0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fy fan, deppa inte ihop.Jag förstår ditt missnöje men det enklaste är att bara droppa det bakom sig och kämpa vidare.Att han har rätt i sak kan man förstå men jag kan inte förstå hans agerande, skulle tro att han kände sig korkad som inte förstod hur prylen fungerade och hur den skulle kopplas in, kanske tyckte han det var pinsamt att fråga om hjälp. Jag är rätt säker på att han hade både fått hjälp eller kunnat lämna tillbaka brandvarnaren om han hört av sig direkt till dig istället. "Ser att du skriver DE KÖPTE EN var det någon som uteslutande ville klämma åt er och var inte alls ute efter en fungerande brandvarnare?"Kämpa och bli ingen bitter gammal gubbe.
Var du medveten om problemet innan?
57600 är väl inte hela världen när man gör en miljon i vinst. Skulle man lägga ned för det räknas man väl snarast som rättshaverist.
Nog är det lite märkligt om man gör en kontroll och hittar så pass allvarliga brister så man utfärdar böter på 57300 kr då borde man väl direkt kolla över det övriga sortimentet också om man nu tycker manualer är så viktiga.
Jo, och jag är långt ifrån en rättshaverist.Har redan meddelat alla som köpt, betalat boten, och vi uppdaterar listan över vad våra kontakter med kunderna resulterat i.57 000 kr är förstås kaffepengar, jag har förlorat 125 000 kr, privata pengar, på Nibe-aktien de senaste månaderna - så just pengarna oroar mig inte.Det är den totala makten som myndigheterna har att stoppa valfritt företag att driva sin verksamhet, om de skulle bestämma sig.Det ska gudarna veta att det finns lagar och regler som gör att inte ens de stora multinationella företagen som har horder med anställda som enbart jobbar med detta skulle klara om myndigheterna bestämde sig. (Se t.ex. VW som nästan dödades för att de "fuskat" med testerna av utsläpp)Det jag också tycker är anmärkningsvärt är att myndighetens uppgift primärt inte är att hjälpa företagen göra rätt, utan granska och straffa.I mitt fall hade det förstås haft tillräcklig effekt om jag varit tvungen att återkalla varorna och betala tillbaks pengarna, det är ju sånt man hela tiden riskerar som företagare, och det har jag fått göra många gånger.Av det lär man sig att bli bättre, och gör inte om samma misstag.En viss typ av proportionalitet hade ju också varit önskvärt, jag är helt med på att det inte ska löna sig att medvetet och uppsåtligt ta genvägar, men 9 gånger omsättningen i bot?
Är boven testinstututet som godkänner högtryck i däcken, tejpade skarvar och sänkt chassie, och inte kontrollerar om bilarna går likadant om man kör manuellt som i labbet?Eller är det tillverkarna som utnyttjar varje chans att minska förbrukningssiffrorna?Var det ens stipulerat att de INTE fick anpassa motorstyrningen, jag vet inte? Hade man testat seriöst hade man tagit en bil från random återförsäljare och testat.Förmodligen påverkade motorstyrningen mindre än de synliga, uppenbara lätt kontrollerade "justeringar" tillverkarna gjorde på bilens yttre.För mig hade det räckt med beslut om återkallelse för att få full effekt.Böterna är mer "orättvist" mot mig jämfört med hur det drabbar större aktörer.Men visst har det effekt, troligen kommer det framöver att fördyra de produkter jag säljer, oavsett om jag anpassar produkterna (dokumentationen) till reglerna, eller om jag byter ut produkterna mot dyrare som har rätt papper att visa upp.I viss mån kan det också vara positivt för kunderna som inte längre får en möjlighet att köpa en produkt som kan ha sämre livslängd, men i de flesta fallen blir det bara dyrare.På en fri marknad vinner den som kan leverera rätt kvalitet till rätt pris, över tid.På en reglerad marknad vinner den som kan följa reglerna, och det blir dyrare för konsumenterna.(Och de som bestämmer vilka regler som ska gälla, lobbyisterna som avlönas av de stora tillverkarna)Jag vet vad jag väljer om jag tvingas välja.
