Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Estia, Officiell trÃ¥d.  (läst 38054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kurvis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2012, 12:44:03 »
Här kommer en liten rapport efter ett års drift:

Total elförbrukning 2010: 34252 kWh
Total elförbrukning 2011: 16887 kWh
Total reducering: 17365 kWh

Inomhustemperatur: 22 grader

Med andra ord är jag väldigt nöjd med mitt första år med Toshiba Estian :-)
Nyinstallerad Toshiba Estia 11 kW
1,5 plans villa byggd 1966.
100+45 m2 bostadsyta

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #31 skrivet: 01 mars 2012, 09:54:36 »
Hur bra är Toshiba Estia, rent kvalitetsmässigt? Det verkar vara samma konstruktion som Daikin Altherma.

Av Energimyndighetens test att döma verkar den leverera ganska skapliga värden, till och med vassare än Thermia Atria.
Se http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?productGroupId=122&productTestId=739

Man kan göra jämförelser här: http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2

Vad som ser lite oroande ut är att varmvattenberedaren bara värmer till 46 grader. Det bör väl vara över 50 grader?

Sedan kan man ju även undra över servicenivån. Det kryllar inte av återförsäljare.

Prisnivån är bra. Just nu kan man tydligen få den för drygt 70 000 inkl. installation (exkl. demontering av gammal panna). Det är såvitt jag vet avgjort billigare än Daikin, IVT, Nibe och många andra. Thermia Atria eller Thermia Diplomat bergvärme, vilket är mina primära alternativ i dagsläget, hamnar runt 100 000 kr och en bit däröver. (Vems löjeväckande lyxbil ska man egentligen vara med och bekosta som kund?)
« Senast ändrad: 01 mars 2012, 09:59:24 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Kurvis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #32 skrivet: 12 april 2012, 14:06:26 »
Jag har kört mitt system sedan mitten av December 2010 och jag är nöjd med systemet som helhet.
Det jag skulle vilja ha tillfört till Estian är möjligheten att fjärrstyra systemet samt att kunna ta ut värden från enheten för loggning.
I samband med installationen av värmepumpen så passade jag på att sätta in ett logger2020-system så att man kan ha koll på vad systemet presterar.

Servicenivån har varit bra för mig iallafall. Snabbt och bra.
« Senast ändrad: 12 april 2012, 14:09:24 av Kurvis »
Nyinstallerad Toshiba Estia 11 kW
1,5 plans villa byggd 1966.
100+45 m2 bostadsyta

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #33 skrivet: 10 oktober 2013, 13:55:14 »
Har en Toshiba Estia med som alternativ bland de offerter jag har tagit in. Det har dock varit väldigt tyst här i Toshiba delen så jag undrar vad ni som har denna pump installerad tycker nu efter några år?

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #34 skrivet: 04 december 2013, 12:49:14 »
Har en Toshiba Estia med som alternativ bland de offerter jag har tagit in. Det har dock varit väldigt tyst här i Toshiba delen så jag undrar vad ni som har denna pump installerad tycker nu efter några år?

Undrar detta med. Den låter ju bra på pappret ivf. :)

Utloggad nuubi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #35 skrivet: 09 december 2013, 16:04:33 »
Tjena, jag har en i mitt gamla hus och har en i mitt nya hus. Jag har ett lågtemperatursystem - det vill säga det kräver inte mer än 55gr i framledning och då har jag kommit ner ca 6000kW första 3 månaderna i mitt nya hus. Är det något specifikt som du undrar så hojta till ;) //tjena

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!