Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT optima 900  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flanders_69

  • Gäst
Flanders_69
IVT optima 900
« skrivet: 10 december 2012, 15:54:20 »
Hej.
Är ganska grön pÃ¥ detta omrÃ¥de  och har lite funderingar.
I somras drog åskan ner i husets tv antenn och slog ut så gått som all elektronik i källaren även min pump ivt 290aw, ringde reparatören
och dom kom och bytte några kretskort mm.
Nu till problemet min utedel stängs av vid -10 och då går den bara på tillskott.
vad jag kan minnas från ifjol är att utedelen tuffade på som vanligt vid lägre än -10.
kollade säkerhets inställningarna och där står det att den ska stänga av vid -10.
där jag bor är -10 vardagsmat på vintern(norra götaland) .
nu till min fråga kan utedelen ta någon skada om jag ändrar -10 till säg -18 elr tjänar man inget på det?

Mvh stefan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT optima 900
« Svar #1 skrivet: 10 december 2012, 16:04:56 »
Vad är det för årsmodell på värmepumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Flanders_69

  • Gäst
Flanders_69
SV: IVT optima 900
« Svar #2 skrivet: 10 december 2012, 16:08:11 »
Hej.
det är en 2008.

mvh stefan

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT optima 900
« Svar #3 skrivet: 10 december 2012, 17:35:28 »
Alla Optima 600/900/1100/1400/1700 har scrollkompressor och skall klara av en utetemperatur på -20°C samt har en max framledning på 65°C .

Endast värmepumpar med kolvkompressor hade stoptemp på -10°C (Optima 500/700/1000/1300 som såldes fram till 2007) och klarar endast max framledning på 55°C

Att inte reparatören ställde in det åt dig.
För att ändra gör följande.

Rulla på ratten för att väcka panelen
Håll inne ratten för att komma till avancerat läge
mata in dagens datum (mån/dag) och tryck på ratten
Nu skall du vara i service meny tryck en gång på ratten för att gå vidare
Håll inne ratten för att komma till avancerad meny i serviceläget
se till att värme (översta alternativet) är markerat och tryck på ratten
Se till att lägsta arbetstemperatur (översta alternativet) är markerat och tryck på ratten
Ändra till -20°C genom att rulla på ratten när du är klar trycker du på ratten och får frågan om du vill spara, Rulla på ratten till spara och tryck på ratten.

Antingen lämnar du maskinen som den är och den återgår till normalläget efter två timmar eller rulla ratten till en pil och tryck ratten för att backa en nivå (upprepa tills du är tillbaka vid start bilden)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Flanders_69

  • Gäst
Flanders_69
SV: IVT optima 900
« Svar #4 skrivet: 10 december 2012, 19:17:05 »
Tack för snabbt svar men den vägen som du beskriver stämmer inte med min för under värme så får jag fram överst värmesystemets temperaturer.
inget om lägsta arbetstemperatur.
jag har programversion 3.20.19
går jag in genom fabrikskoden så får jag fram under skyddsfunktioner blockera värmepump vid låg utetemp. -10
är det där jag ska ändra?
vart får jag fram max framledningstemp?
tacksam för svar.
mvh stefan

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: IVT optima 900
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 20:31:40 »
Det är den parametern som du skall ändra ja. Max framledning styrs väl av "Maximal temperatur tillskott" som du hittar under "Tillskott inställlninga"r->"Shunt inställningar"?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Flanders_69

  • Gäst
Flanders_69
SV: IVT optima 900
« Svar #6 skrivet: 11 december 2012, 16:53:01 »
Tack för dom svaren.
Jag ska vara ärlig och säga att när jag tar och ska göra nå´t sÃ¥ brukar det bli mer fel än rätt   :'(
Ringde reparatören idag och sa att han får komma och fixa detta.(kommer på måndag)
Nu har jag ju lite kött på benen ifall han skulle säga att det ska vara så med -10.
så tack för hjälpen.
det som Erik-NA skrev sÃ¥ under shunt inställningar  Maximal temperatur tillskott sÃ¥ stÃ¥r det
 shunt begränsningsstart temperatur 47grader och shunt tvÃ¥ngsavstängning 48 grader
som sagt jag är väldigt grön på området men är det någon av dessa?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!