om du stänger av fläkt och vent ,kör bara patron och den hÃ¥ller sÃ¥ kan det vara kondensatorn till fläkten som brÃ¥kar , inget ovanligt , är det vid VV-laddning  , koppla ur tamparna pÃ¥ patron och mät till jord  , ska var 0 Ohm , svÃ¥rt att fÃ¥ grepp om vilken del som är trasig , det är 6  st slingor i den , och  är triangelkopplad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2017, 06:49:44 »
Koppla ur tamparna till patron, skall vara 0 ohm, skriver du 25FOCUS.
Hur menar du då att han skall mäta?

Mäter han från elpatronens anslutningar skall det INTE vara 0 ohm, då skall det vara oändligt motstånd = ingen kontakt mellan elpatron och jord.
Även om han mäter mellan elledningarna till elpatron skall det vara oändligt motstånd.
Men förklara gärna hur du tänkt.

Till Jimbju, om din värmepump kör legionellavärmning en gång/vecka så skulle det kunna vara att elpatron är trasig (kortsluter till jord) när denna sekvens går igång.
Det kan du mäta upp med en multimeter om du gör som 25FOCUS skriver, koppla bort kablarna till elpatron, och mät mellan elpatronens anslutningsstift och jord, är det 0 OHM (eller lågt motstånd) så är det fel på elpatron, är det oändligt motstånd är elpatron OK.

Då det är så pass sällan det händer så känns det långsökt att det skulle vara fel på kompressorn, för den får en "toppbelastning" varje gång ni tappat rejält med vatten ur beredaren och det vattnet skall värmas.
Därför verkar det som att elaptron ligger nära till hands att misstänka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2017, 10:29:13 »
Koppla ur tamparna till patron, skall vara 0 ohm, skriver du 25FOCUS.
Hur menar du då att han skall mäta?

Mäter han från elpatronens anslutningar skall det INTE vara 0 ohm, då skall det vara oändligt motstånd = ingen kontakt mellan elpatron och jord.
Även om han mäter mellan elledningarna till elpatron skall det vara oändligt motstånd.
Men förklara gärna hur du tänkt.

Till Jimbju, om din värmepump kör legionellavärmning en gång/vecka så skulle det kunna vara att elpatron är trasig (kortsluter till jord) när denna sekvens går igång.
Det kan du mäta upp med en multimeter om du gör som 25FOCUS skriver, koppla bort kablarna till elpatron, och mät mellan elpatronens anslutningsstift och jord, är det 0 OHM (eller lågt motstånd) så är det fel på elpatron, är det oändligt motstånd är elpatron OK.

Då det är så pass sällan det händer så känns det långsökt att det skulle vara fel på kompressorn, för den får en "toppbelastning" varje gång ni tappat rejält med vatten ur beredaren och det vattnet skall värmas.
Därför verkar det som att elaptron ligger nära till hands att misstänka.

NU är det så att han frågade om hur han ska mäta och jag svarade på det , inte något om och men i andra saker ,
men kommentera ska du göra i alla lägen , och ifrÃ¥gasätta annans svar , senare i omskrivning i inlägget fÃ¥ till det med ord , kanske inte helt fel det som svararen säger , dÃ¥ är det väl bättre att inte säga nÃ¥got och avvakta vad som händer med felsökningen ,  det med el verkar du inte ha läst pÃ¥ ordentligt när du gick i skolan , tro ska man göra i kyrkan och inte framföra nÃ¥got antagande för att säga nÃ¥got om att jag vet det här med  kunnande i om det eller det i ett sammanhang med felsökning , Du mÃ¥ste framföra en del om mätningar för att framstÃ¥ att du vet hur det mäts med Ohm ,
 Citat :: skall vara 0 Ohm , vad visar  instrumentet , naturligtvis  0 Ohm , det finns inga instrument som visar oändlighetstecknet när isolationsmotstÃ¥ndet är detta . 
Jag får väl se vad TS säger med egen eller hjälp från annan om mätningen och var felet kan vara med detta jordfel som det tydligen är , annars är jag väl ute och cyklar med de förslag som avgivits , och får överlämna det till dom som vet och kan

Utloggad jimbju

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2017, 10:31:47 »
Tack till er båda för svar. Tyvärr är mina elkunskaper begränsade. Jag tror det får ta hem någon kunnig på området.

