Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmitek  (läst 6356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmitek
« skrivet: 20 februari 2006, 18:06:12 »
Jag trodde jag hade bestämt mig för en Nibe 1130-10, men man skall tydligen inte vara alltför säker. Fick ett mail häromdagen där nÃ¥gon (Sarastro) tyckte att en Varmitek 8 kW skulle vara precis vad jag behövde. Har nu läst allt jag hittat fÃ¥ forumet sÃ¥ nu är ögonen litet sÃ¥här  b00k :o. Tydligen används andra kompressorer (2 stycken) för lÃ¥gtrycksgas, R134a. Det tycks gÃ¥ att fÃ¥ högre VV-temp utan TS. Ã…rs-COP:en blir högre dÃ¥ de mindre kompressorena kan köras optimalare. Niben kostar 38-39 tusen, Variteken mer än 65, men dÃ¥ ingÃ¥r VXV, flexslangar, elpatron, pÃ¥fyllningsventiler mm.
Kommentarer önskas.. Hur skiljer sig R134a frÃ¥n de vanliga 407 o 410? För och nackdelar med olika kompressortyper?? Sc:,h Sc:,h   Vad skall man tro om priset och livlängden?

« Senast ändrad: 21 februari 2006, 15:38:00 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 12:47:52 »
Jag vet inte mycket om de nämda gasernas tekniska egenskaper såsom glide, lämpliga temperaturintervall etc

De tre gaserna inte är bra för miljön , de tillhör gruppen HFC-gaser. Om de släpps fria ökar drivhuseffekten, även om farligheten är mycket mindre än de freongaser som använts tidigare och som inte får fyllas på befintliga VP.
R134a är tetrafluoreten som har en drivhuseffekt som är 1300 gånger större än koldioxid. R407 familjens gaser är bandningar av R134a och andra köldmedier (R125 och R32), blandningarnas drivhusverkan är något större än för R134a enbart. Gasernas tekniska fördelar känner jag inte till, någon nämnde att R134a är dyr.
Inom EU finns dokument som syftar pÃ¥  minskande användning av HFC och jag tror att bytillverkning av HFC inom klimatanläggningar har eller kommer att förbjudas. Men det verkar som om HFC inte kommer att förbjudas i en (nära) framtid för  stationära kylanläggningar/värmepumpar. I en del stater har HFC gaser belagts med höga miljöskatter för att gynna övergÃ¥ng till naturliga köldmedel t ex CO2 , PROPAN , KVÄVE (kväve har  använts före freonernas segertÃ¥g och fall)

Men jag läste (minns inte var)  att man med R134a kan nÃ¥ rätt hög temperatur och att det det inte krävs lika högt tryck som med de tvÃ¥ andra gaserna som Du nämnt. Detta kan innebära att det med 134a krävs större volym och att slitaget möjligen kan bli lägre. R134a lär vara ganska dyr.
 
Det finns VP som arbeta rmed CO2 eller Propan. Kräver högt tryck men möjliggör hög temperatur på framledningen / varmvattnet. Hur det nu blir med verkningsgraden ..

Vill man vara säker på att kunna renovera en pump om 20 år är det kanske säkrast att satsa på en icke HFC-pump

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmitek
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 15:02:30 »
Jag trodde jag hade bestämt mig för en Nibe 1130-10, men man skall tydligen inte vara alltför säker. Fick ett mail häromdagen där någon (Sarastro) tyckte att en Varmitek 8 kW skulle vara precis vad jag behövde. Har nu läst allt jag hittat få forumet så nu är ögonen litet såhär  b00k :o. Tydligen används andra kompressorer (2 stycken) för lågtrycksgas, R134a. Det tycks gå att få högre VV-temp utan TS. Års-COP:en blir högre då de mindre kompressorena kan köras optimalare. Niben kostar 38-39 tusen, Variteken mer än 65, men då ingår VXV, flexslangar och påfyllningsventiler mm.
Kommentarer önskas.. Hur skiljer sig R134a från de vanliga 407 o 410? För och nackdelar med olika kompressortyper?? Sc:,h Sc:,h   Vad skall man tro om priset och livlängden?


Jag vet inte mycket om Varmitek och deras hemsida lämnar ytterst lite information om hur deras värmepumpar fungerar.  Sc:,h

Men års COP beror till största delen på hur bra dimensionerat värmesystem du har, ju lägre framledningstemp desto bättre COP. Samma sak med livslängden, ju lägre framledningstemp desto mindre slitage på VP:n.

