Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2023, 18:24:51 »

Länk fungerar ej längre

Jepp, Nibe har tyvärr raderat många av sina skisser över dockningar tyvärr....  :'(
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 november 2023, 21:12:55 »

Vad har du idag, en s.k ON/OFF eller en inverter som ändras farten på kompressorn
Skrivet av: johnblund
« skrivet: 25 november 2023, 21:06:12 »

Så här dockar du en LVVP enklast mot din panna.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Du kan docka i princip vilken LVVP som helst på detta sätt.
Länk fungerar ej längre
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 februari 2009, 18:23:25 »

Well...

pointen är att tillverkaren i allmänhet stänger av en R407 mellan -10 ºC och -15 ºC. Om den är bra eller dålig då, har nog mest teoretiskt intresse.
Skrivet av: ace
« skrivet: 16 februari 2009, 13:39:27 »

Det jag reagerade på var att jag tolkade det som att en maskin inte ger mer än den drar vid -10 ºC pga köldmedievalet (R407C)  ;)
Vilket jag inte håller med om.
En R407C maskin börjar plågas mer än försvarbart under -10 ºC...men är fortfarande energieffektiv...faktiskt något bättre än motsvarande R410A-maskin.......men den ska ju hålla också  ;)

resten håller jag med om  Thumbsup

mvh. ACE
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 februari 2009, 12:42:29 »

Energieffektivt...

var ett fint ord. Men jag vet inte vad det betyder i detta sammanhang.

R410 är ett köldmedia som är "kallare" än R407, så kan det ge värme ner till -20 till -25 ºC utomhustemperatur. Jämfört med -10 ºC till -15 ºC för R407.

Men istället ger R410 inte lika hög temperatur på värmen som R407 ger, vid en och samma utomhustemperatur. Som du själv har förklarat för mig ett par gånger.

Gissar att "energieffektivitet" måste definieras i samband med en viss värmepump?
Skrivet av: ace
« skrivet: 16 februari 2009, 06:58:02 »



Herrljunga var ett bra svar. Den grymma sanningen är att en R407 LV ger inte mycket mer värme än elenergien den drar, när det är kallare än -10 ºC. (Marknadsföring kan lätt få en att tro annorlunda)



Förklara tack  Sc:,h    Sc:,h
är det R410A som skulle vara mer energieffektivt vid -10 då ? ?

mvh. ACE
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 februari 2009, 23:48:25 »

Bor i Ljung i Herrljunga kommun. Värmer som sagt 125 kvm uppe och 105 kvm källare som kommer isoleras utvändigt med isodrän. Men först blir det ekofiber på vinden. Gör av med ca 6.5-7 ton pellets nu utan isolering= 25- 27 000 kwh med 80 % verkningsgrad.
Tackar!

Mycket klokt att isolera direkt.....

Det är nog den mest kostnadseffektiva investeringen man kan göra. En LV håller i kanske 10 år. Isoleringen håller ju huset ut. (Och det har hållit ett tag)

Herrljunga var ett bra svar. Den grymma sanningen är att en R407 LV ger inte mycket mer värme än elenergien den drar, när det är kallare än -10 ºC. (Marknadsföring kan lätt få en att tro annorlunda. R407 LV norr om Dalälven är inte så bra val)

Om jag fattat det rätt tänker du behålla pelletsvärmningen och inte ha elpatron som backup. Då borde det räcka med en -8. Om du klarar att behålla 16A huvudsäkringar eller ej är ett gränsfall, och beror på hur du kör tvätt och diskmaskin. Men med en strömbegränsare, som kopplar bort pumpen ibland går det naturligtvis.

Att köra LV för varmvattnet sommarhalvåret tycker jag är självklart. Bra COP, hög temperatur, inga pannförluster, inget pelletsjobb...

Källare bruka suga mycket värmeenergi. Och en LL inverter har bättre verkningsgrad (COP) än LV. Jag kör LL i källaren under dagtid, men låter tempen gå ner under natten. Startar automatiskt på morgonkulan, så det är varmt och skönt till morgonduschen.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 15 februari 2009, 22:48:00 »

Jag har nyss( för en månad sedan) monterat in en 2025-6, men inser att en 2025-8 hade varit bättre.

Sätt in en 2025-10.

Under de riktigt kalla dagarna kan du spetsa med raggsockar eller pellets, beroende på humör.

