Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 20:11:36 »

Heddan  jag förutsåg detsamma som dig , när jag kopplade ihop det , så jag gjorde : En VP stadig bit mot 750L  tank HPD egen VV-slinga
förvärmer över till 200L VVB ,ur tanken tas värme via sep shunt , eldar lite då och då mot 1500L  snurrar runt VV i tanken över till VVB med en liten pumpladdning ,den blir ca +80C  och håller tillsammans med förvärmning i 3 - 4 dygn VV  , VP startar när shunten står fullt öppen lägsta möjliga temp för systemet ( microbrytare i shunten )  tror det är fel på innetermometern  konstant   +21C
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 19:57:34 »

NU är det så att han ska kunna elda med , vad händer då kan bli +90 ut på systemet . KATASTROF med ingen shunt
Jag skev att shunten inte behövs vid vp drift därför står den helt öppen naturligtvis måste shunten kunna reglera ner tempen vid eldning annars blir det varmt inne.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 19:40:19 »

Det är ju därför jag kopplar ack-tanken som en arbetstank. Som jag skrev tidigare kommer jag ansluta radiatorsystemet mot shunten som sitter på ack-tanken, vilket i princip är detsamma som en 4-rörs koppling. Shunten kommer att stå fullt öppen och då tar den FL från toppen av tanken och RL går till botten av tanken. Sedan kan jag även om jag vill köra VPn med någon/några graders övertemp och låta shuntstyrningen bestämma temperaturen inomhus, då får jag även en buffert att arbeta med vid VV-laddning. Vilket gör att jag kan sänka VV-start till så lågt som 32-34 grader som jag är van vid att ha från mitt tidigare hus, idag har jag den satt på 44 för att korta ner VV-laddningarna. 44 grader är vansinnigt högt och gör att VPn får jobba mycket med höga temperaturer.
Problemet som du beskriver lider jag av idag med en VVB som är på 500liter, inte så kul när VPn får för sig att göra VV mitt i smällkalla vintern och står och gör det i en timme...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 19:12:20 »

Jag kommer förmodligen seriekoppla den med ack-tanken...så får den en knäpptanks-funktion.
Serie kanske inte en dum ide , men som jag ser det , om VP nu ger så du klara dig ska du nog 4 rörskoppla det
så finns det en reserv till värmen när VP gör VV , vid serie så blir det stopp på värmen VP stänger med ventilen , inget flöde till systemet
inget bra .
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 19:00:09 »

Jag kommer förmodligen seriekoppla den med ack-tanken...så får den en knäpptanks-funktion.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 18:39:58 »

Jag kommer inte ens få över 40 grader i ack-tanken. Så ingen förvärmning av VV är aktuellt.
Och radiatorsystemet kommer att vara kopplat över shunten som sitter på ack-tanken, så jag kan mycket väl elda upp tankarna till 90 grader och shunta ner FL...
Då finns det bara ett sätt , fyll beredaren med vatten , lagrar ju värme
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 18:26:55 »

Jag kommer inte ens få över 40 grader i ack-tanken. Så ingen förvärmning av VV är aktuellt.
Och radiatorsystemet kommer att vara kopplat över shunten som sitter på ack-tanken, så jag kan mycket väl elda upp tankarna till 90 grader och shunta ner FL...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 18:17:48 »

+40-50C i tanken är ju klart att det inte blir mer ,för VP gör ju inte värme  än som behövs , om du inte ska ha med ut i huset , det pratas mycket om att VP trasslar till för  Legio med temp på +65-70C  OK el-patron men jag har aldrig hört om Legio i vanliga villor , iof så kanske man ska en liten mängd vatten
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 18:06:59 »

Shunten behövs inte vid vp drift vp kör helt flytande kondensering och vv bereds enbart i den nya tanken med ladd slinga dom gamla tankarna blir vanliga arbetstankar förutom att vattnet gör en sväng genom gamla beredaren innan det går in i tanken.
NU är det så att han ska kunna elda med , vad händer då kan bli +90 ut på systemet . KATASTROF med ingen shunt
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 18:00:18 »

Integralen kan jag nog få justera upp eftersom värmesystemet nu stjäl värme konstant från VVB genom shunten. Shunten höjer FL med c:a 1 grad fast den är helt stängd...