Men ta in offert på flera olika VP:ar och bestäm dig sen tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 17:23:41 »
Varmiteks pumpar fungerar som andra pumpar...inget konstigt med det! ;) Hemsidan är inte dålig, den är sämre än så... :(

Nåja, jag är lycklig ägare till dylik maskin och är nöjd! och Varmitek skiljer sig på ett par punkter som kan noteras:
1: En mycket kompetent styrdator, som "kan allt"
2: R134a
3: Två kompressorer

- Kompetent styrdator är väl bra och behöver kanske inte ordas om! = ställ specifika frågor!

- R134a jobbar med lägre tryck, kan skapa varmare vatten utan TS, kan kanske ge längre livslängd! (?) detta argument "köpte" jag vid min projektering, framför allt varmare vatten, men, i mitt nybyggda system behöver jag inte det och ej heller till VV, varför det argumentet inte biter på mig längre!

- Två kompressorer, det är väl bra? ja det är det nog, av följande skäl:
Det går att överdimensionera VP för full täckning utan för många starter, jo jag vet att det i många fall går att trimma bort starterna, här behövs inte det!

Man får betydligt färre starter då steg 2 endast startar när 1:an inte orkar, i mitt fall under -6 grader, sen kan man vända på startordningen för att slita lika på kompressorerna, om det är så att starterna är det som knäcker kompressorn är detta ett bra argument!

Om en kompressor går sönder kan den andra jobba vidare, visst det är säkert bra och kan räknas in på pluskontot, speciellt om VP är svår-servad/-lagad, då slipper man TS.

Högre års-COP pga att brine har högre temp när en komp går i.o.m att hålet är dimensionerat för hela effekten, jasså? jag vet faktiskt inte, jag har monterat en fjärrvärmemätare och en el-mätare och håller "järnkoll" på produktionen och jag tror att jag kommer att landa på ett "äkta" års-COP om 3.0 - 3.1 inklusive alla CP och TS och det är ju inte bättre än andra! (under förutsättning att jag monterat fjärrmätaren korrekt)

Jo, vi är nöjda! skulle jag köpa en Varmitek till? nej, inte per automatik! jag har lärt mig sÃ¥ mycket här pÃ¥ forumet, samt att bara vara ägare till en VP, har gett mig insikt vad som behövs, dom  skulle fÃ¥ vara med fast en del av de argument som jag föll för dÃ¥ kan jag idag sortera bort!

Som jag ser är nästan alla märken likvärdiga i långa loppet, det skiljer lite på styren, på hur man gör VV, osc, mm, men som sagt i långa loppet....

Välj en leverantör du litar på mer än själva märket!





« Senast ändrad: 21 februari 2006, 17:26:33 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2006, 18:42:53 »
RLA,
 tack för ett uttömmande svar. *vinkar* *vinkar*
Inga kommentarer till priskillnaderna Nibe kontra Varitek? Är mervärdet så stort som prisskillnaden enligt din uppfattning?

Bobo
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 18:46:16 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2006, 19:17:46 »
RLA,
 tack för ett uttömmande svar. *vinkar* *vinkar*
Inga kommentarer till priskillnaderna Nibe kontra Varitek? Är mervärdet så stort som prisskillnaden enligt din uppfattning?

Bobo
När jag höll på, för 4-år sedan var prisskillnaden ungefär en kompressor när jag jämförde äpple med äpple, det går inte att räkna hem så enkelt, men som jag skrev, blir livslängden betydligt bättre är det kanske värt detta, dimensionera 100% för att slippa TS kanske hjälper kalkylen, så tyvärr blir svaret: jag vet inte! på din direkta fråga.

Beslut om investering i material styrs normalt av 8 st behov som skall samtliga tillfredsställas till varje individs egna nivåer, det betyder att finansbehovet (kostnad) har olika betydelse för olika människor, (jag åker t.ex inte Skoda men heller inte Ferrari) lika är det med de andra 7 behoven, t.ex åker jag heller inte Volvo, och det har ingenting med Volvos eventuella kvalitet/pris att göra utan för mig är detta behovet av image, dock kan någon handla just Volvo pga image = olika nivåer i varje behov!!