Man skulle ju också kunna bötfälla testinstitutet som inte tillräckligt kontrollerat sina resultat?Det jag menar är att visst, det vara upprörande, men lösningen borde varit - hur går vi vidare från detta.Det finns ingen som helst nytta med de åtgärder som gjordes, vissa utsläpp minskade vid vissa försutsättningar, men CO2-utsläppen ökade och prestanda på bilarna blev sämre, dessutom så skadades motordelar p.g.a mer sotbildning och sånt som myndiheterna inter verkar bry sig om.Totalt sett kanske det hade varit bättre att låta det som varit vara, och se framåt med bättre testmetoder. (som ändå blev resultatet)VW mest skuldsatta tillverkaren i världen: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f5cis4/a_chart_of_debt_in_the_auto_industry/Att VW i samma veva gick all-in på elbilar kan också visa sig vara ett felbeslut som kommer stå dem dyrt, elbilshaussen verkar ha avtagit och de riskerar förlora marknadsandelar om de inte snabbt kan ställa om till fossilt igen.Om Toyota har rätt så kommer elbilarna inte inom någon snart framtid stå för mer än 30% av bilförsäljningen globalt.VW kan inte utvecklas med bara den potentialen.
Du kan väl fundera på det.Det kostar runt 100 000 kr att göra en sådan test, hur ofta uppdateras din dator och mobil?
Cevklistermärke köps väl på eBay för några ören…Finns några ställen jag köper material från och där står det att ingen svensk manual finns med, bara engelskFärdigt monterade elskåp brukar komma med överraskningar, gissar då det är elektrikerns fel att trådarna är lösa till tex uttaget i skåpet?
Jurist tror jag inte man behöver vara men helt klart man måste vara insatt i vad man tillverkar eller tar in i sitt sortiment vill man ha det enkelt köper man saker där nån annan gjort jobbet tex översatt manualer till Svenska.
Nu säljer jag ju till hela EU, och det duger inte med "en manual på Svenska", den måste komma från tillverkaren.Och den ska vara på alla språk, i de länder som kräver det i sin särlagstiftning.I vart fall gällde det uttryckligen för brandvarnare, vore jag jurist kanske jag skulle kunna ta reda på om det gäller för alla produkter.Jag har förstås översatt ett antal manualer, och gjort vissa speciella avsnitt mycket tydligare och mer utförliga, men vad hjälper det om de måste komma direkt från tillverkaren (Ingår säker i MID-certifieringen att de kontrollerar manualen, och då kan man inte göra översättningar hur som helst i efterhand)
Vad alla verkar glömma är att reglerna finns för att en vanlig konsument ska ha möjlighet att använda en produkt på rätt och säkert sätt samt att produkten inte stör andra produkter.Mycket kortfattat men det är andemeningen och det kan knappast vara fel.Jag har också arbetat med CE-märkning och därmed lågspänningsdirektiv och EMC.
Nej, falskmärkta produkter kanske, men billiga…
Jag är inte emot att det finns lagar och regler förstås, men som ni såg i ett av mina tidigare inlägg så radas de ju på varandra i en aldrig sinande ström, vilket gör det nästan omöjligt att göra rätt även om man vill.Jag nästan svär på att inte ens ni som arbetat med de där frågorna kan vara helt säkra på att ni gjort rätt.Som tur är granskas dessa certifikat, märkningar och godkännanden - eller produkterna i sig - sällan.Det är väl därför vi överhuvudtaget kan köpa saker i Europa fortfarande.Skulle man verkligen följa upp alla lagar, regler och föreskrifter så skulle typ 80% (killgissar) få plockas bort från marknaden.Med EU skulle man ju kunna förenkla saker och ting, men istället radar man regler på lagar, och föreskrifter på regler, och sedan nationella krav ovanpå det i en salig röra.Det är sjukt, varken mer eller mindre, och det är i princip omöjligt att följa alla regler.Det är så sjukt att t.o.m myndigheter som är satta att granska och kontrollera efterlevnaden har slutat svara på frågor om vad som gäller, de bara hänvisar till att gäng lagar, regler, förordningar och nationella särbestämmelser och så får man själv tolka det man lyckas få fram.INTE ENS DE kan ge ett rakt svar på en enkel fråga som t.ex."Behövs säkerhetsbrytare på fast installerad utrustning" (Som t.ex. en luftvärmepump)Det resulterar bara i en handfull hänvisningar till olika lagtexter som inte går tolka för de slutar i en aldrig sinande ström av hänvisningar till andra lagar och regler.Den som vill kan väl själv prova ställa en enkel fråga till elsäkerhetsverket.Lycka till.Allt verkar vara upp till tolkning, och det gör att myndigheterna kan tolka saker och ting precis som de vill, och som vanlig företagare har man inte en chans att få rätt, tvärt om riskerar man ännu fler och hårdare kontroller om man sätter sig upp mot statsmakten, och man kan snart vara historia.Det är bara att böja huvudet bakåt och svälja skiten.