<25focus>Jag kan inte förvärma VV i ack-tankens VVB eftersom det där kommer att vara mellan 30 och 40 grader under hela eldningssäsongen vilket är absolut perfekt grogrund för legionella. Sedan kommer det som varmast bli 56-57 grader i TWS-beredaren vilket inte räcker på långa vägar för att ta död på legionella, inte ens VPns legionella körningar på 65 grader kommer att räcka till för att ta död på de bakterier som just då finns i TWS-beredaren. Vill minnas att legionella endast slutar föröka sig runt 50 grader, först vid 70 grader börjar dom dö hyffsat snabbt...
Sedan har min VP ingen inbyggd beredare(därav namnet Duo), det är därför jag köper en extern TWS-beredare.

Exakt som smurfen skriver i sista inlägget, förutom att jag ska laborera lite med att även använda shunten och dess styrning eftersom jag upplever att det systemet håller innetempen på en jämnare nivå, men det är en annan fråga och ett annat experiment. Men förmodligen kommer jag låta shunten stå helt öppen och låta värmesystemet plocka ur all värme som finns i arbetstanken, men lite måste jag leka med buffertstyrningen när jag nu får den i nya styren...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 17:51:50 »

Shunten behövs inte vid vp drift vp kör helt flytande kondensering och vv bereds enbart i den nya tanken med ladd slinga dom gamla tankarna blir vanliga arbetstankar förutom att vattnet gör en sväng genom gamla beredaren innan det går in i tanken.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 17:45:54 »

Jag  tror att det kan vara så här , KV in i tank förvärms går till TWS  förvärms går till VP  som  troligtvis är varmast , ingen legio där
går till tappkranar , VP gör värme mot tank och system samtidigt , det inte systemet äter upp går i tanken , att kopplingen sitter en bit i frå,  system och tank , gör att det blir ett motstånd mot tank , din nuvarande shunt klarar styrningen , under tiden som  VP gör VV så kommer systemet att plocka värme från tanken , inga upp och ned gångar där av större format , när VP slår om så kommer det kanske en liten skvätt varmare men ditt shuntsystem gör att det inte blir en häftig förändring , inga knäppar
Detta är med VP drift direkt mot systemet , ska ha riktig on/off så ska du koppla 4 vägs på tanken , det blir en buffert som systemet tar från , så har jag det nu funkar klockrent  Är lite problem här , har bara autocad med DXF  , därav lite lustig bild ,ritat i paint
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 17:19:04 »

Nytt styr är också beställt för att få buffertstyrning, givare har jag liggande så det är inga problem...

Dom förbättringar som jag hoppas få mha arbetstanken är i följande prioritetsordning:
1. Mindre knäppningar
2. Längre körtider, färre start/stopp
3. Separat flöde för VP och Radiatorsystem
Så även om jag får lite skiktningsproblem så är det viktigaste att anti-knäpp funktionen fungerar och större systemvolym skadar inte heller...
Tror det kommer funka finns fast du får nog justera ned integralen en bit.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 16:33:55 »

Det är någon form av on/off nu och vill försöka få det till lite av varje, lite knepigt , ska du bara ha TWS till VV och dra upp den till max temp med VP måste du ha en liten pump för att cirkulera VV mellan TWS och VP med backventil
kan det vara godkänt ,  Vi startar där
VP har växelventil för att antingen göra värme eller varmvatten. När den ska göra varmvatten kommer den koppla in TWS-beredaren. När den ska göra värme kopplar den in ack-tanken(arbetstanken). Inga problem där alls, frågan är bara hur jag ska koppla in den gamla beredaren som sitter i arbetstanken...det övriga behöver vi inte avhandla här alls.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 16:26:25 »

Det är någon form av on/off nu och vill försöka få det till lite av varje, lite knepigt , ska du bara ha TWS till VV och dra upp den till max temp med VP måste du ha en liten pump för att cirkulera VV mellan TWS och VP med backventil
kan det vara godkänt ,  Vi startar där
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 16:25:00 »

Nytt styr är också beställt för att få buffertstyrning, givare har jag liggande så det är inga problem...

