Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enervent: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?  (läst 7286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har ett FTX med varmvattenbatteri. Värmevattnet till batteriet fungerar enligt bifogad bild. Det är alltså en separat krets fylld med glykol eftersom den finns på kallvind.

S2 är en termostat för att få en jämnare temperatur i kretsen eftersom huset värms med en luft/vatten värmepump med on/off-reglering.

S3 är en idag en motorstyrd trevägsshunt som styrs av FTX-aggregatet. Styrningen av shunten är enkel, värmen i tilluften regleras endast med en tempgivare i den uppvärmda till-luften efter varmvattenbatteriet.

Ett problem som jag har är att till-luftstemperaturen varierar, detta beror troligen på två orsaker.
1. Värmepumpen är av on/off-typ vilket betyder att värmevattnet till batteriet sällan har en stabil temperatur.
2. Trevägs-shunten fixar inte ett stabilt flöde genom batteriet. Den sitter ju på batteriets kalla sida (pga konstruktionen kunde den inte monteras på den varma sidan.) Jag antar att när shunten öppnar respektive stänger ändras inte temperaturen linjärt.

Nu när det är riktigt kallt ute öppnar shunten mer än normalt vilket gör att temperaturen på tilluften rusar och det blir övertemp. FTX-agget minskar då till-luftsfläkten tills normal till-luftstemp uppnåtts, dvs shunten stänger och då sjunker temperaturen och fläkten ökar varvtalet. Detta fenomen börjar om när FTX-agget öppnar shunten och övertemp uppnås.

Min fråga är om punkt 2 går att göra annorlunda för att få ett stabilare flöde genom batteriet och därmed jämnare temperatur på till-luften och en bättre funktion? Till batteriet följde det med en vanlig enkel kulventil men den har jag bytt till en trevägsshunt för att få cirkulation i kretsen oavsett uppvärmningsbehovet i till-luften.

I själva shunten sitter det en bricka (strypning) formad som ett liggande V. Vart skall den sitta i min lösning? Skall den sitta på röret från varmvattenbatteriet? Hur skall den vara vriden? Som jämförelse har envägsventilen två plastbrickor (strypningar), en på vardera sida om kulan i ventilen

Eller skall jag byta till envägsventilen och istället fixa en bypass över batteriet för att ha cirkulation då ventilen är stängd?

Råd och tips mottas med glädje för att få en bättre funktion och jämnare temp på tilluften.
« Senast ändrad: 21 februari 2010, 20:49:40 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2010, 16:19:12 »
Du nämner inte vilket aggregat så det är svårt att säga vilka möjligheter styren ger.
Har man en reglercentral som är programmerad för tilloppsreglering så går det oftast inte att får till det bra som returreglering om man inte har möjlighet att ändra P-faktor/P-band och I-tid.
Har du möjlighet att ändra dessa så skall du ställa ner P ganska lågt och ha en längre I-tid än vad du normalt har för tilloppsreglering.
Jag reglerar på returtemp i min radiatorkrets och jag har ett P-band på 2 och en I-tid på 1000 sekunder.

Med "liggande V"? Menar du strypkäglan som roterar för att öppna och stänga de olika portarna? I ditt system skall den alltid vara öppen neråt och reglera på bypass- och batteri portarna. Titta så ställdonet har rätt rotationsriktning och att ändläge i ställdonet är ändläget på ventilen.
För att få en stabilare reglering och mer auktoritär ventil bör man gå ner minst en dimension på ventilen så att man har ett ganska högt grundtryckfall över ventilen. Annars kan man få ett svajigt system. Förmodligen har du inga dimensioner att tala om, 15 kanske så där kanske det blir svårt att gå ner.
Hur strypt är bypassen? Den bör ju ha samma tryckfall som batteriet om det ska fungera bra.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2010, 16:49:28 »
Aggregatet är ett Enervent LTR3 ECO EDW och för detta ändamål finns mig veterligen inga inställningsparametrar för varmvattenbatteriet.

Jag kör på konstant till-lufttemperatur, dvs aggregatet skall hålla +22 grader på till-luften. Normalt svajar den +-1,5 grad, men nu när det är kallt kan den ibland dra iväg uppåt och skapa övertemp (> 25 grader) på till-luften.

Men just nu slog det mig kanske att om aggregatet får för sig att avfrosta trumman så är det ju ett sätt att minska till-luften och låta frånluften tina trumman? Om till-luftsfläkten drar ned på farten lär ju till-luftempen efter varmvattenbatteriet öka.

Dock står det inget om avfrostning i instruktionerna, så jag är tveksam om den har avfrostningsfunktion?

Gällande "V:et" så är det en fast strypbricka som sitter på en av benen i ventilen. Om jag kommer ihåg rätt sitter den just nu i "bypassporten" och den skall kanske flyttas till "batteriporten"?

När du skriver grundtryckfall över ventilen, menar du att jag skall strypa flödet genom batteriet mha strypventilen (på bilden)? Då är ju inte grundtryckfallet över ventilen (shunten). Det är 15-rör ja!

Bypassen är strypt, men bara på känn. Inget vetenskapligt genomfört i alla fall.

Slutligen, när det gäller tryckfall, hur skall jag kunna mäta det?


« Senast ändrad: 20 februari 2010, 21:08:20 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2010, 17:37:35 »
Hej,
Nej, det finns inga avfrostningsfunktioner i aggregat med roterande växlare.