Är du företagare och tycker att jag klagar, vänta bara tills skiten träffar fläkten hos just dig.Samma sak med arbetsmiljöverket, en bekant åt mig jobbar med att montera baracker på byggarbetsplatser, han var uppe på en barack för att skotta fram öglan så kan kunde spänna fast sig med säkerhetslinan när de körde förbi.430 000 kr i böter för att han inte var fastspänd när kan skottade fram fästöglan som var under snön.Så har det blivit numera, och det finns inget att göra.Här skulle jag vilja komma med ett kraftuttryck, men jag låter det vara.Med detta sagt, när vi testade Loggern första gången fick vi gå tillbaks och börja om, tror det tillkom några tiotal komponenter för att den skulle uppfylla kraven, bland annat fick Ethernetkontakten bytas ut för att den störde för mycket. (EMC) och ett gäng komponenter adderas för skydd mot transienter (åska).Speciellt transientskyddet tror jag gagnat våra kunder väl, det är ytterst få loggrar som skadats av åska, möjligen en handfull så vitt jag vet sedan starten 2008.Om jag inte minns fel skulle alla plintar och displayen tåla urladdningar på upp till 20 eller 30 000 volt med en viss strömstyrka.Det gjorde inte våra första prototyper, om jag säger så...
Vad är definitionen av att tåla tro? En ingång som har en funktion att gå så rakt in som möjligt till mikrokontrollern, tycker det är helt ok om en analog givaringång skjuter chipet. Men antar det är att det inte får börja brinna i lådan av testet?
Det är svårt att fästa sig på taket när öglorna är under snön.Först måste snön bort.Hur hade du gjort?Nu har jag ingen aning om vad som är stipulerat, kanske ska man bygga ställning runt hela baracken så att man inte kan ramla ned medan man skottar fram fästöglorna.I så fall är reglerna än en gång idiotiska.Det är därför ställningsbyggarna ofta hellre skottar fram fästöglorna än bygger ställning.De ska ju ändå klättra för att kunna bygga ställningen.
Hur jag hade gjort spelar ingen roll för hade troligtvis genat och gjort fel men dom borde tex endera tagit korg på en traktor eller tex en skylift vilket naturligtvis låter löjligt men glöm inte bort att bygg branschen drabbas av många olyckor varje år många gånger för att nån ska göra nått enkelt som tex hoppa över selen för dom skulle ju bara skotta bort lite snö först.
"Regler är till för att följas"är en av de dummaste saker man ska säga.Reglerna ska vara till för folkets bästa.Liksom tjänstemännen som upprätthåller dom.
Får man stå i korg med traktor? Använder man en truck måste korgen vara besiktigad med trucken, annars Funderade med arbetsgivaren idag om detta med fall och troligen buras han in om jag står högre än golvet…Hur kan man sträcka sig för långt ur en lift? Ska man inte vara fastspänd i liften, så man ”borde” ju inte falla ner?Regler är till för att försäkringsbolagen ska ha någon att skylla på och som tar ekonomiska smällen?!
Om dem inte ska följas vem ska avgöra vilka regler man inte ska följa Annars är din kommentar såklart korrekt men många här ser bara sin sida och inte konsumentens sida.Självklart ska onödiga regler bort men det måste ske på kontrollerat sätt annars har vi anarki.
De flesta som klagar på besparingsiver vill inte heller beta skatt, makes no sense…
"Problemet" är att Svenskarna är för "flata" och inte ställer några krav på säljarna, tänk er hur det skulle gå att sälja en Svensk vara i England utan engelsk manual.
Lite kul var det att ringa boverket och kolla hur de kunde övertyga mig om att det inte var en scam...Hon i växeln sa, jo - du har kommit till boverket.Jo, så jag, så skulle nog en scammer säga också.Jag kan koppla dig till handläggaren sa hon sedan.Jo, sa jag, det skull nog en scammer säga också.
