Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair7,9  (läst 1670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair7,9
« skrivet: 21 mars 2017, 17:19:56 »
Har en 7,9 + Eco -el  som satt i huset som vi köpte i skÃ¥ne , El-pannan var inget att ha ,hamnade pÃ¥ skroten men utedelen är i perfekt skick , lite klen men gör inget  , kopplade in GV fungerar bra  , allt finns i den avfrost + lite till, nu är frÃ¥gan den stoppar vid +45 och startar +39
tekniken sitter i utedelen  , gÃ¥r det att höja upp till 50-55C  finns ingen beskrivning i manualen , ska byta VP i sommar .
Har kollat den stoppar men tar god tid på sig att starta igen ,går det att ändra tiden
« Senast ändrad: 21 mars 2017, 19:38:23 av 25fOCUS »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair7,9
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2017, 22:15:06 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoair7,9
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2017, 23:56:13 »
Även den generationen av EcoAir hade väl en enkel inbyggd styrning? Kolla på CTCs web så borde du hitta manualen till VPn.
Att den tar tid på sig att starta om är helt i sin ordning. Den har 10 min startfördröjning inbyggt i styrningen, och ska ha det så att oljan i kompressorn hinner rinna tillbaka och allt lugnar ner sig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair7,9
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2017, 08:12:01 »
Aha, kollade lite i manualen, om det är V1 så går det att ställa returtemp på en ratt, 40-50 °C, och brytdifferansen är alltid 3 °C.
Det innebär max 47/53 i så fall.

http://www.ctc.se/wp-content/plugins/ctc_older_documents/files/CTC_EcoAir_-V1_före_2002.pdf
Sid 16
« Senast ändrad: 22 mars 2017, 08:14:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair7,9
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2017, 13:54:15 »
OK   det är en Ecobasic enligt bild 7 och kortet är blankt inga pottar att skruva , sÃ¥ det är väl bara att gilla läget , retur 45 allt jag fÃ¥r , men den kanske inte gÃ¥r högre .
Lästa om dockning till panna där VV spetsas och VP värmer bara nedre delen pÃ¥ pannan , ska logga  VP -ut och se vad jag fÃ¥r

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair7,9
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2017, 10:44:19 »
Men vad får du för värde om du håller inne D-knappen på kanal 1?
Den ska gå att ställa upp till 48 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair7,9
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2017, 14:59:15 »
Men vad får du för värde om du håller inne D-knappen på kanal 1?
Den ska gå att ställa upp till 48 °C.
Tack för det ,den stod pÃ¥ 43C hade jag sett förut ,hittade inget i manualen om att höja  , tryckte plus pang 48C  , vad jag förstÃ¥r sÃ¥ är det returtempen sÃ¥ jag undrar vid fram kan bli ,
men diff-tempen är fortfarande 5C och den bör nog vara sÃ¥ , för att inte fÃ¥ hicka  , fÃ¥r se hur det funkar

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ecoair7,9
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2017, 01:41:16 »
Hej, din ecobasic stannar pÃ¥ returen, och det tar en stund innan den   svalnar.
Byt ut utegivaren mot en rumstermostat, sÃ¥ bryter den vid rätt temp. Inget som är konfirmerat mot ctc men det fungerar. Du fÃ¥r ut runt 50 grader frÃ¥n din värmepump när den stoppar pÃ¥ 45 pÃ¥ returen, dock är det hög temperatur, sÃ¥  investera i en rumstermostat sÃ¥ löser du det.
FÃ¥r du inte rätt pÃ¥ det kan du höra av dig, jag jobbar pÃ¥ ett företag i skÃ¥ne  Värmeteamet i SkÃ¥ne AB
0721678335, vi kan hjälpa dig.  Sätt in en ny ctc ecozenith 250 om du har golvvärme och ny pump till det när du skall byta. De är bäst pÃ¥ marknadne idag.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair7,9
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2017, 21:08:00 »
Det är OK , att ha en GT-rum funkar inte bra pÃ¥ GV dÃ¥ det är trögt ,  men den som sitter där nu är ju en äldre  luring men är i toppskick
(  innerdelen gick pÃ¥ skroten helkass ) , fick info frÃ¥n Carl N om förändring mycket bra . just nu är den kopplad mot en tank on/off för att ha sÃ¥ hög temp som möjligt mot 2 GV system med shuntar annars klarar den inte att höja VB till en högre nivÃ¥ än vad som behövs till
GV tempen , i pannan som var fanns det shunt , den försvann i samband med skrot . SÃ¥ för att fÃ¥ ett system med VP  fanns ingen annan väg att gÃ¥ för dagen , Har en Vp som stÃ¥r som räcker till VV och golv men mÃ¥ste bygga om styrningen sÃ¥ den passar mig och huset , fÃ¥r se vad det blir , borrhÃ¥l enligt uppskattning ca 100 000kkr eller gräva ned , nÃ¥got blir det .
En annan sak som det finns info om pÃ¥ forumet : Har en UPS 25-60 mot VP 3:an växel sitter 5 st. 22Cu  90 grader till tank , vad kan flödet vara ca , ( flödet blir lite för litet med 2:ans växel för att
hÃ¥lla upp tempen till  GV ) det är 11 sling ca 1,5-2L/min , nu kopplat sÃ¥ att VP gÃ¥r mot GV direkt
och påstick till tanken , det som GV inte äter upp går till tank ,värmer den och stannar på hög retur
Lägger in en loggning , intressant att höra något från er .
PS i grafen startar nere till höger vid 0 och slutar +47 kom inte riktigt med
« Senast ändrad: 26 mars 2017, 21:12:16 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!