Jag kan inte se något samband mellan hög varmvattenförbrukning och när säkringen går. Igår gick den någon gång under dagen och ingen hade använt varmvatten i några större mängder.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2017, 10:59:58 »
Tack till er båda för svar. Tyvärr är mina elkunskaper begränsade. Jag tror det får ta hem någon kunnig på området.

Jag kan inte se något samband mellan hög varmvattenförbrukning och när säkringen går. Igår gick den någon gång under dagen och ingen hade använt varmvatten i några större mängder.
Kan även vara kondensatorn som brukar sitta för fläkten , om den är lite defekt och blir varm så kan det slå över i den
oberäkneligt i tidsfaktor på drifttid

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2017, 11:36:23 »
25FOCUS, jag undanber mig dina personagrepp, varför kan du inte föra en civiliserad diskussion utan att hoppa på mig?

Instrumentet skall INTE visa 0 när man mäter mellan elpatron och jord om den är OK.
En normal multimeter visar - - - -  eller OL (Overload) om det är oändligt avstÃ¥nd.
Visar det 0 så är det kortis och då är det fel på elpatron.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 11:48:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2017, 12:23:11 »
25FOCUS, jag undanber mig dina personagrepp, varför kan du inte föra en civiliserad diskussion utan att hoppa på mig?

Instrumentet skall INTE visa 0 när man mäter mellan elpatron och jord om den är OK.
En normal multimeter visar - - - -  eller OL (Overload) om det är oändligt avstÃ¥nd.
Visar det 0 så är det kortis och då är det fel på elpatron.
Har du ett instrument och startar upp det samt att inte testsladdarna sammanförs sÃ¥ visar den 0 och inget annat , det är avbrott mellan dom , sammanförs dom sÃ¥ kommer även det att visa 0 och om det är ett instrument som har  summer i sig kommer den att ljuda , direktkortis , nu är det sÃ¥ att om det finns en överledning av mindre art sÃ¥ kommer det att visas ett ohmvärde som inte ska finnas , detta värde kan vara av art som under en tid inte utlöser säkringen , utan är en s.k. glimning innan det övergÃ¥r till kortslutning mellan nÃ¥gonting och säkringen löser ut , allt i beroende pÃ¥ säkringens storhet , detta  kommer att öka dÃ¥ isolering övergÃ¥r i ett koltillstÃ¥nd och kol leder mycket bra varav säkringen löser .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2017, 12:26:37 »
Om ditt mätinstrument visar 0 i läge för ohm-mätning vid oändligt motstånd så har du fel på mätinstrumentet.
När det gäller hur stort motstånd man kan ha mot jord utan att få överslag, eller att jordfelsbrytaren löser ut, så kan jag inte ange ett exakt värde "ur huvudet" men det borde inte vara så svårt att räkna fram.
Finns jordfelsbrytare så löser den vid 30 mA.
OM jag räknar rätt så kan det alltså inte vara lägre motstånd än 8 kOhm innan jordfelsbrytaren löser.
R= U/I  230 V / 0.030 A = 7666 OHM.

