Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: fromis
« skrivet: 27 januari 2012, 07:18:43 »

Lite klantigt av mig, jag borde ha förstått att jag skulle informera om vilken vp jag har.
Det är en . IVT Greenline HT plus C7.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 06:56:30 »

Jag har kran på vardera sida. Tappar ut väldigt lite vatten i mitt fall. Nog olika från ställe till ställe
Skrivet av: fromis
« skrivet: 27 januari 2012, 03:37:49 »

Jag tror att jag har samma problem som TS det skiljer ca 20g mellan ut & in.
Min fråga är vad behöver jag slå av & bryta för kunna kolla upp det här?
Kommer det att spruta vatten överallt el. kommer det bara att droppa lite?
Kan jag använda tryckluft att blåsa igenom?

Mvh fromis
Skrivet av: GJ
« skrivet: 21 oktober 2011, 21:43:59 »

Jag kör på läge II på original cirkulationspumpen och har nu diff på 8°, antar att med läge I så skulle man landa på 4-5 °.. Tack för all information som man får på detta forum !  Måste också tilläga/ändra från tidigare inlägg, att det var konsistens som grus!
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 21 oktober 2011, 21:12:37 »

Jag började med att blåsa (med munnen) genom slangarna för att känna hur tilltäppta dom var. Sedan spolade jag genom slangarna med vatten samtidigt som jag böjde och skakade dem. Då ramlade det ut en del "grus" fast långt ifrån allt.

Jag tog då ett litet rör (ca 1 cm i diameter) som jag fasade av änden på för att inte vara för vasst. Sedan rätade jag ut slangarna och körde röret fram och tillbaks i slangarna samt spolade med vatten tills det inte kom ut mer "grus".

Sedan provblåste jag igen för att känna att resultatet blev bra.

När jag ändå höll på så spolade jag igenom värmeväxlaren också med vatten. Det kom ut rätt mycket "mörkt vatten" till att börja med. Dock verkade det inte komma något "grus".

Jag undrar just hur detta "grus" bildas (jag tror inte det kommer från "huset") och varför det sätter sig fast i just slangarna. Jag skulle tro att det totalt satt över 0,5 dl och kanske bortåt 1 dl "grus" i de tre slangarna.

Per L 
Skrivet av: virre
« skrivet: 21 oktober 2011, 20:47:10 »

Bra jobbat!   Thumbsup

Hur gjorde du rent dom?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 21 oktober 2011, 16:44:13 »

Nu har jag plockat bort de tre flexslangarna på min IVT C7 från 2002 för rengöring.
Alla tre slangarna var mer eller mindre igensatta med något som kan beskrivas som smått svart ”grus”.
-   slangen från värmeväxlaren in i elkassetten: Rätt mycket ”grus” men inte så mycket att genomströmningen var väsentligt nedsatt
-   slangen ut från elkassetten till växelventilen: Mycket ”grus” som hindrat genomströmningen mycket
-   den böjda slangen från cirkulationspumpen till värmeväxlaren: Mycket ”grus” som hindrat genomströmningen nästan helt

Före rengöringen hade jag en temp.diff mellan VBin och VBut på 18-19 grader med högsta hastigheten (läge 4) på en 115W-pump (i original sitter det en 65W-pump) vid elementvattenproduktion.
Efter rengöringen blev temp.diffen med cirk.pumpens läge 4 bara 3,5 grader. Sänker jag cirk.pumpens hastighet från läge 4 till läge 1 får jag nu ca 6 graders temp.diff  mellan VBin och VBut.
Som extra bonus så går kompressorn också några grader kallare än förut.

Snacka om bra effekt av rengöringen av slangarna.
Och utan detta forum hade jag inte haft en aning om att problemet var så enkelt att lösa!

Per L
Skrivet av: hakan_p
« skrivet: 20 oktober 2011, 22:30:17 »

Det är dels slangen som har en skarp böj och den raka slangen till elpatronen som 90% är problemet.. Har man provat byta cirk. Pump så e det slangarna som är problemet. Bytas, eller går i bland att rengöras.  Va jag vet så är det samma typ av flex slang som är aktuell att ersätta de gamla med..

