Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 maj 2013, 13:17:40 »

Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)

Jodå, alla VW typ III (1500/1600) och typ IV (411/412) har tanklocket innanför en lucka på höger framskärm, likaså senare exemplar av typ I (bubblan). Man öppnar det med en spak eller dragknopp till höger under instrumentbrädan (inte samma som för framhuven, vilken öppnas med en spak i handskfacket).
Skoda 1000MB från 60-talet har tanklocket mycket väl dolt i form av ett Skoda-märke på höger framskärm. Det finns ett precis likadant, men utan tanklocksfunktion, på vänster framskärm. Senare Skoda med svansmotor har istället tanken under baksätet  (portalformad tank med ett urtag i mitten för växellådan, och en tvärgående grov slang längst ned som förbinder de båda tankbottnarna) och ett normalt skruvlock ovanför höger bakre hjulhus.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 10 maj 2013, 10:25:44 »

Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)

Jodå! Exempelvis en VW-modell på 60-talet. Kunde vara besvärligt att tanka på vintern om huvlåset frös ihop.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 maj 2013, 08:02:04 »

I min tankmätare hänger slangen på höger sida och en pil pekar till vänster (där locket sitter).
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 maj 2013, 07:34:42 »

Mustangcabben vi hyrde i San Francisco för ett par veckor sedan hade locket på vänster sida. Det fanns dessutom inget separat tanklock utan det var integrerat med luckan. Mycket smart! Ingen risk att man glömde locket när man tankade.

Den hade dessutom den vanliga indikeringen i tankmätaren som visade vilken sida locket satt på. Slangen hängde på vänster sida och den hade en pil som pekade till vänster.

Den drog i snitt 0,85 på de 430 mil vi körde nercabbat om det inte var för varmt.  8)
Skrivet av: styrman
« skrivet: 09 maj 2013, 22:13:17 »

Det slog mig nu att bilar med motorn baktill (t ex äldre Skoda och VW, VW-bussar fram till T3), där det alltså inte finns någon konflikt mellan avgassystem och bränslepåfyllning, utan undantag har tanklocket till höger.

Hade inte en del tanklock i framskärmen? ;)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 maj 2013, 17:51:08 »

Det slog mig nu att bilar med motorn baktill (t ex äldre Skoda och VW, VW-bussar fram till T3), där det alltså inte finns någon konflikt mellan avgassystem och bränslepåfyllning, utan undantag har tanklocket till höger.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 08 maj 2013, 21:11:35 »

Vore skönt å få komma sist eller först beroende på hur man ser på saken  dontknow  :).
1.22 li/ mil som minst... Långkörning å nästan enligt lagen vad det gäller farten. :)
1.5 li/ mil i snitt blandad körning. Mkt kallstarter å korta turer.
1.8-2.0 li/mil korta resor å mycket på draget 2.5-3 ton.

Kanske inte personbilsvikt iom 2.9 ton men bra benutrymme... ;)
Tanklock vä avgasrör höger å 130 li i tanken när man fått löning a:gl

Ronny å Ragge bil dvs Fård.

Tyke  :D
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 maj 2013, 20:00:22 »

Senaste långkörning ( förra veckan )
1.02 l/mil. 74 mil. Full last. Snitt hastighet 105km/h
Volvo V70 2.4i automat.
Tanklock höger sida;)

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 maj 2013, 19:05:08 »

Kia med Engelsk V6'a - 1,2-1,4 i snitt. Mitt rekord på långkörning är den gången jag kom 63 mil på 62 liter bensin...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 maj 2013, 15:55:27 »

 hahaha!

Har en saab 9-3 och den står mest vid en pump å tankas, löjligt liten besintank och en hög bensinförbrukning :'(
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 maj 2013, 14:09:58 »

Jag har en Skoda Octavia miljödiesel och på den vet man aldrig var man har tanklocket  ::)
Det går så långt emellan tankningarna så man glömmer bort var de satt  *roflmao*
Skrivet av: shelter
« skrivet: 08 maj 2013, 10:05:56 »

Såg att i min Focus fanns t.om en pil brevid bränslemätarsymbolen som pekade åt det håll tanklocket sitter (höger).
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 07 maj 2013, 23:59:47 »

har nästan bara haft jänkejärn sen jag tog körkort och tanklocket brukade sitta bak bakom regplåten, förutom på herrgårdsvagnar där det satt på vänster sida.
på en Cheva K10- 82 med 6.2 diesel jag hade fanns det dubbla tankar, och ett lock på vardera sidan,  gick totalt 190 liter i den, och en omkopplare på brädan valde vilken tank som skulle nyttjas, den omkopplaren slog även om så mätaren visade rätt tank.

annars så stämmer det nog att avgassystemets dragning påverkar placeringen, på volvo 740 t.ex. så går ju systemet på höger sida pga en rakställd motor med avgas till höger (vanligast så vid radmotorer) och då sitter hela tanken enbart på vänster sida, då blev det nog för bökigt att dra påfyllningsröret över till höger, volvo 240 hade ju en centralt placerad tank och avhasröret gick "runt" den, inte lika brandsäkert.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 maj 2013, 19:13:01 »

Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.

