Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?  (läst 4566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« skrivet: 13 september 2018, 16:38:14 »
Hej

Har i sommar spolat mitt system och haft lös många av mina radiatorer och spolat genom dom också sedan har jag glykolfyllt systemet.

Men, nu är ju alla radiatorer på noll. Har ju stängt och öppnat upp alla returer osv.

Nu undrar jag när ska jag justera in delta-t över varje enskild radiator..? Jag har ju en varvtalsstyrd VP (Inverter) så flödet varierar ju hela tiden.

Manuell köra VP med typ 40c och sedan justera in dom? Eller kan jag mäta in dom på vilken framledning som helst?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2018, 07:53:35 »
Hej!
Det finns väl 2 olika vägar att gå.
Den ena är som du skriver att ställa in cirkpump på ett fast värde och justera in grejerna efter detta.

Det andra sättet (som jag skulle provat) är att vänta till en kall vinterdag och låta värmepumpen reglera som den ska.
Man få ju nån form av "steady state" om ute och innetemp är konstant under några timmar.
Mät då upp samtliga radiatorers :dt: och justera bara de radiatorer som avviker mest.
Vänta en dag och gör om osv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2018, 08:16:06 »
Går det bestämma en specifik uteffekt/varvtal på själva kompressorn?
Vet du hur hög uteffekt huset behöver som mest?

Om det är möjligt att manuellt ställa uteffekten skulle jag justera in den på den maximala uteffekt som behövs för att hålla huset varmt vid DUT, cirkpumpen på manuellt ca 50% effekt.
Sen skulle jag strypa in så att varje radiator fick ca 10 graders deltaT över sig när temperaturen i systemet planat ut på en jämn temperatur.

Säg att du t.ex. behöver 10 kW som mest, när radiatorerna avger all effekt som värmepumpen levererar så kommer vbf att ligga stabilt, då är det rätt läge att justera in deltaT på varje radiator.

Du kan behöva vädra lite när du håller på, så det inte blir för varmt inne.

Sen kan du behöva justera upp eller ned deltaT på varje enskild radiator den närmaste tiden, om det blir för varmt eller kallt i enskilda rum.
Ett rum som blir kallare än alla andra kan t.ex. behöva ha lite högre flöde över dina radiator/sina radiatorer för att man skall kunna köra med så låg kurva som möjligt, och på samma sätt kan radiatorerna i vissa rum behöva strypas ytterligare för att det inte skall bli för varmt i dessa.

Men som grundjustering skulle fast uteffekt, fast varvtal på cirkpumpen och 10 graders deltaT över radiatorerna (när systemtemperaturen stabiliserat sig) kunna fungera bra.
Räkna med att du får finjustera större delen av första vintern om du verkligen vill optimera ditt system för högsta möjliga COP och bästa möjliga komfort.

När det är klart kan du sedan aktivera några termostater i rum som t.ex. påverkas mycket av solinstrålning, matlagning eller annat.
Helst skall du aldrig aktivera mer än ca 30% av termostaterna då det kan störa systemflödet så mycket att regleringen för svårt att hantera situationen.
Uteffekt, flöde och deltaT kan variera kraftigt om en stor andel av termostaterna stänger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2018, 09:39:32 »
Japp, det går att manuell köra olika effekter på kompressorn och även CP.
Jag har låst framledning på max 47 och vi hade som kallast -38 något förra vintern och då låg jag på 45-46c har jag för mig så kallare än så har vi som aldrig. Därikring borde dut ligga, då ligger kompressorn på ca 8-9kw något.

Men då ligger cp på ca 70% har jag för mig.

Då borde jag alltså kunna manuellköra kompressorn på ca 9-10kw och cp på 70% låta den gå en timme eller så och sedan börja mäta och justera in radiatorerna då.

Alternativt ställa upp börvärde på 45c och låta VP jobba upp sig till stabilt värde och sen mäta..?

Höll pÃ¥ med detta förra vintern sÃ¥ jag vet ungefär hur elementen ska vara, men nu har jag förhoppningsvis ännu bättre flöde i rören efter rengöring  tummenupp
Jag har ganska små radiatorer i vissa rum så dom måste gå med lägre delta 3-5c för att få maxeffekt i dom rummen men då får dom större elementen gå med ca 5-7c.
Har även 2st fläktkonvektorer som jag egentligen är osäker på vad som är bäst att ha för delta på, ska dom ha lågt eller lite högre så man får ner totalen?
Dom enda termostaterna jag hade aktiva är dom som sitter i fläktkonvektorerna.

Sedan får jag väl som ni säger finjustera i vinter när det är svin kyla.

För visst blir det fel värden om jag finjusterar när vp ligger på kanske 30c och 3kw i uteffekt?

COP, vad ger bäst.. Lågt eller högt delta??
Med högt delta så måste jag ju öka framledningen för att få samma värme. Antar lågt delta är då att föredra..?
5c över VP..?