Skrivet av: GJ
« skrivet: 20 oktober 2011, 22:04:23 »

hakan_p:
Vilket härligt forum att hämta kunskap från!
På min IVT C7 från 2002 har jag bytt den inre cirkulationspumpen till en mycket starkare (115W mot 65W) och har fortfarande "för stor" temperaturdiff VBut-VBin.

Vid en koll av dessa flexslangar finner jag följande.
Slangen som går i en tvär böj och den raka slangen före elpatronen kan jag inte trycka ihop med fingrarna och den raka slangen efter elpatronen knastrar när jag trycker ihop den!

Skall man byta alla tre slangarna eller bara den som går i en tvär böj?
Byter man till nya likadana slangar eller finns det någon bättre lösning?

Per L
Har ikväll tagit lös den flexslang som gick från den inre Cirkpumpen och till elpatronen. Den var full i svart smörja, så jag böjde den fram och tillbaka och sköljde ur den. Nu har jag en diff på 8-9 ° mellan GT8 och GT9. Så mitt problem berodde helt på skit i flexslangen.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 16 oktober 2011, 16:52:33 »

hakan_p:
Vilket härligt forum att hämta kunskap från!
På min IVT C7 från 2002 har jag bytt den inre cirkulationspumpen till en mycket starkare (115W mot 65W) och har fortfarande "för stor" temperaturdiff VBut-VBin.

Vid en koll av dessa flexslangar finner jag följande.
Slangen som går i en tvär böj och den raka slangen före elpatronen kan jag inte trycka ihop med fingrarna och den raka slangen efter elpatronen knastrar när jag trycker ihop den!

Skall man byta alla tre slangarna eller bara den som går i en tvär böj?
Byter man till nya likadana slangar eller finns det någon bättre lösning?

Per L
Skrivet av: GJ
« skrivet: 16 oktober 2011, 13:50:08 »

Vp pumparna från 2000-2002 har problemet med att flex slangarna som sitter inne i vp sätter igen sig med skräp från systemet. Dvs. Flödet blir väldigt lite.

Känner du på dem och de är stumma o knakar när du böjer dem så är det igensatta. Byte av båda slangar och eventuellt cirk. Pump. Jobbar med ivt pumpar dagligen och kan säga att det är ett ganska vanligt problem.

Så det e dags o ringa dit ivt service.
Har provat att tvångsköra innre Cpump och den verkar ju fungera.. det låter när man tvångskör den. Har även provat att "böja" lite på flexslangarna inuti VP och de är stela och knastrar när man vrider/böjer dem.
Skrivet av: hakan_p
« skrivet: 14 oktober 2011, 19:25:36 »

Vp pumparna från 2000-2002 har problemet med att flex slangarna som sitter inne i vp sätter igen sig med skräp från systemet. Dvs. Flödet blir väldigt lite.

Känner du på dem och de är stumma o knakar när du böjer dem så är det igensatta. Byte av båda slangar och eventuellt cirk. Pump. Jobbar med ivt pumpar dagligen och kan säga att det är ett ganska vanligt problem.

Så det e dags o ringa dit ivt service.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 oktober 2011, 14:16:09 »

Trycket ligger på ca 0,6 bar och jag har nu under värmeproduktion ställt tillbaka yttre Cpump till det ursprungliga läget. Jag har GT8 48,3° och GT9 25,4° känner jag då på bypassröret så är detta inget varmare än returen från värmesystemet. Jag ställde ned yttre Cpump till lägsta hastighet men ingen skillnad.Jag har känt på elementen och de är marginellt varmare upptill än nedtill.

Ok, så med inre pumpen på full fart, och yttre på lägsta så har du fortfarande större flöde i den yttre kretsen. Du har nåt problem i den inre kretsen, om problemet hade varit i den yttre kretsen skulle bypassröret blivit varmt.

Du behöver nog ta hem någon och kolla upp anläggningen.