Böter som är skrivna till firman måste väl vara en kostnad och därmed avdragsgilla eller
Mmm, kanske, men då hade de väl gått på något annat än en brandvarnare som vi bara sålt 47 stycken av, för 7-10 år sedan.Tror att just brandvarnare är lite hårdare koll på då det ju är bra om de fungerar så att säga.Å andra sidan kan det ju vara ett bra vapen om någon tipsare garanterat vill att man ska få betala böter.Man kan ju fundera om de ens agerar på tips?I så fall borde det vara rätt vanligt kan man tycka - men det kanske det är.Förra året blev jag kollad på en elmätare, men det gick bra i alla fall.Men först inget på 18 år, och sedan 2 kontroller inom loppet av ett år känns ju lite märkligt.
Den klämmande punkten här är att vi har så många byråkrater inom EU vars enda uppgift är att komma med fler och mer begränsande lagstiftningar och regler
Korrekt, då måste du sätta dig in i varje lands fullständiga lagar.
Du sa ju sanktionsavgiften blir densamma oavsett hur många fel de hittade. Då tar de väl det de känner är säkrast? Agerar på tips gör de väl i den mån de bedömer tipset ha substans att arbeta med och vara relevant, annars skulle de väl inte ha en tips-funktion? Men om du hade en kontroll av dem förra året så kanske detta bara är en uppföljning?Inte konstigt om folk drar sig för att bli småföretagare när man måste kämpa med sådant här ..https://www.boverket.se/sv/byggande/forebygg-fel-brister-skador/Systematiska-fel/tipsa-om-byggskador/
Kostnaden genrer inga intäkter. Vite och böter är inte avdragsgilla.
Nu känner man sig verkligen gnällig negativ och arg.https://foretagande.se/styrkan-i-att-vara-pessimistisk-gnallig-och-arg?lastid=10738Först böterna, sedan skorrar växellådan på sambons bil, min bil har ingen ork, går typ 120 på full gas.Firmabilen har nåt fel på canbus som gör att de inte kan regenerera partikelfiltret, det kan säkert kosta oss 50 000 kr också.De lär byta 3 givare och partikelfilter innan de hittar kabelfelet som det troligen är - vad ska jag göra? (Kommunikationsfel till två nox-givare och en partikelfiltergivare)Så fick jag från google att annonsintäkterna minskat med 16%, Vi kan hjälpa dig!Det brukar betyda att de vill ha mer betalt.Och så var det ju den där bokföringsrapporten för Januari, -241 000 kr på årets första månad.Finns inga tider på verkstan för firmabilen förrs den 28 mars, hur fxn är det möjligt!Varje vecka vi står kostar oss potentiellt upp till 100 000 i förlorade intäkter.Blir väl köra med privatbil och släp tills det löser sig, men då finns väl någon jxxxla regel som gör det förbjudet också. Fick hem nya tryckgivare från Kina, Maualen säger att man ska ansluta plus, minus och signalledare, men det är en 4-20 mA givare som bara ska anslutas med 2 kablar.Inte ens en engelsk manual kan de få rätt.Och de 30 pulsmoduler till våra vattenmätare som kom in i lager igår, var fellevererat från fabriken i Italien, eller var nu de tillverkas.Kundservice är haschrökande ungdomar på Irland (ändrades för drygt ett halvår sedan) och sedan de tog över har inte en enda leverans blivit korrekt.Hade väntat i över två månader på dessa (Cyble sensor 2W) men får levererat pulsloduler till deras värmemätare.Jag fullkomligt kokar av ilska och ringer upp min Svenska kontakt som alltid skött sitt jobb exemplariskt, han svarar inte.Sambon rycker i mig och vill att jag kollar några papper - hon har fel papper och det brinner totalt för mig och jag börjar "höja rösten" för att allt går mig emot, jag ryter och skriker och det flyger papper runt hela kontoret.Sen när vi hittat dem och jag lugnar ned mig så inser jag att allt blivit inspelat på Itrons kontaktpersons telefonsvarare, 1 minut och 22 sekunder. Hoppas han skickar det vidare till sin chef, för det var deras jxxvla papper vi bråkade om!Pust, stön och stånk.Jag brukar inte vara deprimerad, eller bråka med min sambo, men nu är det inte långt till tårarna.Det enda positiva är väl att det nästan bara kan bli bättre framöver.