Har även 3st värmegolv på totalt ca 60m2. Med separata LK minishuntar, ska man låta dessa gå med högt eller lågt delta?
Matar ett fristående garage via kulvert så där kan jag ju få ner returvattnet rejält. Även via den ena fläktkovektorn då den är i ett annat garage.
« Senast ändrad: 14 september 2018, 10:07:02 av Inverter 3-12 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2018, 12:13:33 »

För visst blir det fel värden om jag finjusterar när vp ligger på kanske 30c och 3kw i uteffekt?



Har du flödet till radiatorerna direkt från värmepumpens interna cirkpump?
Är värmepumpens cirkpump deltaT-styrd?

Om svar ja på dessa frågor, har du förmodligen svårt att få till en fungerande värmekrets.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2018, 12:34:49 »

Har du flödet till radiatorerna direkt från värmepumpens interna cirkpump?
Är värmepumpens cirkpump deltaT-styrd?

Om svar ja på dessa frågor, har du förmodligen svårt att få till en fungerande värmekrets.

Ja, direkt till radiatorerna.
Nej tror inte den är delta styrd, den stegar bara uppåt när effekten ökar från VPn. Börjar på 35% på 3kw och ligger på 50% vid ca 5kw osv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2018, 12:37:27 »
Japp, det går att manuell köra olika effekter på kompressorn och även CP.
Jag har låst framledning på max 47 och vi hade som kallast -38 något förra vintern och då låg jag på 45-46c har jag för mig så kallare än så har vi som aldrig. Därikring borde dut ligga, då ligger kompressorn på ca 8-9kw något.

Men då ligger cp på ca 70% har jag för mig.

Då borde jag alltså kunna manuellköra kompressorn på ca 9-10kw och cp på 70% låta den gå en timme eller så och sedan börja mäta och justera in radiatorerna då.

Alternativt ställa upp börvärde på 45c och låta VP jobba upp sig till stabilt värde och sen mäta..?

Höll pÃ¥ med detta förra vintern sÃ¥ jag vet ungefär hur elementen ska vara, men nu har jag förhoppningsvis ännu bättre flöde i rören efter rengöring  tummenupp
Jag har ganska små radiatorer i vissa rum så dom måste gå med lägre delta 3-5c för att få maxeffekt i dom rummen men då får dom större elementen gå med ca 5-7c.
Har även 2st fläktkonvektorer som jag egentligen är osäker på vad som är bäst att ha för delta på, ska dom ha lågt eller lite högre så man får ner totalen?
Dom enda termostaterna jag hade aktiva är dom som sitter i fläktkonvektorerna.

Sedan får jag väl som ni säger finjustera i vinter när det är svin kyla.

För visst blir det fel värden om jag finjusterar när vp ligger på kanske 30c och 3kw i uteffekt?

COP, vad ger bäst.. Lågt eller högt delta??
Med högt delta så måste jag ju öka framledningen för att få samma värme. Antar lågt delta är då att föredra..?
5c över VP..?

Har även 3st värmegolv på totalt ca 60m2. Med separata LK minishuntar, ska man låta dessa gå med högt eller lågt delta?
Matar ett fristående garage via kulvert så där kan jag ju få ner returvattnet rejält. Även via den ena fläktkovektorn då den är i ett annat garage.

Nu vet jag inte vilken inverter du har, men Nibe t.ex. arbetar med olika deltaT beroende pÃ¥ uteffekt, större deltaT vid hög uteffekt och lägre deltaT vid lÃ¥g uteffekt, det blir en form av kompromiss  mellan korrekt deltaT över förÃ¥ngaren (för maximal COP) och rimligt höga maxflöden i radiatorkretsen (För att undvika brus och slitage pÃ¥ rörledningar)
OM du ställer in värmepumpen på 10 kW uteffekt och 70% på cirkpumpen ligger du nog rätt nära de värden som råder under normal drift, men en viss anpassning kanske behövs när de ser vad det resulterar i i praktiken när det blir kallare ute.
Skulle cirkpumpen dra upp till 100% vid maxeffekt så har du nog strypt lite väl mycket.

Det finns rätt många Nibe 1255 som jag vet fungerar med DeltaT-styrning och flöde direkt mot radiatorkretsen, det viktiga är att inte låta för många termostater strypa bort flöde, t.ex. vid kraftig solinstrålning, det kan resultera i larm och ej optimala driftförhållanden.

Lexus, hur tycker du att det skall vara konstruerat, kör IVT/Bosch fortfarande med bypass som standard?
Har för mig att jag läst att de gått över till obligatorisk tanklösning, stämmer det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2018, 12:40:12 »
Jag kör en Thermia.

Ok, men då kanske man ska öka upp snäppet ytterligare då och mäta mot kanske 11kw och 80% för att vara säker man inte stryper för mycket?
« Senast ändrad: 14 september 2018, 12:44:01 av Inverter 3-12 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #8 skrivet: 14 september 2018, 13:32:45 »
Lexus, hur tycker du att det skall vara konstruerat, kör IVT/Bosch fortfarande med bypass som standard?
Har för mig att jag läst att de gått över till obligatorisk tanklösning, stämmer det?