Min okvalificerade gissning är att inre pumpen är kass.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2011, 11:22:13 »

Oavsett ditt problem behöver du nog ha i mer vatten så trycket kommer upp i ca 0.9-1.0 när systemet är kallt. Har du minus grader ute och lite varma element och som Purjo skrev ev lite felvisning på manometern så kanske upp mot 1.1 bar.

Bör du inte samtidigt öka trycket i bälgen till samma tryck?

Kärlen har som oftast ett förtryck på 0,5 bar, vilket räcker till de flesta villor.

I GJ:s fall så räcker det med ett statiskt tryck på 0,5 bar för att övervinna höjden d.v.s. samma tryck på bägge sidor om membranet.
Använd med fördel kvävgas för tryckökning i bälgen.

Flexcon rekommenderar höjden + 0,3 bar.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:52:03 »

Oavsett ditt problem behöver du nog ha i mer vatten så trycket kommer upp i ca 0.9-1.0 när systemet är kallt. Har du minus grader ute och lite varma element och som Purjo skrev ev lite felvisning på manometern så kanske upp mot 1.1 bar.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:38:55 »

Då känns det som att det inte finns någon möjlighet att det samlats luft i värmepumpens närhet. Möjligtvis i beredaren, men det påverkar inte värmedriften.

Har du kollat så att ingen har dragit igen alla termostater i bott?
Stäng ner alla cirkpumpar, och lufta där det går att lufta.
Har inga termostater på mina element dom är borttagna. Har nu luftat alla element, men jag kan inte påstå att det var luft i dom. Får se vi nästa Värme körning.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:22:59 »

Ovanför VP stående, och den vid slingorna till golvärmen liggande.

Då känns det som att det inte finns någon möjlighet att det samlats luft i värmepumpens närhet. Möjligtvis i beredaren, men det påverkar inte värmedriften.

Har du kollat så att ingen har dragit igen alla termostater i bott?
Stäng ner alla cirkpumpar, och lufta där det går att lufta.

Skrivet av: GJ
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:13:36 »

Jag gissar att det finns luft i systemet.

Har du den externa cirkpumpen liggande eller stående?
Ovanför VP stående, och den vid slingorna till golvärmen liggande.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:08:35 »

Jag gissar att det finns luft i systemet.

Har du den externa cirkpumpen liggande eller stående?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2011, 10:07:39 »

Ok. Då ligger du ganska nära gränsen. Man brukar rekommendera 0,1 bar per meter + 0,5 bar i marginal.
Om mätaren visar ett par tiondels bar fel så kan du ju teoretiskt sett ha luft på de högsta punkterna vilket stoppar upp flödet...
Skrivet av: GJ
« skrivet: 14 oktober 2011, 09:59:00 »

Lite lågt tryck tycker jag... Hur högt är det mellan manometern och värmesystemets högsta punkt?
Trycket ligger på 0,7 och det är ca 4,6 m från kärlets botten upp till övervåningen och övre kant på element.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2011, 09:54:35 »

Lite lågt tryck tycker jag... Hur högt är det mellan manometern och värmesystemets högsta punkt?
Skrivet av: GJ
« skrivet: 14 oktober 2011, 09:41:36 »

Trycket ligger på ca 0,6 bar och jag har nu under värmeproduktion ställt tillbaka yttre Cpump till det ursprungliga läget. Jag har GT8 48,3° och GT9 25,4° känner jag då på bypassröret så är detta inget varmare än returen från värmesystemet. Jag ställde ned yttre Cpump till lägsta hastighet men ingen skillnad.Jag har känt på elementen och de är marginellt varmare upptill än nedtill.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 oktober 2011, 09:02:46 »

Jag är ingen rörmokare, så  jag överlämnar till dessa att komma med rekommendationer.  ::)

Har du kollat trycket i systemet och luftat?

Inre pumpen kan ju vara kass.

Låt de yttre pumparna stå som de alltid har gjort, problemet ligger inte där.

Med inre pumpen på fullt, känn på bypassröret om det är varmt eller kallt när pumpen går.

Om röret blir varmt strömmar vattnet bakvägen, och det indikerar att inre pumpen ger bra flöde.