Dom förbättringar som jag hoppas få mha arbetstanken är i följande prioritetsordning:
1. Mindre knäppningar
2. Längre körtider, färre start/stopp
3. Separat flöde för VP och Radiatorsystem
Så även om jag får lite skiktningsproblem så är det viktigaste att anti-knäpp funktionen fungerar och större systemvolym skadar inte heller...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 16:14:59 »

Kanske funkar bra med den som knäpptank finns ju lite vatten runt om som kan störas men se till att spola ur beredaren finns säkert en hel del smuts i den. Jag rev ur min beredare ur tanken för några år sen och det var massor med äckel i botten på den. Du måste väl köpa till nån givare för att få tillgång till buffert styr har jag för mig.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 15:58:15 »

VPn klarar hela värmebehovet idag ner till strax under -30 sedan får VPns inbyggda elpatron stötta. Det är en 10år gammal Thermia Duo Optimum 10kW med ny kompressor så jag vill nu få den att leva ett gott liv framöver.
På ack-tanken sitter idag en shunt mot radiatorerna med styrning som styr efter innetemp, och den funkar klockrent, även CP finns där, men jag har införskaffat en ny snål Wilo CP som ska kopplas in vid ombyggnaden. Shuntstyrningen är tänkt att vara avslagen och shunten max öppen vid VP-drift.
Jag har allt på det klara med hur det ska kopplas förutom vad fasen jag gör med ack-tankens VVB...
Jag är just nu inne på att koppla den som knäpptank, för jag tror att om jag bara kopplar in VPn direkt mot ack-tanken så kommer jag inte bli av med alla knäppningar, eftersom FL från VP snabbt kommer nå shuntens FL och sticka ut i radiatorslingan. Eftersom VVB också tar upp största övre delen av ack-tanken finns det inte mycket vatten att blanda ut framlednings vattnet med...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 15:38:42 »

OK Har du tänkt dig att VP ska klara hela lasten när du inte eldar samt ladda någon av  tankarna , + göra VV
Skissar lite för att se hur det bästa sättet är , det blir lite knepigt med flödenas vägar genom allt
Kan du tänka dig att ladda TWS och VP med VV ,blir lite längre gångtid för VP , blir mycket VV ,  den delen är inget problem , men du ska ju ha värme när VP gör VV , har du separat styrning av värmen i dag ( egen shunt , då finns en pump för det )så kan det gå att få ihop det , det skulle då gå att försöka få ihop de befintliga grejer du har
PS vilken VP har du
 
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 15:08:51 »

Idag gör VP VV mha ack-tankens VVB, men detta funkar inge bra, mycket läckage både genom shunt och alla anslutningar mot de andra tankarna och vedpanna osv... Jag har idag 4-5 ggr så mycket VV-körning mot för tidigare (i annat hus) där jag hade en TWS-beredare. Och eftersom ack-tanken är så stor så blir varje körning väldigt lång.
Så därför har jag nu beställt en ny separat 200liters beredare anpassad för VP, Thermias sådana heter TWS och det betyder att den har kamrörsslinga för beredning av VV, alltså ingen värdelös dubbelmantlad beredare...även Nibe att kamrörsberedare, men de var dyrare...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 14:58:26 »

Ursäkta alla frågor men försöker få in dina grejer du har , gör VP VV , har kollat in TWS tanks funktion
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 14:52:10 »

Jag menar att det är onödig lyx eftersom vi i princip aldrig har så långa strömavbrott så att dom stör VV-tillgången. Och vedeldningen har jag bara kvar som nödvärmekälla ifall något pajjar vid extremkyla...så att lägga pengar på en 3-vägs ventil är onödig lyx eftersom den förmodligen aldrig kommer att tillföra något.

Helst förstör jag inte VV-beredaren, jag vill minnas att dom schematiska bilderna jag har över vedpannan och acktankarna visar att VVB går kanske 50cm ner i ack-tanken. Vet inte hur mycket detta stör arbetstankens funktion...

<25focus>Ingen VV-slinga i tanken.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 14:48:03 »

Och ingen VV-slinga i tanken
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 14:32:13 »

Jag tror det kan bli konstigt med skiktningen beredaren är ju ganska hög. Är du säker på att du inte ska använda beredaren kör borren genom den så är allt klart då fylls den med vatten automatiskt. Finns det nått som heter onödig lyx jag får både värme och vv när jag eldar och det är en lyx  ;)
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 14:27:12 »

<25focus>Nej, det finns en förrådsberedare i vedpannans ack-tank. Och det är den jag undrar hur jag ska koppla in (eller inte koppla in).