En billig 75 liters el-vvb, som slutvärmning gör dej oberoende och du kan t o m stänga av Niben på sommaren. 
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 februari 2009, 22:40:07 »

Bor i Ljung i Herrljunga kommun. Värmer som sagt 125 kvm uppe och 105 kvm källare som kommer isoleras utvändigt med isodrän. Men först blir det ekofiber på vinden. Gör av med ca 6.5-7 ton pellets nu utan isolering= 25- 27 000 kwh med 80 % verkningsgrad.
Tackar!
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 februari 2009, 17:17:15 »

Jag hade valt en 10kw själv har jag 90m2+90m2 klarar mig ner till -16 utan tillskott
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 februari 2009, 12:42:29 »

Har bestämt mig nu för att det blir 35 cm ekofiber på vinden samt en luft/vattenpump dockad på pannan.

Min installatör vill sätta en nibe 2025 8 på mitt hus. Räcker den verkligen för värma mitt hus? 125 boyta uppe och 105 kvm källare.
Han menade att man inte skulle överdimensionera en värmepump för då tjänar man mindre på den. Grejen är att min granne just stoppat in en nibe han med, och bor i ett mindre hus, 90 kvm per plan i två plan, men där stoppade dom in en 10:a? Plus han är ensamstående och vi är 3 personer i hushållet. Vad är bättre med en större pump?

Enligt Nibes hemsida klarar vi oss med en 8:a fast man vill ju vara säker. Ska vi byta upp oss?

En annan fråga är om man klarar sig med 16A huvudsäkring med en 8:a/ eller 10:A med att ha ugn, kaffebryggare och micro igång samtidigt om ni förstår vad jag menar.

Mycket klokt...

tycker jag. Om du berättar var du bor skall jag försöka ha någon åsikt om dina frågor.
Skrivet av: martinei
« skrivet: 15 februari 2009, 09:46:34 »

Hej!
När det gäller luft/vatten ska du nog ta10kw det tjänar du in dom kalla dagarna.
Se bara till att ha stor vatten volym när man tar en större pump.

Mvh Martin
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 februari 2009, 09:36:19 »

Har bestämt mig nu för att det blir 35 cm ekofiber på vinden samt en luft/vattenpump dockad på pannan.

Min installatör vill sätta en nibe 2025 8 på mitt hus. Räcker den verkligen för värma mitt hus? 125 boyta uppe och 105 kvm källare.
Han menade att man inte skulle överdimensionera en värmepump för då tjänar man mindre på den. Grejen är att min granne just stoppat in en nibe han med, och bor i ett mindre hus, 90 kvm per plan i två plan, men där stoppade dom in en 10:a? Plus han är ensamstående och vi är 3 personer i hushållet. Vad är bättre med en större pump?

Enligt Nibes hemsida klarar vi oss med en 8:a fast man vill ju vara säker. Ska vi byta upp oss?

En annan fråga är om man klarar sig med 16A huvudsäkring med en 8:a/ eller 10:A med att ha ugn, kaffebryggare och micro igång samtidigt om ni förstår vad jag menar.
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 29 januari 2009, 09:43:46 »

Vet inte vart jag skulle sätta en LL pump bara, enda stället är i hobbyrummet i källaren, där kan jag få det att blåsa ganska bra genom hela källaren, men problemet är att vårt sovrum ligger där ovanför. Är det bättre att låta en LL gå mot en källare, eller ska man ha den på övervåning?

Har ca 18 grader i källaren nu, men den används enbart som just källare, tvättstuga, pannrum, garage och sådant.

Andra stället på övervåningen blir precis i vårt allrum/tvrum om den ska kunna blåsa genom huset, vet inte om jag vill ha en fläkt surrande mitt i örat när man ska titta på tv. Men man kan kanske placera på andra ställen med, kan inget om LL pumpar.......
Skrivet av: tanman
« skrivet: 28 januari 2009, 23:05:27 »

1. Skruva ner alla element mycket (kanske stänga av helt?)
2. Köp LL-pump

Vinster:
- Snabbt och billigt
- Varmt och skönt
- Svalka på sommaren om du vill
- Pellets finns kvar som spetsvärme om det behövs och för varmvattnet
- Du slipper bära så mycket pellets

Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 januari 2009, 19:32:57 »

För att trassla till det ytterligare..

-att eftervärma tappvarmvatten med el i en stor tekniktank med slingor hit och dit, är inte speciellt ekonomiskt. Jag köpte en liten VVB på Silvan, när dom hade rea. Använder den för att eftervärma VV. På vintern från cirka 40 ºC till 55 ºC och på sommaren från 52 ºC till 55 ºC.
Dessutom går den in om man tex fyller badkar.

