Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken luftvärmepump i norrbotten?  (läst 5551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« skrivet: 05 april 2023, 20:19:24 »
Ja, som rubriken lyder.. vilken luftvärmepump rekommendar ni?

Det jag är i behov av är en luftvärmepump som ska komplettera min vedeldade kökspanna under den del av året som en luftvärmepump har bra cop..

Ska fortsätta att elda den del av året och de dagar då cop är lägre med en luftvärmepump.. så finns det en luftvärmepump som har godtagbar cop under höst och vårmånaderna samt under varmare dagar under vintern?

Huset som pump ska installeras i är en gammal timring, 1,5 plan, total yta om 127 m2.

Kommer att komplettera med elradiator på övervåningen om det är så att det blir för dålig spridning av värmen dit, nedervåningen tror jag det ska fungera bra med värmespridningen, förhoppningsvis även på övervåningen..

Det är alltså inte en lösning för att erhålla värme året om jag är ute efter, utan mer utav ett komplement för att förkorta eldningsäsongen och köra pumpen då den har ett bra cop, samt även kunna köra kyla på sommaren..

Så vad ska jag köpa, och framförallg varför?

Och finns det någon pump som levererar bra även med vintertemperaturer så delge mig gärna vilken pump och modell..

Tacksam för.svar

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2023, 20:36:28 »
Just det, vill ju även ha "kaminfunktion" på pumpen, så att värmen från kökspannan förs runt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2023, 22:14:35 »
Men kökspannan sitter väl i köket? Då måste man väl ha värmepumpen där också om man vill köra kaminfunktionen och det brukar inte vara så lyckad placering?

Bra modeller för Norrbotten är t.ex. Daikin Caldo 2 XRH40 eller Mitsubishi Sumo RW35 som båda har bra prestanda även vid -25 °C. Innerdelarna är dock stora och man behöver kontrollera att det finns tillräckligt med utrymme där man tänkt ha innerdelen. När du också är vill ha kyla på sommaren kan man annars fundera på att skaffa två mindre värmepumpar, en till vardera våning, för att även övervåningen ska kunna bli nerkyld. Vissa lyckas sätta värmepumpen mitt i trappan och får både värme och kyla i hela huset men då tror jag man måste ha en del tur också. Ta hem ett par installatörer som får titta på ditt hus och ge förslag på modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2023, 22:42:14 »
Håller helt med Josth, de två pumparna ger som jag ser det mest effekt för pengarna och klarar dina behov skapligt bra.
För full täckning ned till -25 grader behöver du nog 6-8 kW effekt, och de där två värmepumparna ger 4 kW vid -25 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2023, 07:32:36 »
Men kökspannan sitter väl i köket? Då måste man väl ha värmepumpen där också om man vill köra kaminfunktionen och det brukar inte vara så lyckad placering?

Bra modeller för Norrbotten är t.ex. Daikin Caldo 2 XRH40 eller Mitsubishi Sumo RW35 som båda har bra prestanda även vid -25 °C. Innerdelarna är dock stora och man behöver kontrollera att det finns tillräckligt med utrymme där man tänkt ha innerdelen. När du också är vill ha kyla på sommaren kan man annars fundera på att skaffa två mindre värmepumpar, en till vardera våning, för att även övervåningen ska kunna bli nerkyld. Vissa lyckas sätta värmepumpen mitt i trappan och får både värme och kyla i hela huset men då tror jag man måste ha en del tur också. Ta hem ett par installatörer som får titta på ditt hus och ge förslag på modeller.

Jo, kökspannan sitter i köket.

Är det pga matos osv köket är en sämre alternativ?

Tänkte mest att kökspanna och värmepump skulle komplettera varandra då behovet är som störst?

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2023, 08:56:13 »
Kökspannan har en tillkopplad acktank som även har en integrerad varmvattenberedare som det sitter elpatroner i.

Tanken är att elda för varmvatten och värme som primär källa under vintern, med luftvärmepump som får agera sekundär värme de dagar då utetemperatur så medger ett bra cop.

Vårvinter, sommar, höst och senhöst får luftvärmepump stå för den huvudsakliga uppvärmningen, samt att man eldar de dagar då temperaturen medför lägre cop för luftvärmepumpen, samt att man får elda någon brasa då och då för att ha varmvatten tillgängligt men shunten ut på de vattenburna radiatorerna nedstrypt för att behålla varmvatten längsta möjliga.

