Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm  (läst 4404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2019, 18:13:40 »
Kör hellre på 370/470 om ni ska ha en frånluftare, de är driftsäkrare än borrmaskinspumparna. Eller 2 luft luftare och en elberedare, enkelt att byta den dagen det går sönder.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2019, 21:26:02 »
Tanken är att vi skall bo i stugan :)

Nibe 730 skulle jag gå på.
Värme/ventilation/varmvatten i samma grej och stödelda i kamin.
Välj inte Nibe 370 som har en tveksam livslängd på kompressorn (troligen på grund av att man har valt propan som köldmedia i denna).
Om du vill ha en klenare FLVP så är troligen IVT 302 ett bättre val.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bultensfoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2019, 22:45:11 »
Har du tagit offerter ?  Vad det egentligen pÃ¥ riktigt skulle bli att kosta , med Bergvärme eller  FLVP . . .

Jag har tagit in offerter på båda, specar inte alla grejor men bergvärme 132 000kr. Nibe F370 50000kr, Nibe F750 89500kr.

Om jag nu sköter min stödeldning och vi monterar en F370. Så kommer det ta ett tag innan vi har tjänat in bergvärmeanläggningen eller F750 pumpen då enligt mina kalkyler kommer bli ungefär samma elförbrukning. Kanske något högre men inte så pass mycket att man tjänat in grejorna på några år.

Eller har jag fel?
« Senast ändrad: 13 mars 2019, 22:52:35 av Bultensfoto »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2019, 06:57:43 »
Jag har tagit in offerter på båda, specar inte alla grejor men bergvärme 132 000kr. Nibe F370 50000kr, Nibe F750 89500kr.

Om jag nu sköter min stödeldning och vi monterar en F370. Så kommer det ta ett tag innan vi har tjänat in bergvärmeanläggningen eller F750 pumpen då enligt mina kalkyler kommer bli ungefär samma elförbrukning. Kanske något högre men inte så pass mycket att man tjänat in grejorna på några år.

Eller har jag fel?


Ja, men med F370/F470 kommer du få elda arslet av dig för att undvika dyr elpatrondrift.

Att elda är kul ibland, när det är som kallast. Men att göra det dag ut, och dag in, är en pina enligt många!

Sota, städa, vedhantering, skalbaggar, myror, tömma aska,  bära ved,  skaffa ved, stapla ved, rökig inomhusmiljö om man misslyckas med tändningen och samtidigt har undertryck i huset...

Får man fråga vilken ålder det är på er? : )

Utloggad Bultensfoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2019, 07:06:07 »

Ja, men med F370/F470 kommer du få elda arslet av dig för att undvika dyr elpatrondrift.

Att elda är kul ibland, när det är som kallast. Men att göra det dag ut, och dag in, är en pina enligt många!

Sota, städa, vedhantering, skalbaggar, myror, tömma aska,  bära ved,  skaffa ved, stapla ved, rökig inomhusmiljö om man misslyckas med tändningen och samtidigt har undertryck i huset...

Får man fråga vilken ålder det är på er? : )

Bra bit under 30 båda två. Har hittat vårat drömställe långt ut i skogen där man slipper grannar åh annat skit :)

De är det som är det fina med Tulikivin att då man eldat upp han riktigt varm så behövs det en brasa per dag under -15. Så man behöver inte elda ihjäl sig :)

Ja vi får se hur det blir, Har börjat snegla på en F730.

Men vad är egentligen skillnaden på F730 och F750?

/Rickard
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 08:41:19 av Bultensfoto »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2019, 09:12:47 »
F730 är mer basic i sin konstruktion med en växelventil och en cirkulationspump som växlar mellan att göra varmvatten och skicka ut värme i huset. Enkel men effektiv. F750 är mer komplex och har dubbla cirkulationspumpar samt ett litet volymkärl för värmevattnet under varmvattentanken. F750 kan kopplas till ett tilluftsaggregat för att få förvärmd tilluft i huset istället för friskluftsventiler i ytterväggarna eller fönstren. Tror NIBE precis håller på att ta fram ett förbättrat tilluftsaggregat då det varit vissa problem med det tidigare i riktigt kallt klimat(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bultensfoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP till nybygge 95kvm+50kvm
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2019, 09:25:57 »
F730 är mer basic i sin konstruktion med en växelventil och en cirkulationspump som växlar mellan att göra varmvatten och skicka ut värme i huset. Enkel men effektiv. F750 är mer komplex och har dubbla cirkulationspumpar samt ett litet volymkärl för värmevattnet under varmvattentanken. F750 kan kopplas till ett tilluftsaggregat för att få förvärmd tilluft i huset istället för friskluftsventiler i ytterväggarna eller fönstren. Tror NIBE precis håller på att ta fram ett förbättrat tilluftsaggregat då det varit vissa problem med det tidigare i riktigt kallt klimat(?)

Tusen tack för en super beskrivning!! Till och med jag förstår de du skrev! Hatten av!

Isf är ju F730 det alternativ man kan överväga mot F370.

Far min har en 310p, och i februari där det var i princip -20 hela månaden så var månadskostnaden strax över 3000kr för all el. Så tekniskt sett om jag skulle elda tulikivin som planen är så kommer det sänka kostnaden massor. Desutom så kommer vi ha golvvärme och han har vanliga vattenburna radiatorer. Plus att hans hus är byggt 1992. Vi kommer ju ha ett hus som är betydlig mer välisolerat.

/Rickard
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 09:33:31 av Bultensfoto »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!