Ja, Bosch/IVT kör med bypass och extern cirkpump på invertermaskinerna. (både luft/vatten och vätska/vatten)

Det är endast fastighetspumparna som har obligatorisk arbetstank.

Det är ju bra om/när Nibe 1255 fungerar bra utan extern cirkpump. Men är det så att de har ett flöde som pendlar mellan 0,1 l/s (3 kW) och 0,41 l/s (12 kW), så har jag mycket svårt att tro det fungerar bra. De behöver förmodligen hjälp av termostaterna.

Eftersom det är svårt att få 7° avkylning vid 3 kW uteffekt, kan jag tänka mig att flödet är lite högre vid min-effekt. Kan vara så att de ruckar på deltaT även vid höga effekter. Men oavsett detta så tror jag inte det funkar optimalt, och jag skulle vara väldigt intresserad att få besöka en sån villa vid min och max-effekt samt kör med öppna termostater.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2018, 19:58:31 »
Bertil som var aktiv här förut satte in en Nibe 16 kW maskin i höstas, han kör helt utan termostater och loggar med Nibes app, jag kan ju höra om han har några bilder att lägga in här.
Vad är det du helst vill se på?
Eller tänkte du att det skulle vara intressant att mäta i kylkretsen?
Han verkar i alla fall vara nöjd, och den nya värmepumpen drar avsevärt mindre än den gamla Thermia Villa som han hade innan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #10 skrivet: 17 september 2018, 07:54:35 »
Det jag är intresserad att kontrollera, är precis det vi diskuterar i den här tråden d.v.s. hur radiatorvattnet flödar till varje enskild radiator vid min-effekt och vid max-effekt.

Låt säga att jag ska byta en radiatorventil i Bertils villa. Ventilen sitter på en Purmo 21-610. Vilket kv-värde ska jag använda, när jag inte känner till varken flöde eller tryckfall som ventilen har att jobba med?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #11 skrivet: 17 september 2018, 08:03:01 »
Jag tror han kör med slottsventiler, men visst är ett väldigt varierande flöde ett (i vart fall) teoretiskt problem.
Min uppfattning, utifrån vad jag läst i forumet, är i alla fall att det verkar fungera bra för de flesta även om flödet varierar skapligt mycket.
Kanske är det så att det är viktigast med korrekt KV-värde för "maxflöde" och att det i princip blir självcirkulation i systemet vid lägre flöden (värmeavspeglingen på varje enskild radiator bestämmer hastigheten på vattnet genom varje radiator.)
"Maxflöde" i de flesta fallen ligger rätt nära det som systemet ursprungligen dimensionerats för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #12 skrivet: 17 september 2018, 08:26:46 »
Om jag inte missminner mig, så körde Bertil utan tillskott till sin Villa 75. Det betyder att hans villa förmodligen har ett projekterat flöde runt 0,25 l/s.

Nu vill du göra sken av att villans projekterade flöde är nära max-flöde från en 1255-16, som med deltaT 7° ger 0,54 l/s.

Jag gissar att de flesta som har 12 kW inverter, har liknande villor d.v.s. de är designade för 55/45 med en max effektbehov på runt 10 kW. De behöver då flöda 0,24 l/s med värmepumpen flödar 0,41 l/s.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #13 skrivet: 17 september 2018, 10:11:55 »
Bertil har ju ett gammalt system med självcirkulation i grunden, finns nog inte mycket som stryper där, men visst finns ett flödesproblem på de större invertrarna.
Då Nibe så vitt jag vet släpper upp deltaT till mer än 10 grader vid max effekt, och ned till ca 5 grader på min effekt så torde flödesskillnaderna inte bli så stora.
Hur det fungerar i kylprocessen och vilken COP det ger vid olika driftfall kan du säkert säga bättre än vad jag kan.
Jag är inte heller säker på att Nibe låter deltaT variera så mycket, men det är i alla fall min bild utifrån de inlägg jag läst om detta i forumet.

Hans villa gick när det var kallt enbart för husvärme (elberedare för tappvatten när det behövdes) men den nya värmepumpen har knappt gått hårdare än 50 Hz.
Jag misstänker att de flesta invertrar inte ger mer effekt till systemet än vad det är designat för och då är det väl bara frågan om det är ett system som designats för 20 graders deltaT eller för 10 graders deltaT.
« Senast ändrad: 17 september 2018, 10:17:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera delta-t radiatorer, när? Dut?
« Svar #14 skrivet: 17 september 2018, 10:41:08 »
Så här ser det ut för tillfället hos Bertil.
Ca 4 graders deltaT när den går som on/off.
Det kluriga är att man på Nibe ställer in deltaT (10 grader) vid DUT, där utetemperaturen (DUT) är justerbar.
Kanske reglerar Nibe DeltaT på utetemp istället för på uteffekt eller kompressorfrekvens för att inte få två regleringar som "bråkar med varann" när effektbehovet ändras?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!