Kkökspannan är installerad för några år sedan då den gamla som byttes ut pga läckage, så tanken är att även framledes elda mtp hur energimarknadsläget ser ut, samt att jag har god tillgång till bra ved på egen fastighet, avskrivna grejer för vedprocessandet osv.

Är egentligen bara ute efter en pump som fungerar bra, och levererar godtagbar effekt och cop under större delen av året, topparna och den kallaste perioden så kommer kökspannan som sagt att tjänstgöra, och då önskvärt att den installerade pumpen har en sk kaminfunktion.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2023, 08:57:12 »
Håller helt med Josth, de två pumparna ger som jag ser det mest effekt för pengarna och klarar dina behov skapligt bra.
För full täckning ned till -25 grader behöver du nog 6-8 kW effekt, och de där två värmepumparna ger 4 kW vid -25 grader.

Har du några siffror över hur cop ser ut för dessa vid -25?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2023, 09:08:29 »
Olika värmepumpar hanterar det där på olika sätt.
Så här har jag fattat det:
Daikin styr funktionen på detta sätt:
Om du aktiverar braskaminläge så håller den inställt temperatur genom att styra kompressorns uteffekt.
Börjar du elda så det blir varmare inne så drar den ned effekten, när det är så varmt inne att kompressorn stannar i värmepumpen så dras fläkthastigheten ned på lägsta möjliga fläkt - bara så den känner temperaturen.
Börjar det bli FÖR vart vid innedelen så ökar fläktens hastighet så den hjälper till att sprida den varma luften i rummet.
Desto varmare det blir vid innedelen, desto mer varvar fläkten upp för att forcera luftspridningen maximalt.
På Daikin kan man så vitt jag vet inte styra fläkthastigheten manuellt.

Resultat: Om innedelen sitter långt ifrån värmekällan så kommer det att ta tid innan fläkten varvar upp, och den hjälper då inte till att sprida värmen lika bra som om den satt nära värmekällan.

På Mitsubishi fungerar det på liknande sätt, men man kan välja manuellt med vilken hastighet fläkten ska gå, vilket gör att den alltid sprider luften så mycket som möjligt, eller i vart fall så mycket som du är beredd att stå ut med i form av buller från fläkten.

Sitter innedelen i samma rum som värmekällan fungerar nog Daikins lösning helt OK, men sitter innedelen i ett annat rum är nog Mitsubishi att föredra.

Skillnaden i funktion, om jag uppfattat detta korrekt (beskriv rätt dåligt i manualerna) så är Daikins hantering av funktionen "utvecklingsavdelningsstyrd" på ett sätt som säger till mig som kund "Vi vet bättre än du vilken funktion du vill ha" och tvingar oss alltså att acceptera deras "högintellektuella ingenjörskonsts-utvecklingsavdelnings-slutsatser" att styra över dina egna önskemål.
Som jag ser det helt i onödan, ingen utvecklare vet bättre än du med vilken hastighet du vill att fläkten ska gå när du eldar med ved.
Nu är jag inte 100% säker på att jag fattat Daikins funktion helt korrekt, så ta det med en lite nypa salt.
Jag hatar verkligen när tillverkarna tror sig veta bättre än jag som kund hur fläkten skall styras.

Mitsubishis approach är mycket mer kundvänlig, och kommer att fungera som du vill oavsett var du placerar innedelen.

Innedelen på en luftvärmepump ska i de flesta fallen placeras så att värmen på bästa möjliga sätt sprids till alla rum och våningar i huset, en central placering i huset är ofta därför optimal, om inte luftflödet begränsas av att utrymmet är litet och det finns dörröppningar som hindrar spridningen av luften.

Köket ligger ofta i ena ändan av huset, och man kan då få problem med spridningen till andra ändan av huset - jag tror det var det Josth menade med att det inte brukar vara en lyckad placering, men det kan han få svara på själv.
« Senast ändrad: 06 april 2023, 09:11:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2023, 10:00:58 »
Jo, kökspannan sitter i köket.

Är det pga matos osv köket är en sämre alternativ?