Riktigt stora "högerstyrdheter" kan man hitta i en del Mitsubishi från 80-talet, t ex Space Wagon. Inte nog med att drivpaketet är spegelvänt jämfört med normala bilar med tvärställd motor, dessutom sitter bromshuvudcylindern på höger sida av torpedväggen och följaktligen ingår en mycket lång axel i pedalstället på vänsterstyrda exemplar.
Men det är inte den enda bakvändhet som den tillverkaren har åstadkommit, en sak som gav mig mycket huvudbry en gång var att hel/halvljusomkopplaren ligger på jordsidan av strålkastarlamporna!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 maj 2013, 09:59:32 »

Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

 ;) OK, ibland går det snabbt!
Iaf så tror jag fas2 var när man kastade ut Japanerna ur fabriken i Holland.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 06 maj 2013, 21:55:01 »

Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow

Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 maj 2013, 21:02:14 »

Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow
Citera
S40 FAS1 hade på vänster sida, Fas2 som kom 00 flyttade tanklocket till höger sida.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 maj 2013, 21:00:53 »

Hmmm, det hade jag missat, men då kan vi faktiskt ha sett ett exempel på en bil vars ursprungsmarknad gett den ett lock på "fel" sida.
S40 togs nämligen fram ihop med Mitsubishi, dvs den byggdes i samma fabrik som Mitsu Carisma var det väl.
Mkt av monteringen i en bil avgörs av hur avgassystem, drivlina och komponenter som soppatank monteras och där kan man inte ha för mkt variation.
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.
Fas2 är en update efter att man slutat bygga bilar ihop i Holland, och då slapp man dessa begränsningar, samtidigt som man kanske ändå ville köpa vissa verktyg nytt.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 06 maj 2013, 20:59:08 »

S40 verkar ha på vänster sida fram till ~04
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 maj 2013, 20:18:35 »

Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?

Märkligt, det var inte en gasbil eller nåt?
De har ofta gasen på andra sidan jfrt med bensin.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 06 maj 2013, 14:25:52 »

Jag googlade, 360, s40 och 440 har alla tanklocket på höger sida som jag kunde se, kan det vara olika på samma modell dontknow
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 06 maj 2013, 14:21:49 »

Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 05 maj 2013, 21:15:25 »

Något som är bra när man har bilar med locket på olika sidor är den lilla pilen i bensinmätaren vid pumpen som pekar på var pumpen är!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 maj 2013, 20:57:28 »

Mmm, kanske kommer det att ändras med ökad bilandel i Asien, men tills nu är det mkt få modeller som säljs enbart på högerstyrda marknader, och då blir det oftast störst volymer vänsterstyrt.
Mm, jaggan hade en ovanlig lösning, idag har man förbindelse mellan tankhalvorna, vilket ger mkt huvudbry om man ska ha en kardan igenom, men det går att lösa med en bränslepump ändå.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 maj 2013, 17:48:25 »

Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp

Tja, Japan och flera andra länder i Asien har vänstertrafik. Knappast en liten marknad, och det fanns väl en rätt populär Nissan Skyline som enbart fanns högerstyrd?

När det gäller de två tanklocken på en del Jaguarer så berodde väl det på att de hade två tankar, en på var sida, och det innebar att man alltid måste fylla på båda sidor. De hade en omkopplare på instrumentbrädan som valde tank, och tankmätaren styrdes även av denna omkopplare.

I min ungdom jobbade jag på en mack, och det fanns en i byn som hade en sån jagga, och det var lite bökigt att fylla den kommer jag ihåg.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 maj 2013, 16:08:36 »

Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.

Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 maj 2013, 09:17:37 »

Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 maj 2013, 22:12:57 »

Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.

Helt korrekt, ber om ursäkt för detta faktafel!
Åtminstone satt ju påfyllningen på rätt sida om man betänker att bilen framtogs när det var vänstertrafik..
Att det sedan är samma sida som avgasröret beror nog bara på slumpen, eller möjligen på att det var enklare att dra röret förbi bakaxeln på höger sida pga panhardstaget.
Krock/brand-aspekten hade man nog inte tänkt på på 40-talet..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 maj 2013, 11:22:49 »

Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;
På PV o Amazon hade man ju påfyllningen rätt praktiskt på bakstammen av bilen så det var aldrig ngt problem att välja pump på macken.

Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 maj 2013, 17:23:19 »

Mmm..
Ni skulle bara veta vilka kostnader o onödiga idiotproblem som skapas för biltillverkarna av att de ännu inte lärt sig köra på rätt sida i vissa delar av världen...
Skrivet av: styrman
« skrivet: 03 maj 2013, 10:58:46 »

Du kan hälsa tantaloan att hon har helt rätt! :o
Det finns ju ingen lag på att skona gående i detta avseende, men så brukar man resonera.

 Sc:,h utom vid export till det Britiska Imperiet ::)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 maj 2013, 10:27:20 »

När jag och tantaloan var ute och åkte på motorvägen så diskuterade vi tanklocken och avgasrören och det stämmer att tanklocket å avgasröret inte sitter på samma sida tummenupp

Då säger tantaloan att avgasröret sitter så långt ifrån trottoarerna för att skona dom gående Sc:,h
Vi konstaterade att alla bilar utom en hade tanklocket på högersida och avgasröret så långt ifrån trottoaren ;)

Du kan hälsa tantaloan att hon har helt rätt! :o
Det finns ju ingen lag på att skona gående i detta avseende, men så brukar man resonera.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 maj 2013, 10:24:49 »

Är ju olika på bilarna det där.
Min förra Passat hade en knapp i dörren som öppnade tankluckan, Skodan som jag kör idag har nån tryck-grej som fjödrar tillbaka luckan när man ska tanka.
Men på båda bilarna låste sig luckan när man låste bilen.

Rent ut sagt sinnessvagt av dem att lägga extrapengar på ett helt onödigt reglage med wire/el-dragning o allt när det oftast bara leder till irritation! hahaha!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 maj 2013, 23:14:11 »

Först tyckte jag att frågeställningen var väl simpel. Men inser nu att det är av stor betydelse att veta var tanklocket sitter, kanske mer än att veta varför det sitter där det gör. ::)
Woman Filling Car with Gasoline FAIL
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 maj 2013, 22:59:37 »

Min Chrysler hade tanklocket på vänster sida. Visserligen hade den en japansk motor, men karossen är nog framtagen i första hand för länder med högertrafik...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 maj 2013, 22:45:28 »

Var ute med hunden, passade på att springa in på en stor parkering för att titta vilka bilar som har tanklocket på vänster sida och avgasröret mot trottoaren..
Toyota
Kia
Nissan
Var dom bilar jag hittade, är dom bilarna egentligen framtagna för länder med vänstertrafik? dontknow
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 maj 2013, 22:10:16 »

När jag och tantaloan var ute och åkte på motorvägen så diskuterade vi tanklocken och avgasrören och det stämmer att tanklocket å avgasröret inte sitter på samma sida tummenupp

Då säger tantaloan att avgasröret sitter så långt ifrån trottoarerna för att skona dom gående Sc:,h
Vi konstaterade att alla bilar utom en hade tanklocket på högersida och avgasröret så långt ifrån trottoaren ;)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 02 maj 2013, 21:55:43 »

Är ju olika på bilarna det där.
Min förra Passat hade en knapp i dörren som öppnade tankluckan, Skodan som jag kör idag har nån tryck-grej som fjödrar tillbaka luckan när man ska tanka.
Men på båda bilarna låste sig luckan när man låste bilen.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 maj 2013, 20:06:55 »

Vem i helvete hittade på den korkade iden att ha ett särskilt reglage för att öppna tankluckan?? FiR
Vari ligger nyttan med att behöva dels komma ihåg att låsa upp innan man går ur bilen, dels behöva leta efter den förbannade spaken?
Sedan centrallåsen slog igenom på varenda skit-bil så kan man väl låta det låsa o låsa upp istället, precis som det alltid har varit på Mercedes...?
Allvarligt, jag tror jag skulle avstå att köra en bil med tankluckereglage inifrån.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 02 maj 2013, 18:53:05 »

Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp

Eller så kan man göra som en chef jag hade en gång. Som var van vid gamla 245'or.
Han fick en sprillans tjänstebil har för mig att det var en ford sierra.
Han hade missat finessen med öppningsmekanismen... Han använde en skruvmejsel istället.. :) det var en hel del bucklor runt luckan.

