Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter  (läst 1692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
MÃ¥nga starter
« skrivet: 01 maj 2013, 07:51:02 »
Hej,

Först tack för detta levande forum med alla expertrÃ¥d - kunskapsbanken börjar bli omfattande  :)

Har nu haft pumpen i fyra år och den har fungerat felfritt så som ett par styrkort samt givare som har bytts ut av CTC på garanti. Senast CTC var här i höstas och bytte styrkort samt givare fick vi ett styrkort som var uppgraderat med den senaste tekniken. Efter detta byte går faktiskt pumpen högre än 55 grader (58 grader) samt stannar ej på 48 grader på returen, vilket gör att vi har fått varmare vatten (kanske mer effektiv också?). Enligt teknikern har vi fått en modernare pump och nu är det "bara" kompressorn kvar som behöver bytas ut av de mer vitala delarna i pumpen (vi får se när den ger upp).

Till min fråga. Jag loggar manuellt flera gånger i månaden vilket gör att jag har bra statistik sedan installationen gjordes -09. Sedan bytet av styrkort och givare i höstas upplever jag det som att pumpen har fler starter än tidigare.
I morse hade jag 36 starter. 1 grad ute. De senaste veckorna har starterna varierat mellan 33 och 37 per 24h. Tidigare år vid samma tidpunkt har starterna legat på 18-26. För mars i år låg den på 0-13 per 24h.
Är det något som kan vara fel eller tror ni att det är OK?

Just nu i skrivandes stund är in/ut 48/53 och pumpen vill nå 58 grader.

MVH
ERIK
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad Znarkozy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuwait
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥nga starter
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2013, 15:02:27 »
Varför byttes kortet?

Ecoair ska stanna på 48/55°
Novis

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: MÃ¥nga starter
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2013, 16:56:43 »
Är du säker på att du har samma inställningar med det nya kortet många ändrar start stopp diffen till 7 grader för att få ner antal starter på ecoheat/Ecoair tror man gör det i nån typ av installations meny men vp får tyvärr lite sämre cop om den värmer högre över framledningens börvärde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: MÃ¥nga starter
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2013, 00:32:29 »
PolarEdition har VPin-stopp på 51 grader och ska då teoretiskt kunna ge 58 grader ut, sommartid.

Jag har höjt start/stopp-diffen till 7 grader. Det har gett bättre antal starter och gångtider höst och vår, och vintertid gör det att VPn går kontinuerligt, vilket minskar tiden som elpatronerna går in.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!