Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När stänger Estian av kompressorn?  (läst 2734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
När stänger Estian av kompressorn?
« skrivet: 08 januari 2013, 10:09:35 »
Pratade med en VP leverantör härrom veckan med anledning av att vi ska ha en ny anläggning till nästa hus snart.

Han menade på att man ställer Estian så vid -15 så går den på ren el. För en som kört med en Daikin så kändes det väldigt "tidigt". Det är ju först en bit under -20 som jag tänker att en modern l/v vp ska stängas av och elpatronerna ska få ta över.

Ni med Estia:or, hur har ni gjort? Det är 11.4kw varianten som är intressant i mitt fall.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När stänger Estian av kompressorn?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013, 18:31:00 »
Det som jag frågar mig mest är varför inte fortsätta med Daikin, de bara går o går, tråkigaste tråden på forumet för det skrivs ju aldrig ngt i den :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När stänger Estian av kompressorn?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013, 19:05:09 »
Ecozon ( ecozon.se) stänger av sej vid - 13 gr.

Nibe 2025/6 vid - 20 gr......men frågan är ju om den gör nå´n större nytta när det är så kallt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: När stänger Estian av kompressorn?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2013, 08:05:49 »
Det som jag frågar mig mest är varför inte fortsätta med Daikin, de bara går o går, tråkigaste tråden på forumet för det skrivs ju aldrig ngt i den :)

Yes - och sÃ¥ blev det. Beställt en 11.3kw Altherma av nya modellen nu.  8)
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!