Tyke  :D
Skrivet av: jojje
« skrivet: 02 maj 2013, 16:47:09 »

Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp

Fiat har ju haft denna placering bredvid stolen, men vilken mod av Fiat kommer jag inte ihåg riktigt, är 25år sedan jag skruvade med dessa, Uno/Ritmo/Tipo kanske Sc:,h
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 maj 2013, 16:29:58 »

Sitter och funderar på vad det var för en bil jag hade då, man öppnade tanklocket innifrån förarsätet, nere till vänster om stolen.  Sc:,h   Vart mycket spring fram o tillbaka innan det vart tid för att tanka. På höger eller vänster sida...gör ju inte så mycket, måste ju ändå röra på mig dubbelt upp för öppna locket tummenupp
Skrivet av: jehu
« skrivet: 02 maj 2013, 13:20:14 »

Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;

Tack för den insikten  tummenupp
 förklarar en del man funderat över
Skrivet av: tyke
« skrivet: 01 maj 2013, 20:37:23 »

Var mynnar avgasröret?

Motsatt sida dvs höger  :).Köper din förklaring!
 Har äldsta sonen på besök å på hans Audi med dubbla avgas rör sitter tanklocket på höger sida.

Hur som haver tack för uttömmande svar.

Vem vet jag kanske ställer samma fråga nästa år.. ::) apropå Deja vu kontra kort minne... tummenupp

Tyke  :D
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 maj 2013, 19:41:30 »

Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D

Var mynnar avgasröret?
Skrivet av: tyke
« skrivet: 01 maj 2013, 15:34:05 »

Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 maj 2013, 13:20:01 »

Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;
På PV o Amazon hade man ju påfyllningen rätt praktiskt på bakstammen av bilen så det var aldrig ngt problem att välja pump på macken.
När man gjorde 140 så tänkte man till förstås på hela bilen och av utrymmesskäl så valde man att gå över till att ha påfyllningen på sidan av bilen istället.
Det var även hårdare krockregleringar som gjorde att det blev enklare att undvika brand via en brusten påfyllning vid en påkörning bakifrån.
Alla andra märken drog samma slutsats också i slutet av 60-talet och började flytta locken till sidorna.
Detta var förstås nytt för ingenjörerna i Lundby och man hade stora säkerhetsmässiga utredningar på många saker. Man kom fram till att det säkraste av att placera påfyllnignen på hö sida eftersom merparten av bilarna skulle bli vänsterstyrda, och det därför skulle bli säkrast att stå och fylla med reservdunk utefter vägen, innanför bilen, och inte ute i körbanan.
En mkt logiskt inställning, som jag tror de flesta tillverkare också intog.
Man valde av ngn anledning sedan att sätta påfyllningen på vänster sida på de första Volvo 740. Detta kom sig enbart av den anledningen att man "råkade" dra ut avgasröret på den bilen till höger sida istället för som tidigare till vänster.
Då insåg man att pga brandrisken så vore det mindre bra att ha påfyllningen på samma sida, eftersom avgassystem är varma i en krocksituation...
Så sent i projektet var man tvungen att flytta soppapåfyllnignen till andra sidan istället, dvs vä sida...så nu var man istället tvungen att stå med reservdunken ute i vägbanan (om man nu inte bodde i England, Australien eller Indien....).
Nice, men det var omöjligt tidsmässsigt att istället dra om avvgasröret.
Detta hängde sedan med till 940 och 960 varianterna förstås.
Så till Volvo 850 så hade man lärt läxan, och drog från början avgasröret rätt, till vä bakre hörn på bilen, och därmed blev det på nytt möjligt att sätta soppaluckan på höger sida, i säkerhet för passerande trafik när man står med dunken.

Precis som de flesta bilar ser ut idag...

Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 maj 2013, 09:12:42 »

Hehe Var och tankade förra veckan och när jag skulle gå in och betala så kom det en tant i en bil från kommunen som skulle tanka.Det började med att hon ställde sig på fel sida och hon körde då runt(svängde 180 grader) och en klassiker så vart det ju fel det med och vi stod inne på macken och funderade på vad hon pysslade med.Nu kom hon på att om hon kör fram så kan hon backa så borde det bli rätt men hon körde för långt så när hon backade så såg hon inte att nu backade hon till en annan pump så det vart ju fel sida det med.Nu kom hon på att jag börjar om så hon körde ut från macken och körde in en gång till och nu vart det rätt trodde vi men det visade sig att nu hade hon lyckas ställa sig vid en pump som inte hade kort och hon skulle nog tanka med kort för nu började hon skrika där ute.Nu körde hon fram till en pump som hade kortläsare men självklart hade hon ställt sig på fel sida igen och precis när jag skulle gå ut och hjälpa henne så åkte hon utan att tanka.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 30 april 2013, 10:32:04 »

Får jag välja så har nog tankluckan på passagerarsidan. Några steg extra kanske, men du slipper vara lika försiktig då du öppnar dörren.

Instämmer!
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 30 april 2013, 10:04:37 »

Jag tycker att man för det mesta likförbannat har kortläsaren på motsatta sidan till pumphandtaget  >:(
Så det blir ett spring ändå...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!