<Smurfen>VV vid strömavbrott är onödig lyx, kan ju vara mer panik med värme i kåken om det är -30...

Men vore det dumt att koppla in Ack-tankens VVB på VPns Framledning, och sedan från VVB till toppen på Ack-tanken och från botten av ack-tanken till VPns returledning? Då blir VVB en knäpptank "utan värmeförluster"...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 14:19:19 »

3-vägs ventil är absolut ingen lösning, vattnet är då stillastående (30-40 grader varmt) tills jag växlar över och då är ju legionella risken ännu större än om den ligger i serie med VPns VVB, då byts ju vattnet åtminstone ut kontinuerligt.

Kanske ska koppla VVBn i serie med stigaren från VPn och sedan från VVB till toppen på ack-tanken, då minskar jag risken för knäppningar ännu mera...?

<25focus>VP ska använda vedpannans ack-tank som arbetstank. Eldning är bara som reserv ifall något vitalt pajjar i VP, ved-eldning är mycket dyrt...
Man eldar naturligtvis upp tempen i beredaren innan man växlar över till vedens beredare och då lär ev legionella vara borta men vattnet kanske inte är så fräscht i övrigt om det stått länge. Hos mig med kommunalt vatten är det ju bra att få vv genom att elda men har man eget vatten är det ju ofta kört i alla fall och sen beror det om man bor i områden med dåliga ledningar så det blir strömavbrott ibland.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 14:12:11 »

Och det finns en VVB i vedpannan
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 13:46:06 »

3-vägs ventil är absolut ingen lösning, vattnet är då stillastående (30-40 grader varmt) tills jag växlar över och då är ju legionella risken ännu större än om den ligger i serie med VPns VVB, då byts ju vattnet åtminstone ut kontinuerligt.

Kanske ska koppla VVBn i serie med stigaren från VPn och sedan från VVB till toppen på ack-tanken, då minskar jag risken för knäppningar ännu mera...?

<25focus>VP ska använda vedpannans ack-tank som arbetstank. Eldning är bara som reserv ifall något vitalt pajjar i VP, ved-eldning är mycket dyrt...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 13:36:17 »

Har du tänkt att VP ska snurra mot systemet själv utan tank och vid eldning utan VP + ev eldning som tillskott
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 12:01:22 »

Kan ju sätta 3 vägs ventil som växlar beredare när du eldar men är det sällan du eldar finns ingen anledning. Du behöver ju inte seriekoppla rad vattnet med tanken huvudsaken är att den innehåller vatten och då bör rad vattnet vara lämpligt kanske T-koppling från nått rör som går till vedpannan bara så pass att den är vatten fyllt hela tiden.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 11:22:32 »

Hur skulle kopplingen se ut om jag använder den som VVB vid vedeldning? Och minimerad legionella risk. Vedeldar mycket sällan så man har det i åtanke...
Att seriekoppla den med rad-vattnet blir inge bra för då kan jag inte vedelda mer, då kommer rad-vattnet bli samma temp som tankens temp...

Påminner om att tanken med VVB i ska agera arbetstank både för VP och Ved-panna...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 11:14:34 »

Man borde nog ha den vatten fylld i alla fall antar så det bör ju kopplas så rad vattnet går igenom tanken om du inte tänker använda den som vv beredare när/om du eldar alltså.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 april 2017, 10:43:59 »

Hej

Har äntligen beställt en liten ombyggnad hemma av min VP och VED anläggning. Jag har en komplett Ved-anläggning med 2st ack-tankar där huvud-tanken har en förrådsberedare. I efterhand har en VP installerats och huvud-tanken har använts som VVB. Detta fungerar absolut inge bra, så nu är det beställt en ny 200 liters TWS-beredare till VPn och huvud-tanken kommer att kopplas om till arbetstank i stället. Då kommer jag även kunna ved-elda på ett enkelt sätt. Och jag löser många små problem som jag har bl.a. knäppningar, många och långa VV-laddningar.
Men min fråga är hur gör jag med huvud-tankens VVB, drömmen hade varit att seriekoppla den före VPns nya VVB för att få både förvärmning och även VV vid ren VED-drift. Men ur legionella synpunkt är detta inge bra, eftersom systemtanken kommer att hålla 30-40 grader under eldningssäsongen vilket är vad jag förstår en bra grogrund för legionella.
Förslag? Proppar man den eller kopplar man in den på något annat vis?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!