Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delägarskap i vindkraftverk  (läst 47732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #90 skrivet: 25 juni 2009, 08:20:20 »
<Roland>Fri ved finns väl inte för en skogsfastighetsägare? Tar du ut ved ur fastigheten för eget bruk skall det ju bokföras som eget uttag eller vad det nu heter. Precis som när jag kör med min privata bil i skogsbruket räknas som egen insättning. Sedan lär det ju inte vara många som redovisar detta uttag...men skattemyndigheten kan ju inte förutsätta att alla skogsägare fuskar och inte bokför uttaget av ved och därför införa dubbelbestraffning...

<whynot>Då får man ju hoppas att de bestraffar de som inte väljer det mest miljöekonomiska uppvärmningssättet mest. Kan man ansluta sig till miljövänlig fjärrvärme men man väljer något annat mindre miljövänligt så skall man bestraffas för det. Väljer man att inte konvertera från direktverkande el till vattenburen uppvärmning skall man bestraffas för det osv... Då använder man de "ekonomiska styrmedlen" på rätt sätt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #91 skrivet: 25 juni 2009, 08:38:22 »

Har man en fastighet så stor att man kan försörja sig med egen ved så ...

1. har man då ett företag (lantbruk av något slag) som äger fastigheten.
2. eller så betalar man via fastighetsskatten iallafall.

Att elda med egen ved är ingen intäkt. Du får inga pengar i plånboken.. Om du däremot säljer din ved ...då du! Likväl om du vill ansluta din snurra till elnätet då skall du betala skatt.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #92 skrivet: 25 juni 2009, 10:43:06 »
MGKea:
Nu fattar jag inte hur du tänker?
Varför ska du skatta när du kopplar snurran till elnätet? Producerar du ingen el så ska du väl inte skatta. Producerar du el som du själv förbrukar
så borde du inte få skatta.

Man kan ju vända på tanken och säga att du som hugger ved ur din egen skog och skall elda den för att värma hemmet bör skatta när/om dom köra på allmänna vägar.

Men det som gör mig mest förbannad är ju att det inte är en fri el-marknad. Du får alltså inte sälja el till det pris som produktionskostnaden är, och det
stör mig som.... >:D

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #93 skrivet: 25 juni 2009, 11:03:58 »
<MGKea>Där tror jag du har fel. Allt som tillhör skogsfastigheten och som jag använder för privat bruk måste jag ta ut som privat uttag till marknadsmässigt pris. Sedan om det är ved eller om jag snöröjer den privata gården med skogsbrukets traktor spelar ingen roll. Men som jag sa så lär ju inte många ta upp detta i bokföringen...men väldigt många tar upp att de använder t.ex. den privata bilen, tvättmaskinen, lokaler osv i skogsbruket.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #94 skrivet: 25 juni 2009, 11:17:26 »
en jordbruksfastighet är en jordbruksfastighet. Bonden (näringsidkaren) skiljer nog inte pÃ¥ rätt moral och fel moral. Skattemyndigheterna/staten verkar inte heller vara intresserade att bräka med bonden.   
« Senast ändrad: 25 juni 2009, 11:19:10 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #95 skrivet: 25 juni 2009, 11:23:36 »
MGKea:
Nu fattar jag inte hur du tänker?
Varför ska du skatta när du kopplar snurran till elnätet? Producerar du ingen el så ska du väl inte skatta. Producerar du el som du själv förbrukar
så borde du inte få skatta.

Man kan ju vända på tanken och säga att du som hugger ved ur din egen skog och skall elda den för att värma hemmet bör skatta när/om dom köra på allmänna vägar.

Men det som gör mig mest förbannad är ju att det inte är en fri el-marknad. Du får alltså inte sälja el till det pris som produktionskostnaden är, och det
stör mig som.... >:D

Jag tror att staten tar ut en skatt för att verket är anslutet till nätet och att många använder den eller del av den för att tjäna pengar.
Kanske ser man verket som ett företag vars ägare vill göra som bonden... skillanden borde vara att bonden har sitt personnr som orgnr... alltså "samma" juridiska person.

Den fastighetsägare som vill anlägga ett verk på sin fastighet och önska sälja sin överproduktion på nätet .... lycka till med bygglov när fastighetens storlek är för liten. Ett mindre verk kommer aldrig att orka ge ett överskott som är lönt att sälja.
Kommer troligen aldrig att bli skatt på elen som ett litet verk producerar för ägarens egnabruk. Däremot kanske taxeringsvärdet ökar.
« Senast ändrad: 25 juni 2009, 11:35:37 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #96 skrivet: 25 juni 2009, 13:48:04 »
En kooperativ förening är inte ett företag, och det är inte verket staten beskattar utan den producerade elen. 