Om det är kallt, sänk yttre pumpen till lägsta hastighet och testa igen. Om det fortfarande är kallt så styrker det teorin att det är ett flödesproblem i inre kretsen.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 14 oktober 2011, 08:14:56 »

Det är snarare inre pumpen som har problem.

Kom ihåg att effekt = temp x flöde, så att tempen har stigit indikerar att det är dåligt flöde, VP levererar ju samma effekt som tidigare, men med sämre flöde blir det högre temp. Att vattnet vid yttre pumpen bara är ljummet indikerar att det är bra flöde där, och att det blandas in mycket svalt returvatten, och därmed att den pumpen fungerar som den skall. Hade det var problem med yttre pumpen skulle framledningen där varit varm och returen kall.
Har nu provat att ställa up Innre C-pump till högsta läge även yttre C-pump högsta läge och C-pump för golvärme till högsta läge.När VP hade stopptemp till radiator+golvvärme så var det följande värden: GT8 48,7° GT9 28,5° Kompressor: 68,5° och KB in 2,0° KB ut -0,2° Utetemperaturen är -5,1°. En diff på 20,2° mellan GT8 & GT9. Jag har öppnat den innre & yttre Cpump och manuellt snurrat den. Vad mer kan jag kolla ?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 oktober 2011, 22:33:24 »

Har kollat inuti VP vid "växlaren" som skiftar beroende om VP producerar varmvatten eller värme. Där är det betydligt varmare, så där kan det nog vara 48° som det var nu när jag kollade GT8. Känner jag på utsidan vid cirkpump vid bypass så är det ljummet medans cirkpump känns lika varm som röret inuti VP. Kan det va något knas med den yttre cirkpumpen ? För denna skillnad mellan GT8 och GT9 har jag aldrig tidigare haft.

Det är snarare inre pumpen som har problem.

Kom ihåg att effekt = temp x flöde, så att tempen har stigit indikerar att det är dåligt flöde, VP levererar ju samma effekt som tidigare, men med sämre flöde blir det högre temp. Att vattnet vid yttre pumpen bara är ljummet indikerar att det är bra flöde där, och att det blandas in mycket svalt returvatten, och därmed att den pumpen fungerar som den skall. Hade det var problem med yttre pumpen skulle framledningen där varit varm och returen kall.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 13 oktober 2011, 18:57:04 »

Var exakt känner du av temperaturen, före eller efter bypassen?

Om det är dåligt flöde i inre kretsen skulle väl resultatet bli detta om man känner efter bypassen?

Växelventilen kanske spökar? Min svåger, som är rörmokare och jobbat mycket med IVT, säger att IVT:s växelventiler är rena skräpet.
Jag har bytt växelventilen förra vintern då den krånglade, till en enligt rörmokaren nyare och bättre modell. Medans jag nu kände på rören inuti VP så började VV prodduktionen och jag kände även på detta rör och den verkar växla som den ska för det blev genast mycket varmare  på VV röret och Radiatorsidan blev svalare. Men visst ska man kunna tvångsköra växelventilen ? Kan man plocka löst den?
Skrivet av: GJ
« skrivet: 13 oktober 2011, 18:53:38 »

Du känner inte efter ev bypass som IVT brukar ha? Då är ju vattnet utblandat med returen.
Har kollat inuti VP vid "växlaren" som skiftar beroende om VP producerar varmvatten eller värme. Där är det betydligt varmare, så där kan det nog vara 48° som det var nu när jag kollade GT8. Känner jag på utsidan vid cirkpump vid bypass så är det ljummet medans cirkpump känns lika varm som röret inuti VP. Kan det va något knas med den yttre cirkpumpen ? För denna skillnad mellan GT8 och GT9 har jag aldrig tidigare haft.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 oktober 2011, 18:43:04 »

Termostaterna har jag tagit bort för flera år sedan, silen rengjorde jag i sommras (kanske behövs igen)..? Men tidigare har jag bara gjort rent den 1gång per år. Jag har hastighet 2 på yttre cirkpump och hastighet 2 på den inre. Det konstiga är ju att det har funkat finfint i flera år..!

