Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten Nibe 1115  (läst 13864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2013, 20:36:53 »
Jag tror på smurfens teori; nu går båda pumparna konstant men förut så gick kalla cirkulationspumpen bara när kompressorn gick. Jag kollade upp effekterna på både CP för Nibe 1115 enligt manual på Nibe.se och för den modell jag kollade (finns olika manualer beroende på "årsmodell") var effekterna 170 W respektive 250 W. Summan blir 430W... lägg till 20 W för lite elektronik och du har dina 450 W som pumpen drar hela tiden nu...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2013, 06:46:11 »
Aaah, sÃ¥ mÃ¥ste det ju vara dÃ¥, tack!  tummenupp
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #32 skrivet: 27 februari 2013, 06:57:41 »
Och så här står det ju om jag faktiskt läser manualen (pinsamt att man som vanligt inte gjort det)
"Köldbärarpumpen följer normalt värmepumpens drift.
Ett särskilt funktionsläge finns för kontinuerlig drift
under 10 dagar, därefter automatisk återgång till normalläge (används innan stabil cirkulation erhållits)"

Meny 14, parameter "KB-pump" ställer man till en 1'a så får man till ovanstående.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #33 skrivet: 04 mars 2013, 21:21:29 »
Och då så har det tydligen gått tio dagar, för nu är elförbrukningen betydligt lägre när kompressorn inte går :-)
Men intressant att det ser ut som elförbrukningen minskat lite även när kompressorn går - den tycker man ju borde vara lika som innan (kompressor + cp)
« Senast ändrad: 04 mars 2013, 21:23:40 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #34 skrivet: 05 mars 2013, 04:16:10 »
Den ser väl tämligen lika ut mot alldeles innan?  Förbrukningen varierar ku naturligt nÃ¥got med temperaturen utomhus, dÃ¥ kompressorn drar olika mycket beroende pÃ¥ vilken temperatur den producerar.

Sedan kan ju ev. Brinen vara något varmare alldeles i början av körningarna om brinen ligger still i kollektorn mellan varven, men det lär ju vara en ganska kortvarig glädje.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #35 skrivet: 05 mars 2013, 09:34:40 »
Hej, de gamle modellerna  fixade inte sÃ¥ höga temperaturer pÃ¥ varmvatten. STopptemp 47-48 grader, dÃ¥ hÃ¥ller det runt 51-52 i tanken. 
Även dagens luftvattenskall ha en stopptemp pÃ¥ 50 grader max.  Vill man ha högre temp är det bättre att komplettera med en extra spetsberedare  som sista positioni slingan.
Läser  till kyl och värmepumpstekniker förnärvarande men har jobbat som säljare etc i 10 Ã¥r  m värmepumpar och andra värmesystem.  En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var sÃ¥ ringa sÃ¥ det kunde lika gärna  bero pÃ¥att barnen flyttat hemifrÃ¥n. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer pÃ¥ stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade dÃ¥ att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod pÃ¥ min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregÃ¥ende Ã¥r och det har ändÃ¥ varit kallare  denna vintern än förra.  SÃ¥ sänk varmvattentemperaturen sÃ¥ har du en bättre anläggning.
Inga värmepumpar skall behöva gÃ¥ över 50/55 grader. Det är lÃ¥gtemperatursystem och kommer alltid att vara.  Varmvattnet är tom  sÃ¥ det är lönsammare att göra med en  elpatron än med värmepumpen när det är under 0 grader.  Dagens markvärmesegment klarar högre temperaturer men pÃ¥ bekostnad av besparingen och sitt copvärde. Dessutom  knaprar det pÃ¥ dess livslängd. Köp en 100 liters beredare pÃ¥ jula och smäll in, sänk temp till 47 grader, sÃ¥ hÃ¥ller din 00-pump länge.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #36 skrivet: 05 mars 2013, 10:15:33 »
Menar du att elpatron har bättre cop vid vv beredning än en luft/vatten när det är kallare än 0an  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #37 skrivet: 05 mars 2013, 16:14:34 »
En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var sÃ¥ ringa sÃ¥ det kunde lika gärna  bero pÃ¥att barnen flyttat hemifrÃ¥n. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer pÃ¥ stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade dÃ¥ att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod pÃ¥ min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregÃ¥ende Ã¥r och det har ändÃ¥ varit kallare  denna vintern än förra.

