Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ut med Bosch in med...?  (läst 38160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #90 skrivet: 30 december 2009, 10:36:41 »
Och där sköt han sig själv i foten....    ;)
Mitt tips är att inte borga för den du inte verkligen känner.

"Alla känner väl Apan".

Kanske därför kan vi leka med tanken om nu Nisse-Gurra lÃ¥nar ut sin "kerditvärdighet" till Apan .... Apan är inte den. Han river och montera själv. UmeÃ¥s miljöinspektör fÃ¥r reda pÃ¥ att Apan monterat en pump själv. När Apan konfronteras sÃ¥ nekar han och hänvisar till Nisse-Gurra.... 

OBS! Jag har lekt med en tanke. Vill inte alls påstå "att så är det".
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #91 skrivet: 30 december 2009, 11:29:07 »
haha...det spelar ingen som helst roll om jag ger apan mitt ackrediteringsnummer det finns att hämta på swedacs hemsida......hur ska apan kunna hänvisa till mig om det varken finns kvitto eller kontrollrapport? och på kontrollrapporten står mitt ackrediteringsnummer......

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #92 skrivet: 30 december 2009, 11:32:09 »
haha...det spelar ingen som helst roll om jag ger apan mitt ackrediteringsnummer det finns att hämta på swedacs hemsida......hur ska apan kunna hänvisa till mig om det varken finns kvitto eller kontrollrapport? och på kontrollrapporten står mitt ackrediteringsnummer......

Var det så enkelt ... då är det ju löjligt. Bara att hugga ett nummer då.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #93 skrivet: 30 december 2009, 12:04:05 »
Var det så enkelt ... då är det ju löjligt. Bara att hugga ett nummer då.

Japp.
Men börja inte missbruka detta i onödan nu, dÃ¥ kommer de ju säkert att ändra för oss vanliga kreti och pleti.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #94 skrivet: 30 december 2009, 12:09:51 »
för att få garanti måste den va installerad av en ackrediterad kylfirma.....men inte för att sälja den men fg nordic vill ha siffrorna innan man installerar den om den säljs över nätet..på garantibeviset skriver man i vem som installerat den och dennes nr...sen skall man alltid ha en kontrollrapport ifyld och på den står också ackrediteringsnummret.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #95 skrivet: 30 december 2009, 15:00:49 »
Jo Ts comfort ville ha Ack.nr, spelar det nån roll om jag säger varmt och skönt skall installera pumpen, får pumpen hemskickad, och sen om nån annan gör det? Pratade med varmt och skönt, de var skeptiska till montage under takutsprång ovanför altantaket, de ville ha räcken och selar, mm mm, inte konstigt att man hellre gör jobbet själv..

Idag har vi frikyla... :D

/Kylmontör'n
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #96 skrivet: 30 december 2009, 17:00:15 »
Om du betäller maskinen inkl montering av Varmt och Skönt från mig så är det jag som beställer installationen från dom.
Du kan självklart beställa installationen från Varmt och Skönt själv men då blir det nog lite dyrare.

Om du skulle beställa maskinen frÃ¥n mig och säga att du själv skulle köpa installationen frÃ¥n Varmt och Skönt sÃ¥ mÃ¥ste man ju tro pÃ¥ det i vanliga fall men du skriver pÃ¥ forumet om vad du ska göra och det är väl dÃ¥ kanske inte vidare smart  ;D
Om du beställer en Nocria från mig och du uppger att Varmt och Skönt via dig ska installera den så står det även på kvittot du får från mig.

Oavsett vilket så ska instalaltionsrapporten fyllas i fullständigt och skickas till FG Nordic så har du inte alla erfordliga uppgifter på montören så har du inga garantier och det verkar inte så smart.

Är det inte lättare att komplettera din nuvarande maskin med en till i en annan ände av huset så får du bättre spridning på värmen också.
Vet inte hur din planlösning ser ut så det kanske inte är möjligt.
Du köpte väl din Bosch ganska billigt så en till sådan så har du samma eller mer effekt än vad du får med Nocrian och bättre värmefördelning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Ut med Bosch in med...?
« Svar #97 skrivet: 30 december 2009, 18:54:30 »
Självklart är det garantierna jag vill åt, men lät svårt med varmt och skönt när det satt högre än 1.5m, och ovanpå altantak, och börja sätta räcken mm, därför bättre med han som gjorde det sist, samt att det blir billigare installation.

Vill bara ha en pump, 2 pumpar på 141kvm känns lite overkill, ska prata mer med varmt och skönt den 4/1, så får vi se..

Får inte tag i kylkillen, men sökt på alla sätt på Swedac, hittar inte igen hans företag! Samt sökt i ämneskategori och rätt län, men ikket.

Men räknar man hur många dagar el. Rad behövs, och hur lite det kostar, så är ej Nociran befogad, men gör ju ont med elradiatorer! 50kwh/dygn totalt, -19 inatt och - 13-15 idag.

Men synd det vart lite bökigt att få den beställd, samt att utedelen är svårflyttad, sen är redan hålen tagna..

Tomas, hör av mig till veckan, varmt och skönt pratade om den 18-19/1 för installation.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!