Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt borrdjup m.m.?  (läst 2364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rally

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka/ Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rätt borrdjup m.m.?
« skrivet: 29 september 2007, 22:52:58 »
Hej!
Helt ny inom området...... :D
Har en villa  pÃ¥ 260 m2 och vi funderar skarpt pÃ¥ att byta uppvärmningssystem eftersom vi i dagsläget kör pÃ¥ elpatron med ca
33 000 kwh / Ã¥r (skulle kanske göra ev med mer om elpatronen, huvudsäkringen, plÃ¥nboken tillÃ¥tit detta. 
1. Jag har fått in en offert på en IVT Greenline HT plus c7 där de ville borra 141 meter. Nu inväntar jag priset på en offert från CTC. De sa att de aldrig borrar grundare än 160 m. Frågan är: Räcker IVT:s dimensionering a' 141m?
2. En anledning till att jag undrar är att enligt vad jag har förstått så drar CTC's värmepump en mycket mer el än andra värmepumpar och jag vill ju naturligtvis slippa så mycket elförbrukning som möjligt. Stämmer detta, eller har jag fått allting om bakfoten???
3. Tänker ta en offert från Thermia också innan beslutet måste tas. Enligt de rekommendationer jag läst om på nätet är Thermias värmepumpar de mest energisparande (och dyraste). Stämmer detta? Har jag missat något eller har ni några tips till mig som är helt grön inom området......det är ju inte bara en veckopeng man behöver satsa direkt.....

Tack på förhand!!
Mvh.
Erik  ::)

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2007, 00:28:22 »
Citera
2. En anledning till att jag undrar är att enligt vad jag har förstått så drar CTC's värmepump en mycket mer el än andra värmepumpar och jag vill ju naturligtvis slippa så mycket elförbrukning som möjligt. Stämmer detta, eller har jag fått allting om bakfoten???

Med el antar jag att du menar eltillskott och där gäller balans mellan eltillskott och varmvattenkomfort. Varmvattnet går att hantera utan något eltillskott alls. Kvarstår då tillskott vid kall väderlek vilket inte borde vara många dagar i Kungsbacka.
Till en CTC 7,5 och din förbrukning (28000 kWh + 5000 kWh hushållsel?) borde ett 160m borrhål räcka om det inte är långt till berg eller låg vattennivå.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2007, 07:48:18 »
 
1. Jag har fått in en offert på en IVT Greenline HT plus c7 där de ville borra 141 meter. Nu inväntar jag priset på en offert från CTC. De sa att de aldrig borrar grundare än 160 m. Frågan är: Räcker IVT:s dimensionering a' 141m?

Om man utgår ifrån din siffra som totalförbrukning och uppskattar värmebehovet till ca 27-28 MWh/år så kan en C7 och 141 m aktivt borrdjup möjligen funka. Men du skriver att du gärna skulle ha varmare om du kunde och så blir också ofta fallet då man byter till bergvärme. När uppvärmningskostnaden sjunker så höjer man gärna innetemp några grader. I så fall tror jag du bör överväga en storlek större VP och 20 meter borra till. Tänk på att det är aktivt borrdjup som gäller.

Citera
3. Tänker ta en offert från Thermia också innan beslutet måste tas. Enligt de rekommendationer jag läst om på nätet är Thermias värmepumpar de mest energisparande (och dyraste). Stämmer detta? Har jag missat något eller har ni några tips till mig som är helt grön inom området......det är ju inte bara en veckopeng man behöver satsa direkt.....

Thermia kan vara dyra men ta in offerter så vet du säkert, sen vet jag att de ha cirkpumpar som drar lite el fast skillnaden på totala förbrukningen jämfört med andra märken torde vara marginell. Finns någon Nibe-installatör i närheten så ta en offert därifrån också.

Min åsikt är att den största kvalitetsskillnaden är snarare i utförandet av installationen än i själva VP:n, det är viktigare med en bra installatör än märket på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rally

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka/ Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2007, 19:55:46 »
Tackar för snabba svar!
Nu känner jag mig mera säker.
Jag har dock en fråga till:

Carl N skriver bl a att en bra installatör är viktigare än själva märket på värmepumpen och det kan jag väl tänka mig också. Jag tänkte att en firma skall ta hand om alltihopa. Hur vet jag om IVT (i Kba) Thermia (Aderbys rör som är åf i Kba) m.fl är bra installatörer?? Kan man anta att "de stora vp-firmorna" endast kör med bra underleverantörer eller hur kan jag kolla detta??

Tack på förhand!!
Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2007, 15:36:55 »
Carl N skriver bl a att en bra installatör är viktigare än själva märket på värmepumpen och det kan jag väl tänka mig också. Jag tänkte att en firma skall ta hand om alltihopa. Hur vet jag om IVT (i Kba) Thermia (Aderbys rör som är åf i Kba) m.fl är bra installatörer?? Kan man anta att "de stora vp-firmorna" endast kör med bra underleverantörer eller hur kan jag kolla detta??

Tack på förhand!!
Erik


Bästa är om du har kompisar som skaffat bergvärmepumpar, och fråga dem. Annars kan du be installatörerna om referenser (och hoppas att de inte anger sin svåger som referens).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2007, 19:45:46 »
Med din storlek på huset och önskan om varmare inne bedömmer jag att du behöver minst en 9:a . Hur varmt brukar du egentligen ha inne och hur varmt skulle du vilja ha? Merkostnaden för en lämpligare maskin med djupare borrhål ligger på 5-10% på totalsumman.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rally

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka/ Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt borrdjup m.m.?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 22:45:40 »
Tackar för alla svar!
Jag inväntar nu offerter från olika företag. Både Nibe och Thermia säger att jag inte skall ha mindre än en 10:a. Återkommer (antagligen ???) med mer frågor när offerterna dyker upp.

//Erik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!