Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVP död efter strömavbrott  (läst 2986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
LVP död efter strömavbrott
« skrivet: 11 mars 2022, 09:16:40 »
Har Toshiba lvp (luft/luft) från c:a 2005 som inte fungerar alls. Innedelen är släckt och den reagerar inte på fjärrkontroll.
Historik:
Tillfälle 1 (som kanske är relevant, kanske inte): Jag rengjorde pump i december (sprayrengöring) och lät torka och under denna rengöring slog jag från ström genom att slå från jordfelsbrytaren. Lvp startade inte när jag sedan aktiverade jfb igen, innedelen lyste inte och fungerade inte med fjärrkontroll och jfb slog inte från. I vecka senare när jag kollade hade jfb slagit från strömmen, och när jag då förde tillbaka jfb-knappen igen fungerade lvp som den skulle.

Tillfälle 2: E-on slog av strömmen för underhållsarbete, efter det fungerar lvp inte, på samma sätt som tillfälle 1. Jfb har inte slagit från (har nu gått 2 månader), lampor lyser inte, fjärr fungerar inte.

Vad kan vara problemet och hur kan man åtgärda?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2022, 10:22:39 »
Jag skulle börja med att säkerställa att det finns 230 V matning till både inne och utedel.
Kolla även kablarna i anslutning till plintarna så de inte är lösa eller av.
Har du för låg spänning så kan det bero på hur matningen anslutits - säkerställ att värmepumpen matas från en egen säkring - den skall inte dela säkring med något annat, och SPECIELLT inte vara kopplad till en säkring som matar någon trefas maskin eller belastning, som t.ex. 3-fas elradiatorer.
Utifrån din beskrivning har du aldrig gjort maskinen spänningslös genom att bryta säkringen.
Har du porslinssäkringar kan det vara dålig kontakt mellan säkring och bottenplatta, och då kan det räcka att dra säkringen hårdare så fungerar allt igen.

I extrema fall kan det ha blivit en svetsloppa mellan säkring och huv eller bottenplatts som gör det svårt att få fram spänningen ens om du drar hårdare, då kan man prova byta huv och säkring för att se om det löser problemet.

Är det inget problem med matningen/säkringar så är det troligen kortfel i maskinen.
« Senast ändrad: 11 mars 2022, 10:25:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2022, 10:46:58 »
Många kloka ord här, men jag har som novis några frågor (ursäkta om frågor är felställda eller jag benämner saker fel):

Jag skulle börja med att säkerställa att det finns 230 V matning till både inne och utedel.
--> Ursäkta min okunskap, men hur gör jag detta konkret? Multimeter? Beröringsfri spänningsmätare? Mäter jag precis innan kablar går in i respektive del?

Kolla även kablarna i anslutning till plintarna så de inte är lösa eller av.
--> Har jag kollat, det verkar de inte vara (går inte att se i alla fall)

Har du för låg spänning så kan det bero på hur matningen anslutits - säkerställ att värmepumpen matas från en egen säkring - den skall inte dela säkring med något annat, och SPECIELLT inte vara kopplad till en säkring som matar någon trefas maskin eller belastning, som t.ex. 3-fas elradiatorer.
--> Detta hade jag tänkt göra, men vet inte hur jag gör det konkret. Jordfelsbrytarkabeln går in i säkringsskåpet, och jag kan inte se vilken säkring den är kopplad till. Ska jag slå av huvudström, ta av höljet till spänningsskåpet och se var kablarna är kopplade? Och om de delas med annan apparatur?

Utifrån din beskrivning har du aldrig gjort maskinen spänningslös genom att bryta säkringen.
Har du porslinssäkringar kan det vara dålig kontakt mellan säkring och bottenplatta, och då kan det räcka att dra säkringen hårdare så fungerar allt igen.
--> Detta är oklart, eftersom jag "chansade" på att de hade kopplat kablarna till den enda enligt schemat lediga säkringsgruppen. Dessa säkringar har jag skruvat ur, kollat att de inte gått sönder och sedan skruvat i (hårt) igen. Men är ju inte säkert att det är denna grupp som det är kopplat till.

I extrema fall kan det ha blivit en svetsloppa mellan säkring och huv eller bottenplatts som gör det svårt att få fram spänningen ens om du drar hårdare, då kan man prova byta huv och säkring för att se om det löser problemet.
--> Det ska jag kolla när jag vet vilken grupp det är kopplat till

Är det inget problem med matningen/säkringar så är det troligen kortfel i maskinen.
--> Kontaktar men någon leverantör då?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2022, 11:16:02 »
Multimeter

Du måste rycka i kablarna för att veta att det är kontakt, att titta räcker inte.

Jo, det är nog enda chansen om inte fördelnignslistan (eller vad det nu heter) är uppdaterad.

Hur har du kollat om säkringarna var hela, det är inte ovanligt att indikatorn sitter kvar även på en trasig säkring, de bör ohmmätas för att man skall vara säker. Eller att man mäter spänningen (brukar finnas ett litet hål för mätpinnen i porslinshuven).

