Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus  (läst 2281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alltså jag söker efter en termostat för 3-fas elpatron i tank för husvärme
För att slippa reglerschunt-automatik på vattencirkulationen så har jag sökt efter bara en termostat som känner av utetemp. och reglerar värmekurvan enligt den

Den finns att köpa som komplett elpanna-system men priset är närmare 2000€uro och det tänker inte jag investera i

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2018, 10:35:45 »
Rent tekniskt borde man kunna använda en vanlig shuntstyrning och låta 'shunt öppna'-signalen styra elpatronen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Eller också transplanterar man styrsystemet från en skrotad elpanna eller bergvärmepump till sitt eget projekt, då får man det förmodligen gratis och har ungefär de funktioner som behövs i detta fall.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2018, 18:35:17 »
Det finns ingen bra lösning för en EL-patron som sitter i en tank och styra med utegivare , blir antingen för mycket eller för lite värme   patron med  3 Kw har 3 slingor pÃ¥ 1 Kw  en patron pÃ¥ 6 Kw har 3 slingor a 2 Kw  och en 9 Kw  har lite fler som kopplas in lite udda
Det som kan tänkas för dig är en s.k. pulserande  kraftaggregat  (  den leverera ström i pulser i sekunder )  med utgivare som
håller framledningstempen enligt inställt värde

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2018, 08:05:11 »
Det där är nåt som man borde kunna bygga en styrning till i Logger 3030, det skulle då kosta ca 3000 kr med kontaktor och logger.
Just nu har vi ingen funktion för kurva i proportion till utetemp, men om det låter intressant kan jag höra med min utvecklare om det skulle vara tidsödande eller ej att skapa.
Att temperaturen skulle behöva pendla tror jag inte för en sekund på, hur mycket över/under börvärde vbf skall gå bestämmer man ju med ett värde för hysteres i en sådan styrning.
Detta oavsett effekt på elpatron.
Det borde inte vara svårt att styra det på tiondels grad när.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2018, 08:20:36 »
Annars skulle det nog gå bra att styra direkt på rumstemp, vet de som har t.ex. Bonus värmepumpar som regleras med hjälp av enbart rumsgivare med 0.5 graders hysteres, det fungerar bra!
Med logger 3030 skulle du kunna ställa hysteresen lägre än så.
Väljer du Logger 3030 så finns redan denna typ av styrning inbyggd.

Edit, i dagsläget kan vi bara styra på hela grader, skall se om det är lätt fixat att ändra till tiondels grader...
« Senast ändrad: 03 juli 2018, 08:25:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2018, 09:35:00 »
Det finns färdiga termostater som "pulsar" ut styrsignaler, det man måste ha är relän/kontaktorer som dels är "tysta" dels tål dom många korta till och frånslagen.
Det finns även system som bygger på många relän och många steg men det bygger ju på att man har många "värmeslingor" att styra. Sök på pulser och termostat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2018, 10:43:15 »
I loggerns styrprogram kan man lägga in tidsfördröjning så det inte blir överdrivet många till/frånslag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2018, 10:48:43 »
När man har en "värmepatron" med ett eller få steg, som ska fungera utan shuntning av vattnet, vill man ha många till och frånslag för att hela tiden hålla vattnets temperatur på rätt nivå för det behov som momentant finns.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2018, 11:07:57 »
Nu var ju detta en elpatron i en tank, det tar rätt lång tid att värma xxx liter vatten med en elpatron, och ännu längre tid innan det i sin tur påverkar inomhustemperaturen.
De av mina bekanta som kör med Bonus värmepump och reglering på innetemp har inte många starter alls/dygn, och rumstempen hålls i princip inom 0.5 grader, i många fall är det mer exakt än de som styrs av utetemperaturen.
Att reglera på utetemp är egentligen rätt korkat kan jag tycka, lite som att köra bil genom att titta bakåt.
Och onödigt krångligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2018, 11:57:21 »
Att reglera på utetemp är egentligen rätt korkat kan jag tycka, lite som att köra bil genom att titta bakåt.
Och onödigt krångligt.

Vad jag är ute efter är att hålla temperaturen så låg som möjligt i tanken, helst samma temperatur som behövs i värmesystemet för att hålla bostaden i rätt temperatur med så minimal förlust som möjligt. Om termostaten styrs av ute eller inne-givare är i sig en småsak
Nästan alla pannsystem med eller utan tank gör ju värme enligt för-inställt maxbehov ung. 65 celcius som bör räcka till för - 20 celcius
Det shuntas ju ner till behovet via en inne/ute-tempgivare
Vid +20 celsius är det fortfarande + 65 celcius i tanken och pannrummet närmar sig bastutemperatur...

Kanske snålheten går för långt ibland tummenupp
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2018, 12:16:25 »
Med en justerbar digital rumstermostat som styr kontaktorn för värmepatronen så kan du få till det du önskar, se bara till att det inte är för stor hysteres på termostaten, det bör vara en justerbar hysteres med tiondels grader som går justera.
En hel grad diff inne innan man låter värmen gå på igen kommer man att märka av rätt skapligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2018, 12:31:39 »
Vid +20 celsius är det fortfarande + 65 celcius i tanken och pannrummet närmar sig bastutemperatur...

Kanske snålheten går för långt ibland tummenupp


DÃ¥ kanske det enklaste är att isolera tanken bättre?  dontknow
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjävreglerande termostat med tempgivare utomhus
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2018, 19:06:17 »
Vi får se vad som är billigast?
Hämtade igår hem en jordvärmepump av årsmodell 1981 som har en 300L syrafast VVB med 4 kw elpatron, värmesidan är en mantelberedare med en gas-slinga med nästan 100m 15mm koppar som värmeväxlare. Gasen (R22/4 kg) idag urtagen av kylfirma så nästa vecka kapar jag rören till kompressordelen och river ut det
Blir att testa lite olika saker...

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!