Om han sänkte totala driftkostnaden med 1/3 genom att sänka VV-tempen så måste det vara nåt allvarligt fel på den anläggningen.
Min stopptemp ligger på 55 grader och VV står för 14% av gångtiden på kompressorn. Även om man räknar man med sämre COP vid VV-produktion och en del tillskott så har jag svårt att tro att kostnaden för varmvattnet är mer än 1/5 av totala driftkostnaden.
Då har jag dessutom en luft/vatten-VP som är sämre än markvärme på att producera höga temperaturer när det är kallt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #38 skrivet: 05 mars 2013, 18:52:27 »
max framledning ner till -7 på nibes luft vatten är 58 °C om jag inte minns fel, så elpatronen måste gått in hela tiden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #39 skrivet: 05 mars 2013, 18:56:48 »
Hej, de gamle modellerna  fixade inte sÃ¥ höga temperaturer pÃ¥ varmvatten. STopptemp 47-48 grader, dÃ¥ hÃ¥ller det runt 51-52 i tanken. 
Även dagens luftvattenskall ha en stopptemp pÃ¥ 50 grader max.  Vill man ha högre temp är det bättre att komplettera med en extra spetsberedare  som sista positioni slingan.
Läser  till kyl och värmepumpstekniker förnärvarande men har jobbat som säljare etc i 10 Ã¥r  m värmepumpar och andra värmesystem.  En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var sÃ¥ ringa sÃ¥ det kunde lika gärna  bero pÃ¥att barnen flyttat hemifrÃ¥n. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer pÃ¥ stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade dÃ¥ att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod pÃ¥ min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregÃ¥ende Ã¥r och det har ändÃ¥ varit kallare  denna vintern än förra.  SÃ¥ sänk varmvattentemperaturen sÃ¥ har du en bättre anläggning.
Inga värmepumpar skall behöva gÃ¥ över 50/55 grader. Det är lÃ¥gtemperatursystem och kommer alltid att vara.  Varmvattnet är tom  sÃ¥ det är lönsammare att göra med en  elpatron än med värmepumpen när det är under 0 grader.  Dagens markvärmesegment klarar högre temperaturer men pÃ¥ bekostnad av besparingen och sitt copvärde. Dessutom  knaprar det pÃ¥ dess livslängd. Köp en 100 liters beredare pÃ¥ jula och smäll in, sänk temp till 47 grader, sÃ¥ hÃ¥ller din 00-pump länge.
Blev det en kolvkompressor när du byte kylmodul?  pÃ¥ 1115-10 fÃ¥r man en 12 kw scroll i stället för kollvkompressor. kan skilja i förbrukning i sÃ¥ fall misstänker jag
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2013, 23:12:51 »
Nej det är inget fel på anläggningen, enda felet var varmvattnets stopptemperatur.
Det stämmer att det är mer lönsamt att köra  varmvatten med elpatron när det är minusgrader. när den brytpunkten sker är olika frÃ¥n  anläggning till anläggning.
Men mycket beror på att det tar dubbelt så lång tid att producera varmvatten vid -5 som när det är plusgrader.
Jag brukar ligga på 1 timme per dag vv. När det är kallt ute så blir det 2 och ibland 3 timmar.
Jag har en något överdimensionerad 2025:a 10 kw. Är fullt medveten om det, men tyckte det gick mycket eltillskott.
Får elpannan göra varmvatten så håller pumpen en jämn nivå med värme och slipper det stora tappet i systemet. Som någon skrev, det svalnar snabbt.
Jag gÃ¥r utbildning till kyl och värmepumpstekniker och en av mina lärare och jag hade  diskussion om detta med varmvatten. Han hävdar liksom jag att  det är bättre att göra varmvatten med el när det är kallt. Det skonar pumpen ocksÃ¥.   Det är mycket snack om att   pumpar som är 5-7 Ã¥r gamla är för gamla. Men det stämmer inte, är bara bullshit. En värmepump är  konstruerad pÃ¥ samma sätt, innehÃ¥ller samma delar, vare sig den är 40 Ã¥r eller 2 dagar. SÃ¥ det här snacket om att "nya är bättre är bara bullshit.
Jo det är bättre  styrning och lull lull ut pÃ¥ värmessytemet, men  själva grundkonstruktionen är samma. kompressor, förÃ¥ngare, strypventil ( expansionsventil) torkfilter  kondensor. En del pumpar har magnetventiler för styrning av gasflödet för att kunna köra flytande kondensering, alltsÃ¥ direkt pÃ¥ värmesystemet. Vidare alla ni som har elpannor som inte är "docknigsbara" det gÃ¥r utmärkt att docka, men det finns bättre eller sämre pumpar. Detta beror som sagt pÃ¥ styrningen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #41 skrivet: 16 mars 2013, 08:07:11 »
Att det tar tid att göra vv är väl inget problem bara inte vp stÃ¥r och gör vv 2 timmar i sträck men om sÃ¥ är fallet har man ställt in den felaktigt. Kan hÃ¥lla med om att när vp gÃ¥r hela tiden konstant 24 tim dygn dÃ¥ kan man göra vv med elpatron men det är förhoppnings vis inte mÃ¥nga dagar per Ã¥r och sÃ¥ länge kompressorn stannar ibland dÃ¥ ska den även användas till vv. Vad menar du med att en del vp har har magnetventiler för styrning av gasflödet för att kunna köra flytande kondensering hängde inte med där  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #42 skrivet: 16 mars 2013, 20:40:57 »
Hej
Luftvattenvärmepumparna har styrning av gasflödet för att styra hetgasen sÃ¥ den inte sticker. TA fram en nibemanual och kolla. Jag upptäckte det nyligen dÃ¥ jag  under en  självstudielektion  skulle ta fram en bra sprängskiss pÃ¥ en värmepump och skriva in delarna för att översätta det gamla  80tals grejorna som finns pÃ¥ utbildningen me dmoderna.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #43 skrivet: 16 mars 2013, 21:32:33 »
Vilka Nibe har det är det 2026 eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Varmvatten Nibe 1115
« Svar #44 skrivet: 19 mars 2013, 06:58:26 »
Hej, jag vill presentera nÃ¥gra bilder frÃ¥n en kolvkompressor, alltsÃ¥ sÃ¥dan som sitter i 1115/1215, 1225 etc.  Den har gÃ¥tt pÃ¥ hög varmvattenladdning. knappt 3 Ã¥r gammal fick den bytas ut. NÃ¥gon sa att den var hel, sÃ¥ jag tog in den för att bygga ett projekt pÃ¥ den, men den gav inet tryck. Motorn snurrade men inget hände.
SÃ¥ här mina vänner  hÃ¥ll till godo och sänk era varmvattentempraturer
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!