Om du har spänning till både inne och utedel så får du kolla om det finns garanti kvar, om det inte gör med det, kontakta ditt (hem)försäkringsbolag och hör i vilken omfattning de kan ersätta eventuell skada, och om de rekommenderar någon speciell reparatör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2022, 11:48:43 »
Om du har spänning till både inne och utedel så får du kolla om det finns garanti kvar, om det inte gör med det, kontakta ditt (hem)försäkringsbolag och hör i vilken omfattning de kan ersätta eventuell skada, och om de rekommenderar någon speciell reparatör.
Som om det finns någon som helst chans att det finns garanti på en maskin från 2005 eller att hemförsäkringen skulle ge någon som helst ersättning för en skada på en så pass gammal maskin?

Jag skulle ifrågasätta om den där jordfelsbrytaren inte kan vara felkällan, eftersom maskinen fungerade ett tag igen efter att brytaren hade löst ut och återställts efter tillfälle 1.

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2022, 13:14:20 »
Finns det något bra sätt att testa jordfelsbrytarens funktion? Multimeter där med kanske?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2022, 13:28:31 »
Jordfelbrytarens funktion och dess förmåga att leda vidare nätspänningen är två helt olika saker. För dess förmåga att bryta strömmen vid jordfel så skall den ha en test-knapp.
Det jag funderar på är dock om det kan vara så att jordfelsbrytaren kanske inte matar vidare nätspänningen trots att den inte indikerar att den har slagit ifrån genom sin tänkta skyddsfunktion vid jordfel.

Om du är osäker på om jordfelsbrytaren är inkopplad så att den påverkar något annat än värmepumpen, så är ju ett tips att helt enkelt slå ifrån brytaren och se om något mer än värmepumpen inte längre har ström och därför är dött.

Om det är så att du har en 1-fas jordfelsbrytare och elcentralen är av gammal typ (porslinssäkringar) så är det troligtvis så att jordfelsbrytaren sitter kopplad mellan en enskild säkring och den specifika förbrukaren (värmepumpen).
Om jordfelsbrytaren är kopplad på annat sätt så bör den bryta hela centralen som den är kopplad till (3-fas).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2022, 18:59:46 »
Är utedelen ansluten med stickpropp? Uttag kan bli utslitna i väder och vind, speciellt de som inte kopplas in och ut regelbundet.
Om så är fallet, testa anslut en byggfläkt där, kupévärmare, hårfön eller vattenkokare. Lyssna efter oljud, dofter, blixtrar i eluttaget i mörkret etc.
En bra början. Jag inte tycker en värmepump bör anslutas så, men det händer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2022, 10:54:00 »
Nu har jag testat innedelen med multimeter. Fick utslag på 230V mellan 1 och 2 respektive mellan 1 och 3 (hade väntat mig utslag mellan 2 och 3 men det är en annan fråga). Spänningen försvann när jag slog ifrån jordfelsbrytaren. Då bör det väl inte vara fel på frammatningen av ström (ska testa utedelen också senare).

Ingen av delarna är kopplade med stickpropp, och jag tror jfb bara är kopplad till lvp.



Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2022, 10:55:58 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2022, 11:23:48 »
Antar den svarta ledaren går till 1 även om det inte går att se i bilden. Den bruna borde vara den som används för signaleringen mellan inne- och utedel. Finns det 230V så ska innerdelen reagera och lysa upp även om det är fel på utedelen. Förmodligen svårt att hitta några reservdelar till en så gammal pump och det är nog dags att köpa en ny.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2022, 11:29:46 »
Nu har jag testat utedel också

https://imgur.com/a/F8swsDM

Fick 230 V mellan 1 och 2 samt mellan 1 och 3

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2022, 11:33:10 »
Antar den svarta ledaren går till 1 även om det inte går att se i bilden. Den bruna borde vara den som används för signaleringen mellan inne- och utedel. Finns det 230V så ska innerdelen reagera och lysa upp även om det är fel på utedelen. Förmodligen svårt att hitta några reservdelar till en så gammal pump och det är nog dags att köpa en ny.

Där var ingen synlig ledare som gick till 1, svart ledare syntes inte alls

Balta XYZ

  • Gäst
Balta XYZ
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2022, 11:36:57 »
Alltså, jag menar 1, 2 och 3 enligt de röda siffror jag ritat in på utedelen (inte de siffror som anges på panelen)

Nu har jag testat utedel också

https://imgur.com/a/F8swsDM

Fick 230 V mellan 1 och 2 samt mellan 1 och 3

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LVP död efter strömavbrott
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2022, 12:07:54 »
Där var ingen synlig ledare som gick till 1, svart ledare syntes inte alls

Om den svarta ledaren inte är på plats i innerdelen måste den sättas tillbaka på sin plats!?? Den svarta leder aktiv fas från utedelen till innerdelen. Du mätte ju upp att det fanns 230 V mellan 1 och 2 i innerdelen?!?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!