På vintern drar den i snitt 3kWh/dygn och på sommaren 1-2kWh. Allt som allt kanske 800kr/år.
Om jag skulle producerat varmvattnet utan el-eftervärmningen (tex med en bergvärmepump)så hade jag sparat kanske 500kr/år. Felräkningspengar!
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 28 januari 2009, 19:19:02 »

Klart det inte är rätt beslut  :D

Nä, men om man sätter in en luft vatten så måste jag ha en spetsberedare som värmer upp vattnet från pumpen, då tänkte jag att det fanns med solslinga så det är kanske lika bra att köpa en sådan ifall man vill ha solpaneler sedan. Sedan började jag tänka på kompletta paket som kan jämföra sig med bergvärme i drift och kostnad, och då kom tanken att köra luft/vatten, pellets och sol :D

Ska nog inte tänka så mycket.......

Eller så går jag på min bergvärmeoffert på 158 000:- och sedan slutar jag bry mig om pellets och annat strul.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 januari 2009, 18:50:43 »

Frågan är....
om det verkligen var rätt beslut?

-Snabbaste sättet att få pengarna tillbaka är en L/L.

-Hur du skall docka en L/V framgår ju av Castrol's fina skiss.

-Vad du skall göra med en stor,dyr tekniktank förstår jag ej. Docka mot din befintliga tank går utmärkt. (Se bara till att du inte har någon kylande luftström genom pannan när du kör L/V

-Solpaneler ger absolut längsta tiden för att få investeringspengarna tillbaka. Om någonsin!
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 28 januari 2009, 17:35:52 »

Har efter mycket velande och offerter hit o dit kommit fram till.......ja just det.....inget.
Tycker bergvärme verkar smidigt men vill inte riktigt göra mig av med pelletsbrännaren som jag köpte för 2 år sedan, man får ju inget för den. Så min senaste tanke är,

Ha kvar gamla pannan och pelletsbrännaren
Docka luft/vattenpump (snabbast att räkna hem i vinst)
Solpaneler för uppvärmning samt varmvatten. (för att det är gratis energi som inte går upp i pris)


Min fråga är bara hur man kopplar allt detta? Luftvattenpumpen blir en nibe f2025 8kw. Vad ska man ha för ackumulatortank eller beredare? Hittade två på nibes hemsida, en 300 compact sol  som var ganska billig 12000 kr, sedan en till större på 500 liter som man kunde docka allt möjligt på, men priset var inte skoj 30 000.-
Någon som visa eller rekommendera hur det ska kopplas? Stället där solpanelerna finns hade tekniktankar för 10 000, då 500l.
En värmepump ska kanske inte köra mot så stora volymer så hur gör man?
Skrivet av: larsostman
« skrivet: 22 december 2008, 09:06:28 »

Inte kostar det några 45´att köpa & installera en bra L/L i källaren, runt 20´är närmare sanningen.
Kan du göra lite själv, ta hål i väggen, montera inne/utedel, sedan ta dit kyl & el killar för att koppla in så kommer du ned en del.

Lycka till!
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 17 december 2008, 22:15:18 »

Har en CTC EcoAir107+EcoLogic dockad mot en Elpanna från 1996. Funkar utmärkt.

Bifogar ritningen på systemet.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 15 december 2008, 23:19:35 »

Det relä jag pratar om är typ detta:
http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1a_prodblad.pdf

Med så låga framledningstemperaturer och hög förbrukning så låter det som att det skulle kunna bli lönsamt i längden med en pump.

mvh
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 december 2008, 21:46:11 »

har en Ulma brännare, det enda jag kan shustera är tiden från det att termostaten kallar på värme tills brännaren startar, nu är den ställd på max dvs 999 sekunder, dvs 17 minuter. Panntempen har du hunnit sjunka en 7-10 grader, men problemet med detta är att om man använder mycket varmvatten på en gång, (läs , när kärringen badar) så sjunker panntempen snabbt, då är det jobbigt att vänta 17 minuter innan den startar.

