Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt 490 trycket stiger  (läst 3880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivt490+Luft/Luft

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ivt 490 trycket stiger
« skrivet: 04 mars 2018, 22:10:58 »
Hej . Ivt 490 enplanare. Fick tips om kallödning i shunten vilket det var, tack för det den dom delade det i forumet. Släppte på hela trycket och pumpade upp 1bar med kompressor, ställt rumsgivarpåverkan till noll. Pumpen har skött sej några timmar men nu skenar värderna. Trycket 2,5 bar. Framledning 52 (44) , ute 8c, tappvarmvatten 49c (ställde in extra vv 1 tim), varmvatten 61, värmevatten 57c, rum 24c ( rumsgivarpåverkan 0) , kompressor 81c. Är kanske bälgen i expansionskärlet? Kraftkort?. Shuntventilen? Hur lätt ska shunten vara, går att köra den manuelt. Tacksam för tips.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt 490 trycket stiger
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 06:08:13 »
Fyllde du blåsan i expansionskärlet till 1 bar? Det är lite för mycket, så det kanske funkar dåligt när vattnet värms upp och expanderar.
Annars är det inte helt ovanligt att påfyllningsventilen kärvar. Testa att öppna och stäng den några gånger och vrid åt den hårt. Kvarstår problemet kan du testa att stänga inkommande vatten ett tag och se om trycket håller sig stabilt då.
« Senast ändrad: 05 mars 2018, 06:09:57 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ivt 490 trycket stiger
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 07:01:04 »
Släppte du på trycket i hela systemet (lossade röret mellan radiatorkrets och expansionskärl) innan du pumpade upp trycket?
Om inte så är det mycket möjligt att gummibälgen är trasig och du får därför högt tryck när vattnet värms.
Gummibälgen brukar hålla i ca 7-10 år.
Blir det för varmt inne med rumsgivarpåverkan noll så har du troligen lite för hög kurvan, ställ ned den ett steg eller två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ivt490+Luft/Luft

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ivt 490 trycket stiger
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2018, 17:47:24 »
Ok 0,5 bar är alltså lagom? Måste jag lossa röret mellan radioatorkrets? Släppte trycket och fyllde till 1 bar. För att byta expansionkärl måste jag tömma systemet eller hänger den på trycket?.
Den låg och körde på 9kw inatt. Startade om i morse , 0,5 bars tryck har jag, framledning 31,5 (36,6) lite för stor diff antar jag.Den verkar ligga och pumpa på med 9kw nu idag också, -1 ute. Sänkt kurvan från 7 till 5 igår kväll och det verkar vara bättre. Den verkar inte tycka om när jag sattte rumsgivarpåverkan till 5 förut (den står på 0 sen ngt dygn tillbaka. (Pannan är från 2004,kanske dax för nytt expansionskärl)
Mycket frågor blev det.
Tack så hemskt mycket för hjälpen.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ivt 490 trycket stiger
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2018, 06:45:24 »
Om luftventilen är riktad nedåt på exp-kärlet så kan du kolla om det är helt genom att trycka in pliggen i ventilen, kommer det vatten där så måste det bytas, kommer det bara luft tills det slutar komma nåt alls så är det helt.
För att pumpa upp lufttrycket måste vattendelen av systemet vara trycklöst och du måste ha lossat ledningen mellan kärl och vattenkrets, annars vet du inte om det är lufttrycket eller vattentrycket som är 0.5 bar när du fyllt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ivt 490 trycket stiger
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2018, 21:42:45 »
är det kärlet  gÃ¥r trycket ner till + efter att säkventilen öppnat.  Kondensorslingan  säger ibland upp sig i tanken och dÃ¥ fÃ¥r mn ocksÃ¥ högt tryck, samtidgt som eltillsatsen matar pÃ¥ ordentligt, efterosm  gasen i maskinen sticker iväg.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!