PS. OL betyder inte overload utan "Open Loop"

För att vi inte skall förgifta forumet med denna diskussion mer kan du väl prova googla vad en digital multimeter skall visa vid oändligt motstånd.
Det borde få ett slut på diskussionen som egentligen är helt onödig.
Men fel har du, och jag ger mig sällan när nÃ¥gon ger direkt felaktiga rekommendationer i forumet.  ;)
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 12:35:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2017, 12:59:21 »
Om ditt mätinstrument visar 0 i läge för ohm-mätning vid oändligt motstånd så har du fel på mätinstrumentet.
När det gäller hur stort motstånd man kan ha mot jord utan att få överslag, eller att jordfelsbrytaren löser ut, så kan jag inte ange ett exakt värde "ur huvudet" men det borde inte vara så svårt att räkna fram.
Finns jordfelsbrytare så löser den vid 30 mA.
OM jag räknar rätt så kan det alltså inte vara lägre motstånd än 8 kOhm innan jordfelsbrytaren löser.
R= U/I  230 V / 0.030 A = 7666 OHM.

PS. OL betyder inte overload utan "Open Loop"

För att vi inte skall förgifta forumet med denna diskussion mer kan du väl prova googla vad en digital multimeter skall visa vid oändligt motstånd.
Det borde få ett slut på diskussionen som egentligen är helt onödig.
Men fel har du, och jag ger mig sällan när nÃ¥gon ger direkt felaktiga rekommendationer i forumet.  ;)
Jag har inte startat det här , det är du som har en massa kommentarer till allt och inget , på både gott och ont , men om det är på något ont så är det inte bra , då måste den andra parten ha möjlighet till genmäle utan att den andra går i taket
Har inte framfört nÃ¥got om JFB , fins 30mA  personskydd och 300mA maskinskydd om vi ska gÃ¥ vidare med det , varför du tar upp det vet jag inte , har inte med det här att göra , men det är ju bra att dina instrument kan visa nÃ¥got annat än de som normalt används , är det avbrott sÃ¥ är det , kan inte visa annat än 0 eller som du säger OL  , det  är avbrott mellan pinnarna oavsett , när mätning sker kommer värden upp som man har att förhÃ¥lla sig till , men det är tydligen sÃ¥ att du vet bättre än mig i det här , utan att vara sarkastig pÃ¥ nÃ¥got sätt , ibland är det inte bra att ifrÃ¥gasätta yrkesmans kompitens , kan dÃ¥ komma ett blÃ¥sväder

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2017, 13:59:13 »
Jag har väl inte gÃ¥tt i taket, jag har varit saklig hela tiden, och utan personangrepp.  dontknow

Och du har visst startat det här när du skriver åt trådstartaren att det skall visa 0 om man ohmmäter mellan jord och elpatronens kopplingsstift.
Det är FEL.
DET ENDA en ohmmeter INTE kan visa vid avbrott är 0.
Anledningen är att 0 = korslutning

Ditt råd skulle, om ingen opponerat sig, kunnat resultera i att trådstartaren bytt ut en helt felfri elpatron, för att sedan se att samma fel kvarstår.
Visst, man kan säkert tycka att det här med en felskrivning från dig, eller en felaktig uppfattning, är en petitess, men i min värld skulle det vara otroligt tråkigt om de som läser här i forumet får uppfattningen att en ohmmeter som mäter ett oändligt motstånd skulle visa 0.
Dels är det fel, och dels som sagt, så kan det kosta rätt mycket om man nu agerar efter ditt råd i detta specifika fall.

Sen kan man väl problematisera runt faktumet att du verkar framställa dig bland annat som elektriker, och ändå inte ens vet hur en multimeter fungerar - men det kan vi lämna därhän.
Den debatten kan vi ta en annan gång.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 14:03:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2017, 14:27:13 »
Jag har väl inte gÃ¥tt i taket, jag har varit saklig hela tiden, och utan personangrepp.  dontknow

Och du har visst startat det här när du skriver åt trådstartaren att det skall visa 0 om man ohmmäter mellan jord och elpatronens kopplingsstift.
Det är FEL.
DET ENDA en ohmmeter INTE kan visa vid avbrott är 0.
Anledningen är att 0 = korslutning

Ditt råd skulle, om ingen opponerat sig, kunnat resultera i att trådstartaren bytt ut en helt felfri elpatron, för att sedan se att samma fel kvarstår.
Visst, man kan säkert tycka att det här med en felskrivning från dig, eller en felaktig uppfattning, är en petitess, men i min värld skulle det vara otroligt tråkigt om de som läser här i forumet får uppfattningen att en ohmmeter som mäter ett oändligt motstånd skulle visa 0.
Dels är det fel, och dels som sagt, så kan det kosta rätt mycket om man nu agerar efter ditt råd i detta specifika fall.