Vet inte vad som är bäst för mig, ny pelletspanna för 29000 och en luft/luft pump i källaren ca 45000 installerat, eller docka en luft vatten på befintlig panna., ungefär samma kostnad. Alternativ 3 borra bergvärme nu när man kan få lite rot avdrag.......dyrare men billigt i drift på lång sikt. Blir galen på detta....
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 15 december 2008, 21:08:30 »

Det jag har märkt är att pelletsen inte är så effektiv runt nollan och blåsigt.
Det stämmer inte. Pellets är effektivare ju mer den går. Att det går mer pellets när det blir kallare ute är helt naturligt vilket ofta är en aha-upplevelse för oss småsäckseldare (jag talar av erfarenhet). Blåsten påverkar tydligen olika hus olika mycket. Jag trodde vårt hus drog mycket mer när det blåste men trots att jag loggar min brännare ganska exakt så kan jag inte se något tydligt samband.

Dragbegränsare tycker jag definitivt du ska skaffa. Den justerar draget så att du alltid har rätt undertryck i pannan.

10-15 minuters gångtid är lite i minsta laget. Du skulle kunna skaffa ett relä med justerbar husteres men de är rätt dyra och det kommer nog ta ett tag att tjäna igen.

mvh
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 december 2008, 19:46:15 »

Jag har en diom Eb1, 260liter i pannan, 95 liter i varmvattenberedaren, 20-40 kwh i olja, liknande i ved, 15 kwh i el, fast nu 20 kwh pelletsbrännare. Men är det säkert att bara värma vattnet till 60 grader? Pannan mår inte bra under 75 har min sotare sagt, den får mera kondensvatten och rostproblem som följd.

Kan man inte sätta en dragbegränsare som minnimerar förlusten genom skorstenen? på sommaren så gör jag av med en säck för varje 3:e eller 4:e dag, så då värmer jag vattnet för en 10:- per dag. Förstår att det går mera på vintern, men borde ju vara bättre om man fick lång hysteres då brännaren startar då startdoser av pellets drar en hel del. Så elda längre stunder fast inte lika ofta.

Och jag vill fortfarande köra pellets och inte sätta på elpatron i pannan då det blir bra källarklimat av att pannan är varm, och skorstenen och vinden mår bra. Kan tänka mig elda lite för kråkorna fast ändå dra ned energiräkningen kan man säga.
Om pelletsbrännaren ska förvärma vattnet från 45-50 grader så kommer den knappt starta innan den kommer stänga av igen. Nu går den kanske 10-15 minuter mellan 72-80 grader. Pellets avger ju massa nergi på kort stund, men drar mycket vid start då förbränningen inte kommit igång.
jag menade att vpumpen skulle förvärma vattnet därav den låga tempen  pannan fungerar som en acc tank som vp jobbar mot och sjuntar ut vattnet mot elementen och en elberedare efter pannan som är inställd på 60 ºC  sen kan du även köra pellets när vp inte orkar med
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 december 2008, 18:20:18 »

tror du har missförstått mig, jag tycker bara att verkninsgraden är dålig på pannan, har inga problem med att värma huset till 30 grader c fast det är minus 10 ute, bara att mata på mera pellets, men pannan drar mera pellets om det är 2, 1 eller runt 0 gradit jämfört om det är 4-5 minus. Eftersom jag bor i Boråstrakten så är medeltemp så här års ofta runt 0:an och då tänkte jag att det skulle vara bättre med värmepump då jag troligtvis kan tjäna in en 6-7000 kr per år, så länge elpriset är någorlunda stabilt.Har aldrig behövt shunta ut mera än 46 gradit vatten, och då var det -20 ute så jag behöver inte så varma radiatorer, nu shuntar jag ut 37 gradit vatten till elementen, och nu är det +-0 här, 21 grader här uppe.
Får shunta själv från pannan då jag inte har automatisk shunt ska jag tillägga.

Roligt med aktivt forum, är tacksam för svar!
Hur stänger dom av skorstenen? Ska man kanske sälja skiten och köra elpanna + luftvatten?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 december 2008, 17:58:51 »

Har läst att många här på forumet....

blivit besvikna när dom kört L/V mot en ved/pellets/oljepanna i samtidig drift. Pannförlusterna blir stora och man kan inte utnyttja de ekonomiska fördelarna med lågtempsystem. Tricket är att låta L/V förvärma varmvattnet till kanske 50gr och förvärma radiatorreturvattnet till kanske 40-45grader. Resten fixar pelletsbrännaren när det behövs mer effekt. 60gr räcker som legionellaskydd för VV

Många har installerat L/V mot pelletspannor för att slippa köra pellets vår, sommar och höst. Då stänger man av skorstenen och slipper pannförluster. Pellets kör man bara när det är så kallt att L/V inte räcker. Då kan pelletspannan spetsa radiatorvattnet via en shunt. Mitt styrsystem Ecologic starta upp pannan när det krävs och styr sedan spetsningen via shunten.