Tänkte mest att kökspanna och värmepump skulle komplettera varandra då behovet är som störst?

Precis man brukar säga att matos gör det mindre lämpligt att placera innerdelen i köket. Köket brukar ofta inte heller vara särskilt stort eller placerat mitt i huset. Bättre i husets största rum eller i en hall med trappan där det finns mycket luft för innerdelen att arbeta med utan att först tvingas passera en eller flera dörrposter. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2023, 10:18:38 »
Precis man brukar säga att matos gör det mindre lämpligt att placera innerdelen i köket. Köket brukar ofta inte heller vara särskilt stort eller placerat mitt i huset. Bättre i husets största rum eller i en hall med trappan där det finns mycket luft för innerdelen att arbeta med utan att först tvingas passera en eller flera dörrposter.

Aha, ok, ja det var ju typiskt.

Köket i detta fallet är beläget med väggar som vetter åt både syd, öst och nord, med en enplans utbyggnad mot öst, utbyggnaden sluter an mot befintlig byggnad med en bred (130 cm) öppning utan dörr, i utbyggnad finns toalett/tvättstuga samt ett sovrum som ligger längst bort.

Mot väst är det 2 dörröppningar utan dörrar som ansluter mot ytterligare ett sovrum, vardagsrum samt entre och trappa till övervåningen.

Helst hade jag ju haft pumpens innerdel placerad i sovrummet nere mot öst, men att ha en pump inne i ett sovrum känns som en chansning, för de låter väl alltid mer eller mindre?

Köket är i princip 50 % av nedervåningens yta, frånsett utbyggnaden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2023, 10:45:41 »
På lägsta fläktläge låter en bra luftvärmepump nästan ingenting (typ 19 dB) så den går att ha i ett sovrum men värmen kommer ju till ganska stor del att stanna i sovrummet så det är nog ingen bra placering om man vill utnyttja aggregatet fulla effekt. Det kan tyvärr också knäppa en del i plasten på innerdelen i samband med avfrostningarna av utedelen på vintern. Låter som ett lite speciellt hus och man skulle gärna haft en ritning för att exakt förstå hur det ser ut. Tycker som sagt att du absolut ska ta hem ett par erfarna installatörer som kan se huset med möbleringen och ge förslag på modeller och placering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #11 skrivet: 06 april 2023, 11:14:26 »
Hmm, hur bifogar man ett foto?

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #12 skrivet: 06 april 2023, 11:32:51 »
Hmm, provat bifoga bild över planlösning.. få se om jag lyckades..
« Senast ändrad: 06 april 2023, 11:34:58 av Jisse »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #13 skrivet: 06 april 2023, 11:59:06 »
Det var en tydlig och bra ritning. Stort kök! Jag skulle ändå fundera på att sätta en värmepump ovanför det högra fönstret på husgaveln i vardagsrummet så luften riktas mot öppningen till köket och vidare mot öppningen till den utbyggda delen. Då skulle luften också riktas mot vad som ser ut som en eldstad i det lilla hörnet vid öppningen till köket(?) Men det beror också på hur möbleringen är gjord. Till övervåningen skulle det kunna sitta ett mindre aggregat i den övre lilla trapphallen mellan sovrummen. Då får man kyla där men även värme så länge innerdörrarna tillåts vara öppna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luftvärmepump i norrbotten?
« Svar #14 skrivet: 06 april 2023, 12:13:16 »
Det var en tydlig och bra ritning. Stort kök! Jag skulle ändå fundera på att sätta en värmepump ovanför det högra fönstret på husgaveln i vardagsrummet så luften riktas mot öppningen till köket och vidare mot öppningen till den utbyggda delen. Då skulle luften också riktas mot vad som ser ut som en eldstad i det lilla hörnet vid öppningen till köket(?) Men det beror också på hur möbleringen är gjord. Till övervåningen skulle det kunna sitta ett mindre aggregat i den övre lilla trapphallen mellan sovrummen. Då får man kyla där men även värme så länge innerdörrarna tillåts vara öppna.

Tack för input, det är ingen eldstad belägen där i dagsläget, kökspannan, och tillika den enda eldstaden i huset är belägen i mitten av köket i bredd med där spisen står.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!