Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin frÃ¥n Selmac.se?  (läst 17539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« skrivet: 25 mars 2010, 10:04:03 »
Någon som köpt en kamin från Selmac.se?

Eller någon som vet om de är något att ha?


Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #1 skrivet: 10 april 2010, 19:29:02 »
Någon som köpt en kamin från Selmac.se?

Eller någon som vet om de är något att ha?

#1 Jag är nästan Novis, så ta mig med en nypa salt
#2 Jag hatar stekare som säljer medelmåttiga grejer, dyrt.

Ta denna som exempel:

http://selmac.se/index.php/kaminer/55
"Titan" =>  6,5 kW luft / 7,5 kW vatten
Pris: 19.900 kr (frakt tillkommer)

Den jag håller på att installera har 15kw till vattnet och 6kw till luften, för 12 681:- ink frakt från England... http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html

Vad jag sett hittills kommer jag inte att bli missnöjd som det verkar. Mitt tips är att skippa de Svenska handlarna!


150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2010, 21:49:52 »
Ok, den jag har kollat på, på selmac.se är denna:

http://www.selmac.se/index.php/kaminer/38
"Spisinsats 3CW28"
Pris: 16.900 kr (Inkl. frakt i hela Sverige)
Effekt: 6 kW luft / 28 kW vatten

Tycker det verkar ganska bra.

Har kollat på lite andra i den prisklassen men hittar bara model "äldre" :) och en sådan vill ja inte ha, det passar inte in i vårat hus.

Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2010, 10:47:17 »
Ok, den jag har kollat på, på selmac.se är denna:

http://www.selmac.se/index.php/kaminer/38
"Spisinsats 3CW28"
Pris: 16.900 kr (Inkl. frakt i hela Sverige)
Effekt: 6 kW luft / 28 kW vatten

Tycker det verkar ganska bra.

Har kollat på lite andra i den prisklassen men hittar bara model "äldre" :) och en sådan vill ja inte ha, det passar inte in i vårat hus.

Ja den sÃ¥g fin ut, grym effekt  Thumbsup
150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2010, 15:58:44 »
Ok, den jag har kollat på, på selmac.se är denna:
http://www.selmac.se/index.php/kaminer/38
"Spisinsats 3CW28"
Pris: 16.900 kr (Inkl. frakt i hela Sverige)
Effekt: 6 kW luft / 28 kW vatten
Ja den sÃ¥g fin ut, grym effekt  Thumbsup

Hmmm - - - hur överför man 28 kW med denna lilla insats?  Sc:,h
Inget fel med hög effekt, men också intressant hur den fungerar vid 'dellast'
Jag är generellt skeptisk mot vattenmantling då det kan bli problem med förbränningen
svårt få upp tempen tillräckligt

En fördel med min Contura är hög verkningsgrad även när man småeldar
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2010, 18:45:58 »
Ok, den jag har kollat på, på selmac.se är denna:
http://www.selmac.se/index.php/kaminer/38
"Spisinsats 3CW28"
Pris: 16.900 kr (Inkl. frakt i hela Sverige)
Effekt: 6 kW luft / 28 kW vatten
Ja den sÃ¥g fin ut, grym effekt  Thumbsup

Hmmm - - - hur överför man 28 kW med denna lilla insats?  Sc:,h
Inget fel med hög effekt, men också intressant hur den fungerar vid 'dellast'
Jag är generellt skeptisk mot vattenmantling då det kan bli problem med förbränningen
svårt få upp tempen tillräckligt

En fördel med min Contura är hög verkningsgrad även när man småeldar

Varför ska man köra dellast? En kamin/panna måste du koppla mot ack vilket gör att du alltid bör köra fullt. Var i ligger meningen med att fjuttelda i 8 timmar när man kan tokelda i 2?
Jag har samma kamin som Glock18 och jag är så j-la nöjd. Jag har dock inte min fristående utan använde den som insats i en befintlig öppen spis. Mer clean look och teglet i öppna spisen bevarar värmen länge samtidigt som det isolerar vid eldning. Jag laddar en tank på ca 220 liter och nu är jag i färd med att docka in en värmepump i systemet. Efter att den installationen är klar ska kaminen bidra med spets vid behov istället för elpatron. Samt att jag via timer kan köra enbart kamindrift (om jag tycker COP blir för dåligt tex). Att ladda 220 l från ca 40 till 80-85 tar ca 45-50 minuter beroende på effektuttag.

För att hålla temperaturen i kaminen uppe vid eldning måste man ha en laddshut eller laddomat. Laddkretsen ska inte ligga under 70 grader. Viss kondensutfällning vid start men sedan förbränner den riktigt bra.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2010, 14:56:38 »
Varför ska man köra dellast? En kamin/panna måste du koppla mot ack vilket gör att du alltid bör köra fullt. Var i ligger meningen med att fjuttelda i 8 timmar när man kan tokelda i 2?...
För att hålla temperaturen i kaminen uppe vid eldning måste man ha en laddshut eller laddomat. Laddkretsen ska inte ligga under 70 grader. Viss kondensutfällning vid start men sedan förbränner den riktigt bra.
/Raptor

Då funkar det ju. Vi stöder värmepumpen med vanlig kamin så det är lite andra förutsättningar. Enda riktiga förbättringen jag kan se med vattenmantel är att man kan få värme vid elavbrott. Vill inte alltid tokelda då det skulle bli för varmt i rummet.
De som har vp är ofta emot vedeldning då det inte är lönsamt (typ Rickard) men det är grymt skönt att känna strålvärmen en huttrig novemberdag. Speciellt då man har lågtempsystem som vi.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin från Selmac.se?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2010, 15:45:36 »
Den största skillnaden är att det kräver mer teknik och mer kunnande om man vill göra det själv. Man behöver expansion, säkerhetsventil och gärna en övervakning på laddkretsen så att systemet inte kan koka.
Min tanke när jag köpte kaminen var att den själv skulle kunna stå för 100% av effektbehovet vilket den klarar mycket bra. Steg två var att acktanken skall kunna laddas för eliminera köpt spets via elpatron när utetemperaturen är så låg att en luft/vatten inte täcker hela behovet.
Är det momentana effektbehovet 12 kW och värmepumpen ger 8kW så bidrar kaminen med resterande 4kw för att inte rad-returen skall sjunka och elstegen skall gå in. Eldar jag inte så sjunker returtempen i radsystemet och värmepumpen kickar i elstegen.

Allt fungerar i teorin och facit kommer i höst när systemet är klart och fullt utbyggt.  Thumbsup
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!