Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem  (läst 1453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« skrivet: 15 september 2018, 10:14:57 »
Hej!
Ska försöka bistå en nära vän i Småland med upphandling av konvertering från olja till bergvärme och behöver hjälp med lösningsförslag då huset är ett hus med 1-rörsystem och inte kommer att konverteras till 2-rör eller golvvärme. Har inga garanterade data på framledning men radiatorerna är i huvudsak 2-panels (utan konvektionsplåt) så jag gissar att framledningen bör nå/överstiga 55 grader vid -19/-20.

Vilken tillverkare och pump klarar tre nedan moment bäst:
- Högre framledningstemperaturer utan att bli elpanna (läst mycket om att CTC har sådana problem)
- Möjlighet till tappvatten till helt badkar utan att behöva dropp-fylla karet? (IVT verkar med sin extra varmvattenfunktion bäst)
- Klara uppvärmning vid DUT och samtidigt producera varmvatten utan att gå över till elpanna.

Om det är något ytterligare jag missat tar jag gärna emot sådana tips också.

Tack på förhand
« Senast ändrad: 15 september 2018, 14:45:38 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #1 skrivet: 16 september 2018, 14:33:21 »
1-rörsystem behöver inte innebära problem, jag har en granne som har ett större hus med 3-4 slingor med OK rördimension och kör en gammal 1215-7 utan problem.
Vet du rördimension och antal 1-rörsslingor?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #2 skrivet: 16 september 2018, 16:36:03 »
Och VP blir elpanna först när RETUREN når ca 56-58 grader och det brukar innebära att man kan ha en framledningstemperatur på en bit över 60 grader. Vad som händer är att VP ger så hög temp den orkar, vattnets temperatur ökas därefter med hjälp av elpatron.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #3 skrivet: 16 september 2018, 18:53:58 »
@Carl N: 4 slingor (2 per plan) rördimension 15 mm. Tyvärr ingen info om slinglängder. Allt körs idag fullt öppet och handshuntas dvs inga termostater som justerar ner något. Håller på att sammanställa radiatorernas totala förmåga att avge effekt för att se om något behöver kompletteras. Huset är så stort att det lär komma krävas en typ en 12kW maskin i alla fall.

@svenske kocken: Tack för feedback och info. Har du någon uppfattning vilken eller vilka maskiner som klarar sig bäst när framledningen går upp?
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #4 skrivet: 16 september 2018, 21:12:45 »
Ska du ha mycket varmvatten så är den enkla lösningen att köpa en maskin av valfritt märke men med separat vvb. I Nibes värld heter då maskinerna 11x5 istället för 12x5. Tittar du på Thermia så har deras lite finare modeller hetgasväxlare (hgv) som gör att du kan få varmvatten samtidigt som maskinen värmer huset på vintern. Det är dock inte något magiskt tillskott av energi utan bara att lite av effekten hela tiden kan värma vvb.

Sedan oavsett fabrikat så måste man ha tillräckligt med effekt för att orka få upp framledning tempen, bara för att maskinen kan klara en viss temp är det inte någon garanti för att man kan få ut den temperaturen om det saknas effekt.

Man får bläddra lite i databladen och bilda sig en uppfattning om vad de olika är bra på.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #5 skrivet: 17 september 2018, 08:50:49 »
Rören är i klenaste laget, det som kan funka är att ha en arbetstank emellan värmepump och radiatorsystem.
Sen tror jag de flesta märken av bergvärmepumpar kan komma upp i ca 65 C framledning med kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #6 skrivet: 17 september 2018, 21:52:23 »
@Carl N: Tackar för mycket fin feedback

Jag förstår det som att arbetstank om ca 25liter per kW-effekt som bergvärmepumpen har bör installeras för att ge denna utrymme att arbeta optimalt medan en separat cirk-pump ger enrörssystemet möjlighet att kunna arbeta i enlighet med sin bästa förmåga.

Huset, byå -75, ca 250kvm med garage om ca 35kvm i souterängform har en låg förbrukning om ca 35-36000 kWh/år. Ingen ytterligare värmekälla används. DVUT/DUT är ca -16 grader. Omräknat ser det ut som att energibehovet är motsvarar nyproduktion med ca 30-40W/m2. Beräkningsprogram jag använt pekar med datat jag har på ca 10-12kW pump baserat på teknologi.

Vad jag läst tidigare brukar hus från den tiden anges som 60-70W/m2 och med sådant data ska jag helt plötsligt istället räkna med offerter med 17kWs maskiner.

Som ni kanske förstår så är jag mest fundersam över att dimensioneringen blir rätt och att raditorkretsarna sedan klarar av att sedan leverera ut värmen som behövs så att resultatet inte blir att man fryser i huset när det börjar bli ordentligt kallt.

Någon som har reflektioner över hur jag bör tänka kring dimensioneringen?
« Senast ändrad: 18 september 2018, 08:20:58 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #7 skrivet: 23 september 2018, 21:43:49 »
70 W/m2 brukar användas för hus byggda tidigare än 70-talet, tror att ett hus byggt 1975 är lite bättre isolerat än så.
Jag skulle använda siffran 50 W/m2 som pekar på att en 12 kW värmepump kanske räcker.
Problemet är som du skriver att få ut värmen i huset vid en så pass låg framledningstemp som möjligt.
Går det tilläggsisolera huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd - Bergvärme till 2-planshus med 1-rörsystem
« Svar #8 skrivet: 26 september 2018, 20:42:29 »
@Carl N: Tack för bra feedback om dimensionering. Extra isolering på vinden kan ju faktiskt vara ju faktiskt vara en väldigt kostnadseffektiv lösning om svårigheter finns att hålla upp tempen vintertid.

Första offert inkommen. En 10kW (on/off) med ”stor”. Återförsäljaren avråder från deras inverter då vederbörande menar att den inte håller måttet utan går sönder.

Blir kul att de vad nästa föreslår.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!