Nä, nu får jag skärpa till mig, låter som en föreläsning angående inköpspsykologi.... ^-^
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad pralin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmitek
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2006, 22:02:02 »
Men en sak som jag undrar över är vad som händer när en Varmitek går sönder. Kommer det att finnas någon som kan reparera osv??? :(

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2006, 22:24:17 »
Men en sak som jag undrar över är vad som händer när en Varmitek går sönder. Kommer det att finnas någon som kan reparera osv??? :(
Varför skulle inte det inte finnas någon som kan reparera? den är byggd av standardkomponenter så det är nog inga större problem att få den fixad! hoppas jag... :-\

Värre då med gasen om vi har andra lagar som gäller då den havererar, men det gäller ju för alla nästan VP från denna generation!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad ynot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmitek
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006, 15:50:01 »
Saluta alla!

Jag äger en TBR-12 samt 300L VVB. Måste säja att mitt val av leverantor berodde på ett antal faktorer tillsammans! Allt det ovannämda + det faktum att VARMITEKS försäljare kunde mer om värmepumpar än många av de som representerar märken som säljer så mycket som möjligt.

1: Att kunna välja vilken pump som helst i kombination med vilken VVB som helst. Utbytbart också, inför den analkande framtiden!
2: Möjlighet att fjärrstyra anläggningen via telenät eller från vilken dator som helst.
3: Utbyggbart i framtiden med solfÃ¥ngare och frÃ¥nluftsventilation. (bastuvärmen till VP och    kylan till vinkällaren t ex)
4: Vetskapen om att lågtryckskompressorerna är dom som hållit längst hittills (snacka med gamla kylteknikrävar)

Summa summarum: jag ville ha en kompetent anläggning som jag vet kommer att hålla och är ytbytesbar, servicevänlig samt kan kompletteras vid behov i framtiden.

PS: Danfoss kompressorer och Cetetherms värmeväxlare ingår!!!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Varmitek
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2006, 21:46:51 »
Någon erfarenhet av danfoss manerope kompressorer som sitter i varmitek hört att det varit problem med hålbarheten på någon som fått bytt?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2006, 22:02:47 »
Jag har inte hört något om att komp har rasat, Varmitek finns inte med i Folksams statistik heller!

På "min" gata är Varmitek marknadsledare, 3 av 5, (jo, det är mitt "fel"!), alla går som klockor! Jag får jobba som VP-övervakare åt dessa 3, så ett litet urval av problem kan det kanske bli i framtiden! Då lovar jag att rapportera!

Någon annan som hört nå't om strul på Varmitek?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Varmitek
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2006, 22:09:45 »
Nej inte på varmitek men i kylinstalationer med manerope kompressorer.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Varmitek
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2006, 21:06:48 »
Jag har en 10 TBR och som sagts i forumet så är styrdator mm mkt bra. Dock låter de dubbla kompressorerna genom interferens i stora delar av huset vilket varit svårt att komma till rätta med. Lite bättre har det blivit efter omfattande åtgärder. Innan dessa stängde vi av pumpen då vi hade folk hemma på middag för att höras bättre.
Jag har svårt att vänja mig vid det. ...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2006, 22:08:39 »
Jag har en 8:a, den står i källaren och hörs överhuvud taget inte upp till bovåningen, ibland får jag t.o.m öppna dörren till pannrummet för att kolla om den är igång. Jag har flexslangar till till rörsystemen! Det jag haft problem med var knäppningar i radiatorrören, åtgärdades med att smörja svep och montera volymförstorare!

Har du källare?
Hur är installationen utförd?
Har du kollat i maskinen så allting går fritt i lådan?
Gummibussningarna?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Varmitek
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2006, 08:21:31 »
Jag tror inte det finns något utom att flytta ut maskinen på gården, byta ut kompressorerna mot scroll eller gå över till vedeldning som jag inte provat, Det beror säkert på kombinationen hus- pump. Det ljudampande åtg börjar närma sig 20000:- + min tid
Huset är gediget, betongvalv, tegel och hålsten. 270 M2 i tre plan. Vi sover numera högst upp.
Inget ljud går via elementledingar. där hörs endast cirkpump svagt...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Varmitek
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2006, 08:31:27 »
Tror inte det blir mycket bättre av att bytta till scroll. Har du provat satt på ljudhuvar på kompressorerna kanske montera gummikuddar istälet för fötter monterat flex slangar?? Tror inte instalationen blivit bättre om du vallt något annat märke. Vad säger installatören?
Oftast beror ljud på dåliga instalationer.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!