Om bilen är trasig är det väl inte konstigt den blir underkänd eller
Det med varningslampor har har jag vetat i 12år.
Det var en jäkla otursföljd ni har fallit offer för nu, sjukt tråkigt. :'(Vår KIA tappade orken och t.o.m stängde av motorn helt för mig vid gaspådrag när jag låg runt 100-110kmh, när det hade inträffat några ggr så chansade jag på att det var luftfiltret som spökade, satte in ett nytt från Mekonomen och sen dess har inte bilen strulat.Jag tycker böter på småföretag som första åtgärd är taskigt, då kan man dela ut böter till varenda företag för någonstans finns det brister i alla småföretag. Och sen finns det företag som har specialiserat sig på människohandel, nä en manual på svenska är en viktigare åtgärd. .
Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.
Nu är det inte ens olagligt att sälja en bil helt utan krockkuddar, så att man som ägare av en gammal bil ska vara skyldig att lägga ut tusentals eller tiotusentals kronor på att de ska fungera som när bilen var ny känns fel.(https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap/krockkudde/)Det är bra att det larmar, då vet man och får rätta sig efter det, köra annorlunda måhända, reparera eller byta bort bilen, men att den nödvändigt ska fungera som när den var ny tycker jag helt principiellt är fel.Om vi interpolerar detta 10 år framåt i tiden, med alla krockkuddar, varningssystem, autobroms, lane assist, självkörande fas 1, 2, 3 eller 4 - för att inte tala om batterier så blir det allt mer slit och släng av nya bilar.Finns säkert larm för batterifel också som gör att man får skrota bilen i förtid om bilprovningen ska börja bry sig om varenda varningslampa i en modern bil.Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.Överförmynderi är vad det är.Än en gång, det finns för mycket pengar till det allmänna, för många tjänstemän vars enda uppgifter är att stifta nya och strängare lagar - och ju fler kvinnor det blir i dessa "maktpositioner" ju viktigare blir det med säkerhets och trygghetsfrågor som de högaktningsfullt ska skita i.Det är upp till mig om jag kör med bälte, hjälm eller krockkuddar i min bil.Så länge jag vet om det och accepterar risken så ska de skita i om jag dräper mig själv eller ej.Ponera att det gäller en sidokrockkudde bak på en 15 år gammal bil som ger upp, kostar 15 000 kr att byta, är det rimligt om bilägaren mer eller mindre aldrig ens skjutsar någon i bilen?Kräv en märkskylt så att den som sätter sig där vet att krockkudde saknas i så fall.
Visst kan man tycka att man bör få göra som man vill och dräpa sig men oavsett om det leder till döden eller bara invaliditet så är det resten av samhället som får betala för vården och det är nog därför vi har lagar om tex bilbälten eller hjälm.
Batteridrivna brandvarnare behöver inte vara så särskilt kassa, i dom lite mer prisvärda sitter batterier som bara behöver bytas vart tionde år och det kan väl knappast vara så "betungande".
Jo det är kass, man glömmer nog ganska säkert detta. skriver du upp detta i din "att göra lista" efter 9,5 år?
Ja min gamla 745:a rullar nu på sitt 36:e år och jag ska ärligt säga att den är den billigaste bil jag någonsin ägt vad beträffar reparationer och allmän service. Att den dessutom är skattebefriad, försäkring kostar 1000 kr/år, bra lastkapacitet och endast behöver besiktigas vart annat år är ju ytterligare ett stort plus.
I manualen på Brandvarnare med enbart batteri borde det stå.Denna produkt är kass eftersom batteriet snart tar slut, så montera den inte utan köp en annan som är nätansluten.Finns det någon prisvärd sådan? Har någon googlat detta.?Hur var denna som medförde böter?
Det kanske blir skroten för så gamla bilar, skyllde på att dom skulle kunna återvinnas. Det skulle inte behövas något godkännande från bilägaren innan myndigheterna bestämmer sig för att skrota bilar i framtiden. Bestämt från Bryssel tyckte jag dom sa på radio i morse.
exakt.......jag är i ett sydeuropeiskt EU land nu.....och den del av landet...har egna lokala lagar....son inte stämmer överens med landets lagar...och inte med EU:s lagar.