Frågan är varför  din pelletseldning inte riktigt räcker till när det blir kallare. Det kan vara så att elementen inte räcker? Och då räcker dom ännu mindre till för lågtemp (L/V) system.

Själv har jag satt upp en liten L/L för att hålla behaglig temp och bra vent i källaren. En L/L får väldigt bra verkningsgrad när den går mot tex 16gr rumstemp.
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 december 2008, 17:03:59 »

Jag har en diom Eb1, 260liter i pannan, 95 liter i varmvattenberedaren, 20-40 kwh i olja, liknande i ved, 15 kwh i el, fast nu 20 kwh pelletsbrännare. Men är det säkert att bara värma vattnet till 60 grader? Pannan mår inte bra under 75 har min sotare sagt, den får mera kondensvatten och rostproblem som följd.

Kan man inte sätta en dragbegränsare som minnimerar förlusten genom skorstenen? på sommaren så gör jag av med en säck för varje 3:e eller 4:e dag, så då värmer jag vattnet för en 10:- per dag. Förstår att det går mera på vintern, men borde ju vara bättre om man fick lång hysteres då brännaren startar då startdoser av pellets drar en hel del. Så elda längre stunder fast inte lika ofta.

Och jag vill fortfarande köra pellets och inte sätta på elpatron i pannan då det blir bra källarklimat av att pannan är varm, och skorstenen och vinden mår bra. Kan tänka mig elda lite för kråkorna fast ändå dra ned energiräkningen kan man säga.
Om pelletsbrännaren ska förvärma vattnet från 45-50 grader så kommer den knappt starta innan den kommer stänga av igen. Nu går den kanske 10-15 minuter mellan 72-80 grader. Pellets avger ju massa nergi på kort stund, men drar mycket vid start då förbränningen inte kommit igång.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 december 2008, 14:50:57 »

Jag kör min vp mot en diom kombipanna (el/ved/olja) från 88 kanske en likadan som du har.   tar vattnet ut från hetvatten ingången på baksidan  ock sen in via expansionsanslutningen på ovan sidan.   Men jag kör fast kondensering  så pannan förvärmer varmvattnet till ca 45-50 ºC   och sedan in i en 100 l elberedare som jag kör på 60 ºC. Jag hade inte använt pannan för att göra varmvatten det är inte ekonomiskt, De gamla pannorna är dåligt isolerade samt att du har drag genom pannan som kyler
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 december 2008, 12:33:01 »

Så här dockar du en LVVP enklast mot din panna.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Du kan docka i princip vilken LVVP som helst på detta sätt.
Skrivet av: simpan79
« skrivet: 15 december 2008, 12:08:31 »

Hejsan. Ny här på forumet. Kan inget om värmepumpar men lite mera om pellets då jag installerade det i min gamla diompanna från 89 för två år sedan. Det jag har märkt är att pelletsen inte är så effektiv runt nollan och blåsigt. Som det är nu så gör jag av med 2 säckar pellets per dag, vilket motsvarar ganska precis en pall, dvs 56 säckar på en måndad, det gör att uppvärmningskostnaden är ungefär 85kr per dag nu under vintern, vilket jag tycker är mycket med tanke på huset vi värmer. Mer om det senare. Min tanke var att behålla kombipannan och köra varmvatten med pellets så att källaren och murstocken/huset ventileras + att jag får en torrare vind då murstocken är varm, men komplettera till radiatorerna med luft/vattenpump dockad till min panna. Är detta möjligt med någon vinst? Enligt energimyndigheten så var mitt totala energibehov runt 35 000 kwh eller 7 ton pellets + 6500 kwh hushållsel och det stämmer bra med verkligheten.

Är det någon vits att docka på befintlig panna? Måste man skaffa en separat ackumulator eller liknande vvb? Tips på pump? Har tittat lite på ctc ecoair med ett eco logic system. Funkar det bra? Har granne som är rörkrökare så han kan installera billigt.

Huset är 1plans tegelhus med källare + etagevardagsrum på 30 kvm i markplan, 130 kvm boyta + 100 källare som värms. 20 cm sågspån på vinden, 2 glas och 3 glas blandat. Har aldrig behövt shunta ut mera än 46 grader till elementen för att ha 21 på övervåning. 19 radiatorer sammanlagt. Tacksam för svar!

Simon

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!