Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När skall jag elda ?  (läst 17377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När skall jag elda ?
« Svar #45 skrivet: 08 februari 2014, 11:14:42 »
Har vedeldning verkligen ökat sen 1990 trodde då det minskat mycket många vedeldare som mig har skaffat bergvärme eller är pellets med i undersökningen ? Hur som helst går det inte jämföra eldning i en kamin med eldning i en panna nu har ju en del vedpannor lamda sond som styrning av luftspjällen och i stort sett alla pannor sen 1990 har keramik och underförbränning. Vore kul med en riktig undersökning som visar utsläpp från vedpannor mot acktank inte kaminer eller eldning i nån typ av kombipanna eller liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Abrolex

  • Gäst
Abrolex
SV: När skall jag elda ?
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2014, 23:51:48 »
Jag eldar torr björkved... Om jag minskar min Ã¥lder med nÃ¥gra dagar pga föroreningar, tror jag att jag ökar min Ã¥lder lika mycket  med att myselda och ha en härlig känsla hemma...
Å grillar gör jag oxå utan att få dödsångest.
Så länge inte min el kommer från vattenkraft är jag glad så jag kan åka å fiska i oförstörda älvar... Snacka om miljö förstörelse !!

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: När skall jag elda ?
« Svar #47 skrivet: 10 februari 2014, 10:37:08 »
Din granne kanske inte tycker din eldning är lika mysig när hans hus luktar tjära. Finns regler för hur mycket din luftvärmepumps får låta och vilken färg du får ha på huset.
Men inga regler för hur mycket rök man fÃ¥r släppa ut i kvarteret. Alla eldstäder i tätbebyggt omrÃ¥de borde vara utrustade med en syresensor och en röktäthetssensor  samt ett rökgasspjäll som klappar igen när O2 är för lÃ¥g eller röktätheten för hög.
Sen kan man verkligen sitta och mysa i dimman utan att grannarna blir lidande.
Ingen hade tyckt det var kul om den motorintresserade grannen stod och gasade sina V8'or så hela huset fylldes med avgaser.
Grannen tycker givetvis det är mysigt och hans rättighet för det blåser ju inte in i hans hus.
Man får se lite utanför sin egna lilla låda.
Skall man elda, köp pelletspannor/kaminer eller bosätt er där det inte finns grannar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När skall jag elda ?
« Svar #48 skrivet: 10 februari 2014, 10:41:40 »
Värst för oss sedan grannen satte in en liten tuulikiivi är allt sot som hamnar i vår pool under vintern, ser riktigt sunkigt ut varje vår, och kräver rejäla ingrepp med alkaliska rengöringsmedel för att gå bort.
Dock väldigt sällan det luktar rök i vårt hus, mest när jag själv har grillat på min tripod.
« Senast ändrad: 10 februari 2014, 10:45:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: När skall jag elda ?
« Svar #49 skrivet: 10 februari 2014, 11:41:49 »
Alla eldstäder i tätbebyggt omrÃ¥de borde vara utrustade med en syresensor och en röktäthetssensor  samt ett rökgasspjäll som klappar igen när O2 är för lÃ¥g eller röktätheten för hög.

Baserat på erfarenheterna från min gds-kamin och en inbyggd braskamin som jag har mätt på tror jag inte problemet är syreunderskott. Det verkar vara svårt att få upp koldioxidhalten över 7-8 % även med strypt lufttillförsel vilket betyder att syrehalten, i och med att det är ved man eldar med, blir som lägst 12-13 %. Problemet är snarare att temperaturen i eldstaden är alldeles för låg. Väggarna är för kalla och man eldar med för låg effekt. Rökgaserna kyls så snabbt att förbränningen inte blir fullständig. Resultatet blir att rökgaserna innehåller en stor del av läroboken i organisk kemi. Dessa föreningar krackas och bildar sot. Ska man elda ved med fullständig förbränning bör eldstadens väggar vara isolerade så de är rödglödgade när man eldar. Den isolerade eldstaden ska dessutom ha så stor volym att luft och oförbrända gaser hinner reagera innan rökgaserna kyls till den temperatur där ingen förbränning längre sker.

Det verkar vanligt att braskaminer "myseldas" på så sätt att det ligger ett ensamt vedträ inne i kaminen som brinner med en lite rödaktig låga som antyder låg förbränningstemperatur och dålig turbulens. Då blir det skit i rökgaserna trots att de innehåller 15 % syre. Röktäthetssensor tror jag skulle vara bättre men det kanske leder till att man ökar lufttillförseln så mycket att mängden föroreningar ökar men de är utspädda i en större volym rökgaser. Jag undrar om kaminer överhuvudtaget är en lyckad uppvärmningsform. Det ska nog vara specialkonstruerade vedpannor som eldas mot ackumulatortankar för att det ska bli låga mängder föroreningar.

Ett problem, oavsett kamintyp, verkar vara uppstartfasen. Jag har varit uppe på taket och luktat på rökgaserna. När det är ordentlig fart på elden, mer än 400 grader vid utloppet från själva kaminen, luktar inte rökgaserna mycket. Däremot när elden håller på att ta fart, innan veden har nått sådan temperatur att pyrolysgaserna är brännbara och kaminen har blivit ordentligt varm, då är det en påtaglig stickande lukt. Ska man elda "rent" gäller det att snabbt få full fart på elden. Låg effekt under slutfasen är inget större problem, då är det mest glöd som brinner.

Mitt svar på trådens rubrik "När ska jag elda" blir därför om det är en vanlig kamin det eldas i: aldrig!
« Senast ändrad: 10 februari 2014, 11:44:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När skall jag elda ?
« Svar #50 skrivet: 10 februari 2014, 12:57:11 »
Som jag skrev tidigare så är det skillnad på ved eldning och ved eldning och visst finns det regler för hur man får elda lika som det finns regler för hur man får gasa med en motor men är man lätt störd av grannar bör man nog bosätta sig där det inte finns några.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!