Hur är lagstiftningen i Sverige på brandvarnare, i Finland ska det finnas 1 brandvarnare per 60m2 och våning. Bygger man nytt SKA de kopplas till 240V samt ha batteri. Finns modeller som har en ”fast” enhet för batteriet, så att det endast finns 1 batteri fastän man skulle ha 5 brandvarnare som jag har.Mina gick ut 2023 så dags att skaffa nya.
Så hände det då.Jag har blivit utsatt för en kontroll av en produkt jag sålt.Det resulterade i böter på 57300 kr och måste återta alla sålda enheter.Kritiken omfattar avsaknad av Svensk manual, och för dålig teknisk specifikation som gör det omöjligt att utvärdera om produkten håller de krav som ställs inom EU för "Byggprodukter".Kritiken stämmer, så det är omöjligt för mig att överklaga och få rätt, så det är bara att betala och kontakta alla kunder och erbjuda återtag av produkten, med allt vad det innebär.Dessa lagar och regler som upprättas med goda föresatser gör det i princip omöjligt för någon som driver små eller medelstora företag att följa de regelverk som finns.Det här med manualer på alla språk inom EU för att jag ska kunna sälja en produkt är något som inte uppfylls av många som säljer produkter på nätet, om inte tillverkare leverantör är ett Europeiskt multinationellt företag, vilket i sin tur innebär att i princip alla mindre aktörer som säljer importerade varor är lagbrytare och kan dömas till kännbara sanktionsavgifter, jag har troligen kommit lindrigt undan, då det är en av de produkter som vi bara sålt något tiotal av som de klankat ned på.Hade det varit en produkt som vi sålt tusentals av hade jag nog fått lägga ned hela verksamheten, och gå i pension i Spanien. Den klämmande punkten här är att vi har så många byråkrater inom EU vars enda uppgift är att komma med fler och mer begränsande lagstiftningar och regler att det på sikt kommer vara helt omöjligt för något företag att inte riskera bli utsatt för liknande, det gör över tid alla organisationer till kriminella, och myndigheterna kan i princip när som helst ta död på ett företag som de inte gillar av olika skäl.Det kan vara allt från stickprovskontroller till infiltratörer inom myndigheterna som drivs av en agenda (politisk eller religiös t.ex.) som medvetet utsätter företagare som inte delar deras uppfattningar i politiska eller religiösa frågor för förföljelse, utsätter dem för kontroller som medför långtgående ekonomiska konsekvenser.Inte en enda individ arbetar med regelförenklingar, inte en.Och om de gör det så resulterar det i ännu mer krångliga regler.Som t.ex. när de skulle förenkla reglerna kring fyrhjulingar/ATV, istället för 2 olika registreringsformer blev det 4.Det är förenklingar det!Som jag ser det är detta bara ett av flera tecken på västvärldens fall, och det kan bara sluta i mörker och elände, troligen att världskrig som gör att vi alla får börja om med anarki och jobba oss upp därifrån.Det är sånt här som gör att man verkligen funderar om man ska fortsätta eller helt enkelt bara lägga av, sälja ut det man har och gå i pension.Låta grabben ta en anställning istället och slakta företaget och sälja de delar som går vidare till någon annan mindre vetande individ.En företagsvänlig lagstiftning och myndighet hade:Gjort en kontroll som testade om produkten håller måttet enligt EU:S regelverk. (Vilken den högst troligt gör)Gett oss en chans att ta fram manual på Svenska och delge våra kunder. (Förbättringsarbete)Istället är de bara ute efter att straffa och stoppa.
Beställde ett lifepo4 batteri som ska vara i en lite off grid anläggning vid stugan. CE markeringen är falsk. Ska man skicka tillbaka och anmäla importören?
Måste det vara CE godkänt? Du kanske inte köpt batteriet på EUs inre marknad?Skall du använda det off grid, med egen el, är det endast svag svag ström? Men läser på Länsförsäkringar bl.a.Placering av batterierBatterier bör inte placeras i byggnader där det finns sovande personer.Kanske är detta mest intressant, om det är ett fake CE godkännande ☺️Känns spontant bra att returnera, och anmäla för prövning.
CE i ditt fall kanske helt enkelt står för för China Export?