Vad är det för ventil? Är det en vridande trevägsventil? Strypbrickan fungerar den som en "plugg" och släpper alltså inte igenom flöde i bypassen?
I så fall är det ok. Flödet ska ju gå genom batteriet.
Det jag menade med grundtryckfallet var att batteriet i sig har ett tryckfall i forma av en rörlängd, ett antal böjar och en strypventil (oftast). Bypassen har inget tryckfall alls över sej om det inte sitter en strypventil på den. Den strypventilen ska motsvara ett batteri enligt ovan för att ventilen inte ska få tuppjuck när den reglerar. Vatten liksom luft har en förmåga att alltid ta den lättaste vägen. Men allt det går bort om man inte använder trevägaren som trevägare utan som tvåvägare. Är det det du gör? Inget fel i det, det är nästan mer regel än undantag på små aggregat.

Tryckfallet över ventilen mäter man med instrument under förutsättning att det finns uttag på ventilen. Man behöver då en CBI eller liknande. Du borde kunna prova dej fram i det här fallet.
Kan du ändra gångtider på ställdonet? Den kanske kan bli lite snabbare/långsammare för att hänga med regleringen bättre?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2010, 21:32:22 »
Hmm, nu blir jag inte riktig klok på detta. Antingen inbillar jag mig eller så minskar aggregatet på till-luften av någon anledning.

Vet inte varför, kolla bifogade bilder. Inget onormalt vad jag kan se, eller hur?

Inställningarna i aggregatet är enligt http://franzens.nu/2009/04/14/utprovning-av-installningar-for-enverent-ltr-3-eco-edw/

Vad betyder "VÅV n till" och "VÅV n från". Jag har alltid antagit att det är fukt %?

Likaså antar jag att "Lämmitys" är koldioxidhalt?

Anledningen till ovanstående frågor är att instruktionsboken inte är speciellt klargörande

Ventilen är en vridande trevägs kulventil och det sitter en strypbricka på bypass-porten om jag kommer ihåg rätt. Brickan har ett V-format jack som jag inte kommer ihåg hur det exakt är monterat. Får nog kolla upp detta tror jag. Brickan skall väl sitta på batteri-porten för bästa funktion antar jag. Måste nog bli lite varmare ute först.

« Senast ändrad: 21 februari 2010, 07:18:10 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2010, 22:43:30 »
"VÅV" är värmeåtervinning. Det ser ut som den visar temperaturverkningsgraden för växlaren.
Lämmitys vete fan?? Men det är med största sannolikhet INTE CO2. Brukar inte sitta givare i aggregaten för att mäta det så om du inte monterat en själv så är det något annat.
Det borde stå i manualen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2010, 23:32:14 »
Kan man flytta tilluftsgivaren, den skall helst vara så långt borta från batteriet ca 2m

MvH Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 07:22:27 »
Kan man flytta tilluftsgivaren, den skall helst vara så långt borta från batteriet ca 2m
Den sitter idag ca 0,5-1m från batteriet. Den går nog att flytta, man får stoppa in mer kabel i röret och flytta givaren till stammen som går lodrätt ned i kåken fram till första utsticket, där man kan få tag på den så den sitter fritt hängande mitt i röret.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2010, 07:37:24 »
"VÅV" är värmeåtervinning. Det ser ut som den visar temperaturverkningsgraden för växlaren.
Vad betyder värdet för dessa siffror? Är det bra värden?

Hittade dessutom detta exempel på nätet

n=(ti-tu)/(tf-tu)

ti = tilluft temperatur (efter växlaren/till rummen)
tu = uteluft temperatur
tf = frånluft temperatur (från rummen)

ex:
-12,6 °C i uteluft
21,5 °C i tilluft
23,1 °C i frånluft

(21,5+12,6)/(23,1+12,6)=0,96 = 96%



Lämmitys vete fan?? Men det är med största sannolikhet INTE CO2. Brukar inte sitta givare i aggregaten för att mäta det så om du inte monterat en själv så är det något annat.
Det borde stå i manualen.
Aggregatet har vad jag förstått utrustning för koldioxidmätning, så det kan nog vara så att Lämmitys är koldioxidhalt? Instruktionsboken säger ingenting...
« Senast ändrad: 21 februari 2010, 07:45:24 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2010, 11:55:37 »
Lämmitys är finska och betyder helt enkelt värme eller uppvärmning

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2010, 12:03:23 »
Aha! Där ser man!

Vad står Lämmitys 200 för då kan man undra. 200 vaddå?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2010, 13:02:50 »
Är det inte hur mycket effekt den använder eller får använda i elbatteriet?
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2010, 20:45:39 »
Nej, det finns inga avfrostningsfunktioner i aggregat med roterande växlare.
/Raptor

Bläddrade just i instruktionsboken och det finns faktiskt inställningar för avfrostning!

Dessa är konfade enligt följande hos mig:

VÅV kylsprr = OFF (Denna var förut aktiverad, ändrade just den. I I-boken heter den "VÅV frostsk." och anger om avfrostning skall vara aktiverat eller inte. "VÅV kylsprr " står det dock hos mig och den finns inte beskriven vad den betyder.)
VÅV avf. temp = -5C (Under detta värde avfrostar aggregatet)
VÅV avf: 0Pa (Storlek på tryckdifferens)
VÅV fördr = 12 min (Avfrostningstid)

Sedan står det i I-boken att de två sistnämnda parametrarna ovan inte används i Family småhusaggregatsmodeller, vilket LTR3 just är.

Om jag nu har satt "VÅV kylsprr" till OFF och om det betyder att aggregatet inte avfrostar, då försvinner kanske detta med att till-luften stoppar ibland vid kall väderlek?
« Senast ändrad: 21 februari 2010, 20:47:15 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Stabilare värmereglering till varmvattenbatteri?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2010, 20:48:46 »
Är det inte hur mycket effekt den använder eller får använda i elbatteriet?

Då borde det ju stå 200W i fönstret? Men det står utan någon angiven enhet??
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
Så bra att du kan flytta givaren då får du lite stabilare gång på tempen.

MvH Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!