Sen kan man väl problematisera runt faktumet att du verkar framställa dig bland annat som elektriker, och ändå inte ens vet hur en multimeter fungerar - men det kan vi lämna därhän.
Den debatten kan vi ta en annan gång.
Eftersom du är vet bättre än jag och kan det här , och pÃ¥talar att jag inte har den  (  kompitens ) yrkesvana  kunskap om El som behandlas i den här trÃ¥den , utan missleder TS eller andra som har problem som kan rendera i outsägbara kostnader efter mina inlägg om felsökning och dylikt , allt enligt det du skriver sÃ¥ är jag endast en person som framför nÃ¥got mot mitt mindre vetande  , sÃ¥ överlämnar jag detta med varm hand till dig att fortsätta lämna de rÃ¥d om utföranden och felsökningar som är ett mÃ¥ste i vissa sammanhang  för du vet ändÃ¥ det och dÃ¥ är jag överflödig , och överlämnar till andra läsare att utvärdera det som skrivits mellan oss . det finns säkert nÃ¥gra pÃ¥ forumet som vet vad som gäller i det här och har sina betänkligheter , men kommer dom att säga nÃ¥got ?  kanske bäst att inte göra det för att inte stöta sig med dig som vet bäst

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2017, 15:14:31 »


Titta cirka 12 minuter in i filmen. Där syns tydligt skillnaden mellan 0 och OL. Det blir 0 (noll) när han lägger ihop mätpinnarna alltså kortslutning. Det skall man absolut inte ha mot jord i en elpatron.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 15:17:34 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2017, 15:41:40 »


Titta cirka 12 minuter in i filmen. Där syns tydligt skillnaden mellan 0 och OL. Det blir 0 (noll) när han lägger ihop mätpinnarna alltså kortslutning. Det skall man absolut inte ha mot jord i en elpatron.
Absolut rätt med visning av 0 och OL  :)
Det har jag inte sagt heller utan att om det är noll mellan patron och jord sÃ¥ finns det inget fel där , det där vet varenda elektriker som har nÃ¥got mellan axlarna och vet vad felsökning är , och ordningsföljden pÃ¥ felsökningen som jag sa är inte fel , frÃ¥n det dyraste till billigaste , i nÃ¥gon ända mÃ¥ste man börja  och vad är dÃ¥ lämpligt , i början eller slutet av anläggning , har i princip ingen betydelse
 

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2017, 15:47:56 »
Det har jag inte sagt heller utan att om det är noll mellan patron och jord så finns det inget fel där

Du tänker fel. Tänk om, tänk rätt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #15 skrivet: 30 juni 2017, 15:50:30 »
PÃ¥minde mig en sak i det hela , vad visar instrumentet om det inte är fel  ,  avbrott , om det inte är direktkortis , dÃ¥ brukar pipet komma , annars visas ett värde och det fÃ¥r inte vara där , fel i grejerna