Var exakt känner du av temperaturen, före eller efter bypassen?

Om det är dåligt flöde i inre kretsen skulle väl resultatet bli detta om man känner efter bypassen?

Växelventilen kanske spökar? Min svåger, som är rörmokare och jobbat mycket med IVT, säger att IVT:s växelventiler är rena skräpet.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 13 oktober 2011, 18:28:23 »

Läs av temp på VB-fram GT8, och temp på VB-retur GT9 vid värmedrift, eller återkom med alla temperaturer på alla givare under drift mot radiatorerna.

Efter det kan du rengöra silen, öppna termostaterna och justera cirkpumpen.


.
Termostaterna har jag tagit bort för flera år sedan, silen rengjorde jag i sommras (kanske behövs igen)..? Men tidigare har jag bara gjort rent den 1gång per år. Jag har hastighet 2 på yttre cirkpump och hastighet 2 på den inre. Det konstiga är ju att det har funkat finfint i flera år..!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 oktober 2011, 17:06:27 »

Hej, Nej. Har inte fått nått larm om för stor diff.. Och som jag tidigare skrev så säger VB ut, att jag har en temp på 47° ut i värmesystemet, men om jag känner på elementröret från Ivt pumpen så är ju detta fisljumet och radiatorstopp temp är 24,6°.

Läs av temp på VB-fram GT8, och temp på VB-retur GT9 vid värmedrift, eller återkom med alla temperaturer på alla givare under drift mot radiatorerna.

Efter det kan du rengöra silen, öppna termostaterna och justera cirkpumpen.


.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 oktober 2011, 16:46:56 »

Du känner inte efter ev bypass som IVT brukar ha? Då är ju vattnet utblandat med returen.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 13 oktober 2011, 16:32:12 »

Har du en diff mellan GT8 och GT9 på mer än 13°, så bör du få ett larm.

Hej, Nej. Har inte fått nått larm om för stor diff.. Och som jag tidigare skrev så säger VB ut, att jag har en temp på 47° ut i värmesystemet, men om jag känner på elementröret från Ivt pumpen så är ju detta fisljumet och radiatorstopp temp är 24,6°.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 oktober 2011, 16:10:04 »

Tack för svaren ! Har nu kollat detta (kompressorn = 15,1 grader) och VB ut visar 21,5 och VB in visar 21,0. Så det verkar ju inte vara temp givaren som felar... Har ni några mer tips på vad detta kan bero på.. ?  :)

Har du en diff mellan GT8 och GT9 på mer än 13°, så bör du få ett larm.

Skrivet av: GJ
« skrivet: 13 oktober 2011, 16:05:03 »

Kolla när VB-cirkpumpen går, men inte kompressorn. Efter en stund skall VB-fram och -retur visa samma.
Tack för svaren ! Har nu kollat detta (kompressorn = 15,1 grader) och VB ut visar 21,5 och VB in visar 21,0. Så det verkar ju inte vara temp givaren som felar... Har ni några mer tips på vad detta kan bero på.. ?  :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 oktober 2011, 22:12:31 »

Kolla när VB-cirkpumpen går, men inte kompressorn. Efter en stund skall VB-fram och -retur visa samma.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 21:51:00 »

47 grader känns varmare än ljummet skulle jag säga. Så om din känsel är som min är det kanske ett givarfel.
Skrivet av: GJ
« skrivet: 12 oktober 2011, 21:18:57 »

Har IVT greenline E7 (Rego 600)installerad sedan sommaren 2002. Har alltid haft en diff på ca 10 grader mellan VB in/ut.Men ser nu att när VP producerar värme ut till golvärme och radiatorer så har den en diff på 22 grader....Den ger 47 grader ut och 25 grader i retur.. Stopp temp för produktion av radiatorvärme är 24,6 och utetemp är nu 5,5 +grader. Känner jag på utgående rör från pumpen så är detta max ljumet. Är det givarfel... eller vad kan detta bero på ? Vad kan man göra för att felsöka/Åtgärda ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!