Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?  (läst 1515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?
« skrivet: 08 november 2018, 20:53:12 »
Hej,

Har en CTC EcoZenith 250i i kombination med EcoAir 406. Jag håller på och testar mig fram lite till den "optimala" setupen då detta nyligen blev driftsatt. Jag läste någonstans att man kan ändra hastigheten på radiatorpumpen och laddpumpen för att påverka hur långa körningarna blir och även hur ofta körningarna sker. Jag har inte orkat djupdyka i detta utan jag testade lite själv bara för att se om det ger något i praktiken.

Det jag märker är att om jag sänker hastigheten på pumpen så får jag en mkt jämnare kurva på returtempen, i princip helt rak linje genom hela dygnet. Detta är tvärtemot det jag läst tidigare.

Det jag undrar är om jag vill eftersträva en så jämn kurva som möjligt eller om det är "bättre" (sett till antal körningar/längd på körningar) att ha en så varierande kurva som möjligt (för att det skulle betyda att pumpen jobbar längre när den väl kör, och att det blir längre mellanrum mellan körningarna)?

Eller är det jag ser på mina kurvor meningslöst att bry sig om för att det i praktiken inte gör någon skillnad på varesig klimatet i huset/antal starter/längd på starter? Tyckte bara det var intressant att man såg sån tydlig skillnad på utseendet på kurvan :)

Tacksam för svar.

Mvh

« Senast ändrad: 08 november 2018, 21:24:37 av dedsi »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2018, 07:05:25 »
På just CTC:s grejer bör man eftersträva att få ner returtemp.
Just nu spelar det kanske mindre roll, men när det blir riktigt kallt ute så finns en risk att kompressorn stoppar på hög retur vilket motverkas av att få till en bra skiktning i tanken genom att ha lägre fart på cirkpumparna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2018, 09:00:52 »
Ja okej! Lite lustigt att tempdiffen varierar så tydligt vid högre hastighet på CP medan den är helt jämn vid den lägre hastigheten, men det kanske bara nåt tillfälligt syndrom just vid nuvarande temp ute eller dylikt.. men känns spontant som att hålla en lägre jämnare returtemp borde vara bättre på alla sätt?

Eller så är detta obetydliga grejer :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2018, 15:09:11 »
Det du kallar returtempen, var mäts den? Exakt var sitter tempgivaren?
Retur från vad till vad? Radiatorpump och laddpump är ju två helt olika cirkulationssystem.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC - Hastighet radiatorpump inverkan?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2018, 17:58:04 »
Det du kallar returtempen, var mäts den? Exakt var sitter tempgivaren?
Retur från vad till vad? Radiatorpump och laddpump är ju två helt olika cirkulationssystem.

Returtempen och pumpen som jag håller på med är returen på radiatorkretsen samt cirkulationspumpen till radiotorkretsen. Givaren för returtemp sitter på retur-röret strax innan anslutningen i själva pannan, strax före cirkulationspumpen tror jag.

Laddpumpen kan jag inte justera vad jag vet, den är inbyggd i pannan och man ser att den kör på 45% ibland, 25% ibland i menyerna när VP kör.
« Senast ändrad: 09 november 2018, 18:01:28 av dedsi »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!