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #16 skrivet: 02 juli 2017, 20:22:42 »
Hur stor är säkringen? 3-fas 16A?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #17 skrivet: 02 juli 2017, 22:38:24 »
Det är väl lite sent pÃ¥tänkt av mig , men Olle61  , tittade aldrig pÃ¥ din film som du i kanske nÃ¥got förhastat läge lade in och i nÃ¥gon del som försvar till Rickards fördel , samt  tillrättavisning av nÃ¥gon i ett sarkastisk uttalande , med detta inlägg sÃ¥ ifrÃ¥gasätter du yrkesmans kompitens utan att veta vad finns i botten pÃ¥ den person som du enligt eget tycke är inkompitent och inte vet vad som gäller i att framföra nÃ¥got om el
DU HAR INTE EN SUSNING VAD FÖR INSTRUMENT SOM JAG ANVÄNDER VID MÄTNINGAR , VAD VISAR ETT ANALOGT INSTRUMENT NÄR PINNARNA INTE SITTER IHOP , SAMT VAD VISAR DET NÄR DET ÄR OÄNDLIGT , OCH VID DIREKTKORTIS
Ett digitalt har andra visningar  det vet även jag , men använder det sällan , tycker för min egen del att dom inte visar som dom ska
 
« Senast ändrad: 03 juli 2017, 02:09:16 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #18 skrivet: 03 juli 2017, 06:19:41 »
Absolut rätt med visning av 0 och OL  :)
Det har jag inte sagt heller utan att om det är noll mellan patron och jord sÃ¥ finns det inget fel där , det där vet varenda elektriker som har nÃ¥got mellan axlarna och vet vad felsökning är , och ordningsföljden pÃ¥ felsökningen som jag sa är inte fel , frÃ¥n det dyraste till billigaste , i nÃ¥gon ända mÃ¥ste man börja  och vad är dÃ¥ lämpligt , i början eller slutet av anläggning , har i princip ingen betydelse

DU HAR FEL.
Om det är 0 ohm mellan elpatron och jord så är det kortslutning mellan elpatron och jorden och då går säkringen.

Det är väl lite sent pÃ¥tänkt av mig , men Olle61  , tittade aldrig pÃ¥ din film som du i kanske nÃ¥got förhastat läge lade in och i nÃ¥gon del som försvar till Rickards fördel , samt  tillrättavisning av nÃ¥gon i ett sarkastisk uttalande , med detta inlägg sÃ¥ ifrÃ¥gasätter du yrkesmans kompitens utan att veta vad finns i botten pÃ¥ den person som du enligt eget tycke är inkompitent och inte vet vad som gäller i att framföra nÃ¥got om el
DU HAR INTE EN SUSNING VAD FÖR INSTRUMENT SOM JAG ANVÄNDER VID MÄTNINGAR , VAD VISAR ETT ANALOGT INSTRUMENT NÄR PINNARNA INTE SITTER IHOP , SAMT VAD VISAR DET NÄR DET ÄR OÄNDLIGT , OCH VID DIREKTKORTIS
Ett digitalt har andra visningar  det vet även jag , men använder det sällan , tycker för min egen del att dom inte visar som dom ska

Änne ett flagrant exempel på personangrepp från din sida.
Mot bättre vetande så envisas du att framhärda, och din uppfattning om att digitala instrument skulle visa fel är ju natuligtvis rent struntprat, ett analogt instrument kan inte visa rätt, men det kan ge en grov uppskattning av värdet.
Ett digitalt instrument visar garanterat rätt, inom angiven noggrannhetsklass.

Då Olle inte skall behöva försvara sig mot dina påhopp själv så bifogar jag en bild på skalan från en analog ohmmeter.
Om du tittar i inringade delen till vänster så ser du symbolen för oändligt motstånd.
Om du tittar i inringade delen till höger så ser du siffran 0.
Om man mäter mellan någon av anslutningarna på elpatron och jord så skall det visa oändligt motstånd om elpatron är OK.
Visar det 0 är elpatron trasig och måste bytas, om det inte går koppla bort bara en av stavarna som är defekt.


« Senast ändrad: 03 juli 2017, 06:21:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 690 - Automatsäkring
« Svar #19 skrivet: 03 juli 2017, 10:24:31 »
25fOCUS!

Du har som sagt fel. 0 (noll) är inget motstånd (resistans) alls. Alltså kortslutning i detta fallet.
Hur kan man vara så fruktansvärt envis om något som man inte behärskar?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!