Spelar det någon roll om man reser ett vindkraftverk på någon annans fastighet, producerar elen där och sedan förbrukar
den på en annan fastighet? Har storleken på verket någon betydelse om man ska skatta eller inte? Jag förstår inte logiken i det du säger.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #97 skrivet: 25 juni 2009, 14:35:10 »
Svaret är enkelt, det är ingen idag som kan svara på dessa frågor.
Energibolaget jag jobbar på har som mål att sätta upp ett antal snurror och därför har vi försökt utreda vad som gäller skattemässigt om vi skulle vilja låta våra kunder vara delägare i en eller ett par av dessa. Min kollega som har utrett detta har bland annat pratat med jurister på energimyndigheten (tror jag det var). Och det svar han fick var att ingen idag kan lova vilka skatteregler som gäller förrän detta är provat rättsligt. Allt beror på hur man tolkar lagtexterna...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #98 skrivet: 25 juni 2009, 16:12:28 »
En kooperativ förening är inte ett företag, och det är inte verket staten beskattar utan den producerade elen. 

Spelar det någon roll om man reser ett vindkraftverk på någon annans fastighet, producerar elen där och sedan förbrukar
den på en annan fastighet? Har storleken på verket någon betydelse om man ska skatta eller inte? Jag förstår inte logiken i det du säger.

En förening är en juridiskperson. En delägare är en annan?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #99 skrivet: 25 juni 2009, 16:13:49 »
Svaret är enkelt, det är ingen idag som kan svara på dessa frågor.
Energibolaget jag jobbar på har som mål att sätta upp ett antal snurror och därför har vi försökt utreda vad som gäller skattemässigt om vi skulle vilja låta våra kunder vara delägare i en eller ett par av dessa. Min kollega som har utrett detta har bland annat pratat med jurister på energimyndigheten (tror jag det var). Och det svar han fick var att ingen idag kan lova vilka skatteregler som gäller förrän detta är provat rättsligt. Allt beror på hur man tolkar lagtexterna...

Tror att energimyndigheten sysslar med annat än skattefrågor.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #100 skrivet: 27 juni 2009, 21:57:39 »
Tror att de tog ut (eller föreslog att ta ut) skatt efter bostadsutrymmet.
Enkelt, och rättvist.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HOTTO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #101 skrivet: 15 juli 2009, 00:30:35 »
Skatteverkets ställningstaganden
Kooperativa föreningars rabatter till medlemmar
Datum: 2008-06-19

Område: Inkomstskatt - Näring

Dnr/målnr/löpnr:131 380744-08/111
1       Sammanfattning
Kooperativa föreningars överlåtelser av varor och tjänster till medlemmar för pris understigande marknadspriset föranleder uttagsbeskattning hos föreningen.

 


2       Bakgrund och frÃ¥geställning
 
Fråga har uppkommit om kooperativa föreningars tillhandahållande av varor och tjänster till medlemmar för ett pris som understiger marknadspriset ska föranleda uttagsbeskattning hos föreningen. Frågeställningen kan illustreras med följande exempel:
 
En kooperativ vindkraftförening har förvärvat ett vindkraftverk och avser att tillhandahålla el till sina medlemmar till självkostnadspris vilket understiger marknadspriset. Föranleder underpriset några inkomstskattekonsekvenser för föreningen?
 


3       Gällande rätt m.m.
 
I 22 kap. 3 § IL anges att med uttag avses att den skattskyldige överlåter en tillgång mot en ersättning som understiger marknadsvärdet utan att detta är affärsmässigt motiverat. Av 4 § framgår att motsvarande gäller för uttag av tjänst om värdet av tjänsten är mer än ringa. I 7 § anges att uttag av en tillgång eller en tjänst ska behandlas som om den avyttras mot en ersättning som motsvarar marknadsvärdet.
 
I 39 kap. 22 § IL första stycket finns bestämmelser som innebär att utdelning från kooperativ förening i form av rabatt i förhållande till gjorda köp ska dras av. Genom lagstiftning som infördes med verkan från och med 1 januari 1999 har dock införts en begränsning i denna avdragsrätt (39 kap. 22 § andra stycket IL).
 
Det kan också noteras att utdelning från en ekonomisk förening som utgår i förhållande till gjorda inköp är skattefri för mottagaren till den del den innebär en besparing av mottagarens levnadskostnader (42 kap. 14 § IL). Någon begränsning av denna skattefrihet föreligger inte.
 


4       Skatteverkets bedömning
 
Av 22 kap. 3 och 4 §§ IL framgår att uttagsbeskattning ska ske i de fall en skattskyldig överlåter en vara eller tjänst för ett pris som understiger marknadspriset om affärsmässiga skäl inte kan åberopas för denna prissättning. Sådana skäl kan inte anses föreligga i de här aktuella fallen. Prissättningen är istället en följd av den intressegemenskap som föreligger mellan föreningen och dess medlemmar. Inte heller är de undantag från uttagsbeskattning som anges i 22 kap. 9-13 §§ IL eller i 23 kap. IL tillämpliga i dessa fall. Uttagsbeskattning ska således ske.
 
Den rabatt som medlemmarna i föreningen erhÃ¥ller genom prissättningen i här aktuella fall är att hänföra till utdelning frÃ¥n föreningen, s.k. kooperativ utdelning (jfr 42 kap. 14 § IL). SÃ¥dan kooperativ utdelning kan  i viss utsträckning dras av hos föreningen, varför effekten av en uttagsbeskattning reduceras. Eftersom avdragsrätten för kooperativ utdelning är begränsad (39 kap. 22 § andra stycket IL) kan uttagsbeskattningen i vissa fall dock komma att medföra reella beskattningskonsekvenser för föreningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!